Adevărul Harghitei, aprilie-iunie 2006 (Anul 18, nr. 3924-3985)

2006-06-01 / nr. 3963

in scaiiîmrmn • Pagina a 3-a • 1 iunie 2006 •m Unii cer înapoi... (Urmare din pag. 1) - Chiar e așa de simplu, d-le Cristinei? - Păi după câte ni se întâmplă, așa ar părea. După actele ce ni se prezintă nouă, celor din comisia locală, după insistențele unora dintre cei care ne aduc extrase de CF pentru a fi puși în posesie, noi am ajuns la concluzia că astăzi orice este posibil, încearcă fiecare şi dacă le merge, le merge, asta-i situaţia! Cei de la CF de pe lângă Judecătoria Gheorgheni eliberează extrase CF la cerere fără a mai ţine cont şi de alte prevederi ale Legii nr. 18/1991, 1/2000 şi mai nou şi ale Legii nr. 247/2005. Şi de aici, toate necazurile, toate încurcăturile noastre de la primărie, din acest motiv pierdem timp preţios prin instanţele de judecată... Concretizaţi, vă rugăm, aceste aspecte... Ca să nu credeţi că avem ceva cu cineva dintre cei care solicită retrocedarea unor suprafeţe de pădure, am să dau şi câteva exemple concrete. Spre exemplu, cazul familiilor Rugină, Drugă, Goia ş.a. Cazul Rugină: se duce omul la CF Gheorgheni şi cere un extras de CF pentru el şi urmaşii familiei sale (aşa cum este trecut în Titlul de Proprietate), respectiv pentru o suprafaţă de pădure. La CF, în loc de partea din parcela trecută pe hartă (nr. 8, 9 şi 13), repet, în cotă parte, Rugină cere cota parte din totalul trecut la nr. TOP 18127, CF 1209 Ditrău, pentru că şi numele lui este trecut la acest număr de TOP, o parcelă de 788 ha, ca şi cum el ar fi deţinut cele 788 ha! Pentru că extrasele CF prezentate de aceste familii comisiei locale nu au fost eliberate legal, adică neţinând cont de ce este trecut pe hartă şi după câtă suprafaţă există real în teren, iar comisia locală doreşte să le retrocedeze doar atât cât are dreptul, adică după cum datele sunt înscrise pe hartă şi după câtă pădure există în realitate, nemulţumiţii ne-au dat în judecată. Şi, stupoare, fără nici o explicaţie, dar cu certitudine că abuziv, Judecătoria Topliţa ia în considerare plângerile unora şi hotărăşte, spre exemplu, ca familia Câmpean Gheorghe, ori Rugină sau Goia (după Vâlcan), şi alţii să primească câteva hectare de pădure în plus şi ilegal, de câte 5, 8 şi chiar 10 ha! Dacă la o parcelă, spre exemplu la cea cu nr. TOP 18127, scrie 788 ha, cu atât este înregistrat în extrasul CF familia Rugină, şi nu cu cota parte din parcelă. Am făcut din nou această precizare numai pentru faptul că suntem tot mai des citaţi în instanţele de judecată, doar pentru aceleaşi motive. Noi de unde să le dăm atâta pădure, dacă nu avem de unde, dacă atât este pe teren, cât este trecut şi pe hartă? Acum, după Legea 247/2005 unii oameni vin şi cer şi alte suprafeţe, şi mai mari, pentru că au văzut la CF că parcelele pe care şi ei sunt trecuţi la un număr ori altul de TOP sunt mari... Dar toţi solicită retrocedarea numai în baza extraselor de Carte Funciară care au fost obţinute aşa cum au fost. Ilegal poate! - Şi cum procedaţi în această sitaţie, d-le Cristinei? - Păcatl cel mai mare este că justiţia nu ne bagă în seamă. Adică, nu ia în considerarie documentele legale pe care Primăria Corbu le prezintă în instanţa de judecată. Noi am făcut copii după registrele agricole pe care le-am găsit arhivate la Ocolul Silvic Joseni, cel care administra pădurile din zonă încă din anul 1949, şi la acestea am anexat liste cu evidenţierea tuturor pădurilor şi foştii lor proprietari. Aceste registre agricole corespund în totalitate cu situaţiile primăriei noastre, cu loturile şi parcelele de pădure trecute pe harta existentă la Primăria Corbu. Dar instanţa nu doreşte să analizeze aceste documente şi să le ia în considerare în procese, luând de bine doar extrasele CF ale reclamanţilor... Păi cine retrocedează pădurele secretar, primăria ori instanţa de judecată? După legile în vigoare, doar comisiile locale se ocupă de retrocedarea terenurilor agricole, rolul instanţelor fiind acela de a clarifica nemulţumirile oamenilor dintre ei, dintre uriaşi, respectiv moştenitori. Instanţa nu consideră bune documentele prezentate de comisia locală, dar nici nu înţelege că în CF, repet la infinit acest lucru pentru a mă face înţeles, stă scris în dreptul reclamanţilor nr. TOP per total parcelă care poate fi de sute, ori chiar de mii de hectare şi ei, reclamanţii, au dreptul doar la cotă parte din acele parcele. Spre a demonstra justiţiei „mistificările” pe care unii le prezintă în instanţă, noi am scos şi copii după Foile de Proprietate, spre exemplu după CF 1209, care se găsesc la CF Gheorgheni, şi am demonstrat că acestea corespund cu documentele şi harta primăriei, dar nu corespund cu extrasele CF obţinute de către reclamanţi. Şi ceea ce nu mai înţelege nici unul şi nici altul, adică nici reclamanţii şi nici instanţa, este adevărul, realitatea din teren. Cum poate o primărie să retrocedeze, indiferent cui, 1.000 ha pădure, spre exemplu, la cererea unor petiționari, dacă primăria respectivă nu a avut, nu are și va avea atâtea poate numai atunci când i se vor modifica hotarele, 1.000 ha pădure... ANTON BORȘ înălţăm Domnului „Pleacă, iar nu ne părăseşte" Momentul înălţării Mântuitorului la cer ne este istorisit de către sfântul Evanghelist Luca Cag. 24, Vers. 50-53 fi Faptele Agostolilor Cag. I, Vers. 9-n. am trecut 40 de zile de la învierea Domnului, Mântuitorul i-a ilus pe Agostoli afară ihn lemeii yână spre Bettinia fi îi coniuse yână în vârful muntelui Miblinilor, nefăcmt astfel drumul pe care il strmătuse împreună cu ei cu șase săptămîni mai înainte, în seara zilei iîe Joi, înainte ie yatima Sa. Dar ce ileosebire! Atunci merjen spreyatima sa cea ie bunăvoie, acum însă e ziua biruinţei Sale. Pe vârful muntelui Măslinihr a rudicat pentru ultimi dită mâinile Sale, i-a Immîntat pe Agostoli, ayoiuicioarele Sie, care m fost străpunse o cuie, s-au ilezligit ile ycgământ fi s-a înălţat la cer învăluit ile lumină. Ayoi un nor L-a luat ile la ochii lor, ne spune Cartea Faptelor Apostolilor, şi grivinl ei, de câm El merjen la ca, iată iloi bărbaţi au stat laoi, îmbrăcaţi în haine albe, care au zis „Bărbaţi jalileeni, de ce staţi primi la cer? Acei lists care s-a înălţat de la voi la ca, astfel va fi veni, j precum L-aţi văzut martid la cer (Faptele Agostolilor I, ÎI). Atunci Agostolii s-au întors în Ierusalim cu bucurie mare fi erau în toată vremea în templu, lăuilâni fi binecuvântând ye Dumnezeu, sfinţii Agostoli n-au plâns când au văzut ye Mântuitorul înălţătura-se la ceruri, ei s-au bucurat fi au răms sufetente legaţi de Cel care s-a făcut nevăzut de la ochii lor. N-au plâns pentru că de amin cerul nu mai era despărţit de pământ, aşa cum a fost înainte de venirea lui Iisus, pentru ei însuşi Mântuitorul lisus Hristo a spus înainte de înălţare: „Şi iată, Eu trimit veste voi fără pluinţa Tatălui Meu; voi însă vedeţi în cetate, până ce vă veţi îmbrăca cu gulere de sus" (Luca IV, 49). Adică a făgăduit că voi trimite pe Duhul sfânt. Deci nudem afirma că sunt două lumi: o lume văzută fi una nevăzută, aşa cum îl mărturisim fi în Crezul nostru niceo-constantinopolitan, pe care îl rostim de atâtea ori la sfintele slujbe. Noi ne-am născut în lumea aceasta văzută. Alături de această lume văzută există o lume nevăzută despre care sfântul Agostol Pavel zice: „Scris este: cele ce ochiul n-a văzut fi urechea n-a auzit, fi la inima omului nu s-a suit, pe acestea le-a gătit Dumnezeu celor ce-L iubesc pe El" (I Corinteni, Cag. 2, vers. 9). Lumea nevăzută este in realitate pentru noi creştinii, pe care nu o putem neglija. Aşa ne-a învăţat Mântuitorul, Care de multe ori a vorbit despre existenţa acestei lumi. Prima realitate a acestei lumi este Dumnezeu care a creat cernificamântul, soarele, luna, stelele, glontele, vieţuitoarele fi la urmă omul. Dumnezeu este pretutindeni după cum ne învaţă sfântul Agostol Pavel: „...căci în El suntem, în El trăim fi în El ne mişcăm". Dumnezeu cel nevăzut s-a făcut o dată văzut în Persoana lui Hristos. A luat trup omenesc din sfânta Fecioară Maria şi s-a născut în această lume. Apoi s-a întors în lumea nevăzută făgăduind că va pregăti pentru cei credincioşi un loc în împărăţia Cerurilor. Din nemărginita Sa iubire faţă de oameni, a rămas cu noi în sfânta Taină a împărtășaniei, el este prezent la fiecare sfântă Liturghie cu Trupul fi Sângele Său sub forma gâtnii fi a vinului, sfânta Liturghie este slujba prin care se reactualizează iconomia de mântuire a neamului omenesc, sfânta Cuminecătură este legătura dumnezeiască între pământ fi cer, între lumea văzută fi cea nevăzută. O altă realitate a lumii nevăzute sunt îngerii. Păstorii cn Betlean au auzit fi au vizut pe îngeri cântând, cum ne descrie Evanghelia lui Luca Cay. 2. Versetele 13-14: „şi iată s-a văzut, împreună cu îngerul, mulţimea oaste cerească, lătrânii ye Dumnezeu fi zicând: slavă întru cei de sus lui Dumnezeu fi ye pământ yaee, între oameni hnăvoire!’. Asemenea fiinţe cereşti sunt fi alături de noi. îngerii veghează viaţa noastră, yeste orele noastre, yeste fiecare dintre noi. Această sărbătoare a „înălţării Domnului" ne oferă prilejul să medităm, să ne gâtulim fi la această bine nevăzută, cerească, umle e Iisus cel înviat fi Preaslă cu mirml, umle a fost ridicată Prea sfiîntă Maica Sa, umle sălăşluiesc îngerii, sfinţii, sufletele drepţilor şi a eroilor noştri. Această lume nevăzută va fi şi patria noastră cerească literi ne vom strădui să re dobândim prin credinţi, iubire de Dumnezeu fi fapte bune. Astăzi, odată cu simlţarea Domnului, Biserica Ortologia Riwirtiw cinsteşte şi eroii neamului nostru românesc. Este un fapt de conştiinţă aibicerea amintele toţi cei care s-au jertfit pentru dreapta miluţă, pentru ţară şi neam. Biserica noastră strămoşească se roagă pentru odihna eroilor, le binecuvântează amintirea şi cântându-le „veşnica pomenire" înalţă rugăciuni către Dumnezeu, ca sufletele lor să se odihnească în fericire veşnică. Preot GLIGORE VIZOLI Vernisaj in salajoldengallery din strada Tetöfi, vineri, 2 iunie a. c., de la ora 18:00, va avea loc vernisajul expoziţiei lui Terencz S. Apor. inevitabilul este pe punctul de a se produce la Bălan (Urmare din pag. 1) numărul persoanelor ale căror raporturi de muncă le sunt, în acest moment, suspendate pe caz de boală. Directorul executiv al AJOFM Harghita, Tiberiu Pănescu, a declarat, ieri, într-o conferință de presă, că potrivit prevederilor legale, aceste persoane disponibilizate vor beneficia de următoarele drepturi de protecţie socială (pasive şi active): salarii compensatorii în valoare de maximum 21.000 lei(RON), cu precizarea că banii se vor primi în baza contractului colectă de muncă, în rate, pe parcursul unui an; (urmează) indemnizaţia de şomaj (6, 9 sau 12 luni); venit de completare până la minimul dintre ultimul salariu şi salariul mediu net pe economie. Tot la capitolul protecţie socială se încadrează şi: serviciile de reconversie profesională gratuită; serviciile de asistenţă şi consultanţă în vederea înfiinţării unei activităţi independente sau a iniţierii unei afaceri; servicii de informare şi consiliere profesională; servicii de mediere a muncii (pentru locurile de muncă vacante). In vederea identificării posibilităţilor personalizate de sprijinire a persoanelor care urmează a fi disponibilizate, în săptămâna 5-9 iunie, un colectiv mixt format din reprezentanţi ai AJOFM şi doi specialişti din cadrul societăţii care au fost instruiţi în acordarea de servicii de specialitate, precum şi un reprezentant al Primăriei din Bălan vor acorda servicii de preconcediere . Pe baza informaţiilor pe care le va acumula această comisie, programele de ocupare şi formare profesională din zonă vor putea fi mai bine adaptate şi cerinţelor profesionale afectate - a subliniat d-l Pănescu. AJOFM Harghita are deja în pregătire servicii de post-concediere şi anume: pe lângă programele de asistenţă şi consultanţă în vederea înfiinţării unei activităţi independente sau iniţierii unei afaceri, agenţia pregăteşte cursuri de calificare în meseria de lucrător în construcția de drumuri și poduri și în meseria de lucrător în gospodărie agroturistică. i Dacă se încep... (Urmare din pag. 1) motivul organizării conferinţei de presă de ieri, de la Prefectura Harghita. Din discuţiile purtate pe această temă am reţinut că merită să informăm populaţia judeţului Harghita cu următoarele probleme: • în primul rând, pe locuitorii municipiului Gheorgheni, cu angajamentul celor de la HARGITA GAZ că până la data de 1 octombrie a.c. gazul metan va fi asigurat în centralele termice ale SC GO SA, ca şi în gospodăriile populaţiei, aşa că la iarna ce urmează asigurarea agentului termic nu va mai constitui o problemă în această localitate • că până la sfârşitul acestui an, un număr de 24 de localităţi harghitene va avea alimentarea cu gaze finalizată, printre care se numără şi staţiunea Izvoru-Mureşului pentru că, nu de multă vreme, a fost recepţionată magistrala de gaze Sândominic - Gheorgheni • că problema finanţării lucrărilor a fost rezolvată definitiv şi favorabil • DAR, pentru că există şi un dar, societatea HARGITA GAZ condiţionează alimentarea cu gaze de faptul că este absolut obligatoriu ca în fiecare localitate în care urmează să fie asigurat gazul, numărul consumatorilor care trebuie să aibă încheiate contracte ferme de consum cu furnizorul de gaze trebuie să fie mai mare de 40% din totalul celor conectaţi la reţeaua de alimentare cu gaze. Aceasta este marea problemă ce a dat de gândit atât conducerii Prefecturii Harghita şi dă, în continuare, aşa cum trebuie să dea foarte serios de gândit şi tuturor consiliilor locale din localităţile aflate în derulare cu programul de alimentare cu gaze naturale. Pe acest motiv, pentru ziua de marţi, 6 iunie, ora 12,00, toţi primarii localităţilor în cauză vor fi invitaţi la Prefectura Harghita pentru a se discuta şi găsi modalităţile prin care HARGITA GAZ să fie asigurată de eficienţa lucrărilor pe care ea le efectuează. Nu este doar o cerinţă nejustificată, ci o condiţie pusă de banca finanţatoare a programului, în sensul că nu se vor risipi banii din creditul acordat, pe lucrări ineficiente!