Adevărul Harghitei, ianuarie-martie 2000 (Anul 12, nr. 2338-2401)

2000-01-05 / nr. 2338

Anul XII., Nr. 2338 MIERCURI, 5 IANUARIE 2000 • 8 PAGINI Prețul - 555 lei prin abonament, 1000 lei la vânzare liberă firta" par politica a tehnocratului Comentariu , ştiu cât de capitalişti am devenit noi în zece ani; cert este că în răstimp ne-am obişnuit să suflăm şi-n iaurt şi să nu ne mai bucurăm ca proştii la schimbarea domnilor. Bineînţeles că, decât un premier politic mediocru, supus capriciilor propriului partid şi boicotului propriei coaliţii, e preferabil fermul domn Mugur Isărescu, care - sperăm - va introduce în activitatea executivului câte ceva din regulile severe ale „bancarilor”. Problema e că nu ştim în ce măsură d-l Isărescu, trăit de 10 ani numai în sfere înalte, „va ţine” cu populaţia de rând a României. Să nu uităm că guvernatorul BNR lasă în urmă o mafie politico-bancară bine înfiptă în solul patriei, un şir de„bănci devalizate sub „atenta” supravegherea BNR şi câteva mii de miliarde trecute în datoria publică, bani pe care populaţia sărăcită îi va plăti din taxe şi impozite. De altfel, primele măsuri ale executivului condus de d-1 Isărescu, luate sub deviza relaxării fiscale conduc, în fond, la mărirea poverii fiscale pentru populaţia de rând. O fi d-1 Isărescu tehnocrat, dar arta de a prezenta o creştere a fiscalităţii pentru omul simplu drept o scădere a ei este o „artă” pur politică. Dacă scăderea impozitului pe profit şi reducerea la doar 5% a impozitului pe exporturi după repatrierea valutei sunt menite să „mişte” ceva în economie, TVA-ul unic de 19% înseamnă creşterea lui cu 8% pentru alimente - adică exact „zona” în care omul amărât îşi cheltuie circa 60-65-70 la sută din venit. Ca să nu mai vorbim de micul dezastru ce se va produce în bugetul familiilor din aprilie, când preţului energiei electrice şi termice, actualmente cu TVA zero, i se va adăuga taxa pe valoarea adăugată de 19%. Reducerea generală a TVA de la 22 la 19% înseamnă ceva doar pentru cei ce-și procură obiecte scumpe-dar nici acolo nu prea mare lucru (ar reveni o reducere de 1,5 milioane la cumpărături în valoare de 50 de milioane lei). Dar despre cum este privită „politic” această problemă, avem la îndemână o povestioară recentă, aflat în Harghita cu două săptămâni înainte de (Continuare în pag. a 5-a) MIHAIU GROZA  JWTereroristul contemporan s-a schimbat mult în raport cu „camarazii” săi din anii ’70, iar anticiparea acţiunilor sale a devenit mai dificilă ca oricând apreciază mai mulţi experţi. „Aceşti oameni nummite tendinţe teroriste «Ie anului 2666 seamănă cu celulele teroriste tradiţionale pe care le cunoşteam noi în trecut”, a afirmat Vincent Cannistraro, fost expert la Agenţia "" " " ------------Centrală de Investigaţii (CIA) a Statelor Unite. „Ei erau disciplinaţi şi aveau o anumită metodă pentru operaţiunile lor, care îi făceau mai mult sau mai puţin previzibili şi care ne permiteau să le penetrăm într-ooarecare măsură”. Grupările teroriste actuale „nu sunt, însă, la fel de organizate şi, în consecinţă, sunt imprevizibile”, a continuat el.C Scenariul pe care îl aveau în vedere era să provoace „haosul” care, în viziunea lor, trebuia să provoace instaurarea „legii marţiale” de către autorităţile federale. Nebuloasa miliţiilor din Statele Unite, care se opune cu sălbăticie puterii federale. (Continuare în pag. a 5-a) America însăşi nu a fost cruţată de pericolul teroristului din interior şi de dezvoltarea a ceea ce David Kay, de la Centrul pentru tehnologie împotriva terorismului, numeşte o „cultură a urii” împotriva guvernului federal. # „Mulţi oameni din America sunt copleşiţi de ură”, a spus el, văzând în acest fenomen „apariţia unei culturi a morţii. Eu mor, deci exist ”. Un reprezentant al FBI, Calvin Shivers, releva, cu prilejul unui seminar organizat de Potomac Institute for Policy Studies (Virginia), exemplul unor americani ------- ------—— arestaţi recent pentru că au pus la cale explozia a două rezervoare de propan în regiunea Sacramento (California). Să lăsăm la o parte acum, la început de an nou, polemicile şi controversele pe marginea unor stări de lucruri neplăcute şi să dăm celor din BĂLAN, dar nu numai lor, şio veste ca-n ... colinde! Şi vestea este cu atât mai bună cu cât ea se adresează şi potenţialilor investitori din oraşul Bălan, ori de oriunde altă parte, celor ce doresc să pornească o afacere sau alta în oraşul de la poalele Hăşmaşului Mare. Dar să vedem despre ce este vorba. Se pare că, în sfârşit, s-a găsit rezolvarea drumului judeţean nr. 125, a acestei căi rutiere ce leagă oraşul Bălan de localitatea Sândominic şi de aici, cu ţara. A acestui drum care de ani şi ani de zile, dată fiind starea lui impracticabilă, a creat numeroase semne de întrebare vizavi de activitatea celor puşi să-l întreţină şi să-l repare, să-l reabiliteze, sens în care cei îndrituiţi să realizeze toate acestea au primit şi fonduri băneşti. Şi nu neînsemnate! Dar pentru că toate acestea nu şi-au găsit rezolvarea de-a lungul timpului, iată că de puţină vreme cei din conducerea S.C. „BĂLAN” S.A., societate fără de care oraşul n-ar fi existat, şi nici nu ar mai putea exista, au luat taurul de coame, şi au purces la treabă. Aproape pe cont propriu, la începutul acestei acţiuni. După câte ne spunea d-l ing. SZÁSZ LÁSZLÓ, directorul exploatării miniere din oraşul Bălan, pentm rezolvarea stării DJ 125 s-a început cu... începutul. S-a organizat o comisie de specialişti din diverse sectoare de activitate, s-a analizat starea de lucruri, s-a cerut ajutorul şi s-a şi primit din partea Prefecturii Harghita, a altor oameni inimoşi şi cu dorinţa de a rezolva definitiv această intolerabilă situaţie; s-au contactat Primăria Bălan şi societăţile de drumuri, (Continuare în pag. a 5-a) ANTON BORS O; CC \JJt/$C Colindător printre Ani 31 DECEMBRIE 1999-1 IANUARIE 2000, o noapte minunată de iarnă cu un frig odihnitor şi o zăpadă cum numai pe meleagurile Topliţei se poate vedea. O noapte istorică, despărţitoare de an şi prefix, o noapte vestitoare a ajunului mileniului trei. O noapte "albă" a REVELIONULUI 2000, căreia, de mulţi ani, i se spune şi cea mai lungă noapte a anului, nedormită de locuitorii oraşului Topliţa şi invitaţii acestora, marcată prin multe şi minunate petreceri, organizate la diferite localuri, cabane, vile, acasă, peste tot acolo unde oamenii s-au simţit bine alături de toţi cei apropiaţi şi dragi. Peste tot, petrecerile au învăţat doar cu câteva ore retranite de cumpăna dintre ani. „ In primul ceas al Anului Nou, mii de topliţeni au "inundat", pur şi simplu, centrul oraşului, asistând, în premieră pentru Topliţa, la un feeric foc de artificii multicolore, care, aproape un sfert de ceas, s-au ridicat pe cerul micuţului orăşel de munte, încântând ochii celor care, la hotarul dintre ani, au ieşit din case. Oamenii au fost fericiţi, manifestându-şi bucuria destupând sticle de şampanie, îmbrăţişându-se, urându-şi sănătate, fericire, noroc, un an mai bun şi mai rodnic. După acest scurt, dar măreţ spectacol, oferit de Consiliul local şi Primăria oraşului Topliţa, cu toţii s-au retras în locurile de petrecere, continuând cu voioşia şi voia bună, până în dimineaţa Sfântului Vasile cel Mare. Pe străzi au rămas numai colindătorii, cu pluguşorul şi capra, cei care ducegrepuri case arătura noastră strămoşească de "La mulţi ani cu sănătate, cu mult belşug", alţi colindători întârziaţi şi nu în ultimul rând. (Continuare în pag. a 5-a) VASILE GOTEA TOPLIŢA 1999-2000 e AnulZOOO — psiacr. înties rmiesiii r^~yC) « toate că pentru multă lume ANUL 2000 a devenit un fel de „spectru al morţii", propovăduit fără ocolişuri de unii „vizionari" ori indus subtil în subconştientul omului comun pe cele mai diferite căi, deci cu toate că profeţiile despre „sfârşitul lumii” au fost nenumărate, iată, totuşi, că semenii de pretutindeni au primit NOUL AN 2000 cu sufletele deschise, cu speranţă şi nu fără bucurie. însuşi Papa Ioan Paul al II-lea l-a declarat drept „ANSFÂNT! ” Mult mediatizatul AN 2000 reprezintă, de fapt, şi o punte de legătură, un prag între milenii 2000 este anul în care poate că nu e prea târziu ca omenirea să încerce să risipească iresponsabilitatea şi ura, ignoranţa şi violenţa, mincha şi răutatea... Care, la o adică, luare preparat ori la un loc pot fi mai nocive, în perspectivă imediată ori în aceea a devenirii noastre decât „ virusul anului 2000 "care se pare că nu și-a scut de cap... G. DUȘA