Informaţia Harghitei, octombrie-decembrie 2016 (Anul 28, nr. 6115-6151)

2016-10-04 / nr. 6115

! Consilierii judeţeni, primiţi cu braţele deschise de locuitorii a satului Dobeni urmare din pag. 1 că au fost prezenţi mulţi localnici. Pe lângă punctele de pe ordinea de zi a şedinţei - dezbaterea şi adoptarea de hotărâri - în acest cadru toţi cei care au dorit şi au avut ceva de spus, dintre localnici, au fost ascultaţi cu interes şi, cu siguranţă, au fost reţinute toate propunerile şi solicitările lor, şi acestea nu au fost puţine. Modificarea bugetului Cel mai important punct de pe ordinea de zi a fost cel referitor la modificarea bugetului de venituri şi cheltuieli al judeţului Harghita şi utilizarea fondului de rezervă bugetară la dispoziţia Consiliului Judeţean pe anul 2016. în legătură cu această chestiune a fost luat în seamă un amendament de fond prin care s-au propus unele modificări la proiectul iniţial, aşadar, cele cuprinse în acest amendament s-au supus votului şi s-au aprobat, pe baza justificărilor prezentate. Astfel, Direcţia generală de administraţie publică locală în Raportul de specialitate formulează unele rezerve în legătură cu acordarea unui ajutor financiar prin utilizarea fondului de rezervă bugetară, prevăzut în buget pe anul 2016 la dispoziţia Consiliului Judeţean Harghita, în sumă de 100 mii lei comunei Corund pentru remedierea pagubelor provocate de incendiu la Biserica romano-catolică din satul Atia, comuna Corund. Având în vedere că lăcaşul de cult nu este în patrimoniul comunei Corund, situaţia de dificultate nu vizează persoana juridică de drept public, potrivit art. 21 din Legea nr. 2015/2001 privind administraţia publică locală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi nici vreo persoană fizică, mai mult, din lipsa unei legături juridice directe între comună şi consecinţele evenimentului produs (nu a fost prejudiciat patrimoniul acesteia), nici nu are competenţă comuna Corund să utilizeze fonduri publice pentru remedierea efectelor incendiului, astfel încât - se precizează în raportul de specialitate - cauza unui eventual sprijin financiar din partea CJH ar fi nelegală. Având în vedere cele de mai sus, consiliul a aprobat eliminarea prevederilor referitoare la acordarea ajutorului financiar în cauză. Cu suma de 100 mii lei va fi majorat subcapitolul „drumuri şi poduri - bunuri şi servicii, lucrări de întreţinere drumuri judeţene”, în continuare, avându-se în vedere că s-a produs o eroare materială în privinţa adresei Compartimentului de urmărire a organizaţiilor finanţate, prin care se solicită majorarea subvenţiei acordate Clubului Sportiv Miercurea-Ciuc, s-a propus şi s-a aprobat ca suma de 80 mii lei să fie majorată cu 20 mii lei. Diminuări Drept urmare, hotărârea privind modificarea bugetului are următorul conţinut: „Art. 3. Se aprobă modificarea bugetului pe anul 2016, prin virări de credite între subcapitole, astfel: se diminuează subcapitolul autorităţi executive - bunuri şi servicii cu suma de 515 mii lei, active nefinanciare cu suma de 72 mii lei; diminuarea subcapitolului Agenţia de dezvoltare judeţeană Harghita - bunuri şi servicii cu suma de 105 mii lei; diminuarea subcapitolului asistenţă socială in caz de invalidităţi — DGASPC Harghita - active nefinanciare cu suma de 13 mii lei; diminuarea subcapitolului drumuri şi poduri - active nefinanciare cu suma de 130.000 lei”. Majorări S-a aprobat majorarea subcapitolului „autorităţi executive - active nefinanciare” cu suma de 40 mii lei; majorarea subcapitolului „protecţia civilă şi servicii contra incendiilor” cu suma de 2 mii lei; majorarea subcapitolului „Spitalul Judeţean de Urgenţă Miercurea-Ciuc - active nefinanciare” cu suma de 104,34 mii lei; majorarea subcapitolului „consolidarea şi restaurarea monumentelor istorice - programul de sprijinire a cultelor religioase - alte cheltuieli” cu suma de 300 mii lei; majorarea subcapitolului „Şcoala Populară de Artă a Judeţului Harghita - transferuri între unităţi ale administraţiei cu suma de 12 mii lei; majorarea subcapitolului „Centru Cultural Judeţean Harghita - transferuri între unităţi ale administraţiei” cu suma de 5 mii lei; majorarea subcapitolului „Sport - transferuri între unităţi ale administraţiei” cu suma de 100 mii lei; majorarea subcapitolului „asistenţă socială pentru familie şi copii - DGASPC Harghita - active nefinanciare” cu suma de 13 mii lei; majorarea subcapitolului „drumuri şi poduri - bunuri şi servicii” cu suma de 258,66 mii lei. Preşedintele Consiliului Judeţean Harghita, Borboly Csaba, a subliniat faptul că are încredere în promisiunea vice-premierului Vasile Dâncu, în sensul că investiţiile pot continua având la dispoziţie toată luna octombrie pentru eventuale modificări în lista investiţiilor. Mai mult, preşedintele crede că sunt şanse pentru o rectificare bugetară la nivel naţional înainte de sfârşitul acestui an, iar dacă nu va fi în acest an, va fi în anul următor. Locuinţe de serviciu pentru medici Printre alte hotărâri, s-a aprobat Studiul de fezabilitate nr. 1157/2016, în valoare totală fără TVA de 498.550 lei, proiectant SC Kontur SRL Miercurea-Ciuc, pentru investiţia „Construire locuinţe de serviciu pentru medici”. Se impune precizat faptul că în bugetul de venituri şi cheltuieli al judeţului Harghita pe 2016 a fost inclus ca obiect de investiţie nouă această lucrare în valoare de 600.000 lei, din care suma de 350.000 lei reprezintă credite bugetare aprobate în bugetul judeţului şi suma de 250.000 lei reprezintă creditul de angajament aprobat în bugetul judeţului. în cadrul acestei lucrări se va construi o clădire cu parter şi mansardă cu patru apartamente, cu câte 52 mp suprafaţă utilă la parter şi două apartamente cu câte 50 mp suprafaţă utilă la mansardă. Fiecare apartament va conţine: un dormitor, o cameră de lucru, o bucătărie, o baie şi un antreu. Cu alte informaţii vom reveni în numărul următor al ziarului informaţia Harghitei ”. AURELIA ILUŢ  Informația • Pagina a 3-a • 4 octombrie 2016 • Un sfert din turiştii străini prezenţi în iulie în ţară, în a * Regiunea Centru □ Peste 7.300 de turişti străini au fost în judeţul Harghita Aproape 70.000 de turişti străini au fost înregistraţi în iulie, în Regiunea Centru, ceea ce reprezintă un sfert din numărul total la nivel naţional, cei mai mulţi optând pentru judeţele Braşov şi Sibiu, potrivit unui comunicat transmis miercuri de către Direcţia Regională de Statistică (DRS) Alba. „Cel mai mare număr de turişti străini s-a înregistrat în judeţul Braşov (24.071 persoane), reprezentând 34,8% din totalul la nivelul regiunii, urmat de Sibiu, cu 28,8% (19.966 persoane), Mureş, cu 18,4% (12.744 persoane), Harghita, cu 10,6% (7.339 persoane), Alba, cu 5,4% (3.752 persoane) şi Covasna, cu 2,0% (1.098 persoane)”, menţionează CRS Alba, în iulie, comparativ cu luna corespunzătoare din anul precedent, în Regiunea Centru, sosirile turiştilor străini în structurile de primire turistică cu funcţiuni de cazare au înregistrat o creştere cu 12,3%, iar faţă de iunie cu 33,6%. în total, în iulie au fost înregistraţi aproape 289.000 de turişti în Regiunea Centru, în creştere cu 9,9% faţă de luna anterioară. Comparativ cu luna corespunzătoare din anul precedent, în Regiunea Centru sosirile în structurile de primire turistică cu funcţiuni de cazare au înregistrat o creştere de 8,4%. Cei mai mulţi turişti, 40,4%, au ales judeţul Braşov, acesta fiind urmat de Sibiu, cu 20,6% şi Mureş, cu 20,5%. Judeţul Harghita a fost preferat de 7,4% dintre turişti, Alba de 7,2%, în judeţul Covasna procentul fiind de 3,9%. Majoritatea turiştilor, 62,6%, au ales cazarea în hoteluri, următoarele preferinţe fiind pensiunile turistice, 16,5%, şi cele agroturistice, 13,2%. în ceea ce priveşte înnoptările înregistrate în structurile de primire turistică, numărul acestora a fost în iulie de 641.679, reprezentând 16,5% din totalul la nivel naţional, în creştere cu 38,0% faţă de luna anterioară şi cu 6,5% faţă de iulie 2015. La numărul înnoptărilor, pe primul loc se situează judeţul Braşov, iar pe ultimul loc Alba. Durata medie a sejurului în iulie 2016 a fost de 2,2 zile, faţă de 2,1 zile în luna corespunzătoare din 2015. Pe judeţe, cea mai mare durată a sejurului se înregistrează în Covasna (6,2 zile), iar cea mai mică în judeţul Sibiu (1,8 zile). Indicele de utilizare netă a locurilor de cazare din Regiunea Centru a fost în iulie de 35,3% pe total structuri de cazare turistică, peste nivelul celui din luna corespunzătoare din 2015 (32,4%) şi sub nivelul calculat pe ţară (42,5%). Judeţul Covasna a avut cel mai mare grad de ocupare (54,9%), urmat de Mureş (45,7%), Sibiu (38,2%), Harghita (30,2%), Alba (29,7%) şi Braşov (29,7%), mai menţionează CRS Alba. (Agerpres) II Estimarea evoluţiei valorilor termice şi a precipitaţiilor pentru Transilvania, în perioada 4-16 octombrie 2016 în prima săptămână, valorile termice vor marca o scădere semnificativă, astfel că vremea va deveni rece pentru această perioadă din an, cu medii ale maximelor de 11... 15 grade şi ale minimelor de 3...7 grade şi chiar deosebit de rece în intervalul 5-6 octombrie, când temperaturile vor fi, în medie regională, de 8... 10 grade la amiază şi 0...3 grade dimineaţă, în cea de-a doua săptămână se estimează o încălzire uşoară şi treptată a vremii, ce se va resimţi în special la valorile diurne ce vor creşte de la medii de 13... 15 grade spre 18 grade în jurul datei de 15 octombrie, devenind apropiate de normele climatologic specifice mijlocului de octombrie. Prima săptămână a intervalului de referinţă va aduce şi ploi frecvente, în general moderate cantitativ, urmând ca apoi probabilitatea de ploaie să fie mai redusă. (Sursa: ANM)