Adevărul Harghitei, ianuarie-martie 1990 (Anul 2, nr. 10-82)

1990-01-04 / nr. 10

JIDEVCRUC m mniM COTIDIAN SOCIAL, POLITIC ȘI CULTURAL Anul 1 Nr. 10 Joi, 1 ianuarie 1990 4 pagini — 50 bani DISCURSUL rostit cu prilejul Anului Nou de preşedintele Consiliului Frontului Salvării Naţionale, Ion Iliescu, la posturile româneşti de radio şi televiziune STIMAŢI CETĂŢENI AI ROMÂNIEI, Ne apropiem de sffîrşitul unui an ,rare pentru ţara noastră a marcat un moment de cotitură isto-Prin voinţa neclintită a maselor şi acţiunea hotărîtă a tineretului a fost răsturnată dictatura personală a lui Ceauşescu care a adus daune enorme ţării şi suferinţe fără seamăn poporului român. După ani îndelungaţi de acumulare a unor profunde tensiuni sociale, o veritabilă explozie a nemulţumirilor şi mintei populare a obligat dictatorul să fugă. Dar el nu a mai putut scăpa de pedeapsa inevitabilă meritată. Din păcate, această eliberare s-a obţinut printr-un dureros tribut de singe. Monstruosul aparat de represiune conceput şi organizat în slujba dictatorului a deschis focul asupra manifestanţilor la Timişoara şi apoi, după fuga dictatorului, formaţiuni de terorişti au acţionat în Capitală şi în alte oraşe din ţară în scopul destabilizării noii puteri — generată spontan de mişcarea de masă —, putere care abia s-a înfiripat, însă, orice încercări ale rămăşiţelor vechiului rege nu mai sunt în stare să întoarcă roata istorie. Procesul care a avut loc este ireversibil. Revoluţia populară a învins şi va rămine invincibilă. Doresc să mă folosesc de acest prilej pentru a aduce tur profund omagiu tuturor celor ce s-au sacrificat pentru CaUZa revoluţiei, tuturor celor ce au participat activ la asaltul şi dictaturii încă o dată doresc să repet preţuirea de se cuvine acordată armatei noastre şi formaţiunilor al rtisterului de Interne, care au rămas fidele poporului şi au apărat revoluţia. Faptul cel mai remarcabil al acestei cotituri revoluţionare este consensul larg al întregului popor, exprimat şi în adeziunea largă la platforma Frontului Salvării Naţionale — expresie a voinţei populare pentru reconstrucţie şi reînnoirea României. Odată cu intrarea în noul an, dorim să păşim într-o nouă etapă a procesului revoluţionar. Menţinînd în continuare vigilenţa împotriva tuturor celor care ar încerca să împiedice procesul de renaştere a ţării , trebuie să ne concentrăm spre obiectivele constructive ale Revoluţiei. 1. Pentru a sublinia caracterul profund popular şi umanist al noului regim care a luat naştere, Consiliul Frontului Salvării Naţionale a decis abolirea pedepsei cu moartea , în consens cu propunerile venite din mase şi cu gîndul exprimat de ungrup de studenţi că „cei doi dictatori au fost ultimele persoane care meritau această soartă“. Aceasta nu înseamnă slăbirea vigilenţei — toţi cei vinovaţi de crime vor avea parte de o judecată dreaptă. 2. Una din primele preocupări ale noii puteri — aşa cum s-a putut vedea în aceste zile — a fost anularea legilor antipopulare impuse de vechiul regim, ca şi un prim set de măsuri în vederea îmbunătăţirii condiţiilor de viaţă ale oamenilor , — au fost anulate prevederile legale care încorsetau activitatea unităţilor economice — ca un prim-pas spre înlăturarea centralismului excesiv şi ca un început de descentralizare; — au fost abrogate legi şi decrete care lezau grav libertatea individului, drepturile omului; — au fost luate măsuri concrete pentru îmbunătăţirea aprovizionării populaţiei cu alimente, energie, căldură. Cantităţile de energie electrică şi gaze naturale alocate populaţiei, în această perioadă, sunt cu 40—45 la sută mai mari decit în perioada corespunzătoare a sinului trecut; — au fost sistate exporturile de alimente şi se livrează către unităţile comerciale stocurile existente în întreprinderile industriei alimentare, uşoare şi altor ramuri producătoare de bunuri de consum; — s-a prevăzut realizarea unor importuri de bunuri de consum ; — a fost redus tariful energiei electrice livrate populaţiei şi urmează reducerea celui de gaze naturale (la 1 leu/m cub) ; — s-a hotărît sistarea unor lucrări de investiţii costisitoare promovate fără studii de fundamentare economică, la indicaţia fostului dictator — bolnav de megalomanie. Voi cita doar cîteva din ele: — amenajarea rîului Argeş pentru navigaţie şi alte folosinţe (aşa-numitul canal Dunăre — Bucureşti) — cu o valoare totală de peste 25 miliarde lei — din care s-au executat cca. 11 miliarde ; — sistemul hidrotehnic Dunăre — Jiu — Argeş cu o valoare de peste 4 miliarde; — construirea zonei libere în Portul Constanţa — 20 miliarde ; — centrala termoelectrică pe şisturi Anina — 11,3 miliarde (din care s-au executat 7,6 miliarde) ; — lucrările de la Casa Republicii au însumat pnă acum peste 6 miliarde lei. La acestea se adaugă multe alte obiective din miinerit, metalurgie, chimie şi alte ramuri — care sevor sista, urmînd să se analizeze minuţios eficienţa lor. Mijloace«!’ «liberate vor fi îndreptate spre repararea obiectivelor distruse sau deteriorate de'contra"evoluţie, în Capitală şi în alte oraşe din J£ri Guvernul a primit sarcina să studieze şi să prezinte măsuri pentru trecerea, în cursul lunii mar-' tie, la săptămîna de lucru de 5 zile. Totodată, conducerea Consiliului Frontului Salvării Naţionale şi Guvernul au decis o serie de măsuri în sprijinul agriculturii şi al ţărănimii , — verificînd raportările false cu privire la producţia agricolă a acestui an — pe care le trîmbiţa cu emfază dictatorul — putem informa că producţia de cereale însumează nu 60 milioane tone, ci doar 16,9 milioane tone. Producţiile medii pe ţară reale sunt următoarele: griu secară 3170 kg/ha faţă de 8.180 ; orz 4.645 kg/ha faţă de 7.380 ; porumb boabe 1.913 kg/ha faţă de 16.500 ştiuleţi; floarea soarelui 1.301 kg/ha faţă de 5.635 ; sfecla de zahăr 24.700 kg/ha faţă de 100.000 ; cartofi de toamnă 14.130 kg/ha faţă de 81.296. Era clar pentru toată lumea că euforia minciunii în care era cuprins despotul a dus la nişte cifre aberante, incredibile . (Continuare la eog • *•) F 17 OAMENI AI MUNCII HARGHITENI, ROMÂNI ŞI MAGHIARI! Marea victorie a fost obţinută prin jertfe şi sacrificii ! S-o păstrăm prin calm şi înţelepciune, prin evitarea violenţelor! S-o păstrăm apărind valorile poporului, liniştea şi ordinea! Să participăm activ la realizarea planului de producție in fiecare unitate economicii ezni. $np COMUNICAT Un comunicat dat publicităţii de Consiliul Frontului Salvării Naţionale face cunoscută componenţa Biroului Executiv al Consiliului Frontului Salvării Naţionale . Preşedinte : Ion Iliescu Prim-vicepreşedinte : Dumitru Mazilu Vicepreşedinţi: Cazimir Ionescu Carol Kiraly. Secretar : Dan Marţian Membri: Bogdan Teodoriu Vasile Neacşa Silviu Brucan Gheorghe Manole Ion Caramitru Nicolae Radu Au fost constituite, totodată, comisii de lucru ale Consiliului, şi anume: 1. Comisia de reconstrucţie şi dezvoltare economică Preşedinte : Bogdan Teodoriu 2. Comisia constituţională, juridică şi pentru drepturile omului Preşedinte : Dumitru Mazilu 3. Comisia pentru tineret Preşedinte: Vasile Neacşa 4. Comisia pentru mediu şi echilibru ecologic Preşedinte: Cazimir Ionescu 5. Comisia pentru ştiinţă şi învăţămînt Preşedinte : Gheorghe Manole 6. Comisia pentru cultură Preşedinte :Ion Caramitru 7. Comisia pentru minorităţi naţionale Preşedinte : Carol Király 8. Comisia pentru politica externă Preşedinte : Silviu Brucan 9. Comisia pentru administraţia locală Preşedinte : Radu Nicolae 10. Comisia organizatorică Coordonator : Mihail Montanu 11. Colectivul de împuterniciţi ai consiliului Coordonator : Sergiu Nicolaescu 12. Colectivul pentru relaţiile cu Publicul şi mijloacele informaţiei de masă Dan Rădulescu Cristina Ciontu Florin Bădinici ROMÂNIA CONSILIUL FRONTULUI SALVĂRII NAŢIONALE DECRET*LEGE In scopul înlăturării imediate din legislaţia ţării noastre a unor reglementări legale emise de fostul regim dictatorial care prin caracterul lor ăil",imin,. tor, nedrept, au adus grave prejudici „Seriale şi morale poporului român dreselor legitime ale tuturor cetăţenilor. ^înfăşurării unor relaţii normale cu c**ilalte state. Consiliul Frontului Salvării Naţionale decretează: ARTVgi. UNIC. — Sint şi rămin abrogate urmat.' ai ele acte normative : 1. Legea nr. 17 din 1968 pentru reglementarea unor condiţii de remunerare a salariaţilor care îndeplinesc funcţii de conducere, tehnico-administrative şi de specialitate, publicate în Buletinul Oficial nr. 80 din 22 iunie 1968. 2. Legea nr. 19 din 1968 cu privire la regimul juridic al terenurilor fără construcţii din perimetrul construibil al municipiilor şi oraşelor, publicat în Buletinul Oficial nr. 81 din 24 iunie 1968. 3. Articolele 44—50 din Legea nr. 59 din 1974 cu privire la fondul funciar, publicate în Buletinul Oficial nr. 138 din 5 noiembrie 1974. 4. Decretul nr. 223 din 1974 privind reglementarea situației unor bunuri, publicat în Buletinul Oficial nr. 152 din 6 decembrie 1974. 5. Legea nr. 1 din 1975 cu privire la depunerea jurămîntului de credință și devotament față de Republica Socialistă România publicat în Buletinul Oficial nr. 30 din 21 martie 1975. 6. Decretul nr. 51 din 1975 cu privire la stabilirea programului de funcţionare a unităţilor comerciale şi de alimentaţie publică, publicat in Buletinul Oficial nr. 50 din 30 mai 1975. 7. Legea nr. 25 din 1976 privind încadrarea intr-o muncă utilă a persoanelor apte de muncă, publicat in Buletinul Oficial nr. 98 din 11 noiembrie 1976. 8. Decretul nr. 189 din 1977 privind unele măsuri referitoare la încheierea actelor juridice cu caracter patrimonial de către personalul din unele organe centrale şi locale de stat şi obşteşti, precum şi din alte instituţii de stat, publicat in Buletinul Oficial nr. 54 din 28 iunie 1977. 9. Articolul 64 lit. t din Legea nr. 5 din 1978 cu privire la organizarea şi conducerea unităţilor socialiste de stat, precum şi la funcţionarea acestora pe baza autoconducerii muncitoreşti şi autogestiunii economico-financiare, publicată în Buletinul Oficial nr. 56 din 12 iulie 1978. 10. Decretul nr. 367 din 1980 privind unele măsuri pentru utilizarea raţională a personalului din unitățile socialiste, nepublicat. 11. Decretul nr. 306 din 1981 privind măsuri pentru prevenirea și combaterea unor fapte care afectează buna aprovizionare a populației, publicat în Buletinul Oficial nr. 77 din 9 octombrie 1981. 12. Decretul nr. 402 din 1982 privind obligațiile persoanelor care cer și li se aprobă să se stabileas (Continuam ju staa. V .Si"