Adevărul Harghitei, aprilie-iunie 2001 (Anul 13, nr. 2656-2717)

2001-04-03 / nr. 2656

Guvernul doreşte să aducă 7 amendamente Legii nr. 1/2000 La obişnuita teleconferinţă a primului ministru cu prefecţii şi preşedinţii consiliilor judeţene principalele subiecte au fost cele legate de bugetul de stat şi de agricultură. Domnul Adrian Năstase a spus că sâmbătă, 7 aprilie 2001, proiectul legii bugetului de stat pe acest an va fi dezbătut în şedința comună a celor două Camere ale Parlamentului. Domnia sa și-a exprimat speranța că Parlamentul îl va aproba în13-14 aprilie a.c. El a apreciat că “după scăderea cu aproximativ 18% a produsului intern brut nu putem decât să tragem concluzia că sursele pentru venituri sunt extrem de limitate. Deocamdată, pentru a ieşi din această stare economică foarte proastă, trebuie alocate sume către zonele care produc mai mulţi bani”. Bugetul pentru anul 2002 va fi structurat pe programe. Executivul se va strădui să pregătească din timp proiectul legii bugetului de stat şi cel al bugetului asigurărilor sociale, astfel încât în luna octombrie a.c. să fie dezbătut în Parlament. Agricultură, începând de luni, 2 aprilie, există condiţii ca sumele de bani pentru achiziţionarea tractoarelor să ajungă la agricultori. Domnul Năstase a precizat că întreprinderea Tractorul Braşov are 200 de tractoare în stoc. Ele vor putea fi cumpărate de fermieri, în scopul relansării producţiei agricole. Cât priveşte prezenţa unei echipe de procurori care va controla activitatea din Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor, domnul Adrian Năstase a spus: “Am avut surpriza să observ că la nivelurile doi şi trei ale ministerului se fac diferite jocuri de interese. Există o mafie şi încrengături de interese care interpretează deciziile noastre după bunul plac, iar această situaţie nu poate continua”. Premierul a prezentat prefecţilor câteva din amendamentele pe care guvernul doreşte să le aducă Legii nr. 1/2000 privind retrocedarea terenurilor agricole şi a celor forestiere. Astfel, dacă în cazul restituirii terenurilor se va accepta, în continuare, proba cu martori, în cazul retrocedării pădurilor se va conta numai pe proba cu înscrisuri, depozițiile martorilor nemaifiind luate în considerare. Retrocedarea proprietăților prevăzute de Legea 1/2000 se va face numai pe baza titlurilor de proprietate emise după anul 1945. Şi în privinţa administrării pădurilor guvernul va promova unele amendamente care vizează încheierea unui contract între proprietari şi administraţia silvică. Primul ministru i-a atenţionat pe prefecţi să nu schimbe sediile centrelor regionale ale programelor SAPARD pentru agricultură, deoarece (Continuare în pag. a 4-a) ANA OGRĂZEANU ZICERI Ecaterina Andronescu, ministrul Educaţiei şi Cercetării: “Banii alocaţi de la bugetul de stat către bugetele locale sunt suficienţi pentru plata salariilor cadrelor didactice până la sfârşitul anului, inclusiv pentru plata majorărilor la care Guvenul s-a angajat”. Elevi din Băile Tuşnad în “Luna Pădurii” în centrul emblemei oraşului-staţiune turistică Băile Tuşnad a fost plasat un brad ca simbol al peisajului pus în pericol de solul pietros pe care arborii nu rezistă mult. De aceea, de câte ori “moare” un pâlc de brazi, localnicii se întreabă cine va “naşte” alţii. Aşa se explică faptul că vineri, 30 martie, în cadrul “Lunii Pădurii”, 100 de elevi din clasele VI-VIII ale Şcolii generale “Jakab Mór” au ieşit în frunte cu d-1 primar Zolya Zoltán, d-1 Holló Árpád, directorul şcolii, şi d-1 Adrian Gane, inginer (Continuare în pag. a 4-a) IULIU CONDRAT Mai nou, a apărut problema a patru copii minori: Deák Annamária, Deák Szilvia, Deák Károly-István şi Deák Attila - de 13, 12, 9 şi 5 ani, care, la această vârstă a inocenţei, au deja de povestit istorii triste despre viaţă. Născuţi dintr-o relaţia de concubinaj dintre Deák Attila şi Maria Mărtinaş, copiii au locuit în Odorheiu-Secuiesc, str. Lăcătuşilor, nr. 3 9; când starea materială a început să încovoaie umerii părinţilor, tatăl a plecat la lucru în Ungaria, unde s-a îmbolnăvit grav; în afară de faptul că la un moment dat era internat într-un sanatoriu, nu se mai ştie nimic despre el. Concomitent s-a îmbolnăvit şi mama, care a decedat în ianuarie a.c. Prevăzând situaţiile care pot urma, ambii părinţi au decis să-şi lase copiii în îngrijire la măicuţele Congregaţiei In interesul EXCLUSIV al copiilor? (I) ■ Parca e un făcut: orice problemă care se leaga în vreun fel sau altul de Casa "Sf. Iosif" din Odorheiu-Secuiesc (Cserehát), risca să se transforme în scandal “Inimii Neprihănite”, făcând pentru aceasta înscrisurile de rigoare; ba mai mult, mama i-a trecut pe toți patru în contractul de închiriere încheiat cu S.C. Urbana. __________ întrucât părinţii aveau datorii de 30 de milioane lei la Urbana, reprezentanţii acesteia s-au prezentat la o zi după înmormântarea Măriei Mărtinaş spre a prelua cheile apartamentului. Surorile Congregaţiei au plătit integral datoria de 30.000.000, iar vecina răposatei, Hadnagy Edit, a refuzat să predea cheile, susţinând că normal este ca apartamentul să rămână copiilor, care, după ce ajung la majorat, nu mai pot sta în clădirea de pe Dealul Cserehát. Cum primii trei copii sunt elevi ai Liceului “Marin Preda”, directoarea instituţiei de învăţământ a sesizat Autoritatea tutelară de pe lângă Primăria Odorhei de situaţia creată, cerând, conform Legii locuinţei, prelungirea în favoarea copiilor a contractului de închiriere a apartamentului deţinut de mama lor iar, ulterior, a cerut o anchetă socială în vederea numirii unui tutore, apreciind (Continuare în pag. a 5-a) M. GROZA t 900 PETROM Esenţa mişcării Anul XIII., Nr. 2656 MARŢI, 3 APRILIE 2001 , 8 PAGINI Preţul 1100 lei prin abonament, 2000 lei la vânzare liberă Ziua Jandarmeriei Astăzi, 3 aprilie 2001, se împlinesc 151 de ani de la înfiinţarea Jandarmeriei, prilej cu care comandantul Comandamentului judeţean de Jandarmi Harghita, domnul col. Ioan Roman, a avut o întâlnire cu presa în cadrul căreia a punctat principalele activităţi ale acestei instituţii în ultima perioadă de timp, în scopul asigurării şi menţinerii ordinii publice, protejării instituţiilor statului de drept, a persoanelor şi bunurilor acestora, prevenirea şi combaterea infracţiunilor comise cu violenţă, care pun în pericol viaţa, securitatea, integritatea şi sănătatea cetăţenilor, apărarea proprietăţii publice şi private şi întărirea climatului de siguranţă civică, au fost suplimentate dispozitivele de ordine din Miercurea-Ciuc şi Topliţa cu patrule independente de jandarmi. Se ştie faptul că din 25.07.2000 au fost organizate astfel de patrule în Parcul central al municipiului Miercurea-Ciuc, precum și în locurile de agrement: Ștrandul Hamerock, Băile Miercurea-Ciuc şi Băile Jigodin. în zona Parcului central patrula este prezentă zilnic, în două schimburi, iar în celelalte zone de agrement patrulele funcţionează doar în sezonul estival, în funcţie de starea vremii şi de fluenţa şi numărul persoanelor în zonă. Pentru prevenirea şi combaterea faptelor antisociale ce se comit în zona instituţiilor de învăţământ preuniversitar, cu începere de la data de 20.10.2000 funcţionează o patrulă independentă de jandarmi în oraşul Topliţa la Şcolile generale nr.4 şi 6 şi la Grădiniţa nr.6 (aflate toate în aceeaşi incintă). In (Continuare în pag. a 4-a) O.ANA întâlnirea cu ministrul pentru întreprinderi Mici şi Mijlocii şi al Cooperaţiei • întrebări multe, răspunsuri - satisfăcătoare - puţine Cu toate că a avut loc vineri după-amiază, întâlnirea cu ministrul pentru întreprinderi Mici şi Mijlocii şi al Cooperaţiei, Silvia Ciornei, s-a bucurat de o largă participare din partea întreprinzătorilor harghiteni dornici să facă cunoscute, direct celor care au puterea, multele probleme de care se izbesc şi speranţa în rezolvarea lor, întrucât spaţiul pe care (Continuare în pag. a 4-a) ŞTEFAN DANCIU D-na Silvia Ciornei