Adevărul Harghitei, ianuarie-martie 2007 (Anul 19, nr. 4114-4176)

2007-03-01 / nr. 4154

mi^ns cea iî-lc htxnjs n „în continuare se aşteaptă venirea acelor lideri care să-şi ducă cetăţenii pe drumul care trebuie" (III) □ Interviu cu d-l Constantin Strujan, prefectul judeţului Harghita________________  Apropo de percepţii: multă lume vă acuză că sunteţi prea concesiv faţă de demersurile - unele ilegale, altele anticonstituţionale - ale unor organizaţii sau lideri maghiari din zonă. Eu sunt garantul respectării legii. Iar în momentul în care sesizez că un lucru nu este în concordanţă cu legea, aplic măsurile pe care legea îmi permite să le aplic. N-am comis altfel de acţiuni decât cele permise de lege. Exemplele sunt legate de acele hotărâri de consilii locale care au decis organizarea de referendumuri şi atâta timp cât ele sunt neconstituţionale, le-am dat spre revizuire, iar cele care n-au fost revizuite le-am atacat în contencios. Poate vă referiţi şi la faptul că în anumite localităţi nu sunt arborate drapelele, că se întâmplă anumite lucruri care nu sunt în concordanţă cu legea. De fiecare dată am atenţionat primarii. Şi am considerat că aşa este bine să acţionăm. Nu sunt de principiul să-i bag mâna omului în buzunar, încerc să-l atenţionez o dată, de două ori, de trei ori şi când văd că într-adevăr este vorba de rea voinţă, aplic măsurile dispuse de lege. Dar n-a fost cazul, încă, să aplic amenzi. Ne-am înţeles ca oamenii. Şi cred c-o putem face în continuare. Că sunt şi anumite persoane care lucrează în administraţia publică locală, care nu înţeleg că acele prevederi sunt imperative şi trebuie realizate, este un lucru neplăcut. Dar mi-am dorit ca între mine şi tot ceea ce înseamnă reprezentanţii administraţiei publice locale şi aici mă refer la primari - să am o relaţie amiabilă, în momentul în care peste 50-60% din oameni au ales un primar, nerespectându-l pe primar şi neavând o relaţie amiabilă cu el, înseamnă că eu sunt certat cu întreaga comunitate. Or, eu nu-mi pot permite să mă cert cu oamenii. Nu e treaba mea - Site-ul prefecturii e iar un subiect cu care eu mă tot lupt; când am venit, am găsit un site-varză. Avea o singură calitate: exista. De peste un an și jumătate am pus un colectiv care pe lângă celelalte sarcini curente pe care le are, trebuie să reproiecteze site-ul Prefecturii. Până acum n-au ajuns la acea parte, pentru că mi-am dorit întâi să funcţioneze acele părţi care sunt benefice oamenilor. Celelalte lucruri de retuş sigur se vor face, pentru că el va avea o nouă faţă, încă n-am ajuns la forma finală. Textele pe care noi le avem la dispoziţie sunt texte care funcţionează şi circulă. în ceea ce priveşte scurta prezentare istorică, voi consulta specialişti în domeniu şi voi încerca să fac acel text de aşa natură încât să fie cât mai aproape de realitate. Afirmaţi la început să nu finalizăm acest dialog până nu ne spuneţi şi ce vrea prefectul... Vrea ca oamenii din Harghita să trăiască mai bine. Ăsta este obiectivul pe care-l urmăresc şi vă spun foarte sincer că întâmpin extraordinar de mari dificultăţi. De ce? Deşi de doi ani de zile, în toate şedinţele pe care le-am avut, pe toate canalele am cerut □ „Sunt foarte multe aspecte care ar trebui sesizate şi în care ar trebui să se ia poziţie" să-l judec pe acel primar care are un comportament de un anumit fel. E treaba cetăţenilor să nu-l mai voteze altădată. Asta este totul. Ce aveţi cu Forumul Românilor din Haghita şi Covasna? Credeţi că oamenii de acolo sunt prea tranşanţi? Mie mi se pare că sunt, într-o oarecare măsură, prea reţinuţi. Sunt foarte multe aspecte care ar trebui sesizate şi în care ar trebui să se ia poziţie şi se reţin. De ce nu ştiu, e treaba dumnealor. E o organizaţie neguvernamentală şi face fiecare ce vrea şi ce crede de cuviinţă. Dar cred că e un subiect care nu cade în competenţa mea să-l comentez. Bun, iată ceva ce vă cade direct în competenţă: ştiţi că în prezentarea istorică de pe site-ul Prefecturii nu există cuvântul români □ „Mai devreme sau mai târziu, Guvernul nu va mai putea susţine comunităţile locale" domnilor primari să ia măsuri şi să găsească soluţii ca pe teritoriul lor administrativ să desfăşoare activităţi economice aducătoare de venituri, nu sunt mulţumit de această activitate. Situaţia se răsfrânge atât asupra oamenilor, care n-au locuri de muncă, nu-şi găsesc o modalitate de a câştiga un ban cinstit, cât şi asupra comunităţii, care nu poate aduna venituri pentru a desfăşura anumite activităţi social-culturale, administrative, sportive. Prin fel şi fel de fonduri, inclusiv cele de preaderare, au venit mulţi bani în Harghita, s-au făcut multe lucrări, acuma vin fondurile post-aderare. Le-am spus: nu e suficient să atragi acele fonduri şi să faci ceva, pentru că după aceea vin costurile de întreţinere, de susţinere a acelor investiţii; or dacă la nivel local nu ai din ce să-ţi echilibrezi bugetul şi să-ţi creezi surse, la un moment dat va trebui să constaţi că acei bani i-ai aruncat. O s-o spun până oamenii se vor trezi şi vor realiza - şi mă refer la cei ce conduc acele comunităţi - că mai devreme sau mai târziu Guvernul nu va mai putea să te susţină. Nu-i rolul Guvernului să susţină din fondul de rezervă bunul mers într-o comunitate. N-o să ai bani să plăteşti iluminatul public, să asiguri încălzirea la o şcoală, n-o să ai bani să plăteşti un cadru didactic, n-o să ai bani să susţii o formaţiune civilă de intervenţii pentru situaţii de criză, desfăşurarea unei activităţi de voluntariat în acest domeniu, în condiţiile în care voluntariatul nu mai este muncă patriotică. Comunitatea locală trebuie să susţină această activitate. Din ce, dacă n-ai bani nici să-ţi plăteşti curentul la primărie? Consemnare de M. GROZA • Pagina a 3-a • 1 martie 2007 • Peste 260 de locuinţe ANL, construite în ultimii ani în judeţ La o recentă conferinţă de presă, d-l ministru Radu Berceanu anunţa ţara că până la finele anului 2008, Agenţia Naţională pentru Locuinţe (ANL) va construi în ţară peste 12.000 de apartamente pentru tinerele familii. Promisiunea pare să fie onorată dacă luăm în considerare cât s-a construit doar în ultimii 5-6 ani de zile prin ANL. Şi pentru ca aceasta bună intenţie să fie transpusă în fapte, primăriile vor trebui să se ocupe ceva mai serios decât până acum, ceea ce înseamnă foarte serios de câteva chestiuni - depunerea necesarului de locuinţe, asigurarea utilităţilor (apă-canal, electricitate şi gaze) şi, cu prioritate, amplasamentul necesar - după care, evident, se va trece la propuneri de finanţare, totul pe banii ANL. în primul rând, totul va depinde de asigurarea amplasamentelor, pentru că depunerea la timp a terenurilor necesare pentru construcţiile de locuinţe, la dispoziţia ANL, va depinde şi respectarea promisiunii, întrucât pentru aceste construcţii ministerul de resort dispune de suficienţi bani pentru ca ANL-ul să-şi facă treaba... în judeţul Harghita, în ultimii 4-5 ani de zile s-au construit şi predat la „cheie” un număr de 263 apartamente — 72 de apartamente în Aleea Ciocârliei din Miercurea-Ciuc, 165 - în zona Cserehat din Odorheiu-Secuiesc, 20 — în strada Harghitei din Cristuru-Secuiesc şi, în fine, şase apartamente în centrul comunei Plăieşii de Jos. Infim faţă de cât s-a construit până-n ’89, dar e un început, nu? Pentru acest an, după situaţia asigurării amplasamentelor, ANL va executa încă 80 de apartamente în cartierul Morii din Miercurea-Ciuc, 15 în strada Teilor din oraşul Vlăhiţa (este vorba despre un bloc cu 45 de apartamente, dintre care 30 au fost predate locatarilor în luna iulie 2006) şi 40 de apartamente în municipiul Topliţa (dintr-un bloc cu 70 de apartamente, dintre care 30 s-au predat în anul 2006). La aceste blocuri, după ce au fo ■t asigurate şi utilităţile, se lucrează. La Vlăhiţa se execută, în aceste zile, structura de rezistenţă la nivelul celui de-al doilea etaj; la Topliţa, la o scară de bloc lucrările sunt executate în proporţie de 40%, iar la cealaltă scară lucrările nu au început încă, aşteptându-se evacuarea actualilor locatari din apartamente (la acest bloc se execută lucrări de reconfortizare). Facem menţiunea că, după ce în procent de circa 90% toată documentaţia tehnico-economică de execuţie a fost finalizată, se află în curs de licitare lucrările a încă 80 de apartamente ANL (32 se vor construi în strada Brazilor din oraşul Băile Tuşnad, alte 48 în oraşul Vlăhiţa, pe strada Jószef Attila). Alte 147 de apartamente sunt propuse deja finanţărilor prin ANL, pentru acest an, fiind vorba de 98 de apartamente ce se vor construi tot în zona Cseherat din Odorheiu-Secuiesc, 40 în cartierul Florilor din Gheorgheni, precum şi 9 apartamente în centrul comunei Avrămeşti. Au rămas încă în suspensie cele două blocuri de locuinţe din centrul comunei Tulgheş. Şi aici, lucrările vor reîncepe doar după ce experţii îşi vor spune punctul de vedere vizavi de starea de rezistenţă a structurilor acestor două blocuri, strcturi turnate cu circa... 20 de ani de zile în urmă! în ceea ce priveşte execuţia celor 80 de apartamente ANL dir cartierul Morii din Miercurea-Ciuc (în vecinătatea noii biserici catolice), aici pilonii de susţinere ai structurii de rezistenţă sunt turnaţi, iar în zilele imediat următoare, dacă vremea va permite, adică dacă se va menţine propice executării unor asemenea lucrări, se va trece la turnarea primelor grinzi pe fundaţii. Lucrările sunt executate de Şantierul Miercurea-Ciuc al SC IRIS SA Miercurea- Ciuc (şef şantier - ing. Tanko Emerici, iar proiectele au fost executate de SC PROIECT HARGHITA SA Miercurea- Ciuc. Este vorba despre două frumoase şi moderne blocuri de locuinţe, cu câte 40 de apartamente fiecare, cu termen de predare luna mai a anului 2008. Constructorii de sub îndrumarea maistrului constructor Kristaly Bela sunt hotărâţi să muncească în aşa fel încât acest termen să fie respectat, ba chiar adus cât mai aproape posibil... ANTON BORŞ Binecuvântarea lui Avram (Urmare din pag. 1) ...Domnul ii zise lui Avraam: ..Ieşi din tara la, din rudenia ta şi din casa tatălui tău şi vino vi ţara pe care ţi o voi arăta”. Şi Avraam s-a dus in Canaan. Partidul îi zise lui Avram al nostru: ieşi din funcţia ta de la Tulcea şi vino în postul pe care ţi-l vom da, că suntem la putere şi toate dregătoriile sunt în mâinile noastre. Şi Avram a mers şef la ANSVSA. ...Şi Avraam işi purta nestingherit turmele şi făcea comerţ de uite cu egiptenii. Avram al nostru îi binecuvânta pe ciobani cu un Ordin prin care interzice transhumanţa şi vânzarea brânzei la peste 30 km de stână, crezând că aşa vrea Dumnezeul UE. Avram zice că nici cei din Popeşti-Leordeni n-au voie să vândă în Bucureşti, ci numai în judeţul Ilfov. Deşi Bucureştiul e la mai puţin de 30 km de Popeşti-Leordeni. Sau invers. Dar Avram n-avea urechi bune şi a auzit ceea ce nu spusese UE, şi n-avea ochi buni de citit ca să vadă ce înseamnă „local” în Tablele Legii. Şi nici minte bună să priceapă ce citeşte. Şi l-a supărat pe baciul Tănăsoiu Aron, care şi-a luat traista-n băţ şi a vrut să-şi părăsească turmele sale şi să meargă la Bruxelles spre a vedea cu ochii lui şi a auzi cu urechile sale ce vrea Dumnezeul UE. ...Şi Domnul a zis către Avraam: î ţi voi face sămânţa ca pulberea pământului de mare: scoală-te, străbate ţara în lung şi în lat, căci ţie ţi-o voi da. Şi Avraam a căpătat robi şi roabe: oi, boi, măgari, măgăriţe şi cămile. Avram Marian dădu Ordin prin care seminţia oilor şi vitelor creştinilor va stârpi, dacă nu le pot paşte şi nu pot vinde produsele. Dacă Ordinul ar fi rămas valid, ar fi stârpit şi seminţia ţăranilor, care cu umilinţă din asta trăiesc. Fără oile şi vitele lor, ţăranii nu pot ajunge decât robi şi roabe. Avram al nostru a zis: „Pe noi ne interesează doar igiena şi siguranţa alimentelor, nu şi impactul economic şi social. ... Şi Domnul a zis lui Avraam: Nu voi nimici Sodoma şi Comoro dacă voi găsi acolo zece oameni buni. Dar cei zece oameni buni nu s-au aflat şi peste Sodoma şi Comoro a plouat foc şi pucioasă din cer. Găsise-vor zece oameni buni în Cabinetul Târiceanu, astfel ca hardughia să nu se surpe din temelii? • ...Avraam moare la 175 de ani, bătrân şi sătul de zile, în tradiţia islamică. Abraham este primul om de pe pământ căruia i s-a albit părul, ca semn de înţelepciune şi senectute. Avram al nostru continuă să fie şef la ANSVSA, tânăr şi sătul de bani. Şi casa lui e ferită de urgii, deşi a păcătuit în faţa poporului său, iar părul său este negru ca tăciunele.