Informaţia Harghitei, octombrie-decembrie 1979 (Anul 12, nr. 3064-3142)

1979-10-02 / nr. 3064

PROLETAR) DIN TOATE TARILE UNITI VA iUi HARGHITEI Organ al Comitetului judeţean Harghita al P.G.R. şi al Consiliului popular judeţean Anul XII., nr. 3064 4 pagini, 30 bani ÎN INTIMPINAREA CELUI DE-AL XII - LEA CONGRES AL P. C. R. Mai multe maşini şi utilaje Obiectivele din ramura industriei alimentare aflate în construcţie în ţară au primit în cursul lunii septembrie cu 34 tone mai multe utilaje şi maşini livrate de „Tehnoutilaj" Odorheiu Secuiesc. Este urmarea faptului că printr-o mai bună organizare, prin mobilizarea plenară a întregului personal muncitor, unitatea progresează vizibil în situarea în grafic la aceste produse după ce a livrat înainte de termen toate urnajele agricole necesare campaniei de recoltări, însemnate cantităţi de cherestea peste prevederile planului O activitate susţinută, responsabilă, de-a lungul vremii, a confirmat şi continuă să confirme, prin rezultate concrete, vrednicia forestierilor harghiteni. Astfel, la încheierea a nouă luni de producţie din acest an, colectivele de muncă ale întreprinderii forestiere de exploatare și transport Miercurea-Ciuc au produs peste sarcinile de plan îl.468 mc cherestea, din care 717 mc în cursul lunii septembrie. De remarcat că mare parte din masa lemnoasă prelucrată pe platformele industriale din Odorheiu Secuiesc, Gheorgheni, Sîndominie şi Sîncrăieni provine din dofporituri de vînt, ceea ce înseamnă o lucrare mai grea, dar cu dublu efect: lemn mai mult şi asigurarea sănătăţii pădurii. Acţionînd în acelaşi spirit, şi avînd de înfruntat aceleaşi condiţii grele de lucru, forestierii din bazinul Topliței au trimis spre prelucrare pe platforma industrială, peste sarcinile planului producţiei fizice, 2.818 mc cherestea, din care 1363 mc în cursul lunii septembrie. IN NOILE CONDIŢII CREATE DE STAREA VREMII. Necesitatea strângerii urgente a recoltei şi a însămînțării culturilor de toamnă a devenit şi mai stringentă! Ploile abundente căzute în ultimele zile, precum şi răcirea destul de accentuată a timpului, au schimbat destul de mult datele problemelor cu care sînt confruntaţi lucrătorii ogoarelor : pe de o parte, s-au creat condiții mai favorabile atît arăturilor de însămînțare cît și lucrărilor de pregătire a patului germinativ, iar pe de alta, se impune cu şi mai mare necesitate urgentarea recoltării culturilor rămase încă în cîmp. O succintă trecere în revistă a situaţiei principalelor lucrări, la nivelul judeţului şi al unora din consiliile unice agroindustriale, ne va ajuta să scoatem în relief direcţiile principale în care trebuie acţionat, sarcinile prioritare în aceste zile de început de octombrie, încheierea recoltării cartofilor depinde de... Miercurea-Ciuc şi Ditrău ! Au mai rămas de recoltat în judet circa 1.400 ha cultivate cu cartofi, din care mai mult de jumătate în consiliile unice agroindustriale Miercurea-Ciuc (490 ha) și Ditrău (380 ha). Cu alte cuvinte, încheierea cît mai grabnică a acestei lucrări depinde în mod special de unităţile din cele două consilii omîn Ștefan DANCIU (Continua’din pop.o 30) Solemnitatea înmînării unor ordine şi medalii ale Republicii Socialiste România Duminică, la Miercurea-Ciuc, a avut loc festivitatea înmmnării unor ordine şi medalii ale Republicii Socialiste România, conferite prin Decret prezidenţial, pentru contribuţia deosebită adusă la înfăptuirea politicii Partidului Comunist Român de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră, cu prilejul celei de a 35-a aniversări a revoluţiei de eliberare socială şi nafiondă, antifascistă şi antiimperialistă, înaltele distincţii au fost înmînate de tovarăşul Iosif Szász, prim-secretar al Comitetului judeţean de partid, preşedintele Consiliului popular judeţean. S-a conferit Ordinul „Steaua Republicii Socialiste România", clasa a IV-a, tovarăşilor Ioan Oprea şi Bosin Ilona , OrdinulSteaua Republicii Socialiste România", clasa a V-a, tovarăşilor Fábián Ş. Ştefan şi Constantin P. Tudoran ; Ordinul Munci, clasa a lll-a tovarăşilor Toader I. Bendrîş, Bíró D. Dionisie, Bokor M. Moise, Bakó F. Rozalia, Dörgő A. Iosif Adalbert, Erős M. Ştefan, Fodor D. Dénes, Gambra Gh. Gheorghe, Kovács I. Elisabeta, Florea Gh. Lazar, May F. Francisc, Miklós B. Béla, Miklós S. Francisc, Pál M. Vilma, Rákosi Z. Zoltán Rus I. Ioan, Stoica L. Eva, Szabó F. Emeric, Szabó M. Ludovic, Sebestyén I. Emma ; Ordinul „Meritul Agricol", clasa a V-a, tovarășilor Bodó G. Géza și Szabó G. Vicenţiu. Au mai fost distinşi cu diferite medalii de tovarăşi. în încheierea solemnităţii, participanţii la această festivitate au adoptat o telegramă adresată C.C a P.C.R. personal tovarăşului Nicolae Ceauşescu, prin care îşi exprimă sentimentele de recunoştută contru aprecierea muncii lor, angajîndu-se să depună eforturi susţinute pentru a întîmpina cu succese remarcabile marele forum al comuniştilor, Congresul al Xll-lea al partidului, edueîndu-şi astfel o contribuţie tot mai sporită la înflorrea patriei noastre socialiste. Adunare festivă consacrată împlinirii a 50 de ani de activitate hocheistică la Miercurea-Ciuc (în pagina a 2-a) Se înfăptuiesc cu consecvenţă obiectivele Programului de creştere a nivelului de trai Noi categorii de oameni ai muncii beneficiază, începind cu 1 octombrie, de majorarea retribuţiilor Traducerea în viaţă a Programului de creştere a nivelului de trai marchează, la începutul acestei luni, mirarea unui nou şi numeros eşalon de oameni ai muncii în cea de a doua etapă de majorare a retribuţiei. Conform graficului stabilit prin Decretul Consiliului de Stat, începînd cu această lună, beneficiari vor fi cei care lucrează în unităţi din ramura construcţiei de maşini şi prelucrării metalelor (inclusiv unităţile de asistenţă tehnică şi „service" ale M.I.C.M.) care nu au beneficiat de majorare în lunile august şi septembrie. De asemenea, vor intra în această tranşă şi unităţile de profil din alte ministere cum ar fi Ministerul Energiei Electrice, unităţile de reparaţii auto şi cele de reparat material rulant ale Ministerului Transporturilor si Telecomunicaţiilor, Centrala Industriei articolelor casnice, Centrala industriei de utilaje si piese de schimb pentru industria chimică, întreprinderile de utilaje şi piese de schimb ale Ministerului Economiei Forestiere şi Materialelor de Construcţii etc., în total aproape 830.000 de oameni ai muncii. Printre aceştia şi circa 9.300 oameni ai muncii din unităţi industriale harghitene, cum ar fi întreprinderea de tractoare, I.U.P.S. Gheorgheni şi altele. Şi de data aceasta creşterile retribuţiilor şi sporurilor aferente sunt substanţiale. Astfel, un sudor încadrat în categoria 4 treapta II pe reţeaua construcţiilor de maşini A (acord) beneficiază în aceasta alici etapă de majorare de un plus de 390 lei la retribuţie, spor de vechime şi adaos de acord ; un tinichigiu carosier, încadrat în categoria 3 treapta a ll-a pe reţeaua construcţii de maşini B, beneficiază de o creştere totală de 358 lei; un maistru încadrat în gradaţia IV clasa 25, care coordonează muncitori din reţeaua de construcţii A, de un spor de 326 lei, iar un maistru gradaţia IV clasa 24, care conduce muncitori din construcţii maşini B, de 303 lei etc. Majorarea incepînd cu 1 octombrie, a retribuţiei mai multor categorii de muncitori face ca numărul beneficiarilor majorării retribuţiei în cele trei luni de aplicare a treptei a doua a creşterii să treacă de două milioane de oameni ai muncii. Această majorare dovedeşte că Programul de creştere a nivelului de trai se aplică în mod consecvent, ceea ce îndeamnă la o muncă tot mai eficientă şi responsabilă, ştiut fiind că rodnicia acesteia se răsfrînse pozitiv asupra bunăstării întregului popor. — Actualitatea — Actualitatea — ■ Sub genericul „Universitatea cultural-ştiinpfică formă eficientă de formare a personalităţii umane, a omului de tip nou, constructor al societăţii socialiste contemporane”, astăzi, la Casa de cultură din Odorheiu Secuiesc, are loc deschiderea cursurilor acestei forme de educaţie pentru adulţi. ■ în organizarea Centrului de recoltare şi conservare a sîngelui din Miercurea-Ciuc şi cu sprijinul circumscripţiilor sanitare din Joseni şi Ditrău, în cele două localităţi au avut loc acţiuni de donare a sîngelui. Au fost recoltate cu ocazia acestei acţiuni 104 prize de sînge. ■ Ieri, in toate localităţile judeţului, s-au deschis in mod festiv, activităţile pioniereşti, atit in şcoli, cit şi la casele pionierilor. ■ In incinta Muzeului judeţean din Miercurea-Ciuc s-a deschis o expoziţie de carte veche, cuprinzind rarităţi editoriale ieşite intre secolele XVI-XIX de sub teascurile unor tipografii din Europa. ■ Pe linia modernizării parcului auto pentru călători, Autobaza Topliţa a I.T.A. Harghita a fost dotată cu două noi autobuze de mare capacitate, tip RDT, avînd şi instalaţii de radioamplificare şi casetofon, puţind fi utilizate pe traseele turistice şi în cursele interurbane. ■ Recent, Comitetul municipal al femeilor din Miercurea-Cluj a organizat o vizită a unui grup de femei la Casa de copii din Şumuleu. S-au purtat discuţii despre condiţiile de viaţă ale copiilor, acestora, inminîndu-lise, cu prilejul vizitei, daruri. ■ Ieri, la Biblioteca municipală din Odorheiu Secuiesc, a avut loc un medalion „Ciprian Porumbescu", prilejuit de aniversarea a 125 de ani de la naştere. Cu această ocazie, a fost prezentată o expunere privind viața și activitatea compozitorului român, a fost organizată o expoziție de cărți dedicate acestuia și au fost audiate de pe disc cîteva dintre lucrările sale. Cronica lunii septembrie S-a încheiat o nouă lună de intensă activitate a poporului nostru, soldată cu succese în toate domeniile construcţiei noastre socialiste. Aşa cum ne-am obişnuit, şi această lună a fost puternic marcată de prodigioasa activitate a secretarului general al partidului nostru, tovarăşu' Nicolae Ceauşescu. Chiar în primele zile ale lunii, a avut loc o consfătuire de lucru la C.C. al P.C.R., prezidată de secretarul general al partidului, care a avut la ordinea de zi analiza activităţii comitetelor judeţene de partid în vedereaîndeplinirii hotărîrilor de partid şi de stat în toate domeniile, stilul, şi metodele de muncă ale organelor si organizațiilor de partid, unele probleme privind munca de cadre, activitatea politico-ideologicâ, munca politică de masă și activitatea presei, conducerea acestor activităţi de către comitetele judeţene de partid, pregătirea şi desfăşurarea alegerilor de partid şi a Congresului al Xll-lea al partidului. Consfătuirea - moment de mare însemnătate în orientarea muncii organelor şi organizaţiilor de partid pe toate planurile şi care se înscrie în practica profund democratică a partidului nostru de a se consulta permanent cu activul său, cu comuniştii, cu masele de oameni ai muncii, în vederea soluţionării problemelor de importanţă majoră din activitatea politică, economică şi social culturală - a avut ca punct culminant strălucita cuvîntare a secretarului general al partidului, care constituie un amplu program de acţiune pentru creşterea rolului conducător al organizaţiilor de partid, pentru întărirea spiritului revoluţionar în toate domeniile de activitate. In zua de 11 septembrie, sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, a avut loc şedinţa comună a Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. şi Biroului Permanent al Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice şi Sociale a României, care a dezbătut şi dprobat Raportul cu privire la planul dezvoltării economicosociale a României in perioada 1981-1985, în profil teritorial, document de cea mai mare însemnătate, care prefigurează, în lumina proiecului de Directive ale Congresului al XII -ea al P.C.R., direcţiile de dezvoltare ale tuturor judeţelor ţării. La data de 12 septembrie, o nouă şedinţă de lucru, consacrată de data aceasta perfect Continuau la •«. • 5-a)