Adevărul Harghitei, aprilie-iunie 1990 (Anul 2, nr. 83-148)

1990-04-01 / nr. 83

Pagina a 2-a — 1 aprilie 1990  1 aprilie ,Ziua Naţională a „TROMF"-ului — un kiss drept la replică — Azi, de Ziua Naţională a Republicii Estetice „Tromf“ (judeţul Harghita) au avut loc ample manifestaţii spontane de masă, organizate cu mult timp în urmă de sindicatele libere din întreprinderi şi instituţii ; s-a arborat drapelul naţionalităţilor de pretutindeni, s-au auzit 21 de sirene, ţinînd loc de 21 salve de tun ; semnalul salvelor a fost dat, într-o deplină frăţie, de liderii P.N.Ţ. — c.d. şi primarul teritoriului autonom Ciceu. Momentul a fost marcat de pupături frenetice, sufocante. La arborarea drapelelor au participat şi unii primari din zonele Cristurului şi Odorheiului Secuiesc. Prezenţi la manifestare din partea română, domnii G. Liiceanu şi Smaranda Enache au anunţat anvergura europeană a revistei, largile arii culturale acoperite, dialogul fertil între români şi maghiari, înfiorat de concurenţa „Tromf“-ului, redactorul şef al revistei „Secolul 20“, d-l Dan Hăulică, a analizat cîteva opere perene (femei goale) ale revistei : „Prin asceza lucrărilor se înfăptuieşte ascensiunea treptelor de vîrstă spirituală, pentru că asceza urcuşului, a devenirii fiinţei, tocmai în asta se transmută progresiv“. O notă discordantă a făcut-o Mircea Dinescu, fiind în pulovăr. Prezent din partea maghiară, domnul Gy. Horn a declarat ferm că nu vrea Ardealul, el îl vrea pe d-l Kiss, singura personalitate aptă să introducă Ungaria, România, Franţa, Lituania, U.R.S.S., S.U.A. şi alte ţări baltice în concertul Europei. Dirijor: Kiss János (în pauză K. Vladimir şi Orendi Éva). Data: prima grevă politică generală. Biletele se găsesc la organizatorii voluntari din întreprinderi şi instituţii. Consecvent în atitudine (intimidat şi de prezenţa d-lui Kiss), d-l ambasador Szüts a stat în umbră, ca şi la 15 martie. Modestia sa a fost ovaţionată discret din mii de piepturi. (Aplauze puternice, prelungite. Se scandează „Aici şi acum“). Au urmat luările de cuvînt. D-l Bereczki Károly a ţinut să menţioneze că nimic nu contează, doar principiul fundamental conform căruia ca să spui cum arată oala, trebuie să ieşi dintr-însa şi s-o examinezi de la distanţă. De aceea a identificat el atît de precis, de la Miercurea-Ciuc, cui au aparţinut cuţitele, lănţugurile şi topoarele de la Tîrgu Mureş. Ministrul de finanţe Fazakas anunţă apoi trecerea în Record Books a d-lui D. Géza, care l-a depăşit ca apariţii tv, nu numai pe d-l Iliescu, ci şi pe răposatul Ceauşescu, care avea în proprietate numai 2 telejurnale pe zi. Propune, în acest sens, ca TRL să capete premiul Nobel pentru obiectivitate îngrijorat de turnura discuţiilor, d-l Kiss arată că, în conformitate cu principiile unui corespondent al fostei „Scîntei“, „Tromf“-ul tipăreşte şi texte autocritice, precum caricaturile cu sticle, obiecte pentru care K.J. şi B.K. n-au nici o consideraţie în ipoteza că ele ar conţine lapte. Din păcate minunata sărbătoare a declarării autonomiei politice, economice, culturale şi teritoriale a Republicii Estetice „Tromf“ a fost umbrită de un regretabil scandal, relatat de agenţiile de presă internaţionale. Carta O.N.U., Tribunalul de la Haga şi alţii , Bogdan Tibor vrea să se afilieze la Uniunea Vatra Românească din Bucureşti, iar d-l Kiss la cea din Cluj. Disensiunile continuă. P.N.L. (Cîmpeanu) şi P.N.L. (Brătianu) încearcă să instige experienţă din această schismă istorică, în care scop Mircea Lucescu, secondat de Jenei, în spiritul adevărului şi dreptăţii, au pus la dispoziţie caseta video înregistrată la antrenamente. Se pare totuşi că, în focul disputei, d-l Kiss s-a accidentat puţin la cap. Cei care-i creează schemele de joc spun că recuperarea e o chestiune de zile. Medicii şi psihologii lotuluisunt sceptici: „Nu se ştie niciodată — zic ei — ce iese dintr-o bilă deteriorată“. După calculele ştiinţifice confirmate de astrologi ar trebui să iasă ceva mic (kiss). M. GROZA .................... • ...■ -1 „ADEVĂRUL harghitei** în exclusivitate pentru dumneavoastră doamnelor şi domnişoarelor Precum probabil aţi aflat deja, ţările participante la turneul final al campionatului mondial de fotbal din Italia — alături de echipa selecţionată (şi desigur suita de rigoare — delegaţi, reporteri, fotoreporteri, mulţi suporteri) sunt rugate a deplasa şi Frumuseţi feminine. Vom asista deci şi la un concurs pentru deemnarea MISS — FRUMUSEŢE. Jurnalul nostru stă la dispoziţia tuturor cititoarelor în vederea începerii depunerii... candidaturii privind selecţionarea pentru acest minunat concurs... Aveţi de făcut un simplu gest . Să ne trimiteţi spre publicare fotografiile dumneavoastră, cu precizările: numele şi prenumele, vîrsta, ocupaţia, localitatea. Noi cu atît vă putem ajuta ! Şi vă aşteptăm ! Momentan vă oferim a admira imaginea de faţă (din 1978) cu aceste graţii, şi „regina“ lor. Vă invităm să rîdeţi cu talentatul umorist D. C. Mazilu CEFERISTE Diesel = Locomotivă cu studii superioare. Haltă = Mezinul staţiei. Macaz = Locul unde trenurile stau ca pe ... ace ! Personal s== Tren care ţine să cunoască fiecare staţie... personal. MITOLOGIE Apollo == Zeul-rachetă. Radius = Chefliul Olimpului. Neptun == Responsabil cu înecaţii ! Pegas = Cal peste care „poeţii“ pot sări ! Prometeu = Duşmanul pompierilor. BIROCRATISME Amin — Cuvînt care vine de la amin! Dosare = Treptele birocraţiei. Formalism = Mezinul birocratismului. Praf = Haina aşteptării. Rezolvare = Birocraţie... în doliu. Sertar = Cimitirul cererilor. MIC DICŢIONAR ZOOTEHNIC Albina ==* Abecedarul muncii ! Car = Măgar... înnobilat. Cireada = Uzină ... lacto-biologică. Clapon = Eunucul... găinilor. Frîu = Comenzi... la botul calului. Somn = Peştele... mult visat ! UNUI METEOROLOG Un an întreg ai fost hulit Că prea te-ai întrecut cu gluma... Chiar şi de-ntîi april, acuma. Constat că iar... ne-ai păcălit! MULTE TRENURI SOSESC CU INTÎRZTERE ÎN STAŢII . . . Precum faptele ne-arată în sectorul rutier, Deşi calea e ferată Disciplina nu-i de... fier! CĂŢELUŞUL DE LA STlNĂ Un căţeluş veni la stînă Pe post de cîine . . . ciobănesc: Avea patalama la m'nă Că are sîngele...clinesc. Dar se părea (Se şi spunea) Că „cineva“ ii proteja ! Cînd, după nici o săptămînă, Dădură lupii iama-n stînă, In loc pe lupi să mi-i * înşface De năpîrlitele cojoace, Nevolnicul — precum i-e rasa —• O luă la sănătoasa! Morala ? Nu mai are rost: Protejatul e-n alt . . . post- PRAJINA Prăjina-fostă unitate de măsură — A primit învestitură De a măsura o nouă distan, Dintre nas şi aroganţă. Din istoria descoperirilor Cine e Evrica asta pe care o chemi la tine în baie, domnule Arhimede? Desene de S. Novac — Cristofor, fii cuminte, nu mai sparge ouăle ! — Lasă-l dragă; nu vezi că se pregătește să... descopere America ! Caricatură de Al. Clenciu