Informaţia Harghitei, aprilie-iunie 1985 (Anul 18, nr. 4769-4845)

1985-04-01 / nr. 4769

INFORMAŢIA HARGHITEI Sfîrşitul de săptămînă în secvenţe reportericeşti în comuna Sînmartin Carmore din pag tpodari, să înceapă lucrările agricole de primăvară. La Sînmartin, C nimeni şi Lăzăeşti, oamenii şi-au curăţit porţiunile de drum dîn preajma gospodăriilor, au scos reziduurile de tot felul din şanţuri,- au început să-şi revopsească gardurile, astfel ca aşezările să ilustreze oricui vrednicia localnicilor. Deputaţii in consiliul popular comunal i au mobilizat pe cetăţeni şi la primele acţiuni de modernizare a unor drumuri comunale şi străzi, transportîndu-se şi împrăştîindu-se cîteva tone de piartră spartă, ustupindu-se gropile şi celelalte „urme" ale iernii. In ambele unităţi agricole din comună a început compania de primăvară, în acelaşi timp continuînd unele lucrări agricole începute în iarnă, precum transportarea şi imprăştierea îngrăşămintelor naturale. La Cooperativa agricolă de producţie din Cozmenî, cu atelajele s-au făcut mai  multe transporturi pe terenurile unde vor fi insamînţaţi cartofii. . Potya Anton, Kozma Francisc/ Bálint Rudolf şi colegii lor au transportat sîmbătă şi duminică peste 60 tone îngrăşăminte naturale, in acest fel fertilizindu-se pină acum peste 50 ha din cete 80 ha planificate. Ing. Vitos Ladislau, preşedintele cooperativei, ne informează că tot la sfîrşitul săptămînii trecute au debutat insămînţările, pină aseară fiind semănate primele 10 ha cu ovăz, din cele planificate, lucrarea încheindu-se pină marţi seara. Mecanizatorii Kelemen Mihaî, Dobos Lörincz şi alţii au efectuat, lucrări de calitate, dorind ca recoltele să fie bogate. S-au pregătit deja 500 tone cartofi, semănatul lor începînd în această săptămînă. Ieri un mare număr de membrii cooperatori, coordonaţi de Virág Zoltán, au continuat lucrările de curăţire a păşunilor, de fertilizare cu îngrăşăminte chimice a fîneţelor. Mobilizaţi de ■ îndemnurea secretarului- general alpartetului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu la recenta Plenară a CC. al P.C.R., privind creşterea tot mai puternică a producţiei agricole din acest an, lucrătorii ogoarelor din C.U.A.S.C Cirţa au folosit zilele sfîrşitului de săptămmnă pentru pregătirea in cele mai bune condiţii a campaniei agricole de primăvară. Astfel, în aproape toata cooperativele agricole de producţie de pe raza consiliului, zeci de oameni s-au aflat pe cînd la decopertarea silozurilor şi sortarea cartofilor, în vederea începerii plantării acestora. — Avem sarcini deosebit de mari în acest an, ne spunea tovarăşul Kelemen Ioan, organizatorul de partid al consiliului, realizarea lor depinzînd de felul în care şrim să ne coordonăm activitatea, de conştiinciozitatea fiecăruia în parte, începînd cu cooperatorii, mecanizatori şi terminînd cu specialiştii. Pregătirea exemplară a campaniei de primăvară -am începu -o încă din toamna anului trecut, cind s-au efectuat praturile adinei şi odată cu ele încorporarea sub brazda a îngrăşăminelor naturale. Acum totul este pregătit. Maşinile şi utilajele agricole sunt reparate, seminţele aproape înpotefitate asigurate, forţa de muncă completă. Pe suprafeţei care urmează a fi însămîntata cu alta vulturi, acolo unde îngrăşămîntele naturale inc I. nu au fost împrăştiate, un număr mare de atelaje s-au aflat în lucru. în localităţile Curia şi Ineu s-au alăturat cooperatorilor 90 de atelaje particulare, la Dăneşti peste 50, astfel că odată începută pregătirea patului germinativ şi însămînţarea, să nu mai existe nici un impediment în realizarea sarcinilor zilnice planificate. Pe suprafeţele expuse băltirilor s-a acţionat de asemenea cu forţe sporite pentru efectuarea drenurilor şi a canalelor deschise în scopul eliminării excesului da umiditate, cstfe că şi ca aceste terenuri instînţările să se facă în timpul oprim. Nici aspectul gospodăresc nu a fost neuitat. In mai toate localităţile, curâfirea şanţurîor, amenejarea podeţelor, repararea trotuarelor, au fost lucrări la ordinea zilei. La Mădăraş, consemnăm prezenţa unui grup numeros de cetăţeni aflaţi la îndiguirea pinului din vecinătatea fermei zootehnice, iar la Cirţa cea a tinerilor din localitate prezenţi la amenajarea parcului din centrul de comună. Sînt zile de puternică angajare, de bucurie deplină, în care arospodarii din C.U.A.S.C. Cirţa, asemenea tuturor cetăţenilor ţării, cinstesc realegerea tovarăşului N icolae Ceauşescu în înalta funcţie, prin fapte de muncă deosebite, cu hotărîrea fermă, responsabilă de a deveni părtaşi la înfăptuirea noii revoluţii agrare. Ştefana DRAGHICI Angajare fermă, mobilizare exemplara 1. Pentru creşterea randamentului pămîntului, în numeroase unităţi agricole din judeţ se desfăşoară ampla acţiuni de îmbunătăţiri funciare. Intr-una din acestea, anual sînt puse în valoare cîte 50-60 hectare de teren arabil şi tot pe crtarea de pajişti. Despre ce unitare agricolă este vorba ? 2. Produsele Fabricii de produse lactate de la Remetea sunt apreciate de... mari şi mici. Numiţi cel puţin cinci din aceste produse ! 3. Gospodăriile individuale beneficiază de un substanţial sprijin în vederea creşterii numărului de animale şi a productivităţii acestora. Drept rezultat contribuţia acestora la fondul centralizat al statului este în continuă, creştere. Cu cît la sută mai mult lapte au livrat SERIA A X-A DE ÎNTREBĂRI gospodăriile populaţiei din judeţ în anultrecut faţă de cel precedent ? 4. Cîteva produse ale acestei întreprinderi harghitene, printre care menghinele paralele şi rotative se bucură de aprecieri, fiind solicitate şi la export. Despre ce unitate este vorba ? 5 Pentru calitatea lor, produsele C.E.P.L. Topliţa pătrund tot mai mult pe piaţa externă. Numiţi cinci ţări europene în care se exportă aceste produse ! Răspunsurile corecte la întrebările din seria a Vll-a : 1. Ion Ghiordănescu, 2. 670.000 ore, 3. Cooperativa „Voinţa" din Odorheiu Secuiesc, 4, 21,5 şi 20 la sută, 5. Foreza fotopercutantă FRPH 105, in d. Concursul „Judeţul Harghita prezent şi perspective“ Reţeta df°teticâ SUPA-CREMA DE GRIŞ. Pentru bolnavii de boală ulceroasă propunem următoarea reţetă: 600 ml supă de zarzavat, 50 gr griş, 100 ml lapte, 10 gr unt, un gălbenuş, sare. Se pune sarea în supa de zarzavat şi se dă la foc ; cînd clocoteşte se toarnă grişul sub formă de ploaie şi se amestecă continuu (ca să nu se prindă de vas) timp de aproximativ 20 minute. La servire se adaugă untul şi gălbenuşul, frecat cu puţină supă răcită (să nu se taie). Victoria B., Miercurea-Ciuc Păcăleală Ticu se întoarce acasă După studios efort : — Tăticule, azi, la clasă Am luat 4 la . . . sport ! — Fă-mă să mă lămuresc. Ici repetă dacă vrei ! — Am vrut să te păcălesc. Nu mi a pus 4, ci... 31NI Tiîi-Gheorghiu VASLUI Rubrica alcătuită de M. FIUMON Caricaturi de : T. STOIAN PĂCĂLELI DE 1 APRILIE ÎUIEUTVS 1 -• Ia, sa vedem cum îi mai putem păcăli pe cumpărători ? ■Jî-am adus acum florile promise la martie ! - Hai, să-i mai tragem o „păcăleală” maistrului! IN ZIARUL DE SIMBATA, 6 APRILIE : Amănunte și prima serie de întrebări la un nou concurs organizat de ziarul nostru. Anul XVI , nr. 4769 - pag. a 3-a OiEnil Anecdote Argument Tînăra soţie ii reproşează soţului : - Ne-am căsătorit numai la cîteva săptămini şi tu îţi petreci seara la bufet. Ce faci acolo ? - Le povestesc prietenilor cît de fericit sînt cu tine. Altă generaţie După ce ascultă lunga morală paternă a tatălui, fiul îi replică: - Şi voi, la vremea voastră aţi fumat prima ţigară, aţi părăsit casa părintească, v-aţi căsătorit, aţi făcut copii. De ce n-am avea voie să facem şi noi la f*12 - Cine spune că n aveţi voie ? I se miră tatăl. Necazul e că voi faceţi toate acesea in ordine inversă ! Cauză Medicul către sofia pacientului : - Soțul dv. nu trebuie să bea cafea tare. Asta îl face să fie nervos. - Vai, doctore, dacă aţi şti ce nervos e cînd îi torn cafea slabă ? ! TELEVIZIUNE luni, 1 aprilie 20,03 Telejurnal, 20,15 Orizont tehnico-ştiinţific. 20,35 Tezaur folcloric 21,00 Roman foileton s Verdi. 21,50 Telejurnal. Videotecă color La Casa municipală de cultură, din Miercurea- Ciuc, în această săptămână va rula filmul italian „Al fel ne supărăm", CV 5- medie cu Bud Spencer (Piedone). Spectacolele se vor desfăşura , marţi, miercuri, joi şi vineri, de la ore Is 17 şi, respetiv, 19. Duminică, de la orele 10 și, respectiv 11,30, desene animate cu Tom și Jerry. Mica publicitate Meştearsâ $î duioasă arinii cere aminte pentru dragul nostru soţ, toite* bunic, cumnat TOROK ISTVAM la un an de la deces.. DE 1 APRILIE ORIZONTAL: 1. Mică farsă făcută prietenilor în prima zi de aprilie. 2. Joc de copii cu portocale - Ţine isonul pe mai multe voci. 3. Schimbă sania în aprilie - Vechi oştean, azi sportiv la tir. 4. Impozantă instituie românească de tradiţie muzicală Vine după o păcăleală bună. 5. Prima zi de aprilie - Notă muzicală. 6. Arbori cu frunze palmate - Din unu fac zece ! 7. Firmă germană de aparatură radio - Referitor la leu. 8. Lan pe margini ! -Maestru în domeniu - Munţi în U.R.S.S. 9. Grupă de specialişti - Laura Florea. 10. Lăsat de unul singur - Însufleţită. 11. Dispune - Şi ca la Paris - Mai mare peste luni. VERTICAL: 1. Vestit forseur popular - Se ţine de exagerări. 2.E învecinat - Măsoară cîmpul. 3. Lipsuri în inventarul personal - Tutuire ca la turci ! 4. Se învaţă primele - Cade din înălţimi, în America. 5. Mai mult întinse - ii depăşeşte pe primii cinci ! 6. îi face ei pereche - Plecat la mare - Bătut pentru a strînge. 7. Tria I - Răsărit în Anglia. 8. Repart — Scriitor francez, părintele NaneiEmile) 9. Ghinion automobilistic - Vene I 10. Pitoresc ţinut românesc - Monede în Iran. 11. Pescar păcălit de vulpe - Tip de arbore răşinos, verde în toate anotimpurile. Cuvinte rare : AEG, ALTAI, EAST, RIALI. Aurelian COJOCARU, Miercurea-Cioc ♦ 5 ( f f 9 4» *i )•