Adevărul Harghitei, iulie-septembrie 2000 (Anul 12, nr. 2465-2529)

2000-07-04 / nr. 2465

Anul XII., Nr. 2465 MARȚI, 4 IULIE 2000 • 8 PAGINI Prețul - 555 lei prin abonament, 1000 Iei la vânzare liberă c€/iedm£a alcărmtă, urni tui ! Sfinţirea noii biserici cu hramul „Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel” a Parohiei ortodoxe „Petru Maior” din Reghin, prilej de a medita la credinţa străbună, una şi aceeaşi pentru toţi românii Actul săvârşit de episcopul Atanasie Anghel cu prilejul sinodului din septembrie 1700, când 54 de protopopi, reprezentând 1.563 de preoţi, au semnat Să pentm unirea cu Biserica Romei, a avut urmări catastrofale pentru Biserica Ortodoxă Română din Transilvania. Ruptă fiind de Biserica soră de peste (Continuare în pag. a 4-a) ILIE ŞANDRU ! Deţinuţii nu muncesc, / / # dar învaţă... / Stresul echipei de comandă a Penitenciarului Miercurea-Ciuc este provocat de penuria activităţilor lucrative în domeniul muncii oferite deţinuţilor care se simt claustraţi neavând unde să-şi desfăşoare meseria ce a cunoscut deja sau, pur şi simplu, o muncă oarecare. Această situaţie neplăcută este echilibrată de complexitatea activităţilor socio-educaţionale desfăşurate conform programelor întocmite şi susţinute conform cerinţelor Ministerului de Interne. Activităţi socio-educaţionale cu caracter obligatoriu cuprind o parte din deţinuţi, având în vedere necesităţile ________ lor de factură socială, cât şi cele de natură educativă: nivel de instruire şi şcolarizare, calificare pentru meserii, situaţie familială, religie, vârstă, aptitudini. De exemplu, cei care nu cunosc legislaţia sunt cuprinşi în programul de educaţie juridică, iar conform programului numit „Educaţia bunului cetăţean” se dezbat aspecte privind conduita cetăţeanului în diverse împrejurări, normele privind etica pe care trebuie să le respecte şi cele legate de înţelegerea corectă a principiilor democratice ale vieţii sociale. Programul de alfabetizare este în prim plan, fiind realizat de cadre din sectorul socio-educativ al Penitenciarului, persoane din instituţii sau organizaţii neguvernamentale şi de deţinuţi „şcoliţi”. In afara (Continuare în pag. a 4-a) IULIU CONDRAT La Penitenciarul Miercurea-Ciuc în pagina a 8-a • FOCIAL „Bimborul în sărbăta- 2000” în „Ţara Ardealului” ,la peste 1.000 metri altitudine, într-o depresiune intramontană se află comuna BILBOR, străjuită de multe veacuri de bătrânii Munţi, ai Călimanilor, Bistriţei şi Giurgeului, localitate cu oameni harnici, gospodari şi foarte primitori, aşa cum i-a descris primarul comunei, domnul Ilie Trif, care, împreună cu ei, a organizat de Sfinţii Slăviţi Apostoli Petru şi Pavel al căror hram îl poartă biserica ortodoxă din localitate, praznicul tradiţional la care au avut oaspeţi dragi din multe localităţi ale judeţului Harghita şi din alte judeţe ale ţării. După ce dimineaţa primarul comunei, cu tricolorul oficial, însoţit de un grup de călăreţi îmbrăcaţi în minunatele noastre costume populare l-au întâmpinat pe Preasfinţia Sa Ioan Selejan, episcop al Covasnei şi Harghitei şi suita domniei sale, în biserică, sute de credincioşi au fost părtaşi la slujba praznicului oficiată de P.S. Ioan şi un mare sobor de preoţi. După săvârşirea celor sfinte, bilborenii, cu mic cu mare, tineri şi bătrâni împreună cu oaspeţii lor, care n-au fost puţini, s-au deplasat pe Bâtcă, un adevărat amfiteatru natural, în mijlocul pădurilor de brazi, un loc mirific unde mai bine de 6 ore, voia bună, şi veselia au fost la ele acasă, însoţite de tarabe îmbelşugate cu băuturi şi mâncăruri tradiţionale unei serbări câmpeneşti în mijlocul naturii, dintre care n-au lipsit mititeii la grătar şi berea rece. Aici pe Bâtca, de pe o scenă special amenajată în aer liber, au răsunat cântecele noastre populare şi ritmurile jocurilor până departe, pierzându-se pe văile şi pădurile înconjurătoare. La „Bilborul în sărbătoare - 2000”, în faţa miilor de oameni, au venit cu multă dragoste la fraţii lor români, ca să le împărtăşească, cu sufletul şi talentul lor, crâmpeie nestemate din veşnicul şi inegalabilul nostru folclor românesc, artişti profesionişti şi amatori atât din judeţul Harghita, cât şi din judeţul Alba. A urcat pe scenă Grupul instrumental „Crai Nou” din Alba Iulia (Daniel Iancu-vioară, Gică Damian - taragot, Alexandru Lăcătuș-contrabas și acordeonistul Alexandru Borca), care a (Continuare în pag. a 4-a) VASILE GOTEA.  Politie • In dimineața zilei de 27.06.2000, Poliţia municipiului Miercurea-Ciuc a fost sesizată de Rostás Gábor, din Siculeni, despre faptul că în ziua precedentă, la ora 21,30, în timp ce se afla pe strada Pictor Nagy Imre din Miercurea-Ciuc a fost rănit de un individ care avea asupra sa o armă de tir cu aer comprimat. în urma cercetărilor efectuate s-a stabilit că individul cu arma se numeşte Keresztes Mark Levente, din localitate, domiciliat pe strada amintită la nr. 197, arma aparţinând tatălui său. Keresztes, fiind în compania altor tineri, a mânuit arma cu neglijenţă, rănindu-l pe reclamant, care a fost prezentat medicului de la Secţia de urgenţă. Diagnosticul stabilit a fost plagă (Continuare în pag. a 2-a) ANA OGRĂZEANU Aberaţia zilei de Radu Moraru Capitalism cu izmenele în vine (1) Uneori rămân mut de uimire când văd că avem ziare şi ziarişti care în aceşti 10 ani n-au învăţat nimic. Dacă iei ce-au scris în 1990 toamna, şi iei ce scriu astăzi, nu există nici-o diferenţă. Un cititor neavizat ar putea crede, atunci când parcurge anumite texte, că ne aflăm tot în ianuarie '90. Această constatare te frapează drept în moalele capului, mai ales atunci când respectivii scriu dezlănţuit şi,, dezvăluitor” despre afaceri. Recent, chiar şi preşedintele a afirmat că cei mai tari oameni de afaceri români sunt foştii securişti şi activişti. Fie cum zic ei, poate că ştiu mai multe. La fel, trebuie să recunoaştem că România are destui oameni de afaceri băştinaşi. Dar merită oare să ne apucăm să-i (Continuare în pag. a 4-a) Radu Moraru vă recomandă BOSCH-ELEKTRA BECKUM-SUHL minicentrale termice pe gaz, scule electrice, compresoare, hidrofoare, generatoare de curent, motoferăstraie PREȚUL CORECT! 094795956 epinvest@deltanet.ro