Informaţia Harghitei, aprilie-iunie 1978 (Anul 11, nr. 2600-2675)

1978-06-07 / nr. 2656

Anul XI., nr. 2656 - pag. a 4-a Sesiunea specială a Adunării Generale a O.N.U. NAŢIUNILE UNITE (Agerpres). — Sesiunea specială a Adunării Generale a O.N.U. asupra dezarmării continuă seria intervenţiilor pronunţate în cadrul dezbaterilor generale. Preşedintele Senegalului, Leopold Sedar Senghor, a arătat că popoarele lumii speră că la sesiunea specială se vor întreprinde toate eforturile pentru instaurarea păcii intre naţiuni printr-o dezarmare generală, progresivă şi controlată, sumele colosale afectate pină, acum înarmărilor urmînd să fie destinate procesului dezvoltării. El a propus crearea de zone denuclearizate in anumite părţi ale lumii, intre care şi Africa, înfiinţarea unui organism specializat al O.N.U. însărcinat cu controlul stocurilor şi al producţiei de arme de toate tipurile şi instituirea unei taxe asupra bugetelor de înarmare ale statelor, sumele ce vor rezulta urmînd să fie îndreptate integral spre ajutorul de dezvoltare. Problema dezarmării — a remarcat premierul Greciei, Constantin Karamanis., — este strîns legată de două probleme majore care confruntă omenirea : salvgardarea păcii și lupta împotriva sărăciei. Colegiul de redacţie : IOAN OANCEA (redactor-sef), ANTON BORŞ, STEFAN DANCIU, MIHAIL FILIMON, ŞTEFAN KLEIN, VICTOR NEAG (red şef adjunct) Redacţîe şi administraţia Miercurea-Ciuc, str 7 Noiembrie nr. 45. Telefon : 1 30 19. 18 99. 1 36 33 (in tipografie) tiparu.? executat fc Tipografei Miercurea-Ciuc, str 7 Noiembrie nr. 43 Telefon :1066. * Vizita oficială în ţara noastră a general-locotenentului Oiusegun Obasanjo, şeful statului nigerian ( Urmare din pag. 1) alte domenii de activitate, în folosul şi spre binele ambelor popoare, al progresului şi prosperităţii lor, al cauzei păcii, înţelegerii şi conlucrării rodnice între naţiuni. După încheierea, primei runde a convorbirilor oficiale la nivel înalt româno-nigeriene, generalul locotenent Oiusegun Obasanjo, şeful guvernului militar federal, comandant suprem al Forţelor armate ale Republicii Federale Nigeria, a făcut o vizită la întreprinderea de maşini grele din Capitală. în această vizită, şeful statului nigerian a fost însoţit de persoane oficiale române, precum şi de persoanele oficiale din anturajul şefului statului nigerian. La sosire, şeful statului nigerian a fost salutat de primarul sectorului 2 al Capitalei care i-a adresat un călduros bun venit în numele muncitorilor acestei mari unităţi industriale. Oaspeţilor le-a fost prezentată, apoi, prin intermediul unei machete, evoluţia acestei importante întreprinderi bucureştene, care produce o gamă largă de utilaje energetice şi tehnologice de mare complexitate, cu performanţe la nivelul ştiinţei şi tehnicii celei mai înaintate. Au fost vizitate secţia de mecanică şi fabrica de turboagregate. Şeful statului nigerian a dat o înaltă apreciere potenţialului industriei noastre constructoare de maşini, calităţii şi randamentului agregatelor tehnologice prezentate. în încheierea vizitei, generalullocotenent Oiusegun Obasanjo a semnat în cartea de onoare şi a adresat felicitări colectivului pentru succesele obţinute. De la întreprinderea de maşini grele, generalul-locotenent Oiusegun Obasanjo, împreună cu persoanele care îl însoţesc a plecat, la bordul unui elicopter special, într-o scurtă vizită în judeţul Argeş. în cursul după-amiezii de marţi, generalul-locotenent Oiusegun Obasanjo, şeful guvernului militar federal, comandant suprem al forţelor armate ale Republicii Federale Nigeria, a fost oaspetele colectivelor de muncitori, ingineri şi tehnicieni ale Combinatului de prelucrare a lemnului şi Combinatului petrochimic din Piteşti. înaltul oaspete a sosit la Piieşti cu un elicopter special care a aterizat pe stadionul „1 Mai". în întîmpinare au venit numeroşi locuitori ai oraşului, care au făcut generalului-locotenent Oiusegun Obasanjo, o primire prietenească. Preşedintele Comitetului Executiv al Consiliului popular judeţean a adresat şefului statului nigerian, celorlalţi oaspeţi un călduros bun venit pe aceste străvechi meleaguri româneşti. Generalul-locotenent Oiusegun Obasanjo este invitat la un dejun, oferit la onoarea sa, de Comitetul Executiv al Consiliului popular judeţean Argeş. La dejun au participat persoanele oficiale algeriene şi române care îl însoţesc pe şeful statului nigerian. în timpul dejunului, care s-a desfăşurat într-o atmosferă cordială, preşedintele Comitetului Executiv al Consiliului popular judeţean Argeş şi şeful statului nigerian au rostit toasturi. După dejun, şeful statului nigerian, generalul-locotenent Olusegun Obasanjo, însoţit de persoane oficiale române şi nigeriene, de reprezentanţi ai organelor locale de stat, a vizitat Combinatul de prelucrare a lemnului, unul dintre cele mai mari complexe cu acest profil din ţară. în continuare, oaspeţii nigerieni vizitează fabricile de cherestea şi de mobilă ale combinatului piteştean. Atenţia este reţinută de o serie de produse îndeosebi mobilier, care şi-au cucerit un binemeritat prestigiu, atît în ţară, cit şi peste hotare, de mecanizarea şi automatizarea proceselor de producţie. în încheierea vizitei, şeful statului nigerian a notat în cartea de onoare a unităţii. în continuare, şeful statului nigerian a vizitat o altă importantă unitate industrială piteşteană - Combinatul petrochimic. Pe parcursul vizitei la Complexul de piroliză nr. 2 şi printre instalaţiile celor trei rafinării de ţiţei, oaspeţii nigerieni iau cunoştinţă cu interes că în agregatele marii unităţi petrochimice se realizează, acum, peste 100 de sortimente de bază. Vizita pe această platformă a constituit pentru oaspeţi şi un prilej de explorare a unor posibilităţi de cooperare între România şi Nigeria în domeniul petrochimiei. Şeful statului nigerian şi persoanele oficiale române şi nigeriene care l-au însoţit s-au înapoiat în cursul după-amiezii în Capitală. #■ Preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, şi şeful Guvernului militar federal, comandant suprem al forţelor armate ale Republicii Federale Nigeria, generalul-locotenent Oiusegun Obasanjo, au continuat, marţi dupâamiază, la Snagov, convorbirile oficiale, în aceeaşi atmosferă de prietenie şi cordialitate, de înţelegere şi stimă, a fost reluat schimbul de vederi in probleme principale ale actualităţii politice internaţionale. Cei doi şefi de stat au scos în evidenţă mutaţiile profunde care au loc pe plan mondial, in favoarea forţelor progresiste, antiimperialiste şi anticolonialiste, ca rezultat al manifestării hotărîte a voinţei popoarelor de a deveni stăpîne pe propriile destine, de a se dezvolta de sine stătător, pe calea progresului economic şi social. în mod firesc, problemele specifice zonelor geografice în care sunt situate cele două ţări au constituit teme prioritare ale convorbirilor în probleme ale vieţii internaţionale. în acest cadru, s a dat o deosebită apreciere contribuţiei ţărilor africane în lupta pentru instaurarea unor relaţii noi, democratice, între state, bazate pe deplină egalitate şi echitate, pentru continuarea şi adincirea procesului transformărilor revoluţionare, naţionale şi sociale, din lumea contemporană. în acelaşi timp, s-a relevat că în Africa persistă probleme complexe, nerezolvate, create de îndelungata dominaţie colonială, inclusiv probleme teritoriale, care au fost speculate pentru a opune unele ţări africane altora, pentru a agrava stările de tensiune până la izbucnirea unor confruntări militare. în cursul convorbirilor s-a apreciat că interesele vite ale ţărilor africane, dezvoltarea lor independentă cer să se facă totul pentru soluţionarea problemelor existente între ţări africane pe calea tratativelor dintre ele sau în cadrul O.U.A., care să excludă orice intervenţie din afară. Preşedintele Nicolae Ceauşescu şi generalul-locotenent Oiusegun Obasanjo au subliniat că România şi Nigeria sprijină activ întărirea unităţii şi solidarităţii dintre ţările africane în lupta lor pentru consolidarea independenţei naţionale şi pentru concentrarea tuturor eforturilor,, pe plan naţional şi regional, în scopul dezvoltării lor economice şi sociale, al zădărnicirii politicii imperialiste, colonialiste şi neocolonialiste, pentru a asigura popoarelor africane o viaţă liberă şi demnă, la adăpost de presiuni şi imixiuni din afară, în deplină conformitate cu năzuinţele lor legitime. Totodată, s-a arătat că România şi Nigeria sprijină lupta pentru lichidarea dominaţiei coloniale din Rhodesia şi Namibia, pentru libertatea populaţiei majoritare din Africa de sud, împotriva politicii rasiste şi de apartheid, pentru cucerirea dreptului la dezvoltarea independentă a acestor popoare, în cadrul convorbirilor, a fost examinată, de asemenea, evoluţia situaţiei politice pe continentul european, subliniindu-se necesitatea intensificării eforturilor pentru realizarea unei securităţi trainice în Europa şi în primul rînd pentru trecerea la măsuri concrete în domeniul dezangajării militare ceea ce corespunde intereselor popoarelor europene, păcii, colaborării şi înţelegerii între toate naţiunile. Şi în alte importante probleme internaţionale s-a manifestat o largă convergenţă de vederi, reafirmîndu-se voinţa României şi Nigeriei de a contribui prin eforturi şi acţiuni comune, la instaurarea unor relaţii democratice între state, la lichidarea fenomenului subdezvoltării şi instaurarea unei noi ordini economice mondiale, la înfăptuirea dezarmării şi, în primul rînd, a dezarmării nucleare, la făurirea unei lumi mai drepte şi mai bune, care să asigure pacea, independenţa şi dezvoltarea liberă a fiecărei naţiuni. După convorbiri, preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a reţinut la dineu pe şeful guvernului militar federal, comandintul suprem al forţelor armate ale Republicii Federale Nigeria, generalul-locotenent Oiusegun Obasakjo. Marţi dimineaţa, Cornel Burtică, viceprim-ministru, ministrul comerţului exterior şi cooperării, economice internaţionale a avut o întîlnire de lucru cu persoanele oficiale nigeriene. Cu acest prilej au fost examinate aspecte ale colaborării şi cooperării economice românonigeriene şi s-au stabilit măsuri pentru transpunerea în viaţă a înţelegerilor convenite între preşedintele Nicolae Ceaușescu şi şeful statului nigerian, general locotenent Oiusegun Obasanjo. Declaraţii ale preşedintelui reales al R.P. Bangladesh, Ziaur Rahman DACCA (Agerpres), într-o conferinţă de presă ţinută, luni seara, după anunţarea rezultatelor alegerilor prezidenţiale care au avut loc la 3 iunie, preşedintele reales al Republicii Populare Bangladesh, generalul-maior Ziaur Rahman, a exprimat convingerea sa fermă că procesul democratizării vieţii politice interne va continua — transmite agenţia Tanjug. El a făcut cunoscut că prevederile Legii marţiale, prin care a fost instituită, în august 1975, starea de urgenţă vor fi abolite ,,treptat şi intr-un termen adecvat", alegerile par- l lamentare vor fi organizate la data prevăzută, in luna decembrie, iar viitoarea Adunare legislativă a ţârii va decide şi sistemul de guvernămînt. Şeful statuiei Bangladesh a precizat că" obiectivul principal în politica internă va fi consolidarea unităţii naţionale şi continuarea procesului de democratizare internă. La planul politicii externe, preşedintele Ziaur Rahman se angajează să continue orientarea din ultimii ani, îndeosebi prin dezvoltarea relaţiilor cu toate ţările prin promovarea politicii de nealiniere, informează agenţia Associated Press. Informaţia HARGHITEI Ieri, intr-un meci contind pentru etapa a doua, în cadrul grupei I a Campionatului Mondial de fotbal, echipa Italiei a întrecut Ungaria cu scorul de 3—1 (2—0). Italienii, cumulând 4 puncte din 2 jocuri, sunt siguri, calificaţi pentru etapa optimilor. CAMPIONATUL JUDEŢEAN DE FOTBAL S-a încheiat campionatul judeţean de fotbal al seniorilor ediţia 1977/1978. In ultima etapă a (XXII-a), liderii Mureşul Topliţa şi Metalul Vlăhiţa, jucind in deplasare, au cedat ambele puncte. Topliţenii nu au folosit, in jocul de la Gheorgheni, cîţiva titulari printre care şi Hădâreanu (golgeterul campionatului), sancţionat disciplinar de conducerea asociaţiei. Felicitări echipelor Mureşul Topliţa şi Metalul Vlăhiţa pentru succesul meritat obţinut la capătul celor 22 etape. Pentru stabilirea coimpioanei judeţene, cele două for- maţii vor susţine jocuri de baraj (acasă şi deplasare). Bastionul, Olimpia şi Unirea Cristuru Secuiesc au repurtat victorii categorice. Oaspeţii cuceresc 11 puncte ! La Boresc, un meci penibil, cu scene de nedorit. Partida a durat doar 25 de minute (gazdele conduceau cu 1-0) şi a fost omologată cu 3—0 in favoarea echipei Complexul Gălăuţaş. Rezultatele complete ale etapei : Seria 1 Bastionul — Unirea 7—1 ; Metalul — Mureşul Topliţa 2—1 ; Borsecul — Complexul 0—3 ; Bucin — Mobila 4—5 ; Viaţa nouă — Mureşul Suseni 1—1 ; Tricatap — Bradul 2—0. Seria a 11 a Şoimii I.P.L. — Rapid Porumbenii Mari 3—1 ; Minerul Lueta — Unirea 1—6 (!) ; A.S.M. - Metalul 2—1 ; Avîntul — Flamura Roşie 1—0 ; Rapid Oceu — Olimpia 0—3 ; Minerul Prod — Minerul Pi Bălan 0—1. CLASAMENTE FINALE Seria î Seria a 11-a 12 Rapid Ciceu 22 241617-618 3114 6 36 SPORT T Mureşul Topliţa 22200 23 3—1140 2 Bastionul 146 257-1734 3 Tihotop 22123 732-2427 4 Complexul 22114 755—3126 5 Mureșul Suseni 22 931049-4821 6 6radu] 22 77 836-4521 7 Mobila 22 7510 eo m 19 8 Metalul 22 741143-49 18 9 Viața nouă 22 561136—5516 10 Unirea 22 721338-5816 11 Borsecul 22 721333-6016 12 Bltcin 22 421629—9410 1 Metalul Vlahita 22172.3 2 Av S. M. 22135 451-2931 3 Unirea 22133 660-2729 4 Flamura roșie 22115 656—2727 5 Olimpia 22122 841-4026 6 Avîntul 22121 944-3825 7 Șoimii I.P.L. 22103 950-5823 8 Minerul II 22 911252-4819 9 Minerul ^Lueta 22 811330—511’7 10 Rapid P. Mari 22 431433-5513 10 Minerul Praid 22 421623-8200