Adevărul Harghitei, octombrie-decembrie 1998 (Anul 10, nr. 2017-2080)

1998-10-01 / nr. 2017

• Pagina a 2-a • 1 octombrie 1998 • TOAMNĂ CRISTUREAN C um toamna este vremea culesului roadelor, am "cules" şi noi din oraşul Cristuru Secuiesc împlinirile şi neîmplinirile acestui an. Pe cele mai importante dintre acestea le vom reda în cuprinsul acestei pagini, aşa cum ne-au fost ele prezentate de d-l BENYOVSZKI LAJOS, primarul oraşului. „ Punctul de pornire nu poate fi decât bugetul Fondul alocat, din bugetul statului, oraşului Cristuru Secuiesc în anul 1998 a fost de 4,6 miliarde lei. Comparativ cu anul 1997 când i-a fost alocată suma de 4,2 miliarde lei, fondul alocat în acest an, din start, s-a dovedit insuficient pentru nevoile oraşului, evident, dacă ţinem cont (şi nu se poate altfel!) că rata inflaţiei faţă de decembrie 1997 a crescut cu peste 25 la sută.S-a contat, fireşte, pe o rectificare a bugetului, dar pe măsura trecerii timpului speranţele sunt tot mai mici. Un miliard, din cele patru, s-a repartizat pentru investiţii. S-au realizat multe proiecte, dar ele au rămas în această fază, ceea ce nu este, totuşi, rău! Problema cea mai mare o constituie faptul că s-a pregătit un drum în lungime de 1,5 km pentru asfaltare şi, din lipsă de fonduri ar mai fi nevoie de 1,5 miliarde lei - asfaltarea nu se va face în acest an! Dintre celelalte proiecte importante amânate mai amintim: alimentarea cu apă și gaz metan a zonei de agrement Băile Sărate și un pod din beton peste pârâulGoagiu. Din veniturile proprii • S-au reparat drumuri, trotuare, podeţe, s-au întreţinut spaţiile verzi. • O lucrare foarte importantă pentru oraş o constituie amenajarea pieţei agroalimentare; lucrările au demarat, se lucrează intens, noua piaţă va avea o suprafaţă de 80 de ari, în vecinătatea cartierului Kossuth Lajos şi se va da în folosinţă anul viitor. A fost nevoie să se amenajeze o piaţă nouă, pentru că cea veche nu este situată nici într-un loc corespunzător şi nu are nici suprafaţa corespunzătoare. Şi în acest an, au venit producători cu legume şi fructe, dar negăsind condiţii să-şi desfacă marfa, au plecat în altă parte. • Au început lucrările de reparare a canalelor de apă pluvială pe strada Timafalvi (cu această ocazie se repară, pe o parte a străzii, și trotuarul), lucrare care va fi gata în acest an. • S-au reparat drumurile, în sensul că s-au plombat gropile, iar pe străzile care nu au fost modernizate s-a aplicat pietriş. • La toate cele 4 şcoli şi 6 grădiniţe şi cămine de zi pentru copii s-au făcut, la timp, reparaţiile şi igienizările, în plus, la o grădiniţă s-a introdus gazul metan. • Ar mai fi de amintit că, în acest an, vor fi terminate Planul Urbanistic General şi Planul Urbanistic Zonal, lucrări foarte importante pentru oraş. "Trebuie să rezistăm" N.U cu multă vreme înainte, când s-a lucrat la modernizarea străzilor, tot oraşul era un şantier. Acum, din nou, se sapă peste tot, pe toate străzile. De ce? Pentru că, de astă dată, se modernizează reţeaua telefonică! Ne abţinem să comentăm ce înseamnă să strici un lucru abia terminat, pentru care s-au cheltuit sume importante, vom spune doar că modernizarea centralei şi reţelei telefonice este foarte importantă de la cele 1000 de numere, în final Cristurul va avea 2500 numere telefonice şi o centrală digitală, deci, vorba d-lui primar: "Trebuie să rezistăm". Lucrarea ar trebui terminată în acest an, dar cristurenii sunt sceptici datorită ritmului lent în care se lucrează. Esenţial Oraşul are 4 cimitire care, până acum, nu au fost administrate de nimeni o parte din terenuri aparţin oraşului, o altă parte parohiilor. Situaţia este pe cale de a se schimba: în trei din cele patru cimitire se lucrează intens, se amenajează atât cât se poate, pentru că aceste locuri îşi au importanţa lor. Lucrările le execută Primăria, iar după ce vor fi terminate, fiecare cimitir va fi administrat de proprietarul pământului. kkk Şi în Cristur există transport auto local, dar nu a existat şi nu există un loc special de parcare a autobuzelor şi nici staţii precise de oprire, în vederea reglementării situaţiei, Primăria, contând pe întreprinzătorii locali care au ca obiect de activitate transportul persoanelor, a identificat o suprafaţă de 12 ari, pe care intenţionează să o concesioneze în vederea realizării unei parcări a mijloacelor de transport în comun. Rezultatul unei conferinţe Din punct de vedere economic oraşul nu a atins încă nivelul anilor ’89- ’90. Sunt multe întreprinderi care au ajuns la faliment, motiv pentru care, la sfârşitul lunii iulie a.c., Consiliul local a organizat o conferinţă la care au fost invitaţi şi au participat reprezentaţi ai Consiliului judeţean. Prefecturii, au participat secretari de stat cu răspundere în domeniile industriei,, agriculturii şi alimentaţiei, reprezentanţi ai FPS, cu scopul declarat de a găsi o soluţie de ieşire din impasul economic a oraşului Cristuru Secuiesc. Se pare că această conferinţă a avut efect (din păcate unul foarte anemic!), a apărut primul________________ investitor interesat de sere - afacerea se află în fază de discuţii, a mai apărut un alt investitor interesat de hotelul de la Băile Sărate - în acest caz se aşteaptă apariţia Legii concesionării. La conferinţă au participat şi reprezentanţi ai celor trei oraşe înfrăţite (Ajka, Dévaványa, Dunakeszi din Ungaria). Şi aceştia au promis ajutor în găsirea unor investitori şi, după cum ne spunea d-l primar, au venit vreo doi, dar nu s-a concretizat nimic. Un lucru e sigur - spunea d-l primar-, în următorii 10 ani oraşul nu va avea banii necesari să amenajeze zona de agrement de la Băile Sărate! încălzirea locuinţelor... ... A fost şi rămâne o grea povară, în toate cartierele reţeaua de termoficare este învechită, în cel mai vechi cartier- Orbán Balázs are 30 de ani - locatarii n-au mai avut apă caldă de 10 ani. Ei bine, în acest cartier a început reabilitarea sistemului - reţele şi centrale - de termoficare, cu ajutor elveţian. Pe această temă, însă, vom reveni într-un material aparte. Aici vom mai spune doar atât, că Primăria a executat planul de reabilitare şi construcţia pentru microcentrala termică. Se dau în folosinţă 38 de apartamente! Iată informaţia cea mai preţioasă: la mijlocul lunii octombrie a.c. se vor repartiza tinerilor căsătoriţi 38 de apartamente într-un bloc a cărui construcţie a început înainte de ’89, lucrările au stagnat până în ’96 când s-au reluat şi, în sfârşit, în acest an s-au finalizat. Până la această dată, pentru cele 38 de apartamente, s-au înregistrat 70 de cereri! La repartizare, comisia abilitată va ţine cont de situaţia fiecărei familii solicitante, având prioritate familiile cu cele mai grele condiţii de locuit. Lista cu "cei norocoşi" va fi afişată, acordându-se un timp de 2 săptămâni pentru contestaţii. De-ale agriculturii Se lucrează intens la aplicarea Legii 18. Aceasta însemnând că, în sfârşit, câte 3-4 specialişti de la OCOT, de 2 ori pe săptămână, sunt la Cristur şi măsoară, măsoară, măsoară. Chiar şi-aşa, măsurătorile se vor termina - poate - anul viitor. Pagină realizată de AURELIA ILUŢ De la începutul anului până în 22 septembrie a.c., în oraşul Cristuru Secuiesc s-au înregistrat: 88 de naşteri; 75 decese; 30 de căsătorii. In acest an s-am eliberat 35 de autorizaţii, cele mai multe pentru practicarea comerţului ambulant; solicitările mai puţine au fost pentru servicii de: zidari, zugravi, dulgheri; pompe funebre; cosmeticăcoafură; reparaţii auto-moto. O ştire de ultimă oră, Primăria a primit aprobarea judeţului pentru activitatea de instruire pentru conducători auto categoria B. Centrul oraşului Sediul Băncii Comerciale Adevărul Harghitei