Informaţia Harghitei, ianuarie-martie 2019 (Anul 31, nr. 6440-6473)

2019-01-04 / nr. 6440

Informația Hítgyett»! Cinci noi ambulanţe vor deveni funcţionale săptămâna viitoare urmare din pag. 1 Maşinile existente s-au stricat pe rând, am fost nevoiţi să reparăm chiar şi motoarele unora care au fost scoase din uz zile sau chiar săptămâni întregi. Vechile maşini necesită reparaţii mai dese şi, astfel, costurile cresc. Trebuie spus şi de faptul că vechile ambulanţe nu se deplasează aşa de repede, ceea ce înseamnă o creştere a timpului de ajungere la intervenţie”, a declarat, joi, managerul Serviciului Judeţean de Ambulanţă (SAJ) Harghita, dr. Péter Szilárd. Potrivit şefului SAJ Harghita, aparatura noilor autospeciale a fost verificată, la sfârşitul anului trecut, de o comisie de la Bucureşti, special constituită în acest scop, ambulanţele beneficiază, de la 1 ianuarie 2019, de asigurări RCA şi Casco, iar la începutul săptămânii viitoare Comitetul Director al Serviciului Judeţean de Ambulanţă Harghita le va repartiza staţiilor din judeţ. Autospecialele care datează din perioada 2001 şi 2007 vor fi casate, gradul lor de uzură fiind foarte ridicat. Managerul SAJ Harghita a afirmat că s-ar bucura dacă la următorul lot de autospeciale menite să sporească calitatea serviciilor medicale din faza pre-spitalicească vor predomina ambulanţele 4x4, mai adecvate zonei montane. „Din câte ştiu eu, vom mai primi şapte ambulanţe 4x2 şi alte patru 4x4. Invers ar fi fost mai bine, pentru că în zona noastră ar fi mai de folos maşinile 4x4, fiindcă Harghita este în cea mai mare parte un judeţ montan şi cu probleme în sezonul rece”, a precizat dr. Péter Szilárd. Parcul auto al SAJ Harghita este format din 64 de ambulanţe de diferite tipuri, numărul acestora fiind suplimentat, acum, cu cele nou-sosite. Dr. Péter Szilárd a atenţionat că „din fericire”, iarna a fost blândă, „mai puţin la sfârşitul lunii noiembrie, când oraşele au fost total blocate şi maşinile de intervenţie au avut dificultăţi în a ajunge la intervenţie”, înregistrând întârzieri mari. „Stratul de zăpadă era atât de gros că ambulanţele nu aveau cum să înainteze, degeaba au vrut ceilalţi şoferi să se dea la o parte, că nu au avut unde să tragă pe dreapta, fiindcă marginile drumurilor erau pline cu zăpadă, iar drumurile nu au fost curăţate”, a remarcat şeful SAJ Harghita. Potrivit acestuia, nici noile ambulanţe, cu tracţiune dublă doar pe partea din faţă, nu vor reuşi să răzbată mai repede la pacienţi decât până acum, dacă drumurile nu vor fi curăţate corespunzător. DANIELA MEZEU Programul proiecţiilor la Cinematograful „Călimani” Topliţa Vineri, 4 ianuarie ora 14:00 - „Ralph rupe netu” 3D (Ralph Breaks the Internet, animaţie, 2018, dublat) ora 16:00 - „Holmes & Watson” 2D (aventură, comedie, crimă, 2018) ora 18:00 - „Bumblebee” 3D (acţiune, aventură, Sc-Fi, 2018) ora 20:00 - „Aquaman” 3D (acţiune, aventură, fantastic, 2018) Sâmbătă, 5 ianuarie ora 10:00 - „Marea Bulgăreală 2: Supercursa săniuţelor” 3D (Racetime, animaţie, 2018, dublat) ora 12:00 - „Ralph rupe netu” 3D ora 14:00 - „Omul păianjen, în lumea păianjenului” 3D (Spider- Man: Into the Spider-Verse, animaţie, dublat) ora 16:00 - „Holmes & Watson” 2D ora 18:00 - „Bumblebee” 3D ora 20:00 - „Aquaman” 3D Duminică, 6 ianuarie ora 10:00 - „Marea Bulgăreală 2: Supercursa săniuţelor” 3D ora 12:00 - „Ralph rupe netu” 3D ora 14:00 - „Omul păianjen, în lumea păianjenului” 3D ora 16:00 - „Holmes & Watson” 2D ora 18:00 - „Bumblebee” 3D ora 20:00 - „Aquaman” 3D Valabilitatea cârdurilor de sănătate care expirau în ianuarie 2019, prelungită până în ianuarie 2021 Cârdurile de sănătate care au înscrisă ca dată de expirare 31.01.2019 vor fi valabile până la 31.01.2021. Casa Naţională de Asigurări de Sănătate reaminteşte că valabilitatea cârdurilor naţionale de sănătate a fost prelungită de la 5 la 7 ani, printr-o decizie luată anul trecut. „Acest lucru înseamnă că asiguraţii pot folosi la toţi furnizorii de servicii medicale aflaţi în relaţii contractuale cu o casă de asigurări de sănătate cârdurile de sănătate încă doi ani după data înscrisă pe suprafaţa documentului, iar furnizorilor respectivi le vor fi decontate serviciile astfel prestate către asiguraţi. De exemplu, toate cârdurile care au înscrisă data de expirare 31.01.2019 vor fi valabile până la 31.01.2021. Aceasta înseamnă că deţinătorul de card nu are nevoie de adeverinţă sau de alte modalităţi de a dovedi calitatea de asigurat al sistemului asigurărilor sociale de sănătate. Totodată, calitatea de asigurat poate fi verificată şi pe site-ul CNAS, în secţiunea Servicii - Verificare asigurat sau utilizând link-ul http://www.cnas.ro/page/ verificare-asigurat.html”, potrivit Casei Naţîonale de Asigurări de Sănătate. • Pagina a 3-a • 4 ianuarie 2019 • Fostul senator UDMR Olosz Gergely a fost dat în urmărire internaţională Fostul senator UDMR de Covasna Olosz Gergely, care a fost condamnat definitiv la trei ani de închisoare cu executare pentru trafic de influenţă, a fost dat în urmărire internaţională, după ce anterior fusese dat în urmărire naţională şi consemn la frontieră, a declarat joi, pentru Agerpres, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Judeţean de Poliţie Covasna, Nicoleta Tolvaj Marin. „In luna decembrie, persoana în cauză a fost dată în urmărire naţională şi consemn la frontieră pentru punerea în executare a mandatului, iar acum a fost dată în urmărire internaţională şi se fac verificări pentru depistarea şi reţinerea acesteia”, a precizat Nicoleta Tolvaj Marin. Olosz Gergely, fost preşedinte al Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) şi fost senator UDMR, a fost condamnat definitiv de înalta Curte de Casaţie şi Justiţie la trei ani de închisoare cu executare pentru trafic de influenţă în formă continuată. în acelaşi dosar au mai fost condamnaţi Ion Bîrcină - un an şi patru luni închisoare cu executare, Costin Iliescu - un an şi patru luni închisoare cu suspendare, Cătălin Stan - doi ani cu suspendare, Ovidiu Ionel Badea - un an cu suspendare. Totodată, instanţa a mai dispus confiscarea de la Olosz Gergely a sumelor de 384.000 de euro şi 400.000 lei şi menţinerea sechestrului asigurător asupra tuturor bunurilor mobile ale acestuia până la recuperarea prejudiciului. Iniţial, acest dosar a fost trimis spre judecare către înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, însă el a fost mutat la Tribunalul Bucureşti, după ce Olosz Gergely şi-a dat demisia din funcţia de senator în mai 2013. La tribunal, Olosz Gergely a fost condamnat, în iulie 2013, la şapte ani închisoare cu executare, însă a obţinut anularea acestei sentinţe, pe motiv că trebuia judecat pe fond la Curtea de Apel Bucureşti, deoarece are şi calitatea de avocat. Potrivit DNA, în perioada mai 2010 - februarie 2011, Bîrcină, Iliescu, Stan şi Badea s-au asociat cu scopul de a cumpăra influenţa lui Olosz Gergely, în vederea obţinerii de contracte oneroase pentru firmele a căror activitate o coordonau prin asociere. „în acest context, în perioada mai - 29 septembrie 2010, inculpatul Olosz, deputat în Parlamentul României şi fost preşedinte al ANRE,fi pretins, pentru sine şi pentru altul, de la inculpaţii Bîrcină, Iliescu şi Stan suma de 516.000 euro, disimulată într-un contract de consultanţă între SC Power Plus SRL, firmă controlată de grupul Bîrcină, şi o altă societate comercială de tip offshore. Din suma pretinsă, societatea a transferat în conturile acestui offshore suma totală de 384.000 euro pe baza unor dispoziţii de plată întocmite în fals de inculpatul Stan”, susţineau procurorii. De asemenea, în perioada septembrie-noiembrie 2010, Olosz Gergely a pretins de la aceleaşi persoane şi a primit pentru sine, direct, suma de 400.000 lei, iar, în schimbul banilor, el şi-a exercitat influenţa, respectiv a lăsat să se creadă că are influenţă pe lângă o persoană cu funcţie de conducere din cadrul CEZ România SA. Potrivit DNA, în perioada noiembrie 2010 - februarie 2011, Olosz Gergely şi-a folosit influenţa, astfel cum a fost cumpărată de grupul Bîrcină, pe lângă o persoană cu funcţie de decizie din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale pentru a o determina să facă anumite acte prin care să favorizeze interesele comerciale ale grupului Bîrcină legate de investiţii din fonduri europene pe direcţia Agenţiei de Plăţi pentru PesVoltăre Rurala şi Pescuit şi pentru Pescuit şi Acvacultura.