Adevărul Harghitei, ianuarie-martie 1999 (Anul 11, nr. 2081-2142)

1999-01-05 / nr. 2081

• Pagina a 2-a • 5 ianuarie 1999 • Cele mai importante evenimente ale anului 1999 (Urmare din pag. 1) preşedinte al Comisiei Europene • Summit G7 la Köln • A 10-a aniversare a masacrului din Piaţa Tiananmen • Alegeri pentru Parlamentul European în 15 ţări de pe continent • Populaţia globului va număra şase miliarde de locuitori • Alegeri în Armenia şi Belgia • Summit UE-America Latină în Rio de Janeiro. IULIE: • Finlanda preia preşedinţia UE • încetarea facilităţilor duty-free pentru cetăţenii UE • A noua reuniune anuală a Conferinţei Internet Society • Finală la Wimbledon. AUGUST: • Eclipsa totală de soare va fi vizibilă în unele zone din Asia şi Europa. Anglia va avea prima eclipsă totală de soare după 1927. Punctul de vizibilitate maximă a eclipsei va fi în România • Fondul Mondial al Monumentelor dă publicităţii lista celor mai afectate lOr monumente ale lumii • Festivalul de muzică de la Salzburg • A 52-a ediţie a Festivalului de la Edinburgh • Regina Mamă împlineşte 99 de ani • Ministrul Muncii, Tito Mboweni, îl înlocuieşte pe Chris Stals în funcţia de guvernator al Băncii Centrale sud-africane. SEPTEMBRIE: • Noua Zeelandă găzduieşte summitul APEC • Reuniunea anuală a FMI şi Băncii Mondiale în Washington DC • Noul An Evreiesc 5760. OCTOMBRIE: • A 50-a aniversare a Republicii Populare Chineze • Alegeri în Botswana şi Portugalia • Alegeri prezidenţiale în Argentina şi Ucraina • Summitul anual Ibero-American îi va aduce laolaltă, în Cuba, pe lideri din Spania, Portugalia şi America Latină. NOIEMBRIE: • A 10-a aniversare a căderii Zidului Berlinului • Finala Campionatului Mondial de Rugby - Ţara Galilor • Guvernul rus va stabili cine este „cu adevărat rus şi cine este străin”, adică cetăţean provenit din republicile fostei Uniuni Sovietice • Alegeri în sudul SUA. Alegeri pentru postul de guvernator în Kentucky, Louisiana şi Mississippi. Alegeri prezidenţiale în Guatemala şi Uruguay. DECEMBRIE: • înaltul Comisariat pentru Refugiaţi al ONU sărbătoreşte 50 de ani • Macao se întoarce la China după patru secole de conducere portugheză • Alegeri pentru Duma rusă, pentru Parlamentul din Turkmenistan şi Uzbekistan şi pentru preşedinţia Uzbekistanului • Alegeri prezidenţiale în Chile • Adunarea Populară Consultativă din Indonezia îşi alege preşedintele • Gabon, Gambia, Slovenia, Bahrain şi Brazilia îşi încetează mandatul de doi ani în Consiliul de Securitate al ONU • încetează mandatul de cinci ani al actualilor membri ai Comisiei Europene. Jacques Santer predă ştafeta noului preşedinte al Comisiei. 31 DECEMBRIE: • Portugalia preia preşedinţia UE • Ultimele trupe americane vor părăsi Panama • Centrul Pompidou din Paris îşi sărbătoreşte redeschiderea cu o petrecere grandioasă. Zona Bălan a fost declarată zonă defavorizată (Urmare din pag. 1) De aceleaşi facilităţi beneficiază şi persoanele juridice sau fizice care au sediul social şi care îşi desfăşoară activitatea în această zonă, dacă prin investiţia realizată creează noi locuri de muncă. Pentru persoanele fizice care au domiciliul în zona defavorizată și un venit sub nivelul mediu pe economie, se acordă • tarife reduse cu până la 50 la sută pentru transportul auto și calea ferată • reducerea impozitului pe venit cu 50 la sută • scutirea de la plata impozitului pe venitul agricol. (Urmare din pag. 1) iunie 1846 este numit „vicar general” al Episcopei Ardealului. în 1847 a fost ales episcop, iar la 12/24 decembrie 1864 a fost numit arhiepiscop şi mitropolit al reînfiinţatei Mitropolii a Transilvaniei, cu reşedinţa în Sibiu. Andrei Şaguna a fost o prezenţă activă în epoca în care a trăit, în plan bisericesc, politic şi cultural. _______________________ Transilvaniei. După reînfiinţarea _______________________ Mitropoliei (1864), cu două eparhii - la Arad şi Caransebeş - a convocat un Congres naţional - bisericesc al românilor ortodocşi din întreaga Mitropolie, la Sibiu (septembrie - octombrie 1868), care a aprobat „Statutul Organic al Bisericii Ortodoxe Române din Transilvania”, după care s-a condus Biserica transilvăneană până în 1925, iar principiile fundamentale ale acestuia (autonomia faţă de stat, sinodalitatea au stat la baza Statutului de organizare a întregii Bisericii Ortodoxe Române din 1925 şi a celui din 1948. Alături de oamenii mari ai Revoluţiei române din 1848 - Avram Iancu, Simion Bărnuţiu, G. Bariţiu,Alexandru Papiu Ilarian şi toţi ceilalţi intraţi în memoria neamului, numele lui Andrei Şaguna e pomenit cu cinste. A fost unul din cei doi conducători ai Adunării de pe Câmpia Libertăţii de la Blaj, din 3/15 mai 1848. A fost delegat de Adunare să prezinte revendicările româneşti la împărat, în anii următori, fie singur, fie cu alţi delegaţi a prezentat în mai multe rânduri memorii către împărat cu doleanţele naţiunii române. După 1860 a fost membru în Senatul Imperial din Viena, în 1863 - 1865 deputat în Dieta Transilvaniei, copreşedinte la Conferinţele naţionale - politice ale românilor de la Sibiu (1861) şi al Congresului naţional ale românilor de la Alba-Iulia (1863). Pe tărâm cultural a organizat învăţământul elementar şi mediu ortodox românesc din Transilvania, a avut un rol însemnat în întemeierea şi organizarea „Asociaţiunii transilvane pentru literatură română şi cultura poporului român” (ASTRA), fiind primul ei preşedinte (1861 1866). De asemenea, în 1850, la 27 august, a instalat în Sibiu, cu banii săi, o tipografie în care a publicat 26 cărţi scrise de el sau de alţi autori, manuale şi - mai presus de toate - Biblia Ilustrată, încă din 1852 a început demersurile pentru a-şi crea un organ de presă şi la 3 ianuarie 1853 a apărut „Telegraful Român”, despre care în 1876 Eminescu scria că este „foaia cea mai modernă de peste Carpaţi”. Nicolae Iorga scria despre Andrei Şaguna că a fost „un cârmuitor de oameni şi un îndreptător al vremurilor, cărora nu li s-a supus, ca exemplarele obişnuite ale omenirii, ci le-a întors de pe povârnişul lor spre culmea lui”. Ca episcop, a militatpentru restaurarea 190 de ani de la naşterea lui vechii Mitropolii a 3 Andrei Şaguna Adevărul Harghitei Din totalul şomerilor ŞOMAJUL - la zi de 415, ieşiţi din plată: 2302 sunt muncitori calificaţi din care 262 sunt absolvenţi; 315 reprezintă personal TESA; 1541 muncitori necalificaţi, din aceştia 402 sunt fără şcoală generală. Rata şomajului la sfârşitul anului 1998 era de 8,7 la sută, egală cu rata şomajului la sfârşitul anului 1997. Şomerii proveniţi din Miercurea-Ciuc: şomeri beneficiari ai ajutorului de şomaj - 507; beneficiari ai ajutorului de integrare - 66; încadraţi în muncă - 5796; suspendaţi din plată - 877; cărora le-a expirat termenul de 270 de zile - 6527. Şomeri cu dosar de alocaţie de sprijin în plată - 490; încadraţi în muncă -705; suspendaţi din plată-411; cărora le-a expirat termenul de 18 luni- 1189; le-a încetat plata din alte cauze - 1041. Rata şomajului la sfârşitul anului 1998 era de 7,1 la sută, mai mică faţă de sfârşitul anului 1997, când rata şomajului era de 8,8 la sută. Pe scurt: • la sfârşitul anului 1998 în judeţul Harghita erau înregistraţi 14.267 şomeri din care 10.109 erau indemnizaţi • în perioada următoare se preconizează creşterea numărului persoanelor beneficiare atât de ajutor de şomaj cât şi de ajutor de integrare, în special în contul disponibilizărilor din construcţii şi agricultură, disponibilizări care încă nu s-au încheiat până în data de 20 decembrie 1998, au fost disponibilizate, în conformitate cu prevederile OUG nr. 9/1997, 22/1997, 7/1998 sau 69/1997, un număr de 4025 de persoane care au beneficiat de salariile compensatorii prevăzute de lege în 1998, au fost aprobate și acordate 4 credite în conformitate cu prevederile Legii 1/1991, în sumă de 275 milioane lei, credite din acordarea cărora vor fi create 11 locuri de muncă, din care cel puţin jumătate pentru şomeri • au fost aprobate şi încă neacordate efectiv din diferite motive 2 credite în valoare de 200 milioane lei, iar în cazul în care aceste credite se vor acorda, vor fi create încă 8 locuri de muncă din care 4 pentru şomeri • la data de 1 decembrie 1998, un număr de 326 absolvenţi erau angajaţi în conformitate cu prevederile Ordonanţei de Urgenţă nr. 35/1997. COMEMORARE Nici timpul, nici anii nu ne vor şterge durerea şi lacrimile pricinuite de moartea soţului şi tatălui nostru drag, ŢEPUC ALEXANDRU, îngenuncherii cu umilinţă şi cu ochii plini de lacrimi, în faţa mormântului său la împlinirea unui an de la trecerea în eternitate. Odihnească-se în pace! (Soţia, copiii, nurorile şi nepoţii)