Adevărul Harghitei, iulie-septembrie 1996 (Anul 8, nr. 1441-1505)

1996-07-02 / nr. 1441

Anul VIII., Nr. 1441 MARȚI, 2 IULIE 1996 08 PAGINI0 Prețul - 96 lei prin abonament, 200 Iei la vânzare liberă Toată lumea cu ochii pe Rusia ANA OGRIZEANU In Rusia are loc mâine, 3 iulie, al doilea tur de scrutin al alegerilor prezidenţiale. Diferenţa de numai 3 procente cu care preşedintele Boris Elţîn a învins pe liderul comuniştilor, Ghenadi Ziuganov,în primul tur, sugerează o luptă strânsă pentru fotoliul de la Kremlin. Plasarea turului doi într-o lună tradiţională consacrată concediilor ar putea slăbi vigilenţa civică şi ar putea însemna o participare la vot mai mică decât cele 70 de procente din primul tur. Cum electoratul lui Ziuganov are faima de a fi disciplinat, participarea slabă s-ar face în contul voturilor lui Elţîn. Pentru turul doi al alegerilor, stafful său electoral şi-a anunţat cele 2 scopuri: să obţină o participare cât mai mare la vot; să câştige de partea sa electoratul lui Aleksandr Lebed, 15 procente în primul tur, Javlinski, 7 procente, şi Jirinovski, aproape 5. Analiştii spun că electoratul lui Lebed este luat în parte din electoratul lui Ziuganov, altă parte din electoratul lui Jirinovski şi o mică parte din electoratul lui Elţîn. De aceea s-a vorbit că, în mare măsură, campania electorală a lui Lebed a fost susţinută de stafful lui Boris Elţîn. După primul tur au apărut două surprize. Prima ar fi acceptarea de către Lebed a ofertei actualului preşedinte de a i se alătura. El a fost numit secretar al Consiliului Securităţii Rusiei şi consilier al preşedintelui pentru securitatea naţională. Cu prerogative lărgite, Elţîn a obţinut de partea sa un om considerat “mână forte”, cu charismă pentru alegătorul rus şi care întruchipează ideea de ordine şi dreptate, de care electoratul rus este avid. De altfel, electoratul lui Lebed, format preponderent din militari, femei cucerite de farmecul lui de vedetă a cazărmilor, şi mulţimea celor dezamăgiţi de luptele pentru putere, ar putea să treacă în 3 iulie cu arme şi bagaje în tabăra lui Elţîn. A doua surpriză a venit la 4 zile de la primul tur al alegerilor prezidenţiale şi la două zile de la instalarea lui Lebed la Kremlin. Boris Elţîn a sacrificat 4 persoane care erau ţinta, de mai mult timp, a unor critici acerbe din partea lui Lebed şi Javlinski: Pavel Graciov, ministrul apărării, Korjakov, şeful pazei sale, care-i fusese alături de când a venit la Moscova, Barsukov, şeful serviciului federal al securităţii (noul KGB), şi prim-vicepreşedintele Soskoveţ. Motivul acestor demisii a fost: “au luat mult şi au dat puţin”. La doar o săptămână după destituirea lui Pavel Graciov, preşedintele Boris Elţîn a mai demis şapte generali, membri ai Statului Major al Forţelor Armate. El a demonstrat încă o dată că atunci când interesele politice o cer, toţi ceilalţi dispar. Miercuri, 3 iulie 1996, va fi o zi liberă pentru ruşi. Ei vor merge să-şi aleagă viitorul preşedinte. Conform legii, în acest al doilea tur de scrutin, alegerile vor fi validate indiferent de numărul participanţilor. Toată lumea va fi cu ochii pe Rusia. Nu-i este nimănui indiferent dacă preşedinte al Rusiei va fi Ghenadi Ziuganov sau Boris Elţîn.  în pagina a 6-a . PROGRAME TV în ultima reuniune săptămânală de lucru, Executivul a dezbătut, printre altele, şi următoarele probleme: # în vederea respectării calendarului convenit cu liderii partidelor pentru pregătirea şi desfăşurarea alegerilor generale din toamnă, până la 15 septembrie a. c., partidele politice existente vor depune, la Tribunalul municipiului Bucureşti, documentele necesare pentru înregistrare conform procedurilor prevăzute de lege. Pentru constituirea stocurilor de grâu şi orz din recolta acestui an, inclusiv pentru sămânţă şi furaje, Executivul a emis o hotărâre prin care se asigură credite, cu dobândă de 15%, în sumă de 1.000 miliarde lei. Actul normativ prevede că subvenţiile pentru dobândă, cea 50 miliarde lei, aferente creditelor, vor fi acoperite de Ministerul Agriculturii. Conform unei alte hotărâri, producătorii agricoli pot beneficia de credite pe termen lung, cu dobândă subvenţionată în proporţie de 75%, pentru a investi în înfiinţarea sau refacerea plantaţiilor pomicole şi viticole, dacă realizează o suprafaţă minimă de un hectar plantaţie compactă. A fost aprobat importul unui contingent de 30.000 tone malţ, exceptat de la plata taxelor vamale, cantitate ce va asigura necesarul de materie primă pentru producţia de bere în perioada 15 iulie - 15 septembrie 1996. Hotărârea este valabilă până la 30 septembrie şi va permite menţinerea preţurilor la acest produs, fără ca unitatea de profil să înregistreze pierderi. A fost stabilit mandatul delegaţiei române care va negocia textul Convenţiei între guvernele României şi Rusiei privind participarea ţării noastre la extinderea unei conducte transeuropene de gaze. Operaţiunea va permite creşterea, iar în perspectivă dublarea importurilor de gaze naturale din Federaţia Rusă. (Continuare în pag. a 3-a) Din agenda guvernamentală La Topliţa se aşteaptă faptele! ! “De-acum, cu toţii la treabă” Agitaţia campaniei electorale, frământările celor două scrutinuri au trecut. Astfel, că locuitorii Topliţei şi-au ales, prin exercitarea dreptului la vot, atât primarul cât şi Consiliul local. Deci primăria Topliţei are o nouă “echipă” care va trebui, în următorii patru ani, să împlinească foarte multe obiective de larg interes, unele de importanţă capitală pentru locuitorii acestei urbe. La numai câteva minute după “validarea” noului Consiliului local, a confirmării primarului şi alegerii viceprimarului, i-am adresat d-lui MIRCEA DUŞA, primarul ales al oraşului Topliţa întrebarea: Cum porniţi, ce obiective aveţi în faţă, în următorii patru ani?  Intenţiile şi dorinţele noii echipe instalate la primăria oraşului nostru sunt cuprinse în Programul de dezvoltare economico-socială a oraşului Topliţa pe perioada 1996-2000 şi, în perspectivă, până în anul 2004. Desigur că trebuie să pornim de la ceea ce s-a realizat şi există în zestrea oraşului nostru. Pornind de la aceste realităţi, am elaborat o strategie concretă prin care vom urmări revitalizarea tuturor domeniilor de activitate. Ne gândim, ca în perspectivă, producţia industrială a oraşului nostru să crească de la 14 miliarde lei, în 1994, la peste 22 miliarde în anul 2004. Şi acest lucru cu un impact pozitiv asupra ocupării forţei de muncă disponibile. Esenţial pentru noi rămâne în continuare realizarea şi accelerarea procesului investiţional în ceea ce priveşte retehnologizarea prin atragerea de capital străin, stoparea fenomenului de decapitalizare, stimularea exportului, îmbunătăţirea managementului. Toate acestea cu efecte benefice asupra înnoirii producţiei, asupra diversificării acesteia, a creşterii eficienţei acesteia. - Programul de perspectivă, prezentat selectiv şi cu ocazia constiturii consiliului local, cuprinde toate domeniile de activitate... - Totul este elaborat cu (Continuare în pag. a 2-a) Consemnare de: GHEORGHECHIPER v înfrăţirea înseamnă şi întrajutorare? - Discuţie cu d-l Erdei István, viceprimarul municipiului Miercurea-Ciuc -- Domnule viceprimar, ne-a fost dat să vedem la Miercurea-Ciuc, cu prilejul sărbătorii de Rusalii, reprezentanţi din numeroasele oraşe înfrăţite din ţările învecinate. După dumneavoastră, înfrăţirea înseamnă schimburi de idei, schimburi culturale şi economice sau înseamnă şi întrajutorare? La cea mai recentă vizită pe care ne-au făcut-o reprezentanţii oraşelor înfrăţite cu noi - într-adevăr au fost mulţi -, spre exemplu, reprezentanta oraşului Bălţi, din Republica Moldova, încântată de peisajul de la noi, mi-a mărturisit că ar fi un dar nepreţuit să-şi poată petrece (Continuare în pag. a 2-a) AURELIA ILUŢ Seminar de proprietate intelectuală Vineri, 27 iunie a.c., municipiul reşedinţă de judeţ a fost gazda “Seminarului itinerant româno-american pe probleme de aplicare a legislaţieii■ proprietate intelectuală”. Desigur, e cât se poate de lăudabilă iniţiativa Asociaţiei Centru Harghita de Inovare şi Incubare în Afaceri de a întreprinde tot ceea ce a fost necesar pentru ca alături de alte oraşe ale ţării precum Craiova, Alba lulia, Cluj, Baia Mare, Iaşi, în care au poposit organizatorii acestui seminar - Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci (OSIM) Bucureşti şi United States Information Agency USIA (Agenţia de Informaţii a Statelor Unite) - să se înscrie şi cele două municipii din judeţul nostru. Fără nici o exagerare, problematica abordată, ca şi (Continuare în pag. a 2-a) ALEXANDRU TIFREA 27-29 iulie Zilele apelor minerale şi băuturilor răcoritoare Manifestarea comercială dedicată apelor minerale şi băuturilor răcoritoare, aflată deja la cea de a treia ediţie a ei, a debutat joi, 27 iunie, la Complexul hotelier “Harghita” din Miercurea-Ciuc, locul, poate, cel mai potrivit din ţară, având în vedere faptul că în judeţul nostru există 2200 izvoare cu apă minerală, între care am aminti aici Borsecul, Tuşnadul şi Sâncrăieniul, cunoscute şi recunoscute pentru calităţile lor curative. Ca şi în anii anteriori, alături de firmele din Harghita s-au mai aflat şi alte firme din ţară, prezenţa exponatelor în standurile fiecăruia trezind interesul general. Deschiderea oficială a fost făcută, aşa cum era şi firesc, de către organizatori: Camera de Comerţ şi Industrie şi S.C. “Perla Harghitei Sâncrăieni”, primit printr-un reprezentant din eşalonul doi, ceilalţi prin directorul societăţii, d-l Kurkó Árpád, care a adresat - şi în nume personal - mulţumiri colegilor de breaslă pentru efortul lor de a fi prezenţi la această manifestare. Au lipsit, din motive justificate, directorul şi (Continuare în pag. a 2-a) ȘTEFANA DRAGHICA