Informaţia Harghitei, octombrie-decembrie 1980 (Anul 13, nr. 3375-3453)

1980-10-01 / nr. 3375

INFORMAŢIA HARGHITEI be iiaptuieste cu consecvenţă programul de creştere a nivelului de trai al populaţiei . Incepînd de azi, majorarea retribufiilor oamenilor muncii din construcţii-montaj Incepînd de azi, 1 octombrie, o nouă categorie de oameni ai muncii - personalul muncitor din ramura construcţii-moriate- beneficiază de majorarea retribuţiei in cadrul celei de-a doua etape de materializare a Programului de creştere a nivelului de trai in cincinalul 1976 — 1980. Dacă la nivel de țară vor beneficia de retribuţii sporite, incepînd cu această lună, aproape 800.000 de oameni ai muncii, numărul personalului muncitor din acest domeniu, în judeţul nostru se ridică la circa 10 000. Procentajul de majorare in această etapă fiind în medie de 14,7 la sută, pe total cincinal retribuţia în construcţii-montaj înregistrează o creştere de 35,3 la sută, procent superior mediei pe economia naţională. Este o nouă dovadă a deosebitei atenţii pe care conducerea partidului şi statului nostru o acordă oamenilor muncii din aceasta importantă ramură de activitate, care îşi aduc o contribuţie efectivă la dezvoltarea bazei materiale a economiei noastre naţionale, la amplificarea fondului de locuinţe, componentă de bază a programului de creştere a nivelului de trai. O asemenea apreciere este firească şi la adresa harnicului detaşament de oameni ai muncii din con- Strucţii-montaj din judeţul nostru, care, în fiecare an, din actualul cincinal, au materializat in obiective industriale, agrozootehnice şi edilitare un volum de investiţii de circa două miliarde lei. De asemenea, constructorii judeţului au realizat şi predat beneficiarilor, în acest cincinal, peste 8.500 apartamente, peste 1.000 locuri în cămine de nefamilişti, circa 300 noi săli de crasă şi mai mult de 1.200 de locuri in grădiniţe şi creşe, precum şi alte multe obiective social-culturale. Este de la sine interes că noile majorări de retribuţii vor mobiliza şi mai mult pe toţi oamenii muncii din construcţii-montaj, pentru a depune noi şi noi eforturi, contribuind la creşterea producţiei şi a eficienţei ramurii în care-şi desfăşoară activitatea, la îndeplinirea integrală a importantelor sarcini ce le stau în faţă, dind contur nou tuturor localităţilor noastre, prin frumuseţea şi trăinicia construcţiilor pe care le înalţă. Nicolae ŞANDRU ! Cu toate torţele, cu toate mijloacele din dotare pentru încheierea grabnică a recoltatului, pentru încadrarea semănatului în erca ontimă Nici un tractor nu are voie să stea în aceste zile! Faptul că pină acum, la sfîrşitul lunii septembrie, nu s-au insămînţat nici măcar o treime din suprafeţele destinate culturilor de toamnă impune o reconsiderare grabnică a moduluicum se utilizează tractoarele, cum este folosit timpul de lucru deosebit de favorabil in aceste zile, după cum şi starea terenurilor este mult mai bună în urma ploilor căzute în ultima perioadă. Această situaţie face necesară, în fiecare unitate, refacerea programului operativ de însâmînţări, stabilirea şi, evident, realizarea unor ritmuri zilnice la arat, pregătirea patului germinativ şi semănat care să permită ca in cel mult o săptămînă să fie recuperate rămînerile în urmă, să se creeze condiţii pentru ca fiecare parcelă destinată culturilor de toamnă să-şi primească la timp sămînţa. Principala cale da reat’‘-a--- a incestul deziderat o constituie utilizarea mult mai intensă a tractoarelor, recurgerea, peste tot unde este necesar, la schimburi prelungite şi lucrul în două schimburi, urcarea pe tractoare a şefilor de secţii, mecanicilor de întreţinere, specialiştilor etc., astfel ca nici un tractor să nu stea nefolosit. Întrucît lucrarea care necesită cel mai mare volum de muncă o constituie aratul, se impune analiza judicioasă a stării fiecărei parcele şi efectuarea de arături numai rc*ro e-dn este absolut necesar acest lucru. Trebuie renunţat la practica efectuării aratului — „pentru că aşa se obişnuieşte" — pe orice parcelă, chiar dacă acolo au fost cartofi şi solul a fost mobilizat de 2—3 ori în ultimele două săptămini de maşinile de recoltat ori pe terenurile unde s-au efectuat arături de vară la o adîncime corespunzătoare. O mare atenţie trebuie acordată pregătirii patului germinativ, discuitului în general. De multe ori auzim fraze de genul : „Am trecut de 6 ori cu discul şi patul germinativ nu e corespunzător !". Se poate trece şi de 10 ori şi rezultatul va fi acelaşi, dacă mecanizatorul nu asigură o adîncime corespunzătoare de pătrundere în sol a discurilor. Altfel rare, foarte rare sunt terenurile care au nevoie de mai mult de 2—3 discuiii. Nemaivorbind de faptul că grupele care ar trebui ataşate discurilor lipsesc aproape peste tot. Stefan DANCIU Foto : AI. V. SZAKÁCS O mare atenţie trebuie acordată pregătirii patului germinativ. x-x ^ , 1 X . Asigurarea unui ritm corespunzător aratului impune eliberarea operativă a terenurilor de paiele rezultate de la recoltare. Anul XIII. nr. 3375 — pag. a 3-a InstanţajTee VIN CICLU. ... . Nu ne referim la filmul românesc cu acest titlu, ci la o realitate deloc agreabilă de pe platoul din faţa magazinului „Central" din Miercurea- Ciuc. Deseori, aici apar meteoric ciclişti, marea majoritate adolescenţi, care şi-au făcut un obicei din a concura pe acel „traseu". Nu o dată slalomează printre pietoni, cărucioare cu copii, cei mai nepricepuţi dintre ei dînd loc chiar la ciocniri. Cu toate că este interzisă circulaţia cu bicicleta pe platoul amintit, nu se găseşte nimeni să ia măsuri şi să tempereze acest ... zel ciclistic. E nevoie de un accident serios pentru ca să se intervină, în sfîrşit ? (Radu Pop). „AUTOSTOP" O invenţie (nebrevetată) a lucrătoarelor de la întreprinderea de confecţii din Miercurea-Ciuc : autostopul... la pietoni. Procedeul se practică în orele schimbului al doilea. Atunci, de regulă, cite o tînără mai „şarmantă" cheamă sau „pîsîie" paşnicul pieton ce-şi are drum prin acea parte a oraşului. Cu graţie şi cuviinţă, „fata" îl roagă pe acesta să treacă strada şi să-i cumpere de la chioşcul de pîine produsele de pe o listă care îndestulează astfel toate colegele sale. Cum pietonii sînt destul de rari, iar oameni amabili şi mai puţini, respectivele tinere pierd astfel, uneori, ore întregi. Şi cînd te gîndeşti că toate acestea s-ar putea evita dacă ele şi-ar aduce alimente de acasă sau chioşcul alimentar din incinta întreprinderii ar funcţiona şi după amiaza ! (R. Ciprian). i///////////////////w> rn//r,//r///v////,,/w/r,////1vr/r'r/,/r,,/'r/r//w/r/////r/////r//rz//r///z/z// AzxAZ//////zzzz/zzz//Ar/////////y'///////////////////////z////z////////z/z////////z//.v/////////////////z/ ; § NOI UNITĂȚI PRESTATOARE DE SERVICII Este evidentă preocuparea conducerii Cooperativei meşteşugăreşti „Lacu Roşu" din Gheorgheni pentru diversificarea şi creşterea numărului unităţilor prestatoare de servicii către populaţie. Un argument în acest sens ni-l oferă tovarăşul Farkas Francisc, preşedintele cooperativei . — Toată atenţia ne-am îndreptat-o spre perfecţionarea pregătirii profesionale a lucrătorilor noştri, acţiune care este menită să contribuie la o servire promptă, civilizată, cu prestări de bună calitate a cetăţenilor din oraşul nostru. De asemenea, urmărim ca prin unităţile ce le vom deschide, serviciile oferite populaţiei, să fie cit mai aproape de cerinţele ei. In acest sens, in acesta zile, în cartierul „Florilor", la parterul blocului nr. 42, vom deschide cîteva noi unităţi : croitorie, atelier de reparaţii aparate de radio, televizoare şi pickupuri, coafură şi frizerie, magazin de prezentare a garniturilor de mobilă, unitate de marochinărie. In etapa a doua, pină la sfîrşitul lunii octombrie, avem in vedere ca la parterul blocului nr. 40, tot în cartierul „Florilor", să deschidem şi alte unităţi : optică, foto, reparaţii maşini de scris, încărcat şi reparat brichete, stilouri şi o unitate de mecanică fină. MAGAZINUL DE PREZENTARE... . al întreprinderii de confecţii din Miercurea- Ciuc, situat pe strada 7 Noiembrie nr. 29, oferă cumpărătorilor un bogat sortiment de produse de sezon. După cum ne informează gestionara Balogh Klára, în rîndul noutăţilor se înscriu costume bărbăteşti de mărimile 42—60, costume pentru copii, putîndu-se achiziţiona şi o serie de pantaloni fără haină, ca şi sacouri diferite. Unitatea oferă, totodată, stofe de bună calitate. De asemenea, din acest magazin se pot cumpăra uniforme şcolare cu preţ redus. NOUTĂŢI DE LA A.C.R. Ni le prezintă András Béla, secretar al filialei judeţene : — Incepînd cu luna octombrie, o nouă subfilială va fi înfiinţată în judeţul nostru. Este vorba de cea de-a 5-a unitate de acest fel pe care o vom deschide la Topliţa, urmînd a cuprinde automobiliştii din Sărmaş, Gălăuţaş, Subcetate, Bilbor, Tulgheş, Borsec şi, natural, din oraşul Topliţa. în cadrul filialei se vor asigura o serie de servicii membrilor A.C.R. — reparaţii curente, revizii tehnice, reglări pentru asigurarea unui consum mai economicos de benzină , evitîndu-se deplasările la Gheorgheni pentru acest gen de intervenţii la autoturisme. Putem consemna în această ordine de idei că la recent înfiinţata subfilială de la Cristuru Secuiesc, pe strada Gh. Doja, la numărul 10, există şi un atelier propriu de reparaţii auto care s-a dovedit deosebit de eficient. Aparţin de această subfilială automobiliştii tim Cristuru Secuiesc, Avrămeşti, Săcel, Secuieni, neşti, Aud. PRESTĂRI DE SERVICII Pe strada Republicii nr. 45 din Topliţa, funcţionează un atelier de reparaţii obiecte de uz casnic şi gospodăresc. Meşteşugarii de aici repară frigidere, aspiratoare, sobe electrice şi cu combustibil lichid, maşini de spălat. Pentru obiectele mai greu de transportat la atelier, lucrătorii atelierului se deplasează la domiciliul cetăţenilor pentru a efectua acolo reparaţiile. COSTUME LA ULTIMA PROBĂ Unităţile de croitorie pentru bărbaţi din cadrul cooperativei „Lacul Roşu" din Gheorgheni (de pe strada Bacinului şi din Piaţa Libertăţii), oferă cetăţenilor o largă varietate de costume bărbătești realizate pină în faza finală, solicitantul unui asemenea costum trebuind să efectueze doar ultima probă, in răstimpul unei săptămini de la data acestei probe, costumul este finisat. 9 Pentru o mai bună punere în valoare a mărfurilor existente in magazinul „Central" din Miercurea-Ciuc, se efectuează în aceste zile reorganizarea unor spaţii comerciale. Astfel, s-a făcut „rocada" între raionul de ţesături şi cel de mobilă, ambele aflate la demisolul magazinului, iar biroul „rate de mobilă" a fost mutat la primul etaj, între secţiile „confecţii pentru copii" şi „lenjerie". •î • Chioşcul specializat în producerea gogoşilor din Bălan (deschis recent in apropierea secţiei de panificaţie) a fost dotat cu o maşină automată de făcut şi copt gogoşi, care execută aceste operaţii în condiţii igienice deosebite. Din atenţia automobiliştilor care circulă pe traseul Gheorgheni - Lacu Roşu , în dreptul kilometrului 10, se lucrează la acoperirea şoselei cu îmbrăcăminte asfaltice, astfel că deplasarea vehiculelor trebuie făcută cu mai mare grijă, datorită prezenţei utilajelor necesare efectuării operaţiei de asfalare. O expoziţie de carte organizată sub genericul „2050 de ani de la crearea primului stat dac centralizat şi independent" a fost amenajată recent la cadrul secţiei de împrumut a bibliotecii orăşeneşti din Gheorgheni. Expoziţia cuprinde lucrări de beletristică, dar şi de torie, avind ca subiect viaţa şi activitatea socialpolitica a strămoşilor noştri dacii. Rubrică de Radu POP NOI CABINE TELEFONICE Venind în întîmpinarea unei justificate dorinţe a cetăţenilor, Direcţia judeţeană de poştă şi telecomunicaţii amenajează la Miercurea-Ciuc, în perimetrul oficiului poştal, 4 cabine telefonice - două pentru convorbiri locale şi două pentru convorbiri interurbane. După cum ne spunea tovarăşul Sutor Ştefan, şef de secţie la Direcţia judeţeană P.T.T.R., alte cabine interurbane au fost amenajate în exteriorul oficiilor poştale de la Borsec şi Băile Tuşnad. La începutul săptămînii viitoare, se vor putea realiza convorbiri telefonice de la toate aceste cabine.