Adevărul Harghitei, octombrie-decembrie 1995 (Anul 7, nr. 1260-1316)

1995-10-03 / nr. 1260

li-------------------------------------------------------------------il z'------------------ - Duminică, 1 octombrie, însufleţitoare sărbătoare de suflet românesc în comuna Voşlobeni. Fiii Voşlobeniului, atât cei de... acasă, cât şi cei risipiţi prin ţară, şi-au dat întâlnire pentru a cinsti cu vorba şi fapta memoria înaintaşilor, a moşilor şi strămoşilor care şi-au dat suprema jertfă pe câmpurile de luptă în timpul celor două războaie mondiale. "Glorie eternă eroilor căzuţi - 1914-1918, 1940- 1945" a prilejuit voşlobenenilor clipe de înălţătoare sărbătoare, prinos de recunoştinţă şi veşnică pomenire a Eroilor Neamului Românesc. Festivităţile propriu-zise au debutat prin Sfânta Liturghie oficiată de un sobor de preoţi avându-l în frunte de P.S. Ioan Selejan, Episcop al Covasnei şi Harghitei. La orele prânzului, mulţimea care a umplut până la refuz lăcaşul ortodox din localitate, s-a îndreptat spre centrul civic al comunei unde a fost înălţat Monumentul prin care sătenii acestei aşezări au cinstit pe cei care şi-au dat suprema jertfă pe câmpurile de bătălie în timpul celor două conflagraţii mondiale. Au onorat înălţătoarea sărbătoare comemorativă de la Voşlobeni d-1 loan Doru Voşloban, prefectul judeţului Harghita, P.S. loan Selejan, Episcop al Covasnei şi Harghitei, d-1 colonel Crăciun Leucea, Comandantul Garnizoanei Miercurea-Ciuc, colonelii Vasile Fulger, loan Roman şi Vasile Tâlvescu - comandanţii batalioanelor de jandarmi din Miercurea-Ciuc şi Gheorheni, reprezentanţi ai prefecturii, ai structurilor militare din judeţ, în prezenţa unei impresionante mulţimi, P.S. loan Selejan, Episcop al Covasnei şi Harghitei, însoţit de preotul Constantin Gane,protopopul judeţului Harghita, de preoţii parohi din Voşlobeni, Izvoru Mureşului, Gheorgheni, Siculeni au purces la sfinţirea noului Monument ridicat în memoria Eroilor Neamului Românesc, prin râvna şi iniţiativa de suflet a d-lui loan Dandu Colceriu, primarul comunei Voşlobeni, a părintelui (Continuare în pag. 3) GHORGHE CHIPER Sărbătoare de suflet românesc la Voşlobeni Prinos de recunoştinţă şi veşnică pomenire a Eroilor Neamului Totul cu un minimum de compromisuri posibile NE PROMITE CEVA PĂMÂNTUL FĂGĂDUINŢEI? 9 . Cuvântul de ordine - deschidere totală faţă de România Este prematur a se trage nişte concluzii mai de substanţă legate de vizita şefului statului român, d-l ION ILIESCU, în Statele Unite ale Americii. Perspectiva va fi cea chemată să decanteze asemenea concluzii, prin urmărirea atentă a repercusiunilor imediate şi de viitor ale acestui demers românesc , considerat - şi probabil nu fără temei - cel mai important eveniment politic al anului, la noi, în pofida aserţiunii de mai sus, nu e mai puţin adevărat, însă, că, încă de pe acum, această solie românească la nivelul cel mai înalt pe pământul făgăduinţei este semnul unei deschideri, al unei uverturi a ridicării relaţiilor noastre cu prima putere mondială a momentului actual la un nivel calitativ superior; întrucât, dată fiind chiar paleta bogată a momentelor vizitei - întâlnirea preşedintelui Iliescu cu şeful executivului american, d-l William Clinton, vizitarea a o seamă de instituţii, printre care şi Pentagonul, întâlnirile succesive cu congresman, consilieri, oameni de afaceri, specialişti, oameni de cultură ş.a., şi până la dejunul cu vicepreşedintele Al Gore, demersul românesc a fost clar orientat spre testarea percepţiei americane în legătură cu ţara noastră şi, decurgând din aceasta, accentuarea a trei deziderate esenţiale pentru edificarea pe mai departe a democraţiei şi a economiei de piaţă în România: 1. Protecţia politică pe plan internaţional 2. Dezvoltarea unor strânse relaţii economice (ceea ce înseamnă şi permanentizarea Clauzei) 3. Asigurarea securităţii în zonă. Este de la sine înţeles pentru orice analist că aceste trei elemente se află într-o strânsă interdependenţă, cum tot atât de clar este pentru nu puţini că în contextul geopolitic actual - vecinătatea cu zona fierbinte a fostei Iugoslavii şi cu imponderabilul permanent ce-l închide în sine Federaţia Rusă, făţiş ostilă extinderii Alianţei Atlantice spre Est - accederea ţării noastre în structura de se(Continuare în pag. 3) NICOLAE KOVÁCS Miercurea-Ciuc. S-a redeschis Clubul elevilor Duminică, 1 octombrie - după înnoirile din vară - s-a redeschis Clubul elevilor din Miercurea-Ciuc. "Populaţia şcolară" este aşteptată să se înscrie şi să participe la extrem de diversele activităţi tehnicoştiinţifice, aplicative, cultural-artistice și sportiv-turistice ce se desfășoară aici în mod tradițional. Târgul forţei de muncă - o primă evaluare • Discuţie cu d-l Gheorghe Ghinescu, şeful Oficiului forţei de muncă şi şomaj Harghita- Târgul forţei de muncă organizat vineri, 29 septembrie a.c. pentru zona Ciuc, ne-am convins, a fost onorat atât de agenţi economici cât şi de şomeri. Vă rugăm să ne spuneţi câte locuri de muncă s-au anunţat, câţi şomeri s-au prezentat şi câte angajări s-au prefectat? Oferta de locuri de muncă anunţată în prealabil a fost de 440, la care s-au mai adăugat 10 prin agenţii economici care au venit fără să se anunţe. Numărul şomerilor care s-au prezentat la târg a fost de: ■vreo 300-400. Pe loc s-au perfectat doar două angajări: un tâmplar la Mobiliar şi un muncitor necalificat la Univers Turist Tuşnad. Pentru celelalte locuri de muncă s-au convenit atât de către agenţii economici cât şi de către şomeri - întâlniri la sediul firmelor pentru testări şi proba de aptitudini, într-o astfel de situaţie sunt un jur de 100 de persoane. - Care este concluzia la care aţi ajuns după acest prim târg? - O primă concluzie ar fi aceea că va trebui să permanentizăm aceste târguri. Pur şi simplu aşteptările ne-au fost depăşite, atât ca interes din partea agenţilor economici, cât şi a celor în căutarea unui loc de muncă; desigur, a fost şi curiozitatea, pentru că la noi a fost prima acţiune de acest gen, dar marea majoritate a venit totuşi pentru un loc de muncă. Aţiputut observa că au fost oameni de toate categoriile, dar a predominat tineretul. Din chestionarele de evaluare a târgului de către firme, ce concluzii se desprind? (Continuare în pag. 3) AURELIA ILUT O minoră-victimă a unui viol Poliţia oraşului Vlăhiţa a fost sesizată în 26 septembrie de Gál András că minora D.M., 13 ani,- elevă la Şcoala generală din localitate, a fost victima unui viol. în urma cercetărilor efectuate de poliţişti s-a stabilit că D.M., aflându-se la stâna lui Gál, situată la circa 8 km. de Vlăhiţa, a fost acostată şi forţată de Márton István să întreţină raporturi sexuale cu acesta. Violatorul are 43 de ani, căsătorit, tată a trei copii minori, fochist la secţia din Vlăhiţa a societăţii HARMOPAN. ANA OGRĂZEANU IKIn pagina a 2-a: SPORT THETIEN li II M IM UI IMM u Ni ^ . ...' ________ . ___ __i_ ' ----- - - ......................—-.............T-- Anul VII., Nr. 1260 MARȚI, 3 OCTOMBRIE 1995 Prețul - 38 Iei prin abonament, 50 lei la vânzare liberă BREF Comentând pentru agenţia MTI, scrisoarea trimisă de Tőkés László Consiliului Reprezentanţilor UDMR întrunit la Gheorgheni în perioada 21-24 septembrie, în care episcopul de Oradea îşi declara dezacordul faţă de afirmaţiile ministrului ungar de externe, Kovács László - cum că eventualele măsuri diplomatice împotriva României ar fi contraproductive - şeful diplomaţiei ungare a declarat: "Nu avem posibilitatea de a ne impune dorinţa prin forţă. Experienţa demonstrează că exercitarea de presiuni nu duce nicăieri. Guvernul ungar, aflat la conducere în perioada 1990- 1994 a încercat să asigure respectarea drepturilor etnicilor unguri restrângând vizitele la nivel înalt și utilizând o retorică intransigentă, dar această politică s-a dovedit fără efect". Toate sunt bune până aici și apreciem luciditatea d-lui ministru Kovács, întrebarea care se cere pusă ar fi: dacă Ungaria ar avea posibilitatea de a-şi impune voinţa prin forţă, ar face-o? Trecutul istoric şi suava nuanţă de regret din fraza d-lui ministru ne-ar face să înţelegem că da... IMPORTANT Direcţia Muncii şi Protecţiei Sociale Harghita atrage atenţia societăţilor comerciale cu capital de stat şi privat, precum şi a salariaţilor interesaţi, că Ordonanţa Guvernului României nr. 17/1995 a modificat şi completat Legea nr. 32/1991, privind impozitul pe salarii. Conform dispoziţiilor acestei Ordonanţe, în data de 17 octombrie a.c. expiră termenul de revizuire a Certificatelor de atestare a stării de persoană handicapată, eliberate în vederea scutirii de la plată a impozitului pe salarii. Prin urmare, toţi salariaţii care beneficiază de scutirea de impozit trebuie să se prezinte la Cabinetul de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă de care aparţin (după domiciliu). Certificatele nerevizuite până la data de 17 octombrie a.c. devin nule de drept. în pagina a 2-a: PROGRAMUL TV în pag. a 3-a: Cronica rutieră