Adevărul Harghitei, iulie-septembrie 1999 (Anul 11, nr. 2206-2271)

1999-07-01 / nr. 2206

Adevărul Harghitei Locuitori ai municipiului au transmis felicitări primăriei Şedinţa ordinară a Consiliului local municipal Miercurea-Ciuc, ce a avut loc în data de 25 iunie a.c., a fost condusă de d-l consilier Szikszai László, care de la bun început a lansat o propunere foarte pertinentă şi anume: „întrucât — spunea dumnealui — întrebările şi interpelările din şedinţele anterioare nu au avut efectul scontat, începând de acum, fiecare consilier să numească persoana cui îi adresează întrebarea/interpelarea, să spună când doreşte să i se răspundă şi dacă răspunsul să fie în scris sau oral”. Acestea fiind zise, s-a intrat în problemele cuprinse pe ordinea de zi. Spre deosebire de alte dăţi, 8 consilieri din 18 prezenţi, s-au înscris la întrebări/interpelări, din care redăm doar intervenţia d-lui consilier Péter István - pentru ineditul acesteia - care a transmis primăriei un mesaj de felicitare din partea unor locuitori ai municipiului, pentru felul în care arată oraşul la ora actuală, mai frumos şi mai curat comparativ cu alţi ani. Din 29 de proiecte de hotărâri, nici unul nu a fost amânat, printre altele: • s-a aprobat programul şi cheltuieli aferente - 65 milioane - sărbătoririi „Zilelor oraşului” (6-7 august a.c.) • s-a aprobat invitarea delegaţiilor oraşelor înfrăţite din: Gyula şi Óbuda- Ungaria, Becej - Iugoslav, Zseliz - Slovacia şi Bălţi - Republica Moldova, precum şi cheltuielile aferente, în sumă de 34 milioane, care vor fi suportate de la bugetul local, în limita nomativelor de cheltuieli pentru acţiunea de protocol • după prezentarea de motive de către d-l Kolumbán Gábor, preşedintele Consiliului judeţean, s-a aprobat preluarea Ansamblului Harghita şi a Bibliotecii judeţene cu începere de la data de 1 ianuarie a.c. • s-a aprobat, în principiu, cofinanţarea din venit extrabugetar a activităţii sportive de performanţă - hochei pe gheaţă • Liceului teoretic „Márton Aron” i s-a aprobat alocarea sumei de 10 milioane lei • s-au aprobat domeniile de activitate şi locurile în care contravenienţii vor presta activităţi în folosul comunităţii conform Legii 82/21.05.1999 • s-au redus cu 50 la sută costurile prestărilor de servicii la Baza de tratament de la Băile Jigodin în favoarea persoanelor cu handicap fizic cu domiciliul în municipiu ş.a. Ca fapt divers notăm că şedinţa s-a desfăşurat folosindu-se - demonstrativ - un sistem complex de votare computerizată, sistem care mai cuprinde 7 servicii într-unul singur de conferinţe, numărător de voturi, scriere de procese verbale, înregistrări digitale ale vocii şi stocarea pe disc rigid, sonorizare, arhivare, serviciu integral de dictafon controlat prin calculator. Sistemul Mikrovoks a fost apreciat de către membrii consiliului la sfârşitul şedinţei, dar cum acesta ar costa aproximativ 10.000 de dolari, nu se pune problema achiziţionării lui. Aşadar, în continuare consilierii îşi vor exprima voturile prin ridicări de mânuţe şi vor şedea cu grijă pe scaunele - multe dintre ele - în stare de dezmembrare. A. ILUŢ - Domnule director, aţi făcut parte dintr-o delegaţie care a participat în Italia la manifestarea care a avut drept generic „a XIX-a zi a solidarităţii”. Am dori să ne spuneţi cine a făcut parte din delegaţie şi care a fost scopul manifestării la care aţi participat? Delegaţia a fost alcătuită din specialişti în domeniul protecţiei drepturilor copilului şi reprezentanţi ai Comitetului Român de Adopţii. Invitaţia ne-a fost adresată de Asociaţia psihosocială IL-CONVENTINO din Bergamo-Italia. Manifestarea a avut ca scop schimbul de opinii între reprezentanţii români şi colaboratorii de specialitate ai asociaţiei italiene asupra adopţiei, IL CONVENTINO, aceasta fiind una dintre cele mai mari asociaţii italiene care desfăşoară şi activitate de adopţie din diferite zone ale lumii. Care este, deci, scopul de bază al activităţii asociaţiei italiene? - Scopul de bază al activităţii lor este pregătirea şi motivarea pentru adopţie a familiilor italiene care solicită acest lucru. - Foarte pe scurt, care sunt impresiile dumneavoastră în urma întâlnirilor pe care le-aţi avut cu specialiştii italieni... - A fost nu numai prima experienţă de acest gen la care am participat, ci îmi dau seama acum, a fost şi foarte necesară în acelaşi timp, deoarece modul de lucru al acestor asociaţii în practică îmi era total necunoscut. Am avut bucuria să observ că dorinţa enormă de a avea un copil al acestor familii este însoţită şi de o pregătire preadoptivă de o mare calitate. Personal am fost chiar moderatorul, împreună cu psihologul fundaţiei, al uneia dintre aceste asociaţii, alcătuită din 16 familii care sunt pe listele de aşteptare în vederea adopţiei, şi experienţa trăită este una de neuitat! întâlnirile mele ulterioare cu presa italiană, au lămurit, cred şi sper, atât modificările legislative survenite în România în ultimii doi ani şi care sunt în mod categoric orientate în vederea interesului superior al copilului, cât şi de ce nu?, a rezolvării în bine a unei mari dileme: ce sunt în fond adopţiile? O afacere veroasă sau o binecuvântare cerească? Noi am trăit cu toţii momente care ne îndreptăţesc să susţinem că cea de-a doua variantă este cea adevărată. Am avut ocazia să ne întreţinem cu zeci de familii şi copiii lor adoptaţi din Bolivia, Peru, Polonia şi România şi pot să spun fără teama de a greşi că aceşti copii sunt nu numai foarte iubiţi şi răsfăţaţi ca membri de familie, dar beneficiază şi de condiţii materiale greu de imaginat până nu le vezi la faţa locului. Suntem bucuroşi, de asemenea, că această vizită a consolidat statutul de partener onest şi foarte muncitor al Asociaţiei CATHARSIS din Braşov (partenerul din România al IL-CONVENTINO) al cărei preşedinte este d-na Azota Popescu şi care este deja un vechi şi serios colaborator al Direcţiei judeţene pentru Protecţia Drepturilor Copilului Harghita. - Aţi putea să ne spuneţi câţi copii din România au fost adoptaţi de familii italiene? - în toată Italia, prin IL-CONVENTINO, au fost adoptaţi în ultimii 7-8 ani mai bine de 50 de copiii din România. - Din descrierea soartei copiilor adoptaţi de italieni să înţelegem că pledaţi pentru adopţiile internaţionale? Eu consider că nu numai prin lege, ci strict omeneşte adopţia este soluţia ideală pentru copiii care nu mai au norocul să facă parte din familia lor naturală şi consider foarte încurajator faptul că în anul 1999 numărul adopţiilor naţionale a crescut spectaculos. Astfel, în prima jumătate a anului, dintr-un număr de peste 600 de copii aflaţi în evidenţa Comitetului Naţional de Adopţii, aproximativ jumătate au mers în adopţii naţionale. Este o creştere care dovedeşte faptul că societatea civilă a devenit sensibilă cu privire la copiii aflaţi în situaţii de risc şi cred că la această modificare de percepţie am contribuit şi noi prin personalul direcţiilor care desfăşoară o activitate de asistenţă socială, iar apropierea acestora de problemele grave cu care se confruntă mulţi pot fi generatoare de soluţii în favoarea copiilor. - O ultimă întrebare: care este situaţia adopţiilor în judeţ? - De la înfiinţarea Direcţiei judeţene pentru Protecţia Drepturilor Copilului Harghita, au fost eliberate 33 de avize de adopţii, din care 9 au fost pentru adopţii naţionale şi 24 pentru adopţii internaţionale. I. AURELIA „A XIX-a ZI A SOLIDARITĂŢII” - o experienţă trăită, de neuitat - Interviu cu d-l ION PROCA, directorul Direcţiei judeţene pentru Protecţia Drepturilor Copilului Harghita - MULŢUMIRI Comandantul Garnizoanei Miercurea-Ciuc aduce mulţumiri d-lui Csibi István, director al Societăţii comerciale NEPTUN IMPEX S.R.L. Miercurea-Ciuc, sponsor al activităţilor desfăşurate în municipiul reşedinţă de judeţ cu prilejul sărbătoririi Zilei Drapelului Naţional al României. • Pagina a 3-a • 1 iulie 1999 • Conferinţă de presă Astăzi, 1 iulie 1999, ora 9,00, la Inspectoratul judeţean de poliţie Harghita are loc o conferinţă de presă organizată de conducerea inspectoratului, marcându-se în acest fel şi Ziua Poliţiei Române, care va fi sărbătorită săptămâna viitoare. După conferinţă, ziariştii sunt invitaţi să participe la "Cupa Presei" la tir, care se va desfăşura la "Şuta". în staţiunea Băile Tuşnad există certe posibilităţi de a petrece în mod plăcut o vacanţă...