Adevărul Harghitei, ianuarie-martie 1995 (Anul 7, nr. 1090-1145)

1995-01-04 / nr. 1090

Qiu'naL Anul VII. Nr. 1090 1995 — „încărcat" de noi proiecte Am păşit In noul an, 1995. Cu gânduri şi speranţa în mai bine, tu dorinţa da o înfăptui noi şi noi proiecte menite să învioreze viaţa de zi cu zi. Pentru locuitorii oraşului Topliţa 1995 e un an „încărcat* de proiecte ce urmează a fi Împlinite pentru binele oamenilor acestei urbe. — Cu ce gânduri au păşit topliţeni în noul an 1995? l-am Întrebat pe d-l TOADER BENDRIŞ, primarul oraşului Topliţa. — în primul rând, cu dorinţa sinceră şi speranţa în mai bine, în mai multă cumpătare în tot ceea ce vom face. Fără nici un pic de exagera 1995 va fi un an de cotitură In viaţa topliţenilor. Şi când fac această afirmaţie mă gândesc la faptul — fără precedent In viaţa oraşului nostru . Introducerea gazului metan. E o lucrare imensă a cărei finalitate va avea un impact benefic asupra locuitorilor urbei noastre. Lucrările de proiectare sunt într-un stadiu avansat, aflăndu-se pe planşetele proiectanţilor de la Romgaz Mediaş. Sunt garanţii că până la sfârşitul lunii februarie partea de proiectare va fi finalizată. Urmează licitarea acestei lucrări şi începerea efectivă a lucrărilor. Nutresc convingerea că în primăvară vor începe săpăturile la conducta de aducţiune — la magistrală — care va avea o lungime de 110 km. După cum se ştie, binefacerile gazului metan se vor abate şi pe la,, casele locuitorilor din oraşul Gheorgheni... Fără îndoială că la împlinirea acestei ample lucrări va fi nevoie şi de contribuţia efectivă a locuitorilor. Contribuţie de care, nu ne îndoim nici o clipă, vom beneficia pe tot parcursul acestui nou an.Conf. în pag. a 3-a. Consemnare de GHEORGHE CHIPER La Topliţa in pagina a 4-a. SPORT Programul Televiziunii . Recent s-a simţit o nouă infuzie de tinereţe in zona Liceului Teoretic „Octavian Goga" din Miercurea-Ciuc, şi asta datorită apariţiei primului număr din acest an şcolar al revistei Focus, editată de Liga „Adolescenţa" din cadrul instituţiei de învăţământ menţionate. Absoluta noutate care ţine loc de suliţă dar şi de scut, este că în acest an la expoziţia — concurs a revistelor şcolare, organizată în tabăra de tinere condeie din „Codrii de aramă" (Botoşani), mica publicaţie a obţinut premiul III. Acest moment a fost exploatat din plin — cum ne spune Sanda Farcaş, redactorul şef , pentru „achiziţionarea" unor proaspeţi colaboratori şi corespondenţi, care să aducă prin specificul scrisului lor o notă de „foreign“ exotic sau occidental (cum o fi la îndemână), tocmai pentru a da Focus-ului o notă de tinereţe şi spontaneitate complementară. Echipa redacţională, deşi a „suferit pierderi" datorită faptului că de la ultimul număr încoace, unii colaboratori au absolvit deja clasa a Xll-a, încearcă să convertească cât mai mulţi tineri talentaţi la mica religie care se numeşte Focus. Şi ca toate religiile începătoare, revista are nevoie de un sprijin solid (pe lângă cel acordat de direcţia FOCUS nea liceului) mai ales material, pentru că din punctul de vedere al condiţiilor grafice de editare — din păcate — s-a înregistrat un regres. Şi asta pentru că nu se mai poate asigura redactarea computerizată, ci foile sunt dactilografiate, desenate cu mâna iar apoi trase la un copiator nu prea performant. în ceea ce priveşte tematica articolelor şi mini - interviurilor, aceasta încearcă — şi suntem convinşi că reuşeşte de cele mai multe ori — să satisfacă şi cele mai sofisticate preferinţe ale tinerilor cititori. Alături de unele rubrici tradiţionale cum ar fi „Artă modernă „Invitatul nostru", Cuvinte încrucişate, paginile publicate în limbile franceză şi engleză, sau inevitabilul „ac” adresat vreunui profesor, şi-au făcut apariţia şi articole care tratează problemele artistice și organizatorice ale primului Festival de Teatru al liceului („Despre teatru în câteva cuvintele"), fac cunoscute opiniile despre tinerii din România ale unei noi profesoare de engleză venită din S.U.A., realizează un dialog în paralel cu 2 persoane („Fratele meu — Omul"), pun în discuţie stiluri de muzică („La muzic avăntul rez"), fac controverse cu privire la iubire („Despre dragoste, pur şi simplu"), sau prezintă ultimele „răcnete" in materie de modă şi frumuse(Cont. în pag. a 3-a) SORIN DRAGHICI 1 MIERCURI, 4 IANUARIE 1995 Seminar internaţional Sub egida Centrului Internaţional pentru Sporirea Potenţialului de învâniare, a Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei şi Casei corpului didactic Harghita, ieri şi-a început lucrările Seminarul internaţional de îmbogăţire instrumentală Feuerstein. Susţinut material de ICELP Ierusalim şi Complexul turistic şi balneoclimateric Băile Tuşnad, seminarul ce se va încheia în 10 ianuarie se adresează psihopedagogilor şi profesorilor din şcolile Ministerului învăţământului, care doresc să obţină competenţe suplimentare pentru activităţi şcolare destinate elevilor cu potenţial scăzut de învăţare. Coordonatorul programului este prof. Reuven Feuerstein (ICELP Ierusalim), organizatori fiind: Alex Kozulin (ICELP), dr. Cezar Birzea (ISE) cercetători ştiinţific Ioana Manolache şi Paula Braga (ISE), Burus Siklodi Botond, director al Casei corpului didactic Harghita şi psiholog Jánosi Varró Eva, de la aceeaşi instituţie, (Iuliu Condrat). In pagina a 3-a REVOLUTIA VORBIT* (6) ismnsi Preţul — 29 lei abonamentul. 40 lei/vâloare liberă Pentru „HAMEROCK“ Harghita va fi un an mai bun! Oare de ce este aşa de încrezător directorul societăţii mixte româno — germane „Hamerock“ din Miercurea-Ciuc, d-l ing. PETER ŞTEFAN, pentru ce motiv anume are speranţe că noul an în care am păşit va fi unul bun ? Să fie oare cele 11 miliarde de lei înregistrate drept profit la sfârşitul anului trecut cauza optimismului dumnealui ? Cu siguranţă că aşa este dacă avem în vedere necazurile cu care au încheiat bilanţurile anuale alţi agenţi economici harghiteni şi mai ales dacă luăm în considerare pregătirea minuţioasă a producţiei pe '95. Dar să vedem ce ne spune. In acest sens, d-l director Peter „Sigur, nu este uşor să mulţumeşti din toate punctele de vedere nici pe cei circa 1600 de angajaţi, nici pe toţi beneficiarii. Avem o cifră mare de afaceri _ _ este de presupus mărimea acesteia dacă avem în vedere că am încheiat anul ’94 cu beneficiul amintit, din care circa 10 miliarde de lei direct din producţie , pentru că noi avem şi alte activităţi, prestăm şi unele servicii. Este neînchipuit de greu, în condiţiile actuale ale economiei noastre să faci faţă la toate segmentele ce concură la desfăşurarea normală a procesului productiv. Dar experienţa acumulată pe parcursul anilor, faptul că ne-am organizat la momentul potrivit într-o societate mixtă — şi de ce să nu o spun, fără intenţie de a părea laudă, poate noi am înţeles ceva mai devreme decât alţi cum stă treaba cu trecerea la economia de piaţă. Cine vrea să muncească, evident, in condiţiile noi bazate pe cerere la ofertă, merge mai departe. Cine nu se autoelimină din competiţie" Pentru anul in care am pornit, producţia este deja acoperită cu contracte ferme in procent de 60 la sută şi s-au creat condiţii ca in cursul primului trimestru '95 producţia să fie acoperită in totalitate cu tot ceea ce este necesar pentru derularea ei normală. O parte , circa 15 la sută deocamdată, este desinată exportului, creându-se astfel un suport real pentru ca prin intermediul valutei ce urmează a se încasa să se treacă la retehnologizări. Pentru producţia anului 1995 s-au avut în vedere câteva probleme importante, şi anume reprofilarea parţială pe realizarea materiei prime şi a materialelor necesare dezvoltării infrastructurii, adică a căilor de comunicaţie din ţară, respectiv reparaţia, întreţinerea şi modernizarea căilor ferate şi a drumurilor ; introducerea în ciclul de fabricaţie a 5—6 produse noi care să (Cont. tn pag. a 3-a) ANTON BORŞ Desfaceri ce aţi făcut, cu eleganţă ! Isprava domnului Makal, preşedintele Asociaţiei locatarilor nr. 12 din Miercurea-Ciuc care de la sine putere a taxat în plus la cheltuielile comune familiile ce deţin câini de agrement cu suma pe care o plăteşte o persoană a fost pusă în discuţie în şedinţa din 21 decembrie, obişnuita şedinţă lunară a tuturor reprezentanţilor asociaţiilor din municipiu. Prezent fiind şi domnul viceprimar Erdei István, domnia sa a făcut câteva aprecieri în legătură cu această situaţie, aprecieri pe care doar le punctăm. • felul în care a procedat preşedintele asociaţiei nu este nici logic şi nici normal. • consumul de apă şi gaz pentru întreţinerea porcilor este incomparabil cu consumul pentru întreţinerea unui câine. • chiar dacă s-ar plăti o sumă, oricât de mare, câinele tot nu ar putea fi redus la tăcere, el tot va tulbura liniştea. • persoanele care, aproape cu regulari,tate, tulbură liniştea vor fi taxate în acelaşi fel ? Li se va aplica aceeaşi sancţiune ? • în toată lumea animalele sunt ocrotite şi trebuie ocrotite, spre acest lucru tindem şi noi. (Conf. în pag. a 3-a) AURELIA ILUT în pagina a 2-a Hotărârea nr. 32/1994 a Consiliului local Tulghes