Informaţia Harghitei, ianuarie-martie 2010 (Anul 22, nr. 4902-4963)

2010-01-19 / nr. 4912

Informația HflUPIFlMAt • Pagina a 5-a • 19 ianuarie 2010 • Harghita are, după zece ani, un prefect maghiar Judeţul Harghita a trăit, la sfârşitul săptămânii, o premieră a ultimilor zece ani. Graţie intrării UDMR la guvernare, Harghita are prefect maghiar, în persoana fostului subprefect Ladányi László-Zsolt, care a făcut „rocada” cu prefectul Constantin Strujan. Numirea s-a făcut vineri, de către premierul Emil Boc, iar duminică, la Miercurea-Ciuc, a avut loc şi învestirea, în prezenţa ministrului Culturii, Kelemen Hunor. Ceremonia a fost găzduită de sala de protocol a Palatului Administrativ, la eveniment participând şefii serviciilor deconcentrate, liderii de partide, conducerea Consiliului Judeţean şi mai mulţi senatori şi deputaţi harghiteni. Ladányi László-Zsolt a citit jurământul de credinţă pentru învestirea în funcţia de prefect cu mâna pe Biblie şi a jurat şi în limba maghiară. De asemenea, fostul prefect, Constantin Strujan, a depus jurământul pentru funcţia de subprefect. Noul prefect al Harghitei a declarat că îşi doreşte un climat de nonnalitate în judeţ, de colaborare între factorii responsabili pentru realizarea unei administraţii orientate către cetăţeni. „Doresc să trăiesc şi să lucrez într-un judeţ în care să existe o economie care să se dezvolte, în ciuda crizei economice, doresc ca în acest judeţ să existe o colaborare activă şi de substanţă între toţi factorii de răspundere care trebuie să realizeze o administraţie corectă şi orientată spre cetăţeni şi doresc ca în acest judeţ să existe un climat de normalitate şi de prietenie”, a spus noul prefect. Ladányi i-a mulţumit pentru colaborare fostului prefect, Constantin Strujan, şi şi-a exprimat speranţa că, în continuare, vor fi parteneri la conducerea Instituţiei Prefectului. Ministrul Culturii, Kelemen Hunor, a vorbit despre colaborarea dintre PD-L şi UDMR, care trebuie să fie, şi la nivelul judeţului Harghita, transparentă, sinceră şi în folosul cetăţeanului. „Dacă reuşim să fim sinceri, corecţi, cinstiţi, drepţi unii cu alţii şi cu oamenii, atunci sunt convins că această coaliţie va dura”, a spus Kelemen. El le-a transmis prefectului şi subprefectului că trebuie să fie partenerii administraţiilor locale, pentru ca, în acest fel, să fie mai aproape de cetăţean şi şi-a exprimat speranţa „că cel mai important proiect al acestui an, descentralizarea,, va fi pus în practică”. Ministrul Culturii a apreciat activitatea fostului prefect Constantin Strujan, despre care a spus că „în cei cinci ani de mandat a reuşit să fie prefectul tuturor locuitorilor din Harghita”. La rândul său, fostul prefect a făcut un scurt bilanţ al activităţii sale şi a subliniat că munca sa va fi pusă, în continuare, în slujba cetăţenilor din judeţ. Şi preşedintele Consiliului Judeţean, Borboly Csaba, a vorbit de un parteneriat în interesul locuitorilor judeţului. „Sper ca în perioada următoare, îngreunată de restricţii bugetare şi disponibilizări, vom avea o colaborare cu noua instituţie a prefectului prin care vom putea asigura menţinerea nivelului de calitate a serviciilor oferite, în procesul de descentralizare, colaborarea existentă între Consiliul Judeţean, Prefectură şi alte autorităţi publice locale are de asemenea o importanţă majoră, putând fi evitată, pe această cale, luarea sub presiune a unor decizii”, a declarat Borboly Csaba. Este pentru prima dată, în ultimii zece ani, când funcţia de prefect al judeţului Harghita este ocupată de un etnic maghiar. Ladányi László-Zsolt are 39 de ani, este jurist de profesie, a absolvit Institutul Naţional de Administraţie din Bucureşti şi are un master în administraţie publică. El a fost, timp de şapte ani, şeful Biroului parlamentar al deputatului UDMR Antal István şi consultant parlamentar, după care a îndeplinit funcţia de viceprimar al municipiului Odorheiu-Secuiesc, iar din 2006 a ocupat fotoliul de subprefect al judeţului Harghita. Deputatul Mircea Duşa: Dacă noul prefect nu va veghea la respectarea legii, o voi face eu Numirea unui prefect maghiar în Harghita a stârnit reacţii în rândul reprezentanţilor comunităţii româneşti din judeţ. Deputatul PSD Mircea Duşa şi-a exprimat speranţa că noul prefect, Ladányi László-Zsolt, va veghea la respectarea legii în judeţ, precizând că, în caz contrar, va face el acest lucru. Singurul deputat al românilor din Harghita, Mircea Duşa, a declarat că îl cunoaşte pe Ladányi László-Zsolt ca pe un om de echilibru, motiv pentru care a acceptat, în 2009, menţinerea sa în funcţia de subprefect, PSD-ul renunţând atunci la acest post. Parlamentarul PSD a ţinut să precizeze că în cazul în care noul prefect îi va înşela încrederea, va fi el cel care va juca rolul de apărător al legalităţii şi al Constituţiei în Harghita. „Prefectul este înalt funcţionar public şi are rolul de a veghea la respectarea legalităţii şi cunoscându-l pe Ladányi László ca om, cred că va face acest lucru. Dacă, totuşi, îmi înşeală încrederea şi va fi influenţat de cei cu ieşiri radicale, atunci voi fi eu cel care-l va trage de mânecă şi voi veghea eu la respectarea legalităţii şi a Constituţiei în Harghita”, a declarat Mircea Duşa. Deputatul PSD şi-a exprimat şi speranţa că funcţionarii români din Prefectură nu vor fi daţi afară şi nu se va ajunge la situaţia din anul 2000, când în această instituţie lucrau foarte puţini români. „în anul 2000, când eu am fost numit prefect în Harghita, erau doar 2-3 români în Prefectură şi mi-au trebuit doi ani ca lucrurile să reintre în normalitate. Nu pot să nu-mi amintesc data de 1 Decembrie 2001, când UDMR i-a îndemnat pe locuitorii din Harghita să poarte banderole negre la Sărbătoarea Naţională a României,iar eu trăiam clipe de coşmar”, a afirmat Mircea Duşa. LIA MATEI Cozmeni Linie modernă de ambalat cartofi Cartofii harghiteni sunt pe cale să ajungă în supermarket-uri O linie modernă de ambalat cartofi a fost inaugurată, duminică seara, în localitatea harghiteană Cozmeni, de cooperativa producătorilor din zonă, care doresc ca, în acest fel, recolta lor să ajungă în marile lanţuri de magazine. Cooperativa Agricolă „Burgocomciuc” reuneşte 58 de producători din zona Ciucului, care au decis să se asocieze după ce au constatat că valorificarea producţiei este din ce în ce mai dificilă, din cauza importurilor ieftine. Cu ajutorul contribuţiei membrilor, cooperativa a reuşit să achiziţioneze, din Austria, o linie second-hand de ambalat cartofi, a cărei valoare este de 50 de mii de euro. Linia de ambalat, inaugurată duminică seara în prezenţa autorităţilor locale şi judeţene şi a parlamentarilor harghiteni, este formată dintr-o maşină de sortat, una de periat, o masă de inspecţie pentru sortarea finală, un cântar electronic şi o maşină modernă de ambalat. Cartofii ajung în saci de 5, 10, 15 şi 25 de kilograme, în funcţie de cerinţe, capacitatea de ambalare a liniei fiind de 5 tone pe oră. Directorul Cooperativei Agricole „Burgocomciuc”, Benedek Alpár, a declarat că se poartă negocieri cu mai multe lanţuri de magazine pentru comercializarea cartofilor ambalaţi la Cozmeni. Sacii de cartofi care vor ajunge în supermarket-uri vor avea etichete cu numele producătorului, astfel încât, dacă se înregistrează reclamaţii, acestea să poată fi rezolvate. Benedek Alpár recunoaşte că producătorii au decis să se asocieze numai după ce, în ultimii ani, valorificarea producţiei a devenit tot mai grea. El a explicat că în nenumărate rânduri oamenii au rămas cu produsele nevândute, acestea putrezind în depozite din cauza importurilor ieftine din unele ţări europene. Tot din cauză că nu au putut să-şi vândă recolta, mai mulţi gospodari harghiteni au renunţat să mai cultive cartofi. De alfel, suprafaţa cultivată cu cartofi, în Harghita, a scăzut în ultimii ani, de la 14-15 mii de hectare la 11.665 de hectare. Cartoful rămâne, însă, cultura tradiţională în judeţ, recolta obţinută anual fiind de 180.000 tone. în afară de producători de cartofi, în Cooperativa „Burgocomciuc” se mai află şi producători de grâu, orz sau secară. Şi aceştia negociază cu firmele de morărit şi panificaţie sau cu crescătorii de animale pentru a-şi putea vinde recolta cât mai bine. L. MATEI