Informaţia Harghitei, aprilie-iunie 1982 (Anul 15, nr. 3839-3915)

1982-06-07 / nr. 3895

Ami XV, nr. 3895 - pag. a 4-a Ieri, în sala mică a Casei municipale de cultură din Miercurea-Ciuc, a avut loc vernisajul expoziţiei filatelice trilaterale Harghita Covasna — Braşov. Eforturile celor 24 de expozanţi sunt pe deplin răsplătite de aspectul estetic şi valoarea filatelică şi educativă a exponatelor. Cele 120 feţe de panou, cu 1440 foi de expunere, cu mii şi mii de piese filatelice, au abordat o tematică extrem de largă, de la istorie poştală la filatelie tematică şi maxima filie, de la prezentarea unor momente din istoria patriei la cele ce redau frumuseţile ţării noastre, de la ilustrarea muncii constructive a poporului român la reflectarea dorinţei sale de pace şi prietenie între popoare. Expoziţia este deschisă zilnic, între orele 10-12 şi 17-20, pînă duminică, 13 iunie. Expoziţie filatelică La C.A.P. Cobăteşti, producţia de lapte s-a triplat La Cooperativa agricolă de producţie din Cobăteşti, păşunile se află la mică distanţă de fermele zootehnice, cele 700 de vaci reîntorcîndu-se seara la grajd unde sunt mulse şi furajate suplimentar. Şeful fermei, tovarăşul Deák Lajos, ne face cunoscut că o grijă deosebită în această perioadă se acordă calităţii laptelui, în special răcirii acestuia, pînă la livrare. Vizitînd cîteva grajduri la programul de muls, seara, am putut constata că regulile de igiena mulsului sînt respectate, existînd apă caldă, tifoane curate, găleţi de muls şi găleţi de spălat etc. Laptele muls seara este păstrat pînă dimineaţa în bazine cu apă rece, livrarea făcîndu-se la temperatura maximă de 15- 16 grade. Vegetaţia abundentă de pe păşune şi mai ales furajarea suplimentară ce se practică la grajd au făcut ca la C.A.P. Cobăteşti producţia de lapte, în numai 18 zile de la începerea păşunatului, să se tripleze. (T. T.). Apocalips 1985 15 iunie 1985. Undeva, in Europa, un focos nuclear îşi atinge obiectivul. Al treilea război mondial a început. Vor urma 14.746 alte proiectile nucleare care vor distruge în mai puţin de 24 de ore 750.000.000 de locuitori ai emisferei nordice şi vor răni grav 350.000.000 de persoane. Acest scenariu al unui război nuclear total a fost studiat timp de doi ani de un grup de experţi europeni şi americani, care au publicat, la Stockholm, rezultatele cercetărilor lor în revista „Ambio", editată de Academia de Ştiinţe din capitala suedeză — informează agenţia France Presse. Cercetătorii, printe care William A. Arkin, de la Institutul de studii politice din Washington,Frank Barnaby, directorul Sipri, Frank von Hippel şi Barbara G. Levy, de la Universitatea Princeton, au studiat consecinţele unei asemenea încercări de forţe, pe care au plasat-o arbitrar în 1985. Ei au luat ca ipostază un război limitat geografic la emisfera nordică. Primele ţinte sunt 145 de oraşe europene cu peste 200.000 de locuitori, urmate de toate aglomerările urbane cu peste 100.000 locuitori, la care se adaugă obiective militare şi industriale. Populaţia atinsă într-o primă etapă de aceste focoase, a căror putere totală echivalează cu un milion de bombe comparabile cu cea de la Hiro- Notă externă şima, reprezintă o treime din populaţia Europei. 750.000. 000 de persoane vor fi ucise în mai puţin, de 24 de ore, iar 340.000. 000 vor suferi consecinţele atacului, fiind atinse de radiaţii. Rezistenţa lor la epidemii se va diminua rapid, iar un supravieţuitor din cinci va fi incapabil, psihic şi fizic, să-şi ajute aproapele. Raportul evidenţiază, de asemenea, consecinţele pe termen mai lung. Cei care, salvîndu-se, vor fugi din oraşe, vor găsi hrana contaminată, cu excepţia peştilor. Numai oceanele vor fi, pe cît se pare, ferite in adîncime de efectele radioactive, in Statele Unite, intre 7 şi 20 la sută din supravieţuitori vor muri în cîteva săptămîni. Cancerul va fi fatal pentru 80 la sută dintre persoanele iradiate. Doi la sută din cei iradiaţi vor fi afectaţi incurabil de sterilitate, iar efectele genetice (3 la sută dintre persoanele afectate) se vor extinde asupra mai multor generaţii. Distrugerea potenţialului industrial şi energetic va provoca, în plus, nori de reziduuri opace care vor împiedica soarele să producă, timp de o lună, un efect binefăcător asupra florei şi faunei. Un milion de hectare de pădure vor fi distruse, ca şi vînatul. Numai rozătoarele vor rezista bine la radiaţii şi se vor înmulţi intr-un ritm infernal. Lipsa de pesticide şi îngrăşăminte va obliga agricultura să revină la metode de producţie tradiţionale, de unde va rezulta o ameninţare pentru alimentaţia din ţările, lumii a treia, care vor fi mai puţin lovite în ce priveşte pierderile de vieţi omeneşti. Toate scenariile de acest gen pornesc de la ipoteza că un conflict nuclear presupune riposte succesive ale puterilor aflate în conflict. Cinema Luni, 7 iunie Miercurea-Ciuc. Cinematograful „Transilvania": Cine pentru infern. Cinematograful „Harghita" : Soţul ideal. Odorheiu Secuiesc. Cinematograful „Olimpia" : Comoara din Lacul de argint. Gheorgheni. Cinematograful „Mioriţa" : Un glonte rătăcit. Bălan. Cinematograful „Minerul" : Kramer contra Kramer. Topliţa. Cinematograful „Căliman" : Lupii mărilor. Cristuru Secuiesc. Cinematograful „Arta" : Pietonii aerului. Băile Tuşnad. Cinematograful „Izvorul" : Jumătate din casă fără mire. Redacţia nu răspunde de eventualele modificări faţă de programul anunţat de întreprinderea cinematografică judeţeană. 03 Turneul internaţional de polo pe apă de la Varna a fost cîştigat de echipa României, care, în finală a invins cu scorul de 11-9 (4-2, 3-3, 2-1, 2-3) formaţia Bulgariei. Pe locul trei s-a clasat echipa Cubei, urmată de selecţionata secundă a Bulgariei. In organizarea consiliului sindicatelor pe ramură, ieri, la Miercurea- Ciuc, s-au desfăşurat întrecerile din cadrul ,,Cupei industriei uşoare", competiţie polisportivă desfăşurată între reprezentantele unităţilor de profil din judeţ. „La handbal, primul loc a fost ocupat de echipa Textila Odorheiu Secuiesc, pe locul doi clasindu-se Confecţia Odorheiu Secuiesc, iar pe locul trei Confecţia Miercurea-Ciuc. In întrecerile atletice, în diferitele probe specifice, pe primele locuri s-au clasat: săritură în lungime - Bactos Zsuzsa de la întreprinderea de aţă şi filatură Odorheiu Secuiesc ; aruncarea greutăţii - Florenţa Suciu, Textila Miercurea- Ciuc ; în proba de 800 metri plat - Barti Rozalia de la Confecţia Odorheiu Secuiesc. .La popice a cîştigat Ferencz Maria, de la Confecţia Odorheiu Secuiesc. Ocupantele primelor locuri în toate aceste probe vor reprezenta judeţul nostru în faza finală. HI O interesantă expoziţie cu caracter permanent a fost organizată în incinta şcolii generale din Ciumani. Din iniţiatva profesorilor Borsos Géza, directorul şcolii, şi Domokos Lajos, profesor de educaţie fizică, într-o vitrină sunt expuse trofeele cucerite de sportivii din Ciumani în competiţiile sportive la care au luat startul. Şi nu numai cupe şi diplome care să atesta performanţele hocheistice (profesorul Kereső Árpád ne spunea, cu justificată mîndrie, „adversarii noştri joacă pentru locul al doilea"), fac mîndria şcolii. La fel de valoroasă este şi diploma care atestă ocuparea de către Tofán Ibolya a locului IV pe ţară la actuala ediţie a „Crosului pionierului". Sînt frumos reprezentate şi performanţele sportive obţinute la handbal şi fotbal, dar şi la şah, unde Borsos Endre şi Nagy Gabriella se dovedesc, a fi deosebit de talentaţi. Acest adevărat muzeu al performanţelor sportive, constituie punctul de atracţie pentru toţi elevii. Şi invită la strădanii in plus pentru ca şi alţi copii ai şcolii să se numere în rîndul performerilor. (Radu Pop). Colegiul de redacţie : Ioan Oancea (redactor-şef), Ştefan Danciu, Mihail Filimon, Ştefan Klein, Szilveszter Ladislau, Nicolae Şandru, Teodor Vancu (red.-şef adj.) Redacţia şi administraţia : Miercurea-Ciuc, str. 7 Noiembrie nr 45. Telefoane : 11861 (red. şef), 11606/ 223 (red. şef adjunct), 13019 (redactori), 13633 (administrația). Tiparul executat la Tipografia Miercurea-Ciuc, str. 7 Noiembrie nr. 43. Telefon : 11066 Luni, 7 iunie 15,00 Emisiune în limba maghiară. 17,50 - 1001 de seri. 18,00 închiderea programului. 20,00 Telejurnal. 20,30 Orizont tehnico-ştiinţific. 21,00 A patriei cinstite. Moment poetic. 21,10 Cadran mondial. 21,35 Roman foileton : „Drumuri". Episodul 4, 22,20 Telejurnal. Marţi, 8 iunie 11.00 Telex. 11,05 Profesiunile agriculturii. 11,25 Pentru curtea şi grădina dv. 11,35 Roman foileton . „Drumuri". Episodul 4. 12,20 Cadran mondial. 12,45 Ţară nouă, mindră ţară. Program de cîntece. Cu profundă durere anunţăm încetarea din viaţă, in ziua de 5 iunie 1932, a iubitei noastre mame, soacre, sore şi bunici, SBARCEA EUSABETA, născută BEÖTHY (văduva dr. Sbârcea Aurel) Inmormintarea va avea loc în cimitirul ortodox din oraşul Topliţa, in ziua de 3 iunie 1932, orele 16. FAMILIA ÎNDOLIATA INFORMAŢIA HARGHITEI întreprinderea de blănărie ,,1 MAI“ Oradea A DESCHIS un punct de colectare piei brute ovine, în schimbul confecţiilor din blană, în Oradea, str. Clujului nr. 161. Informaţii suplimentare la sediul întreprinderii din strada Clujului nr. 161, telefon : 997/15745. FABRICA DE PREFABRICATE DIN BETON MIERCUREA-CIUC str. Zorilor nr. 18 încadrează muncitori în următoarele meserii : — ZIDARI — ZIDARI-BETONIŞTI — FIERARI-BETONIŞTI — DULGHERI — TÎMPLARI încadrarea conform Legii nr. 57/ 1974. Relaţii suplimentare zilnic între orele 7-15,30 la compartimentul personal, telefon nr. 11 577 și 13 262. întreprinderea de bere, spirt și amidon „Harghita" Cu sediul în municipiul Miercurea-Ciuc, str. Harghitei nr. 100 încadrează: INGINERI CHIMIȘTI PENTRU FABRICA DE BERE MIERCUREA-CIUC Informații suplimentare la sediul întreprinderii, biroul P.I.B., telefon : 958/ 13336, interior 119.