Informaţia Harghitei, ianuarie-martie 1983 (Anul 16, nr. 4073-4147)

1983-01-04 / nr. 4073

Anul XVI., nr. 4073 - pag. a 4-a Mesajul de Anul Nou adresat întregului nostru popor de tovarăşul Nicolae Ceauşescu (Urmate din pag. 1) turor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, întregului popor cele mai calde felicitări şi urarea de noi şi strălucite victorii în măreaţa operă de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi de înaintare a României spre comunism. DRAGI TOVARĂŞI ŞI PRIETENI, CETĂŢENI AI ROMÂNIEI SOCIALISTE, Intrăm în noul an 1983 cu un program clar de muncă privind dezvoltarea armonioasă economico-socială a ţării, in vederea înfăptuirii neabătute a hotăririlor Congresului al Xll-lea, a programelor şi hotăririlor Conferinţei Naţionale a partidului. In centrul activităţii din anul viitor se află realizarea obiectivului strategic, economic şi politic, de trecere a patriei noastre la un nou stadiu de dezvoltare, de realizare a unei noi calităţi a muncii şi vieţii în toate domeniile. Planul unic de dezvoltare economico-socială pe 1983 prevede dezvoltarea producţiei industriale într-un ritm mai inait decât în primii doi ani ai actualului cincinal, creşterea mai puternică a producţiei agricole vegetale şi animale, realizarea programului privind autoconducerea şi autoaprovizionarea, ridicarea pe această bază a nivelului de trai material şi spiritual al poporului , ţelul suprem al politicii partidului, esenţa societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Deşi condiţiile economice internaţionale continuă să fie grele, avem în vedere să acţionăm cu toată hotărîrea pentru diminuarea tot mai mult a influenţelor crizei economice mondiale, pentru îmbunătăţirea activităţii in toate sectoarele, asigurînd astfel dezvoltarea, în continuare, economico-socială a patriei. In înfăptuirea acestor obiective va trebui să punem pe primul plan realizarea programelor privind dezvoltarea mai puternică a bazei energetice și de materii prime, recuperarea și refolosirea materialelor, reducerea consumurilor energetice şi materiale, a cheltuielilor de producţie in general, creşterea mai puternică a productivităţii muncii, ridicarea nivelului tehnic şi al calităţii produselor, perfecţionarea mecanismului economic, creşterea eficienţei economice şi întărirea autoconducerii muncitoreşti. O atenţie deosebită trebuie să acordăm ştiinţei, învăţămîntului şi culturii, ridicării nivelului de pregătire profesională şi tehnică, pregătirii politice, educării şi formării omului nou. Este necesar ca toate colectivele de oameni ai muncii, consiliile de conducere, adunările generale, organele centrale de stat şi organismele democratice naţionale să acţioneze într-o deplină unitate, cu întreaga răspundere, pentru realizarea neabătută a planului in toate sectoarele de activitate. Vom acţiona pentru perfecţionarea continuă a cadrului democratic al societăţii noastre socialiste, asigurînd participarea tot mai activă a oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, a întregului popor, la conducerea tuturor unităţilor economico-sociale, a întregii societăţi. Dispunem, dragi tovarăşi şi prieteni, de tot ce este necesar pentru realizarea programului de înflorire continuă a patriei noastre socialiste. Acum hotăritoare sunt activitatea organizatorică, întărirea ordinii şi disciplinei, creşterea răspunderii în îndeplinirea sarcinilor în toate domeniile. Să facem totul ca anul 1983 să asigure depăşirea unor greutăţi vremelnice, să ducă la realizarea in cele mai bune condiţii a planului de dezvoltare economicosocială, de ridicare a bunăstării materiale şi spirituale a poporului, de înaintare mai fermă a patriei noastre spre piscurile tot mai înalte ale civilizaţiei comuniste. DRAGI TOVARĂŞI ŞI PRIETENI, CETĂŢENI AI ROMÂNIEI SOCIALISTE, In anul 1982 viaţa politică internaţională s-a agravat şi complicat şi mai mult. S-a accentuat criza economică mondială, au avut loc manifestări ale politicii de forţă, de amestec in treburile interne ale altor ţări, s-au agravat unele conflicte militare şi au izbucnit actele noi, s-a intensificat cursa înarmărilor, a crescut pericolul de noi războaie, inclusiv a unui nou război mondial nuclear. O caracteristică importantă a vieţii politice mondiale o constituie mişcarea uriaşă a popoarelor împotriva înarmaţilor, a armelor nucleare, pentru pace. Trebuie să spunem însă deschis că anul care a trecut nu a îndreptăţit aşteptările şi speranţele maselor populare, ale popoarelor. O analiză realistă, lucidă a vieţii mondiale demonstrează că s-a ajuns la un asemenea stadiu cînd nivelul înarmărilor, uriaşelor arsenale nucleare pun grav în pericol însăşi civilizaţia, existenţa, pacea, însăşi viaţa întregii omeniri. în asemenea împrejurări, problema fundamentală a epocii noastre este împiedicarea războiului nuclear, a războiului în general, asigurarea păcii pe planeta noastră. Acum, considerăm că există posibilitatea reală, că popoarele dispun de forţa necesară pentru a schimba cursul evenimentelor, pentru a obţine în 1983 oprirea cursului politicii spre catastrofă. Este necesar ca toate forţele progresiste, antiimperialiste, popoarele de pretutindeni să-şi întărească unitatea, solidaritatea şi colaborarea, să acţioneze cu toată fermitatea — pînă nu este prea tirziu, pînă nu au început să cadă bombele nucleare , pentru realizarea dezarmării generale şi, în primul rînd, a dezarmării nucleare, pentru o lume fără arme, fără războaie, a colaborării paşnice, egale, între toate naţiunile lumii. Este necesar ca toate statele, guvernele, şefii de state, toate forţele politice să acţioneze cu întreaga răspundere în faţa propriilor popoare, în faţa întregii omeniri, pentru asigurarea dreptului suprem al oamenilor la libertate, la independenţă, la existenţă, la viaţă, la pace. Considerăm că trebuie să facem totul ca, în 1983, să se încheie in cel mai scurt timp reuniunea de la Madrid prin adoptarea hotărîrii de convocare a unei conferinţe consacrate dezarmării şi încrederii în Europa şi continuitatea reuniunilor începute la Helsinki. Să facem astfel incit în anul 1983 să fie oprită amplasarea rachetelor cu rază medie de acţiune şi să se treacă la retragerea şi distrugerea celor existente. Să se acţioneze pentru noi măsuri privind încrederea şi cooperarea în Europa, pentru realizarea unei Europe fără nici un fel de arme nucleare, a colaborării şi păcii. Anul 1933 să ducă la dezvoltarea colaborării intre toate ţările balcanice în vederea realizării unei regiuni a colaborării paşnice, fără arme nucleare. Este necesar să se acţioneze cu toată hotărîrea incit, in noul an, să se treacă la măsuri concrete privind lichidarea subdezvoltării, întărirea colaborării şi solidarităţii ţărilor în curs de dezvoltare, realizarea unor înţelegeri corespunzătoare între ţările sărace şi ţările bogate în vederea realizării unui sprijin mai puternic pentru ţările în curs de dezvoltare, pentru făurirea unei noi ordini economice şi politice internaţionale. Fie ca anul 1983 să ducă la întărirea conlucrării şi mai puternice a tuturor statelor, fără deosebire de mărime sau orînduire socială, să crească rolul Organizaţiei Naţiunilor Unite şi al altor organisme internaţionale în soluţionarea tuturor problemelor complexe în interesul tuturor naţiunilor, al păcii şi colaborării. Fie ca noul an să ducă la încetarea conflictelor existente, şi trecerea la soluţionarea tuturor problemelor litigioase dintre state numai şi numai pe calea tratativelor. Acum, la începutul noului an, doresc să reafirm hotărîrea României socialiste, a poporului nostru de a dezvolta relaţiile cu toate ţările socialiste, cu ţările in curs de dezvoltare, cu toate statele lumii, fără deosebire de orinduire socială, în vederea realizării unei lumi mai drepte şi mai bune pe planeta noastră. Reafirm hotărîrea poporului român de a conlucra activ cu toate forţele antiimperialiste şi realiste, cu popoarele de pretutindeni, avind convingerea că stă în puterea unită a acestor forţe, a popoarelor de a da un nou curs evenimentelor mondiale spre destindere, spre colaborare, spre întărirea independenţei naţionale şi asigurarea păcii. DRAGI COMPATRIOŢI, Intrînd în noul an de muncă şi luptă pentru dezvoltarea economico-socială a patriei, pentru pace, să ridicăm paharul pentru clasa muncitoare, ţărănime, intelectualitate, pentru toţi oamenii muncii, fără deosebire de naţionalitate, pentru întregul nostru popor, pentru noi împliniri pe drumul socialismului, al bunăstării şi fericirii, pentru scumpa noastră patrie, pentru libertatea, independenţa şi măreţia Republicii Socialiste România. Vă urez tuturor, dragi tovarăşi şi prieteni, un an nou de muncă şi împliniri, de succese şi satisfacţii tot mai mari, multă sănătate şi fericire. LA MULŢI ANI ! Cenaclul Flacăra la Miercurea-Ciuc Luni, 3 ianuarie, spectatorii din Miercurea-Ciuc au fost din nou, faţă in faţă cu Cenaclul Flacăra al tineretului revoluţionar, organizat de C.C. al U.T.C. şi revista Flacăra, condus de poetul Adrian Păunescu. O cronică fidelă a celor văzute şi auzite pe parcursul a peste 5 ore fiind greu de realizat punctăm doar momente care ni s-au părut mai de efect in structura acestei intimplări artstice care mijloceşte o fericită intilnire cu poezia şi muzica aleasă, fiecare avind ca atribut tinereţea ... Spectacolul a inceput sub semnul unei urări de suflet, adresate nouă de Ion Zubaşcu „să aveţi parte de multe seri minunate ca aceasta şi ca ziua de miine", şi a intrat in cursul său după formula-i specifică. Au urmat, acel vechi şi minunat cîntec valah, insuneţit de vocea Tatianei Filipoiu, apoi cele interpretate de Ioana Păunescu şi Cristina Iordăchescu, Ion Hagiu, Mălai Győző. „Ordinea de zi" in varianta Flapo, programul şi-a urmat cursul firesc spre cotele calităţii, in timp ce sala, s-a „încălzit", reuşind să se ridice spiritual vorbind, la înălţimea momentelor de mare profunzime, punctate de Constantin Dragomir, Ion Zubaşcu, Ildikó Szabó, Árpád Domokos, Ducu Bertzi, momente care au atins apogeul prin Ştefan Hruşcă şi Vasile Şeicaru. Fireşte, se cuvine consemnată şi participarea personajului central, evident, poetul Adrian Păunescu, el însuşi — cum ii caracteriza cineva — un complex cictural-artistic, fără de care intimplarea artistică unu ar fi avut farmecul pe care l-a avut. Azi Cenaclul Flacăra e prezent la Gheorgheni iar miine la Toplița. I. NETE Colegiul de redacţie : Ioan Ooncea (redactor-şef), Ştefan Darciu, Mihail Filimon, Ştefan Klein, Szilveszter Ladislau, Nicolae tandru, Teodor Vancu (red -şef adj.) Redacţie şi administraţie! Miercurea Ciuc, str 7 Noiembrie nr 45 telefoane: 11861 (red şef), 11606/ 223 (red ,of adjunct) 13633 (administrație) tiparul executat la tipografa Miercurea Ciuc, str 7 Noiembrie nr. 43 telefon : 11066. INFORMAŢIA HARGHITEI. Cronica lunii decembrie (Urmare din pag. 1) Nicolae Ceauşescu a prezentat o informare ,cu privire la vizitele efectuate în Indonezia, Singapore, Malayezia, Kuweit şi Pakistan, Comitetul Politic Executiv dînd o înaltă apreciere noii solii de pace, prietenie şi colaborare pe care şeful statului român a întreprins-o, împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu in aceste ţări din Asia ; în ziua de 7 decembrie a avut loc, sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, sesiunea Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice şi Sociale a României ; în ziua de 8 decembrie consemnăm desfăşurarea lucrărilor Plenarei Consiliului Naţional al Oamenilor Muncii şi ale Plenarei Consiliului Naţional al Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste ; tot în 8 decembrie a avut loc Şedinţa Camerei legislative a consiliilor populare, in prezenţa tovarăşului Nicolae Ceauşescu, în data de 9 decembrie, s-au reluat în plen lucrările sesiunii a şasea a celei de-a opta legislaturi a Marii Adunări Naţionale, forul legislativ suprem al ţării dezbătînd şi votînd legile pentru adoptarea Planului naţional unic, a Planului de dezvoltare a agriculturii şi industriei aliimentare, a Bugetului de stat pe 1983. Au mai fost votate Legea cu privire la obligaţiile şi răspunderile consiliilor populare, unităţilor socialiste şi ale cetăţenilor pentru buna gospodărire, întreţinere şi curăţenie a localităţilor urbane şi rurale, păstrarea ordinii şi disciplinei publice precum şi Programul privind înfăptuirea măsurilor de autoconducere şi autoaprovizionare în vederea asigurării unei bune aprovizionări a populaţiei cu produse agroalimentare şi bunuri industriale de consum pe trimestrul IV a.c. şi pe semestrul 1/1983. Consemnăm, de asemenea, că în zilele de 27 şi 28 decembrie, în Capitală, s-au desfăşurat lucrările Plenarei lărgite a Consiliului Naţional al Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii şi Gospodăririi Apelor. Evenimentul epocal din istoria României in mersul ei înainte pe calea progresului şi civilizaţiei, aniversarea proclamării Republicii — care a marcat instaurarea pentru prima oară în ţara noastră a puterii politice depline a poporului — a fost sărbătorit in cadrul unei adunări festive, desfăşurată in Capitală, în prezenţa tovarăşului Nicolae Ceauşescu, a tovarăşei Elena Ceauşescu, a celorlalţi tovarăşi din conducerea de partid şi de stat. Consecvenţa cu care Românie susţine dialogul la nivel înalt cu diferte state ale lumii este ilustrată de vizita efectuată în această lună in tara noastră de preşedintele Republicii Arabe Egipt, precum şi de participarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu la festivităţile prilejuite de cea de-a 60-a aniversare a creării U.R.S.R., prilej cu care a avut loc şi întîlnirea cu tovarăşul Iori Andropov, secretar general al C.C. al P.C.U.S. Preocuparea constantă şi grija nesilăbita manifestată de conducerea partidului, personal de tovarăşul Nicolae Ceauşescu pentru buna desfăşurare a diferitelor sectoare de activitate a fost ilustrată de dialogul purtat cu oamenii muncii cu prilejul vizitelor de lucru la întreprinderea avicolă de stat Buftea, al Consfătuirii de lucru d© la C.C. al P.C.R., cînd s-a analizat Programul privind valorificarea superioară și creșterea bazei de materii prime minerale și energetice primare, al intilnirii de lucru cu cadre de conducere ale ministerelor şi centralelor industriei uşoare, industrializării lemnului şi materialelor de construcţie, cu specialişti din proiectare, cercetare şi producţie din ramurile respective. De asemenea, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a avut o întîlnire de lucru cu cadre de conducere ale Ministerului Industrializarii Lemnului şi Materialelor de Construcţii, cu specialişti din acest domeniu, in centrul analizei situînduse problemele reducerii consumurilor de materii prime şi materiale, energiei şi combustibililor, gospodărirea şi valorificarea superioară a acestora recuperarea şi refolosirea materialelor, înlăturarea oricăror risipe , probleme de deosebită actualitate, ce stau în această etapă în faţa fiecărui colectiv de muncă. Caracteristica vieţii politico-economice a judeţului nostru în această lună a constituit-o conjugarea eforturilor şi atmosfera de lucru pentru a intimpina cu fapte deosebite de muncă evenimentele de mare însemnătate din viaţa ţării, Conferinţa Naţională a partidului şi cea de a 35-a aniversare a proclamării Republicii. A fost o activitate rodnică, aşa cum dealtfel s-a subliniat şi la adunarea festivă din reşedinţa de judeţ, prin care s-a omagiat aniversarea Republicii - oamenii muncii români şi maghiari obţinind rezultate deosebite. Detre acestea consemnăm că 30 de întreprinderi idustriale şi-au îndeplinit sarcinile înainte de termen, industria judeţului a raportat îndeplinirea prevederilor de plan la producţia netă şi marfă, iar în ceea ce priveşte construcţia de locuinţe, în acest an, sarcinile de plan au fost îndeplinite integral. Toate aceste rezultate reprezintă măsura modului în care colectivele din judeţul nostru s-au angajat să îndeplinească hotărîrile Conferinţei Naţionale a partidului, ale Congresului al Xll-lea, pentru a-şi spori contribuţia la dezvoltarea susţinută a patriei noastre socialiste. In felul acesta s-a asigurat o premisă favorablă debutului în bune condiții a noului an din acest cincinal hotăritor pentru trecerea României intr-o nouă etapă de dezvoltare.