Informaţia Harghitei, ianuarie-martie 2012 (Anul 24, nr. 5351-5402)

2012-01-20 / nr. 5361-5362

Informația • Pagina a 5-a • 20/21 ianuarie 2012 •  Doamnă directoare, am ajuns, iată, la finalul discuției pe tema cumulului pensiei cu alte venituri, înainte de a face ceea ce am promis, adică să zăbovim asupra exemplelor de incompatibilitate sau alte motive pentru care plata pensiei se suspendă, cred că ar fi util să spunem cât de important este ca oamenii să fie atenţi la ceea ce declară şi să respecte cele declarate pentru a nu ajunge în situaţia de a restitui sume încasate necuvenit.  Este într-adevăr important să se ştie că cererile pentru acordarea diferitelor categorii de pensii cuprind şi o declaraţie pe propria răspundere, prin care solicitantul declară dacă este asigurat sau nu, dacă primeşte/nu primeşte o altă pensie sau ajutor social, indemnizaţie de şomaj, indemnizaţie acordată pensionarilor cu handicap, indemnizaţie prevăzută de legi speciale etc. în cazul cererii pentru acordarea pensiei de urmaş, solicitantul trebuie să declare în plus dacă realizează sau nu venituri lunare mai mari de 35 la sută din câştigul salarial mediu brut, că nu s-a desfăcut căsătoria cu susţinătorul decedat, că după decesul susţinătorului nu s-a recăsătorit. Fiecare cerere se încheie cu următorul text: „Mă oblig a anunţa, în termen de 15 zile, Casei teritoriale de pensii orice schimbare ce va surveni în cele declarate mai sus. In cazul în care nu îmi voi respecta declaraţia asumată prin prezenta cerere, mă oblig să restitui integral sumele încasate nelegal, suportând rigorile legii. Am completat şi am citit cu atenţie conţinutul declaraţiei de mai sus, după care am semnat”. Pentru ştiinţa tuturor, modelul cererilor de acordare a diferitelor categorii de pensii a fost aprobat prin HG nr. 257/2011 privind normele de aplicare a prevederilor Legii 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice. Fie-mi permis să fac un apel la persoanele care solicită înscrierea la pensie, să completeze cererea cu date concrete şi reale, să citească cu foarte mare atenţie ce au declarat şi ce obligaţii şi-au asumat prin semnarea cererii. Apelul dumneavoastră - dacă va fi înţeles şi va fi respectat - va însemna cu siguranţă să nu se mai ajungă la necesitatea recuperării de la beneficiari a unor sume necuvenite. Şi acum, aş nota câteva din multele exemple concrete de incompatibilităţi din cele constatate cu ocazia autocontrolului. Cu precizarea că autocontrolul nostru s-a desfășurat în luna noiembrie 2011, iată câteva exemple: 1) C.St., pensionar pentru limită de vârstă cu pensie netă de 2.178 lei. Pensia netă fiind cuantumul pensiei rămase după deducerea, conform legii, a contribuţiei la asigurările sociale de sănătate şi a impozitului pe venit. Acest pensionar a fost încadrat în perioada 1 mai - 1 octombrie 2011 pe bază de contract individual de muncă pe un post temporar vacant la o societate comercială cu capital majoritar de stat. Având în vedere că pensia netă de care beneficiază (2.178 lei) depăşeşte nivelul câştigului mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe 2011 (în cuantum de 2.022 lei), pensionarul avea obligaţia, conform prevederilor Legii 329/2009, să-şi exprime în scris opţiunea între suspendarea plăţii pensiei pe durata exercitării activităţii şi încetarea raportului de muncă. Această obligaţie nu a fost îndeplinită şi nici angajatorul nu a luat măsurile necesare constatării acestei incompatibilităţi, în acest fel pe o perioadă de 5 luni pensionarul a încasat atât pensia, cât și salariul. Sumele încasate necuvenit cu titlu de pensie s-au recuperat de la beneficiar (pensionar) prin decizia Casei județene de pensii. 2) J.I. este beneficiar de pensie anticipată începând cu data de 1 august 2009. Cu ocazia verificărilor pe care Casa de pensii le-a efectuat în cursul lunii noiembrie 2011, adică suprapunerea bazei de date a asigurătorilor cu cea a pensionarilor, s-a constatat că începând cu 1 martie 2011 beneficiarul pensiei anticipate a desfășurat activitate în baza unui contract individual de muncă şi nu a anunţat Casa de pensii, în vederea suspendării plăţii pensiei (pensia anticipată nu poate fi cumulată cu venituri de natură salarială). Prin urmare, pensiile încasate începând cu luna martie reprezintă sume încasate necuvenit şi se recuperează de la beneficiar, în baza deciziei Casei de pensii; 3) AP. beneficiază de pensie de invaliditate gradul III, începând cu 1 octombrie 2010, având cel puţin jumătate din capacitatea de muncă pierdută, în urma suprapunerii bazei de date a asiguraţilor cu cea a pensionarilor a rezultat că în perioada 1 aprilie - 1 iulie 2011 pensionarul a desfăşurat activitate în baza unui contract individual de muncă, cu normă întreagă (8 ore/zi). Conform Legii 263/2010 (art. 114, alin. 1, lit. f), plata pensiei se suspendă în situaţiile în care pensionarul de invaliditate de gradul III realizează venituri de natură salarială, depășind jumătate din programul normal de lucru. Prin urmare, în acest caz, sumele încasate cu titlu de pensie de invaliditate de gradul III pentru lunile în care numărul de ore lucrate în luna respectivă depăşeşte jumătate din numărul de ore lucrătoare din luna respectivă (aprilie, mai şi iunie 2011) reprezintă sume încasate necuvenit şi se recuperează, în condiţiile legii, de la beneficiar; 4) R.C. s-a înscris la pensie de invaliditate gradul II începând cu luna septembrie 2010, având ca termen de revizuire medicală periodică luna septembrie 2011, dată la care pensionarul, din motive imputabile acestuia, nu s-a prezentat la medicul expert al asigurărilor sociale. Conform prevederilor legale, medicul expert al asigurărilor sociale a comunicat Casei de pensii faptul că pensionarul nu s-a prezentat la revizuire, motiv pentru care plata pensiei de invaliditate s-a suspendat cu data de 1 octombrie 2011 (luna următoare celei când avea obligaţia să se prezinte la revizuirea medicală). Ulterior, în luna noiembrie, pensionarul de invaliditate s-a prezentat la revizuirea medicală, medicul expert a constatat că starea de sănătate a pensionarului necesită menţinerea acestuia în gradul II de invaliditate. S-a emis o nouă decizie asupra capacităţii de muncă, decizia s-a trimis la Casa de pensii, în baza căreia plata pensiei de invaliditate a fost reluată începând cu data de 1 decembrie 2011 (luna următoare prezentării la revizuirea medicală); 5) B.Z. este pensionar de invaliditate gradul II începând cu 1 noiembrie 2009. Din informaţiile transmise de ANAF în cursul lunii iulie 2011 rezultă că în decursul anului 2010, pensionarul de invaliditate B.Z. a realizat venituri din activități independente, în total 9.000 lei. Având în vedere că invaliditatea de gradul II este caracterizată prin pierderea totală a capacității de muncă, persoanele care prezintă afecţiuni ce determină asemenea invalidităţi nu pot să muncească şi nu pot să realizeze venituri din muncă, respectiv din activităţi profesionale, pensia de invaliditate reprezentând o prestaţie care asigură înlocuirea veniturilor profesionale pierdute din cauza invalidităţii (a pierderii capacităţii de muncă). Pensia de gradul II nu poate fi cumulată cu venituri de natură profesională, prin urmare pensia încasată de B.Z. în cursul anului 2011 reprezintă sume necuvenite şi se recuperează de la beneficiar, în condiţiile legii. Totodată, pensionarul de invaliditate a fost citat să se prezinte la cabinetul de expertiză medicală de care aparţine după domiciliu în vederea reevaluării capacităţii de muncă de către medicul expert al asigurărilor sociale; 6) B.I. este pensionar de urmaş încadrat în gradul III de invaliditate, începând cu data de 1 februarie 2010, în luna noiembrie, în urma suprapunerii bazei de date a asiguraţilor cu baza de date a pensionarilor, s-a constatat că începând cu 1 martie 2011 beneficiarul pensiei de urmaş, încadrat în gradul III de invaliditate, a desfăşurat activitate în baza unui contract individual de muncă, cu normă întreagă, şi nu a anunţat Casa de pensii, în vederea suspendării plăţii pensiei. Conform Legii 263/2010 (art. 114, alin. 1, lit. f), plata pensiei se suspendă în situaţiile în care pensionarul de invaliditate gradul III realizează venituri de natură salarială, depăşind jumătate din programul normal de lucru. în cazul de faţă, sumele încasate cu titlu de pensie de invaliditate gradul 111, pentru lunile în care numărul de ore lucrate în luna respectivă depăşeşte jumătate din programul normal de lucru (martie-noiembrie 2011), reprezintă sume încasate necuvenit şi se recuperează, în condiţiile legii, de la beneficiar; 7) D.S. este beneficiară de pensie de urmaş începând cu data de 1 aprilie 2011, în calitate de soţie supravieţuitoare. Cu ocazia suprapunerii bazelor de date efectuată în luna noiembrie 2011 s-a constatat că începând cu data de 1 august 2011 a realizat venituri de natură salarială, fiind încadrată cu o jumătate de normă, cu un salariu de 875 lei/lună. Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice prevede că soţul supravieţuitor beneficiar al unei pensii de urmaş poate cumula pensia cu venituri din activităţi profesionale, dacă acestea nu depăşesc 35 la sută din câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat. în 2011, câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat a fost de 2.022 lei, iar 35 la sută din 2022 înseamnă 708 lei. Având în vedere că venitul salarial realizat de doamna D.S. depășește 708 lei/lună, nu poate cumula pensia de urmaș cu salariul. Prin urmare, începând cu 1 august 2011 pensia de urmaş a fost încasată cu încălcarea prevederii Legii 263/2010, şi în baza deciziei Casei de pensii, aceasta se recuperează de la beneficiară. Doamnă directoare, pe lângă faptul că aţi făcut o informare juridică privind cumulul pensiei cu venituri de natură profesională, suspendarea, încetarea şi reluarea plăţii pensiei, aţi reuşit să ne prezentaţi câte un exemplu din fiecare categorie de pensionari care au greşit, fie din necunoaşterea legii*• dar asta nu-i scuteşte de răspundere - fie dintr-o citire superficială a declaraţiei pe propria răspundere pe care au semnat-o chipurile în cunoştinţă de cauză, fie că deşi cunosc şi legile şi au semnat declaraţia în cunoştinţă de cauză, totuşi îşi asumă riscul de a fi prinşi că încasează venituri care nu li se cuvin. Acestora din urmă, mai ales, sper să le folosească informaţia că nu are rost să rişte, pentru că depistarea celor care greşesc, cu sau fără voie, este de acum destul de uşoară, şi dacă la încasarea unor venituri necuvenite se bucură, restituirea acestora poate fi dureroasă. AURELIA ILUŢ aureliailut@gmail.com Constatările unui autocontrol Necunoaşterea legii nu absolvă pe nimeni de răspundere Interlocutor, ec. Bán Katalin, directorul executiv al Casei Judeţene de Pensii Harghita Soţul supravieţuitor beneficiar al unei pensii de urmaş poate cumula pensia cu venituri din activităţi profesionale doar dacă acestea nu depăşesc 35 la sută din câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat. Invaliditatea de gradul II este caracterizată prin pierderea totală a capacităţii de muncă, aşadar persoanele care prezintă afecţiuni ce determină asemenea invalidităţi nu pot să realizeze venituri din muncă, respectiv din activităţi profesionale.