Informaţia Harghitei, ianuarie-martie 1987 (Anul 20, nr. 5314-5387)

1987-01-05 / nr. 5314

t Educaţia juridică prin forme şi metode variatei 1 O pondere importantă a muncii educative desfăşurate de sindicate este consacrată popularizării ) " -------* " “ legilor ţării, educării oamenilor muncii în spiritul respectului faţă de normele dreptului socialist, prevenirii abaterilor şi încălcării legilor, un rol deosebit revenindu-le caselor de cultură ale sindicatelor şi cluburilor muncitoreşti. Pentru a evidenţia modalităţile în care se realizează dialogul cu oamenii muncii în vederea realizării acestei sarcini, am dori să concretizăm cîteva acţiuni. „ La Clubul „23 Au- I gust“ din Topliţa s-au organizat dezbateri cu oamenii muncii cu pri-i vire la conţinutul şi modul de aplicare a normelor juridice care reglementează răspun- I derile personalului muncitor în calitate de proprietar, producător şi beneficiar al avuţiei naţionale, disciplina muncii etc. Ţinîndu-se seama de răspîndirea în teritoriu a subunităţilor şi formaţiilor de lucru ale C.E.P.L., locul desfăşurării acţiunilor l-am deplasat şi 4 în secţii şi guri de exploatare, discutîndu-se şi cu oamenii muncii despre modul concret de I aplicare a normelor juridice privind, îndeo sebi, protecţia muncii, acordarea drepturilor . | de retribuţie, a conce- Iţiilor, pensiilor, contribuţia la fondul de dezvoltare economică, ţ sancţiunile ce se aplică t pentru fapte prevăzute de normele de drept I penal referitoare la infracţiunile silvice, disciplina muncii ş.a. La casele de cultură ale sindicatelor din Miercurea-Ciuc şi Gheorgheni, pe de altă parte, funcţionează ca DIN ACTIVITATEA .------ORGANIZAŢIILOR. — SINDICALE binete de consultaţii juridice, în cadrul cărora juriştii răspund la întrebările cetăţenilor privind cadrul juridic de soluţionare a unor litigii de muncă sau de realizare a unor drepturi prevăzute de lege. De menţionat este şi faptul că, recenta masă rotundă organizată la Casa de cultură a sindicatelor din Gheorgheni, cu participarea personalului de specialitate din compartimentele de planificare, învăţămînt, organizare şi retribuire a muncii, a preşedinţilor comitetelor sindicale şi consulţilor din juris- I între- prinderi a prilejuit un schimb larg şi util de opinii în legătură cu modul în care trebuie să colaboreze persona-lul din aparatul func-ţional al unităţilor şi conducătorii formaţiilor de lucru cu comitetele sindicatelor şi birourile grupelor sindicale, în scopul organizării muncii şi al asigurării cadrului de participare la adoptarea deciziilor şi asigurarea bunei des- făşurări a procesului de producţie. De ase- menea s-au dezbătut problemele privind aplicarea normelor de drept care asigură cai drul juridic pentru per- | fecţionarea pregătirii profesionale, mai ales a tinerilor recent încă- draţi în muncă, şi poli- calificarea personalului muncitor, întărirea dis- ciplinei şi a răspunde- J rii pentru calitatea pro- duselor. Sunt doar cîteva for- me şi metode ale edu- eaţiei juridice care pot fi şi trebuie însă gene- | ralizate în toate locali- \ tățile, completîndu-se cu noi modalități de e- ficientizare a acestei munci. Doru VOȘLOBAN, consilier juridic prin-i cipal la Consiliul jude- | țean al sindicatelor \ INFORMATIA HARGHITAi Un mobilizator îndemn spre noi realizări. fUrmor» dip gog. I)__ edificare a noii societăţi, de înflorire continuă a patriei socialiste. Pentru realizarea cu succes a acestei opere, avem, însă, nevoie de pace. Prin Referendumul de la 23 noiembrie 1986 noi ne-am demonstrat voința de pace, dînd un exemplu întregii omeniri despre modul de trecere spre înlăturarea pericolului unui nou război. Prin Mesajul de Anul Nou tovarăşul Nicolae Ceauşescu adresează un nou apel popoarelor de a face din anul 1987 un an în care să se treacă hotărît de la declaraţii la fapte concrete de dezarmare. Se impune — arăta conducătorul partidului şi statului nostru —, intensificarea eforturilor îndreptate spre asigurarea păcii, lichidarea subdezvoltării şi instaurarea unei noi ordini economice internaţionale, împreună cu întregul nostru popor, oamenii muncii din judeţul Harghita sunt hotărîţi să traducă în fapte îndemnurile secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, contribuind cu toată capacitatea lor la înflorirea acestor meleaguri ale patriei dragi, la creşterea bunăstării materiale şi spirituale. Covorul de omătie s-a așternut din nou a venit să refacă parcă „echilibrul“ anotimpului hibernal. Vedere de pe Harghita — Foto : Al. VASS Anul XX., nr. 5314 — pag. a 3-a Edilitar-gospodăreşti Este adevărat că sfîrşitul de an a marcat încheierea unei perioade şi în domeniul activităţilor edilitar-gospodăreşti, dar ultima filă a calendarului 1986 nu a însemnat nici pe departe întreruperea acţiunilor destinate bunei gospodăriri a localităţilor. Ele se continuă peste tot, mărturie fiind prezenţa cetăţenilor care, mobilizaţi de deputaţii consiliilor populare, sunt antrenaţi zilnic la curăţirea zăpezii de pe trotuare şi artere de circulaţie pe raza localităţilor, sunt chemaţi să ajute constructorii acolo unde este asigurat front de iarnă, desfăşurînd alte multiple activităţi de interes obştesc. • Dacă spre exemplu la CRISTURU SECUIESC bilanţul gospodăresc a însemnat realizarea prin acţiuni de muncă patriotică a unor lucrări în valoare de peste 17 milioane lei, depăşit fiind angajamentul, în prezent se continuă lucrările la reţeaua de apă şi canalizare, în acest an fiind planificată extinderea acesteia cu încă3 km, în sprijinul viitoarelor acţiuni gospodăreşti ce se vor iniţia odată cu desprimăvorarea, acţionează şi echipa de constructori a consiliului popular. Meşterii de aici produc prefabricate din beton — borduri şi plăci pentru construcţia trotuarelor, stîlpi pentru împrejmuirea unor gospodării, sau a unor unităţi. • Şi la BĂLAN, anul care s-a încheiat a prilejuit un rodnic bilanţ — cu realizări în valoare de 16 milioane lei fiind oraşul mai bune gospodărit. Acum, consiliul popular este preocupat de asigurarea tuturor condiţiilor pentru buna dotare a spaţiilor şi zonelor verzi, a terenurilor de joacă pentru copii. în acest sens, în atelierele şi secţiile consiliului popular, a început confecţionarea unor aparate destinate copiilor, a unor bănci. De asemenea, aceste ateliere onorează şi comenzi la domiciliu in special cele cărora le putem zice de sezon, precum reparaţii de uşi şi ferestre, etanşeizări, tencuiri şi reparaţii interioare. • Cu toate că sîntem în miezul iernii, şi în oraşul BĂILE TUŞNAD seanticipează venirea primăverii. Principala grijă, în paralel, desigur, cu menţinerea in permanenţă în stare de circulaţie a arterelor rutiere, a trotuarelor şi aleilor staţiunii, este îndreptată spre cultivarea a mii şi mii de flori, deocamdată în ghivece îrn sera consiliului popular, care la primăvară, ca în fiecare primăvară, vor orna atît de frumos rondurile din parcuri și alte zone verzi. Nicolae ŞANBRU Cronica lunii decembrie tUrnim» din pag. 1muri ale democraţiei noastre muncitoreşti, precum plenarele Consiliului Naţional al Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste şi a Consiliului Naţional al Oamenilor Muncii, premergător acestora fiind supuse analizei şedinţei Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.H din 5 decembrie —, cărora apoi, în cadrul sesiunii Marii Adunări, Naţionale, din zilele de 11—12 decembrie, li s-a dat putere de lege. Ideile cuprinse în cuvântările secretarului general al partidului, hotărîrile şi documentele adoptate exprimă, prin întregul lor conţinut gîndirea şi voinţa unanimă a întregului nostru popor de a depune toate eforturile pentru valorificarea maximă a tuturor resurselor de care dispune economia, pentru înfăptuirea neabătută a obiectivelor Congresului al XIII-lea, a Programului partidului. In acest spirit, de altfel, ne-am angajat să participăm larg la înfăptuirea lor, să acţionăm cu spirit revoluţionar, creator pentru a transpune în fapte prevederile ce ne revin din aceste planuri în acest an. In ziua de 17 decembrie vizita de lucru a tovarăşului Nicolae Ceauşescu la Întreprinderea „Autobuzul" s-a constituit intr-un amplu dialog de lucru cu colectivul acestei unităţi reprezentative a industriei constructoare de maşini. în ziua de 19 decembrie, a avut loc şedinţa Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. care, la propunerea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, a examinat şi aprobat o serie de măsuri în vederea realizării planului pe 1986 şi pregătirii îndeplinirii în cele mai bune condiţii a planului pe primul trimestru al anului 1987. In zilele de 25 şi 26 decembrie s-au desfăşurat lucrările plenarei lărgite a Consiliului Naţional al Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii şi Gospodăririi Apelor, convocată din iniţiativa tovarăşului Nicolae Ceauşescu, prilej cu care a avut loc solemnitatea conferirii titlului de „Erou al Noii Revoluţii Agrare“ unor unităţi agricole socialiste şi de cercetare. In semnificative momente de rezonanţă pentru atmosfera sărbătorească cu care a fost întîmpinat noul an, s-a constituit tradiţionala sărbătoare a Pluguşorului, ce a reunit reprezentanţi ai tinerilor, pionierilor şi şoimilor patriei de pe întreg cuprinsul ţării, care au venit să ureze cu toată căldura inimilor conducătorului stimat şi iubit, tovarăşului Nicolae Ceauşescu, tovarăşei Elena Ceauşescu, strămoşescul „La mulţi ani !“, în cadrul dialogului activ al ţării noastre pe arena internaţională, cronica acestei luni a consemnat întîlnirile tovarăşului Nicolae Ceauşescu cu Mohamed Hosni Mubar’ak, prilejuită de vizita de prietenie efectuată de preşedintele Republicii Arabe‘ Egipt în ţara noastră, precum şi întîlnirea prietenească a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu, cu tovarăşul Todor Jivkov la Giurgiu şi Ruse, fiecare dintre aceste momente, prin caracterul lor constructiv, înscriindu-se între acţiunile de o deosebită importanţă în dezvoltarea conlucrării rodnice pe care le promovează ţara noastră pe plan internaţional. Şi cronica vieţii politice, economice şi sociale din judeţul nostru a fost marcată de activitatea susţinută pentru încheierea cu cele mai bune rezultate a planului pe 1986, dovadă în acest sens numărul mare de unităţi şi oraşe care au raportat realizarea în devans a sarcinilor — succese care au fost dedicate aniversării zilei Republicii, sărbătoare scumpă, căreia i-a fost închinat un spectacol omagial, găzduit în ziua de 26 decembrie la Casa municipală de cultură din Miercurea-Ciuc Din cronica acestei luni mai consemnăm plenara Consiliului judeţean al F.D.U.S. şi a Comitetului judeţean al O.D.U.S. din data de 26 decembrie, în cadrul căreia s-a dat expresie hotărîrii tuturor colectivelor de muncă din judeţ de a acţiona cu spirit de răspundere pentru ca sarcinile de plan, obiectivele ce rezultă din documentele Congresului al XIII-lea al partidului să fie îndeplinite în cele mai bune condiții, asigurînd baze sigure înfăptuirii cu succes a cincinalului actual. LA ORDINEA ZILEI[ tlmnTii S mo ■ ££ J• _ • • _ m tm m B mtm • —cm • ■ CMC. • — m — •Ih -\1 =f = (Urm or® dir» o«© 1) conţinînd fosforui potasiu, după cum parcelele ce vor fi cultivate cu cartofi şi nu au fost, tratate cu erbicidul NATA (desigur unde a fost cazul). Evident, într-o asemenea perioadă, o grijă deosebită se acordă activităţii din zootehnie. Prin buna organizare a activităţii, prin îndrumare şi control permanent — avînd drept „protagonist“ pe vicepreşedintele unităţii, tovarăşul Păli Ignat —, de la începutul lunii decembrie şi pînă în prezent producţia zilnică de lapte s-a dublat ! Se depun in continuare eforturi pentru pregătirea în cele mai buune condiţii a fătarilor, pentru a asigura condiţiile necesare creşterii natalităţii, în acest an, îndeosebi la bovine. Este acum, la Joseni, şi timpul învăţămîntului agrozootehnic de masă. La fiecare din cele 8 cercuri — 3 în producţia vegetală, 4 hi zootehnie, unul în mica industrie — lecţiile programate pînă în prezent s-au ţinut cu regularitate, cu o prezenţă foarte bună a Cursanţilor, într-o atmosferă de mare interes. Se poate, deci, spune că pregătirile practice pentru acest an merg mină în mînă cu cele teoretice.