Adevărul Harghitei, ianuarie-martie 2006 (Anul 18, nr. 3860-3923)

2006-01-04 / nr. 3860

Anul XVIII., Nr. 3860 MIERCURI, 4 IANUARIE 2006 • 8 PAGINI Prețul 30 bani (3000 lei) prin abonament, 40 bani (4000 lei) la vânzare liberă ## De ce îi iubim" pe parlamentarii noştri? De ani buni, îi avem pe parlamentarii pe care i-am ales, desigur de bună voie şi nesiliţi de nimeni. Cel mult, de listele de partid... Ei bine, nu este exclus ca acesta să fie unul dintre „locurile” unde stă pitit iepurele... De ani buni, vrem cu majoritate cel puţin calificată - vot uninominal! Şi tot de ani buni, ni se explică, mai abitir ca unor handicapaţi, motivul pentru care se cere păstrată „reţeta cu listele”. Desigur, pe parcurs, se mai fac şi unele concesii, propunându-se „mixaje”: liste + vot uninominal. Indiscutabil, spre beneficiul nostru - se putea altfel? pentru că în caz contrar am deveni... neguvernabili... De ani buni, unele figuri reapar în aulele Senatului şi Camerei Deputaţilor. „Valori” - chiar „monumente”! — la care nu te poţi gândi fără aferenta „piele de găină”. Nu e mai puţin adevărat că această „osatură de patriarhi” este pigmentată cu proaspăt promovaţi. In fond, gratitudinea urui partid ori a altuia se cere materializată în ceva. Aşa că... De ani buni, un spectator avizat al vieţii noastre parlamentare are „plăcerea” defilării unor personaje „emblematice”: de la comici vestiţi ai micului ecran, la cârcotaşi de meserie; de la persoane cât de cât modeste, la cei la care „Ego”-ul a luat forme de-a dreptul îngrijorătoare; de la profesionişti şi până la amatorii ce-şi ascund poziţia de „afară din joc” prin diferite artificii mai mult ori mai puţin reuşite; de la personaje predictibile (dar absolut predictibile!) şi până la aceia ce-şi schimbă culoarea politică mai abitir decât cămaşa; de la cei care au mai rămas cu (Continuare în pag. a 3-a) NICOLAE KOVÁCS £53 cS5 Li A 15 i". M 1T nhl\\2n it Reşedinţa consulului ungar, inaugurată la M Peste o sută de persoane au luat parte, ieri, la festivitatea de inaugurare oficială a reşedinţei consulului general al Ungariei la Miercurea-Ciuc, Szabó Béla, în faţa imobilului în care îşi va desfăşura activitatea diplomatul ungar până la terminarea lucrărilor de renovare a clădirii ce îl va găzdui, fiind înălţat drapelul Republicii Ungare. Ceremonialul de inaugurare a reşedinţei consulare a început prin intonarea imnului Ungariei şi înălţarea drapelului ţării vecine pe un catarg situat în curtea imobilului, de către consulul general de la Miercurea-Ciuc, Szabó Béla şi ambasadorul Ungariei la Bucureşti, Terenyi János. La manifestare au luat (Continuare în pag. a 3-a) EMIL GROZA Noaptea dintre ani a fost sărbătorită de locuitorii municipiului Topliţa la diferite restaurante, pensiuni şi în grupuri restrânse, la prieteni şi rude acasă. Mesele au fost destul de îmbelşugate prentru majoritatea topliţenilor. Cu câteva minute înainte de cumpăna dintre ani, centrul municipiului Topliţa a fost invadat, pur şi simplu, de oameni, fericiţi că trec cu bine în anul 2006 înarmaţi cu şampanie, alte băuturi şi petarde. Anul Nou a fost întâmpinat cu un foc de artificii multicolore, care au luminat cerul Topliţei în ovaţiile şi urările tradiţionale ale oamenilor. (Continuare în pag. a 2-a) VASILE GOTEA Anul 2005 oglindit în evenimente interne si internaţionale de tot felul 1 ianuarie: • începutul Noului An a fost marcat de amintirea celor peste 300.000 de morţi ai devastatorului cutremur din Asia. Cel puţin 7.000 de turişti şi-au pierdut viaţa şi alţii au fost daţi dispăruţi după ce valuri uriaşe (tsunami) au lovit în 26 decembrie 2004, 13 ţări din Asia de Sud şi Sud-Est, cât şi din Africa. Valurile uriaşe au fost provocate de un cutremur cu magnitudinea de 9 grade pe scara Richter, înregistrat în largul coastelor indoneziene. • S-a înfiinţat Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Harghita, condusă de d-l Ion Proca • Guvernul Tăriceanu a introdus cota unică de impozitare a veniturilor de 16% 3 ian. Oana Marinescu a fost numită purtătorul de cuvânt al Guvernului. 4 ian. Turcii şi-au tăiat zerourile din moneda naţională. Potrivit noului sistem 1.000.000 de lire turceşti au fost înlocuite cu 1 liră • Premieră la Iaşi: doi gemeni născuţi în ani diferiţi... O sarcină gemelară dezvoltată în două titere. Primul prunc născut prematur, la 7 luni în anul 2004, celălalt născut prin cezariană în 2005 • Prefectura Harghita atacă în instanţă hotărârea privind organizarea referendumului pentru autonomie la Gheorgheni. 5 ian. Jurnalista Florence Aubenas şi însoţitorul ei, Hussein Hanun al Saadi sunt răpiţi la Bagdad. 6 ian. S-a inaugurat sediul Centrului Zonal de Poliţie Rurală Sărmaş - ofiţer coordonator fiind numit comisar Nicolae Pădureanu • A murit de SIDA fiul preşedintelui Mandela, Margatho Mandela, 54 ani, 7 ian. Democratul Constantin Strujan este numit prefectul judeţului Harghita • După numirea unui prefect UDMR în Covasna, membrii Alianţei D.A. din judeţ şi-au coborât drapelul în bemă în semn de protest. 9 ian. Au loc alegeri prezidenţiale palestiniene - succesorul lui Arafat fiind ales Mahmud Abbas. 12 ian. Peste 700 de persoane au vizionat în Miercurea-Ciuc filmul documentar Trianon, realizat de regizorul ungur Koltay Gábor. 13 ian. S-a declanşat unnărirea penală împotriva a 19 persoane implicate în scandalul RAFO, printre care Corneliu Iacubov și Ovidiu Tender. 15 ian. Academia Română a lansat primul volum de manuscrise facsimil ale lui Mihai Eminescu. 16 ian. Premieră mondială: Adriana Iliescu, mamă la 67 de ani! Venerabila d-nă, profesor universitar, a născut o fetiţă de 1,4 kg, prin operaţie cezariană. (Continuare în pag. a 5-a) MIRELA CRISTEA Un an a trecut, un altul începe, să sperăm, cu bine în ultima şedinţă ordinară din 2005, mai precis în data de 29 decembrie, Consiliul judeţean a avut pe ordinea de zi 26 de proiecte de hotărâri plus capitolul „diverse”. După cum a precizat preşedintele CJ, d-l Bunta Levente, această şedinţă s-a impus avându-se în vedere măsurile care urmează să fie luate în perioada imediat următoare atât la nivelul administraţiei publice judeţene, cât şi la nivelul administraţiilor publice locale. Cu precizarea că toate proiectele de hotărâri de pe ordinea de zi au fost îndelung dezbătute şi analizate în şedinţa comisiilor de specialitate reunite care a precedat şedinţa ordinară, una din hotărârile adoptate a fost aceea prin care s-a aprobat repartizarea pe unităţi administrativ-teritoriale a sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată şi a cotei de 22 la sută din impozitul pe venit la dispoziţia Consiliului judeţean Harghita, pe anul 2006. Din suma totală de 108.499 mii lei (RON) aprobată judeţului, pentru finanţarea cheltuielilor de personal din instituţiile de învăţământ preuniversitar de stat ale comunelor, oraşelor şi municipiilor suma alocată este de 95.068 mii lei (RON) care, după opinia inspectorului şef al Inspectoratului Şcolar Judeţean Harghita, va acoperi necesarul doar pentru 9 luni. Preşedintele Bunta Levente l-a liniştit pe consilierul Bondor Istvan, asigurându-l că vor urma, ca şi până acum, rectificări bugetare până la acoperirea necesarului. în ceea ce priveşte suma pentru subvenţionarea energiei termice livrată populaţiei, pe anul 2006, aceasta a fost repartizată pe unităţi administrativ-teritoriale în funcţie de cantitatea de energie termică livrată populaţiei, subvenţia aferentă şi, prioritar, de capacitatea financiară redusă a unor localităţi, după consultarea primarilor. Suma totală de 3.332 mii lei (RON) a fost repartizată astfel: pentru Miercurea-Ciuc - 1.585; pentru Odorheiu-Secuiesc - 640. (Continuare în pag. a 2-a) AURELIA ILUȚ