Adevărul Harghitei, aprilie-iunie 2005 (Anul 17, nr. 3666-3729)

2005-05-20 / nr. 3700-3701

www.knet.ro/adeuarulhar3hitei e-mail: adevarulhr@kabelkon.ro Anul XVII., Nr. 3700/3701 VINERI/SÂMBĂTĂ, 20/21 MAI 2005 • 8 PAGINI Prețul 3000 lei (30 bani) prin abonament, 4000 lei (40 bani) la vânzare liberă Realitatea atestă că în turismul românesc nu există o politică inteligentă şi unitară! Spunem că în turismul românesc, ceea ce înseamnă că şi în cel harghitean, nu există o politică inteligentă, unitară şi coerentă pentru că noi încercăm să vindem turiştilor străini ceea ce nu avem. Le oferim locuri de cazare şi altceva nimic, adică condiţii. Aceste condiţii puse la dispoziţia turiştilor străini se află într-o stare mai mult decât precară, plajele de litoral sunt într-o stare jalnică, lipsesc aproape cu desăvârşire facilităţile pentru petrecerea timpului liber. Dar avem preţuri. Şi de aici, şi imaginea „şifonată” a României peste graniţele patriei, pentru că turiştii veniţi la noi, când vor constata pe viu ce le oferim pleacă dezamăgiţi povestind tuturor de „ţeapa” luată pe plaiurile noastre mioritice... Nici nu e de mirare că se întâmplă aşa, dacă avem în vedere că turismului din ţara noastră i-au fost alocate pentru acest an nici mai mult şi nici mai puţin decât... 134 miliarde de lei (nici pe un sfert din cât se cheltuie anual la Parlamentul României pentru înnoirea parcului auto, mai o piscină, mai un bufet ş.a.), adică cu... 126 miliarde de lei mai puţin, spre exemplu, decât în anul 20031! Cu o aşa bază turistică şi cu preţurile pentru serviciile oferite, românii au început să-şi aleagă tot mai des destinaţii aflate peste graniţe: unii pentru că s-au săturat de România, alţii din snobism, unii din pasiunea de a călători, iar cei mai mulţi dintre aceştia pentru că dispun de bani. In ce priveşte turismul ne-au depăşit şi vecinii noştri, adică bulgarii, în timp ce noi ne-am chinuit cu programe şi proiecte „gigant”, precum Dracula Park şi altele, ei au rămas la „banalităţi” acţionând pentru îmbunătăţirea serviciilor, a atmosferei pentru recreere şi a unor condiţii mai bune de cazare. Asta-i adevărul pentru care românii fug încotro văd cu ochii atunci când îşi fac planurile de concediu, fug de ceea ce le oferă Agenţia Naţională de Turism. (Continuare în pag. a 3-a) ANTON BORȘ QIUN WICWO «JMWWW«*»“ -HARSHITA- Până aici //cumnate//! Chiar aşa de proşti ne crezi? Marţi, 3 mai a.c., senatorul UDMR de Harghita, Sógor Csaba, în Senatul României, a făcut o declaraţie politică prin care a încercat să reabiliteze o „personalitate marcantă a pedagogiei şi literaturii maghiare din România” şi anume: Daday Lóránd, care a fost în fapt un personaj sinistru, şovin şi un antiroman notoriu! Deoarece senatorii români au fost prinşi pe picior greşit, mă simt obligat să-i dau un răspuns „cumnatului” (în traducere, sógor înseamnă cumnat). Dragă ,,cumnate”, cu numele de Daday Lóránd, conform „Lexiconului literaturii maghiare din România” nu a existat vreun scriitor care să semneze o lucrare literară! A existat doar un mic moşier lângă Dej, absolvent al Institutului Teologic Reformat din Cluj, care în anii Diktatului de tristă amintire de la Viena, a funcţionat ca inspector şcolar al judeţului Solnok-Dobâca, calitate în care i-a dat afară, lăsându-i fără pâine şi pe elevi fără dascăli, pe toţi învăţătorii români din aşezările unui comitat (judeţ) locuit în proporţie de circa 87% de români. Iar după această bravă acţiune antiromânească, desfăşurată în perioada 1940-1942 şi materializată prin publicarea unui convenţional raport-broşură de 20 de pagini, intitulat „Probleme ardelene de educaţie în Unii mari”, în perioada 1942-1944 a declanşat şi o sângeroasă campanie antievreiască. La rândul său, distinsul profesor Raoul Şorban îşi aminteşte că într-o conferinţă ţinută la Cluj în iarna lui 1943, Daday Lóránd şi-a expus şi (Continuare în pag. a 3-a) Din viaţa Sfinţilor împăraţi Constantin şi Elena Marele între împăraţi, fericitul pururi pomenitul Constantin, a fost fiul lui Constantin Cler şi al cinstitei Elena. Aceasta era pe vremea când crudul împărat Diocleţian îşi luase însoţitori, la cârmuirea întinsei împărăţii a romanilor, aşa încât, partea de răsărit a împărăţiei, cu capitala la Nicomidia, o cârmuia însuşi împăratul Diocleţian, ajutat de ginerele său Galeriu. Partea de apus, cu capitala la Roma, avea ca împărat pe Maximian Hercule, însoţit de fiul său Maxenţiu, iar ca ajutor pe Constanţiu Clor, tatăl lui Constantin cel Mare. (Continuare în pag. a 4-a) ZICERI Despre Legea minorităţilor Markó Béla, liderul UDMR: „Nu pot preconiza dacă vom accepta includerea pachetului pentru Justiţie în asumarea răspunderii, fără Legea minorităţilor. Deocamdată, ne-am gândit că, dacă se asumă răspunderea pentru un întreg pachet al reformei, atunci în acel pachet şi-ar avea locul şi Legea minorităţilor”. „Am convenit că e o lege care trebuie să treacă prin Parlament. Drept urmare, pe asumarea răspunderii vor trece doar legile privind reforma Justiţiei şi legile privind proprietatea. De altfel, o asemenea declaraţie a fost făcută deja de premierul Călin Popescu Tăriceanu”. Mona Muscă, ministrul Culturii. Autorităţile judeţului iau măsuri pentru diminuarea traficului greu pe drumurile naţionale Autorităţile judeţului iau măsuri pentru diminuarea traficului maşinilor de mare tonaj pe drumurile naţionale, după ce s-a constatat că şoselele se deteriorează semnificativ din cauză că sunt tranzitate de vehicule prea grele. Potrivit prefectului Constantin Strujan, în urma interzicerii traficului greu pe DN 1, Braşov-Predeal-Bucureşti şi pe DN 10 (Continuare în pag. a 3-a) EMIL GROZA în ograda cui se află „pisica moartă"? Săptămânile din urmă, generoase în precipitaţii, ne-au demonstrat încă o dată - dacă era nevoie!? - că există unele capitole la care, constant, suntem nepregătiţi! Aşa se face că iarna vine cu necazurile ei, primăvara - aşijderea, iar ca „parcursul” celor patru anotimpuri să fie totuşi străbătut, se mai găseşte câte ceva şi pentru vară ori toamnă, câte o vijelie, vreo alunecare de teren, căldură prea mare ş.a. Iar cei care diriguiesc treburile pe la noi, pe diferite „paliere” (sic!), se declară nu o dată stupefiaţi şi... luaţi prin surprindere... Ca să judecăm totuşi obiectiv lucrurile, există în toate fenomenele pe care ni le „pregăteşte” natura un anume grad de hazard. Numai că de aici şi până la ceea ce se întâmplă, printr-o supărătoare repetare, este o cale cam lungă. De pe parcursul căreia nu lipsesc nepăsarea, delăsarea, un anumit grad de iresponsabilitate, ca să nu vorbim şi de modul tulbure (eufemism!) în care sunt folosiţi banii publici destinaţi - ori cel puţin declaraţi a fi destinaţi! - unor lucrări menite a restrânge aria de manifestare a unor fenomene naturale. Iar când vorbele (Continuare în pag. a 2-a) NICOLAE KOVÁCS