Adevărul Harghitei, iulie-septembrie 2003 (Anul 15, nr. 3219-3284)

2003-07-01 / nr. 3219

Anul XV., Nr. 3219 MARȚI, 1 IULIE 2003 • 8 PAGINI Prețul 2000 lei prin abonament, 3000 lei la vânzare liberă în fiecare an de 29 iunie la Bilbor este mare praznic. Hramul bisericii cu Sfinţii măriţi Apostoli Petru şi Pavel, sărbătoare care de 12 ani coincide cu marele festival al cântecului şi jocului popular românesc, sugestiv intitulat „Bilborul în sărbătoare”. Ca de fiecare dată şi în acest ciresar de 2003, bilborenii s-au pregătit cu tot ce au avut mai bun pentru a-şi primi oaspeţii dragi, cu inima deshisă şi cu ospitalitatea specifică acestor harnici gospodari, oameni de omenie, fii ai muntelui. Duminică dimineaţa, primarul comunei Ilie Trif, cu un grup de călăreţi îmbrăcaţi în tradiţionalele costume populare româneşti, care au purtat drapelul roşu, galben şi albastru l-au primit pe P.S. Ioan Selejan, episcop al Covasnei şi Ifil C Harghitei, care la intrarea în biserica cu hramul Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel a fost întâmpinat de numeroşi credincioşi pe care i-a binecuvântat. Sfânta biserică a fost arhiplină. Slujba religioasă a fost săvârşită de P.S. Ioan şi un sobor de preoţi, rugăciunile către Mântuitorul nostru Iisus Hristos şi către Bunul Dumnezeu pătrunzând în sufletele celor prezenţi. (Continuare în pag. a 3-a) VASILE GOTEA PNL Harghita, decapitat de Legea 761 ■ Liberalii sunt nevoiţi sa organizeze conferinţe de alegeri la nivelul municipiului Miercurea-Ciuc şi, apoi, la nivel de judeţ Legea 161/2003 privind incompatibilitatea are consecinţe ciudate şi asupra partidelor politice. Biroul Permanent Judeţean al PNL, cât şi conducerea organizaţiei municipale Miercurea-Ciuc au fost pur şi simplu ___ decapitate de efectele legii. Au intrat sub incidenţa incompatibilităţii preşedintele organizaţiei judeţene, Ioan Proca, vicepreşedintele Tiberiu Pănescu, vicepreşedintele tineretului liberal Sorin Truţă, precum şi Octavian Condrat, Anton Bartha, Iulian Aciobăniţei. Anterior, din Biroul Permanent Judeţean au demisionat Zsudor Franscisc, care a trecut la UDMR şi Akos Maria, care a preferat PSD-ul. Din cei nouă membri ai Biroului Permanent Municipal Miercurea-Ciuc au mai rămas trei inşi, ceilalţi şase intrând sub incidenţa respectivei legi. Organizaţia judeţeană va fi condusă interimar, Partid© (timp de 90 de zile, WEB, conform statutului) de d-l Cibi Ionel, proaspăt licenţiat în drept, care a afirmat că situaţia nu este atât de tragică cum pare la prima vedere, din moment ce oricare dintre membrii Biroului Permanent Judeţean, inclusiv supleanţii, ar fi capabili să conducă organizaţia. Regretul dânsului este că majoritatea covârşitoare a celor (Continuare în pag. a 2-a) M. GROZA Arta de a prezenta folclorul Sâmbătă şi duminică, la Subcetate s-a desfăşurat festivalul - concurs interjudeţean de folclor „Pe plaiurile Variigiului”, la care au participat elevi din judeţele: Bistriţa-Năsăud, Mureş, Caraş-Severin, Buzău, Vâlcea şi Harghita. Manifestarea artistică a fost organizată de Centrul cultural judeţean Harghita, Consiliul judeţean, Asociaţia Cenaclului literar „Buna Vestire”, Consiliul local şi Căminul cutural pe scena căruia au evoluat concurenţii. După ce în prima zi a festivalului în faţa juriului şi-au prezentat forţa talentului cântăreţii înscrişi în secţiunea 6-14 ani, în cea de a doua adolescenţii din secţiunea 15-18 ani cu toţii s-au deplasat de la Primărie până la Căminul La Subcetate cultural într-o paradă a portului popular încheiată cu o horă care a demonstrat că forţa dansatorilor depăşeşte atmosfera caniculară. Fiecare concurent a cântat în faţa spectatorilor din sala unde au fost ocupate toate locurile, o doină fără acompaniament orchestral, a interpretat o piesă muzicală ritmată, a descris propriul costum popular şi a prezentat un obicei sau un dans popular. Trebuie să subliniem faptul că a V-a ediţie a festivalului a depăşit din punct de vedere artistic pe cele anterioare, iar comportamentul spectatorilor a fost unul corespunzător unui spectacol, aceştia spunându-şi „cuvântul,, doar prin aplauze. (Continuare în pag. a 2-a) IULIU CONDRAT Zilele judeţului Harghita Harghitenii au petrecut trei zile de pomină, cu ocazia zilelor judeţului, cu muzică, mici, bere şi tradiţionalul kürtőskalács De vineri până duminică, judeţul Harghita a fost în sărbătoare. Voia bună şi distracţia au pus stăpânire pe locuitorii judeţului timp de trei zile. Vineri, 27 iunie, Universitatea Sapientia din Miercurea-Ciuc a fost gazda unui seminar având ca temă‘Extinderea relaţiilor de înfrăţire pentru o integrare europeană cu succes”, la care au participat reprezentanţi ai judeţelor înfrăţite cu Harghita. Sub egida “Pentru o natură curată” a avut loc, în aceeaşi zi, în holul Palatului Administrativ, vernisajului expoziţiei de desen al elevilor din judeţ iar după-amiază, locuitorii municipiului au avut ocazia să se delecteze cu spectacolul susţinut de fanfara din Vlăhiţa. La Casa de Cultură a Sindicatelor, a fost vernisată Expoziţia de Artă Populară, cuprinzând (Continuare în pag. a 5-a) EMIL GROZA, IULIAN VAIDEŞ Castelul medieval de la Lazarea - revendicat de descendenţii conţilor Lázár / / ■ Baronul Lipthay Antal, unul dintre descendenţii familiei de nobili, a declarat la Miercurea-Ciuc că va investi în restaurarea edificiului „Sunt pentru folosirea castelului în interes public, oricare ar fi soluţia juridică”, a declarat sâmbătă la Miercurea-Ciuc, baronul Lipthay Antal, unul dintre descendenţii conţilor Lázár. Impresionantul castel medieval din localitatea Lăzarea este revendicat pe baza Legii 10 din 2001, de urmaşii conţilor Lázár, respectiv, baronul Lipthay Antal, cetăţean maghiar cu domiciliul în Budapesta şi Apor Clara Maria, care trăieşte în Argentina. O a treia cerere de revendicare (Continuare în pag. a 2-a) EMIL GROZA