Informaţia Harghitei, aprilie-iunie 1984 (Anul 17, nr. 4460-4536)

1984-04-02 / nr. 4460

Anul XVII., nr. 4460 - pag. a 2-a * Competiţii • Rezultate Handbal In sala sporturilor din Rm. Vîlcea, în prezenţa a peste 3.500 de spectatori, s-a disputat sîmbătă meciul retur al finalei competiţiei feminine „Cupa federaţiei internaţionale de handbal" dintre formaţia Chimistul Rm. Vîlcea şi echipa vestgermană VFL Oldenburg, încheiat cu scorul de 29 -21 (15-10) în favoarea handbalistelor românce, care intră astfel în posesia prestigiosului trofeu, devenind a treia formaţie feminină de handbal din ţara noastră cîştigătoare a unei cupe europene, după ce Ştiinţa Bucureşti, în 1961, şi Rapid Bucureşti, în 1965, cuceriseră „Cupa campionilor europeni". In partida de sîmbătă, golurile formaţiei române au fost marcate de Maria Vergineanu - 11, Edit Török - 5, Rodica Postrea - 4, Hilda Popescu, Elena Morariu - cîte 3, Georgeta Andronache şi Nicoleta Petre 1. în „Cupa campionilor europeni" trofeul a fost cîştigat de echipa Radnicki Belgrad, şi tot o formaţie din Iugoslavia, Dalma Split şi-a adjudecat „Cupa cupelor". Ieri, în prima etapă a returului Campionatului naţional feminin de handbal, divizia B, echipa Voinţa Odorheiu Secuiesc a Întrecut, pe teren propriu, echipa Constructorul Hunedoara, cu scorul de 17-16 (8-10). Pentru gazde au înscris Kajtár Etelka (10 goluri), Kovács Etelka (3), Molnár Hajnal (2), Dezső Enikő şi Székely Ildikó cîte un gol. (Á. Z.)* In turneul internaţional masculin de handbal ce se desfăşoară în noul Palat al sporturilor de la Paris - Bercy, selecţionata Bucureştiului a întrecut cu scorul de 25-23 (13-10) formaţia echipei oraşului Paris. Au asistat 9.000 de spectatori, în turneul internaţional masculin de handbal de la Paris, echipa oraşului Zagreb a întrecut cu 31- 30 (26-26) selecţionata Moscovei. In finală se vor întîlni echipele oraşelor Bucureşti şi Zagreb. Popice Ieri, la Odorheiu Secuiesc, în cadrul campionatului naţional de popice, divizia A, masculin, echipa „Tehnoufilaj" din localitate a învins echipa Metalul Hunedoara cu scorul de 5.063 p.d. la 5.043 p.d. Pentru odorheieni au realizat Miklós Ferenc - 873 p.d., Máthé Domokos - 861 p.d., Rózsa Andrei - 851 p.d., Nagy Imre - 841 p.d. şi Gergely János-816 p.d. (Adám Zoltán) Hochei Sîmbătă şi ieri, la Gheorgheni s-au desfăşurat două meciuri amicale de hochei între formaţia locală C.S.M. Viitorul şi I.M.A.S.A. Sfîntu Gheorghe, care se pregăteşte de baraşi pentru promovarea în prima grupă a diviziei A, pe care-l va susţine în compania Dunării Galaţi. Sîmbătă, partida s-a terminat la egalitate, 5-5 (3-2, 0-1, 2-2), iar ieri au învins gazdele cu 6-2 (0-1, 5-0, 1-1). (Nagy László) Judo La sfîrşitul săptămînii trecute, judoka de la Asociata Sportivă Constructorul Miercurea-Ciuc au participat la un puternic turneu internaţional de judo dotat cu cupa „IKO", organizat la Budapesta, de echipa Spartakus. Au participat judoka din R.D. Germană, R. P. Polonă, R.F. Germania, Austria, Elveţia, de la „Constructorul" Miercurea- Ciuc, precum şi 6 echipe din R.P. Ungară. Cupa pusă în joc a fost cîştigată de echipa din Miskolc. Conponenții echipei din Miercurea-Ciuc au confirmat din nou valoarea judoului harghitean, obţinînd prin Szántó István (ctg. 95 kg) şi Udvar Dezső (ctg. +95 kg), locurile III, respectiv medaliile de bronz. Cu ocazia acestui turneu, Federaţia Internaţională de Judo a experimentat o nouă prevedere regulamentară, prevedere ce va deveni obligatorie din anul 1985, la toate concursurile de judo. Este vorba de introducerea non-stopului. Adică, dacă nu judoka sa accidentează în timpul concursului și medicul nu-l face valid pentru reluarea luptei în timp de 30 secunde, judokanu! în cauză pierde jocul prin abandon. „Pionierul*4 Bălan - un club mic cu rezultate mari Zilele trecute ne-a vizitat Ioan, antrenor de schi alpi şcolar din Bălan, sugestiv am purtat o discuţie pe cer încheiat. - Cum s-a încheiat sezonul de schi alpin 1983-1984? - Ultimul concurs la care am participat a fost „Cupa Pionierul", competiţie organizată la Băişoara. Pe linia bunelor evoluţii din acest sezon, Kacsó Loránd (n. 1971) a ocupat primul loc în concursul băieţilor. La fel de bine s-a comportat şi Familia Lemnaru (n. 1973), iar dătători de speranţe mai micuţii Illyés István şi Marius Szakács. Vorbeaţi despre o comportare constantă bună... - Da, fiindcă acesta-i adevărul. Am participat cu copiii la o mare suită de concursuri interne, printre care şi la campionatul naţional de ca la redacţie profesorul Hadan şi „sufletul" micului club ititulat „Pionierul", cu care nu sezonului de schi recent pii. Atît Emilia Lemnaru cît şi Kacsó Loránd au ocupat locurile 4 la categoriile lor de vîrstă. Sunt rezultate pasibile de ameliorare. Ambii sunt foarte talentaţi şi au manifestat în acest sezon o sensibilă creştere de valoare. De asemenea, Illyés şi Szakács s-au situat pe cele mai bune locuri în întrecerea din cadrul generaţiei lor (ambii sunt născuţi în 1974). Aşadar, „Pionierul" Bălan s-a clasat pe loc de frunte. Da, mai ales că încă patru ani punctează pentru noi, conform regulamentului, şi Claudia Postolache (n. 1970), pe care din acest sezon am transferat-o la Dinamo Braşov şi care a ocupat locul I la Criteriul de copii din Bulgaria şi locul II la un alt concurs internaţional din Iugoslavia, iar pe plan intern a cîştiglat campionatul naţional de junioare şi a fost cooptată în lotul naţional de junioare şi în cel olimpic pentru 1988. Un bilanţ fructuos, frumos, în care se culeg acum roadele muncii de ani cu Claudia, Emilia, Loránd şi ceilalţi copii, în total 20... Exact. Sîntem bucuroşi că prin rezultatele noastre de azi şi prin speranţele puse de schiul românesc în toţi aceşti copii, fiindcă sunt în atenţia selecţionerilor şi Emilia şi Loránd şi ceilalţi, am putut să răspundem cu fapte la grija cu care sîntem încurajaţi, să justificăm sprijinul pe care-l primim pentru a putea practica acest minunat sport care este schiul ! LUNI - La Miercurea-Ciuc începe ultimul turneu al „Cupei oraşelor harghitene" la hochei. Programul zilei este: Progresul Miercurea-Ciuc - Tîrnava Odorheiu Secuiesc (ora 16) şi S.C. Miercurea-Ciuc - C.S.M. „Viitorul" Gheorgheni (ora 18,30). MARŢI - Turneul de la Miercurea-Ciuc programează meciurile : S.C. Miercurea-Ciuc - Tîrnava (ora 10) şi Progresul - C.S.M. „Viitorul" (ora 18). La Miercurea-Ciuc, în sala Consiliului Judeţean al Sindicatelor Harghita, de la ora 17, întîlnire între echipierii formaţiei de hochei S.C. Miercurea-Ciuc şi suporterii săi. MIERCURI - în ultima etapă a turneului de hochei de la Miercurea-Ciuc sunt programate partidele .- C.SM. „Viitorul" - Tîrnava [ora 16) și S.C. Miercurea-Ciuc - CALENDAR SPORTIV SĂPTĂMÎNAL Progresul [ora 18,30). In continuare are loc festivitatea de premiere. SÎMBĂTĂ - La Miercurea-Ciuc începe turneul feminin de volei dotat cu „Cupa Victoriei". Participă echipe din mai multe judeţe. DUMINICA - Se încheie turneul cu „Cupa Victoriei" la volei fete. Asociaţia sportivă „Tractorul" Miercurea-Ciuc, organizează un concurs de schi la care invită pe toţi iubitorii acestui frumos sport. La Topliţa, în cadrul campionatului diviziei „C" de fotbal, de la ora 11, joacă Mureşul cu Precizia Săcele, iar la Gheorgheni, C.S.M. „Viitorul" primeşte replica Celulozei Zărneşti. începe returul campionatului judeţean de fotbal. Franţa Titlul nu se referă, cum v-aţi fi aşteptat, la tradiţionala ospitalitate franţuzească, reală şi ea, di în primul rînd, la valoarea reprezentativei „cocoşului galic", una dintre favoritele turneului final al Campionatului european şi a grupei şi implicit, ale cărei echipe vor constitui subiectele noastre pentru săptămînile viitoare. Calitatea de favorită nu este dată, cum s-a întîmplat în multe cazuri (vezi cel mai recent exemplu, cel al Spaniei, la „mondialele" trecute), de faptul că avem de-a face cu formația-gazdă, ci pentru că realmente Franța reprezintă la ora actuală o forţă de primă mărime în fotbalul internaţional. Elevii lui Michel Hidalgo (ce nume potrivit pentru o campanie spaniolă !) se află în prezent în primplan, graţie, în special, isprăvit de la „El Mundia- lul" de acum doi ani, cînd au fost, alături de Brazilia, echipa cea mai fermecătoare a competiţiei. Cert este că Franţa, o ţară care s-a ilustrat în sport mai mult prin presa de specialitate - campioană mondială, putem spune şi prin vizionari săi iniţiatori de competiţii, de la Pierre de Coubertin, creatorul Jocurilor Olimpice moderne, la Henry Delaunay, cel ce a imaginat chiar competiţia de care vorbim acum, are la ora de faţă  o gazdă o generaţie de fotbalişti excepţional dotată. In frunte se află, fără discuţie, Michel Platini, fotbalistul european numărul 1 al anului trecut, „capo cannoniere" al campionatului italian, cel ce face din Juventus Torino o echipă continentală, iar din „cocoşul galic" o trupă redutabilă, mereu în avanposturi de cîţiva ani încoace. Mahel - remarcat într-un anume meci dintre olimpicii francezi şi români cu aproape un deceniu în urmă - a atins, la 28 de ani, de EURO 84 în serial plina maturitate, etalînd un joc complet, în care creaţia se îmbină fericit cu finalizarea. Cu un asemenea hambur major, „Marselieza" are un ritm alert, mai ales că nici membrii orchestrei nu-s de lepădat. Mijlocul terenului constituie arma cea mai temută a francezilor, alături de Platini înghesuindu-se la titularizare Alain Giressé (32 ani), un fotbalist de numai 1,63 m, care însă, înscrie şi cu capul(1), Jean Ţigana (29), liana de la Bordeaux, cu tehnică braziliană, Bernard Genghini (26) sau mai noile aparţii Luis Fernandez (24) Jean-Marc Kună Ferreri (24) şi Jose Toure (23). Fundaşii de margine sunt titulari mai vechi, prezenţi cu doi ani în urmă în Spania : Manuel Amoros (22) şi Max Rossis (29), iar centrul apărării va fi ocupat, aproape sigur de cunoscutul Patrick Battiston (28) şi de recent venitul Yvon Le Roux (24). Portar titular pare a fi Joel Bats (26 ani). In atac, însă, Hidalgo pare să aibă probleme, în parte rezolvate de valorile din linia a doua. Oricum, la turneul final, Franţa va avea nevoie şi de vîrfuri de atac capabile să rezolve simplu faza golului. Pentru un loc pe foaia de parcurs cu startul Paris şi sosirea, speră zecile de milioane de francezi, tot aici (unde se dispută şi finala..) concurează „bătrînii" Bernard Lacombe (31 ani) şi Dominique Rocheteau (30 ani) şi Bruno Bellone (22), Daniel Bravo (21 )şi Yannick Siopyra (23 ani). Vor mai apărea, probabil, şi alte nume, între care cel al lui Madus Tresor. Franţa, cu multe valori veritabile, nu are decît o problemă (dar cu totul deosebită) : postura de favorită să nu-i umbrească marile posibilităţi. Este o problemă, în special de ordin psihic, greu de rezolvat. Teo OPREA INFORMAŢIA HARGHITEI PROFIL PÁL JÓZSEF „ Judo-ul pretinde se_________ riozitate şi nobleţe sportivă “ Născut la 9 decembrie 1957, în comuna Joseni, Pál József intră de timpuriu, în lumea mirifică a sportului, jucînd handbal şi practicind atletismul în cadrul şcolii generale din satul natal. Cu judoul - sport căruia avea să i se consacre s-a întilnit in 1972, pe cind era elev al şcolii profesionale de construcţii din Miercurea- Ciuc. In acel an Pal a participat la preselectie pentru o primă secţie de judo ce avea să se înfiinţeze grafic strădaniilor unor entuziaşti. Deşi remarcat şi invitat, el nu avea să se prezinte la antrenamente şi primul meci de judo avea să-l vadă in postură de spectator. Atunci s-a îndrăgostit de acest sport, nou in judeţ, şi din 10 octombrie 1912 se va prezenta la antrenamente. După doi ani de muncă serioasă apar şi primele rezultate încurajatoare. A început o carieră strălucită, încununată de multe şi de invidiat rezultate pe plan intern şi internaţional. Astfel, în anii 1975 şi 1976 ciştigă cu echipa campionatul naţional şi se remarcă în mod deosebit, fiind selecţionat in lotul de juniori, apoi in cel de seniori. Cu loturile naţionale participă la multe intilniri internaţionale, ocupînd de multe ori locuri fruntaşe. In 1977, pleacă să-şi satisfacă serviciul militar şi este cooptat in formaţia Dinamo Bucureşti, cu care ciştigă campionatul naţional de seniori. Cel mai valoros trofeu II obţine în 1979, cînd este medaliat cu aur la Campionatele Balcanice organizate la Atena. Cel mai recent succes îl reprezintă ocuparea locului trei la concursul internaţional organizat de televiziunea R.D. Germane, în 1983, la Leipzig. In paralel cu activitatea de concurent pe „tatami", In limitele categoriei 86 kg, Pál a devenit antrenorul I formaţiei Constructorul î Miercurea-Ciuc, echipă prezentă în campionatul * diviziei „A". In această nouă postură, Pál are un , model In antrenorul co- Ireean Han Cian Ki, care * l-a îndrumat paşii in acest » sport, in cadrul lotului olimpic, în perioada 1976 * —1978. De la acest om | a învăţat Păi că judo nu « este numai un sport ci si I o stare de spirit ce se | caracterizează prin teme- ■ ritate, voinţă de autode- I păşire, disciplină, res- | pect pentru om şi o deo- | sebită corectitudine in * societate. Pal nu va uita I niciodată acest lucru şi * în noua-i postură, acţio- | nează pentru a implanta ] elevilor săi — unii colegi de generaţie, alţii mai ti- | neri - aceeaşi viziune a- ?supra sportului, acelaşi | mod de a se comporta în « societate, la locul de | muncă, la antrenamente , și pe salteaua de concurs. * FORRÓ Miklós « __________________________  |*