Adevărul Harghitei, aprilie-iunie 2002 (Anul 14, nr. 2907-2967)

2002-04-03 / nr. 2907

De la 1 septembrie a.c. va funcţiona • Parchetul Naţional Anticorupţie Printre temele abordate de premierul Adrian Năstase la videoconferinţa de săptămâna trecută: • S-a aprobat Ordonanţa de urgenţă prin care se înfiinţează Parchetul Naţional Anticorupţie. Acesta va funcţiona de la 1 septembrie a.c. şi va fi un organ specializat în combaterea infracţiunilor de corupţie precum: darea şi luare de mită, traficul de influenţă, primirea de foloase necuvenite, abuzul în serviciu contra intereselor publice, spălarea banilor, traficul de stupefiante, bancruta frauduloasă, evaziunea fiscală şi faptele asimilate celor de corupție incriminate prin Legea nr. 78/2000 . Privatizarea pentru suma simbolică de un euro a unor societăţii comerciale va oferi Guvernului posibilitatea de a vinde acele întreprinderi care, în prezent, generează mari pagube bugetului de stat. Premierul a arătat că singurele variante ale statului faţă de aceste societăţi sunt începerea procedurii de faliment sau privatizarea pentru o sumă modică, dar care permite menţinerea locurilor de muncă şi modernizarea întreprinderilor de către cumpărătorul pachetului majoritar de acţiuni. • "Este greu de imaginat cum ar putea fi judecaţi copiii care învaţă după 18 manuale diferite", a declarat Adrian Năstase. De aceea, Guvernul va susţine manualele şcolare ieftine, "iar celor care vor ca în România să existe 18 manuale alternative pentru aceeaşi materie le spurtem că noi ne putem angaja pentru trei, iar restul să le cumpere dânşii, împreună cu prietenii şi familiilor lor", a adăugat primul ministru. ANA OGRĂZEANU -pagina a 2-a-HOROSCOPI Romano-catolicii din Moldova între identitatea asumata și identitatea atribuită (XIV) Eroarea fundamentală a cercetării maghiare, perpetuată până în ziua de astăzi, considerarea termenului ceangău drept etnonim, în cadrul lucrărilor simpozionului "Romano-catolicii din Moldova între identitatea asumată şi identitatea atribuită" organizat la Bacău de Asociaţia "Dumitru Mărtinaş" s-a lansat volumul "Cleja. Monografie etnografică" al tânărului doctorand ANTON COŞA. Fiu al acestei localităţi şi cunoscător direct al universului culturii populare din această zonă atât de des invocată ca fiind locuită de ceangăi maghiari, tânărul cercetător şi-a structurat lucrarea în două părţi: una consacrată evoluţiei istorice şi organizării eclesiastice, iar a doua, cea mai consistentă, dedicată cadrului etnografic (arhitectura tradiţională, ţesăturile de interior, portul popular, îndeletnicirile, obiceiurile calendaristice, obiceiurile de naştere, nuntă şi înmormântare). Această ultimă parte dovedeşte indubitabil - cel puţin pentru specialişti - lipsa oricărui element al culturii tradiţionale maghiare în localitatea cercetată. De altfel, din Cleja s-a notat în scris, în 1843, de către preotul Inocenţius Petras, cea dintâi variantă a Mioriţei, în graiul unguresc-ceangău. Vom sintetiza, în cele de mai jos, câteva idei din prima parte a acestei lucrări. (Continuare în pag. a 5-a) M. GROZA 155. 05h lltllIBTEi* Jir«TEÂ*i' ~ .MAHQH1TA - Anul XIV., Nr. 2907 MIERCURI, 3 APRILIE 2002 • 8 PAGINI Prețul 1100 lei prin abonament, 2000 lei la vânzare liberă Interviu cu domnul colonel Ioan Roman, comandantul Comandamentului de Jandarmi Judeţean Harghita  Domnule colonel, astăzi, 3 aprilie, se împlinesc 152 de ani de la înfiinţarea Jandarmeriei Române. Ce ne puteţi spune despre acest lucru? - într-adevăr, se împlinesc 152 de ani de la semnarea actului de naştere al Jandarmeriei Române şi putem spune că la 12 ani de la reînnodarea tradiţiilor, iată astăzi Jandarmeria Română este o instituţie cu un profund caracter militar, având competenţe din ce în ce mai sporite în registrul poliţienesc, bineînţeles pe măsura pregătirii sale. (Continuare în pag. a 3-a) STEFANA DRĂGHICI asISEMA jf r %S -n ^ 1850 ‘“P.S. :Tocm în mitocul! c redincioşilo/i dinPa/tofița ›Topliţa--Vai!” Cartierul Topliţa-Vale este cel mai mare şi cel mai întins dintre cartierele oraşului de sub Călimani. Din centru şi până la Gura Secului, unde se afla ultima casă, sunt exact 8 kilometri! Până acum vreun an, această distanţă trebuia să fie străbătută de multe ori pe jos de credincioşii dornici să participe la sfânta liturghie ce se oficia duminica, ori în zilele de sărbătoare, la bisericiile din centrul oraşului. Tocmai de aceea, la îndemnul P.S. Ioan şi cu sprijinul autorităţilor locale, sub îndrumarea directă a părintelui paroh Constantin Cojocaru, credincioşii din acest cartier au hotărât să-şi construiască un lăcaş de rugăciune mai aproape de casele lor. Au pus mână de la mână, şi în aproximativ doi ani, noua biserică a fost zidită, iar în anul trecut sfinţită cu hramul înălţării Domnului, avăndu-se în vedere că se află nu departe de acel adevărat Pantheon al eroilor neamului, care este Monumentul-mausoleu de la Gura Secului. Duminică, 31 martie, cea de a doua duminică din marele post al Sfintelor Paşti, episcopul nostru, P.S. Ioan, care de vreo câţiva ani buni "a luat această (Continuare în pag. a 5-a) I. ȘANDRU Comisii de control în urma recensământului După finalizarea activităţii de recenzare a populaţiei şi locuinţelor, pe data de 27 martie, o comisie de control va verifică modul în care s-a desfăşurat recensământul 2002 în Harghita. Secretarul comisiei judeţene de recensământ, Elena Maria Abos, spune că acţiunea de control a (Continuare în pag. a 3-a) E. GROZA