Informaţia Harghitei, iulie-septembrie 2019 (Anul 31, nr. 6511-6548)

2019-07-02 / nr. 6511

• Pagina a 2-a • 2 iulie 2019 • Adevărata faţă a României , urmare din pag. 1 Preşedintele UDMR, ca autor al acestei imagini apocaliptice şi al răspândirii ei în străinătate, minte în absolut toate punctele afirmaţiei, cu excepţia porţii, care a fost într-adevăr deteriorată. Totodată, dl Kelemen omite întreg contextul chestiunii: maghiarizarea cimirului începută în 1994, eliminarea tuturor semnelor de căpătâi ale ostaşilor căzuţi care aparţin altor etnii decât cea maghiară, închiderea ilegală cu licăre şi lanţul uman alcătuit ca să blocheze accesul românilor în cimitir chiar de Ziua Eroilor. Mobilizarea profesionistă la eveniment, faptul că magharii au început rugăciunea doar la ora la care partea română urma să vină la cimitir, dovedesc într-adevăr că evenimentele au fost deliberat provocate şi precis coordonate, dar nu de către organizaţiile şi instituţiile române, ci de către partea maghiara. Şi dacă aserţiunea Adevărata faţă a României a dlui Kelemen a devenit celebră, nu ne rămâne decât s-o folosim. • Formaţiunea comunistă Consiliul Oamenilor Muncii de Naţionalitate Maghiară s-a transformat în 1989 într-un ONG etnic căruia i s-a permis - prin legi anume făcute pentru a sprijini comunitatea maghiară - să devină forţă politică fără obligaţiile juridice care-i incumbă în mod normal unui partid. Prin unicitatea legislaţiei şi permisivitatea fără echivalent în ţările europene de a face politică etnicistă, provocatoare, nefavorabilă sau chiar adversă statului român, ţara noastră a devenit exemplu des citat în Europa şi în lume. Aceasta este adevărata faţă a României • Un anonim din Cârţa născut într-o familie de activişti, Kelemen Hunor, remarcat doar prin câteva merite literare de nive mediu, a ajuns de două ori ministru şi o dată vicepremier al României numai şi numai pentru că s-a născut maghiar. Mii de tineri mai capabili şi mai aplicaţi pe gestionarea trebilor economice şi politice ale unei comunităţi au plecat din ţară fără nici o şansă de a ajunge cândva în vreo funcţie minoră în Guvern. Minoritarii au locuri de conducere rezervate, cele de secretar de stat devenind o banalitate. După ce a urcat câteva trepte ale ONG-ului - partid politic, dl Kelemenia de la statul român între 5 şi 7 milioane de euro pe an, îi cheltuie după cheful domniei sale şi al ciracilor, dând o socoteală extrem de relativă organelor în drept. Aceasta e adevărata faţă a României! • Fără UDMR, fără legile laxe şi fără dinţi, fără politica uneori ineptă de proteguire a minorităţilor agresive din această ţară, Kelemen Hunor ar fi rămas agent veterinar la Cârţa. Doar deschiderea democratică şi infinita toleranţă a cetăţenilor acestei ţări i-au permis să devină un personaj notoriu, deşi realizările pur profesionale nu-l disting de marea masă a mediocrităţii. Kelemen Hunor îşi va continua aventura, va ameninţa, va dezinforma, va minţi şi va pângări în orice clipă a vieţii sale ţara care l-a făcut om, iar partidele politice româneşti îi vor întinde întotdeauna o mână - e drept, nu total dezinteresată - pentru a-l face părtaş la guvernare, chiar dacă a transformat ONG-ul înfiinţat în România într-o anexă a Fidesz şi a intereselor cercurilor retrograde din Ungaria. Căci aceasta este adevărata faţă a României! • împreună cu tovarăşii de drum vor comite ilegalităţi flagrante şi vor striga ca din gură de şarpe că majoritarii sunt vinovaţi, îşi va permite să susţină ca validă logic demenţa de a interzice, într-o sărbătoare tradiţional consacrată Eroilor, ca majoritarii să intre într-un cimitir militar internaţional şi dacă aceştia vor intra totuşi pentru a-şi realiza scopul, va da declaraţii în care întâmplarea cu pricina la proporţiile unei grozăvii echivalente cu Pearl Harbour, Hiroshima ori Guernica. Mediile internaţionale vor prelua această imensă minciună, iar ţara unde s-a născut şi al cărei cetăţean este Kelemen Hunor îi va acorda Ordinul Steaua României înfiinţat de Voievodul Unirii şi nu-i va clinti nici un fir de păr în cap. Aceasta este adevărata faţă a României! Biroul de presă al Forumului Românilor din Covasna, Harghita şi Mureş _____________________Informația biPgtttgl I Muzicianul Ursula Philippi: Fiecare orgă este unică, are vârsta, istoria şi personalitatea proprie Ursula Philippi va împărtăşi din minunata sa experienţă şi la Universitatea de Vară de Muzică Veche, din cadrul Festivalului de Muzică Veche Miercurea Ciuc, unde va susţine un curs de orgă. Aici, artista va face ca muzica veche să răsune exact aşa cum era cântată pe vremea când a fost creată urmare din pag. 1 Ce înseamnă pentru dumneavoastră orga? Ca muzician am început la pian. Eram elevă de liceu, când m-a cuprins fascinaţia orgii. De atunci, acest instrument reprezintă pentru mine dragostea de o viaţă. Cum aţi ajuns să cântaţi la acest instrument? Profesorul meu de pian de la Braşov, Eckart Schlandt, era el însuşi organist. De câteva ori am avut ocazia să asist la recitalurile dumnealui de pe balconul orgii, în acelaşi timp cântam şi în Corul Bach al Bisericii Negre. Ocazional, fără să ştiu mare lucru despre orgă, am fost rugată să cânt la liturghia bisericii de care aparţin. Toate acestea m-au marcat şi au trezit în mine dorinţa de a fi muzician de biserică. Ce simţiţi atunci când cântaţi într-un lăcaş de cult? Din fericire, locul de muncă al unui organist, locul unde mă aflu aproape zilnic, este chiar biserica. într-un spaţiu sacru te deconectezi mai uşor de cele cotidiene, te regăseşti pe tine însuţi. Lucrezi concentrat. Când faci o pauză, eşti înconjurat de obiecte de artă într-un spaţiu arhitectural deosebit. Aş putea spune: locul sfinţeşte omul, în ce fel v-a inspirat moştenirea muzicală pe care a lăsat-o Joannes Răjoni? Este una dintre personalităţile trecutului nostru din Transilvania despre care pot spune doar atât: ce mult mi-ar fi plăcut să-l cunosc! Când l-aţi descoperit pe Joannes Răjoni? Desigur, ca studentă la Conservatorul din Bucureşti, la cursul de Istoria Muzicii, fără să cunosc însă multe detalii. Faptul că deasupra numelui Căianu/Kâjoni atunci, în comunism, plutea un mister, a sporit interesul şi curiozitatea. Ca profesoară la Academia de Muzică din Cluj am dedicat studii mai în profunzime Codicelui care azi îi poartă numele. în ce fel poate inspira Căianu/Râjoni un muzician acum, la aproape 400 de ani de la moartea lui? Personalitate cu o viziune largă, fără prejudecăţi, cu deschidere generoasă către artă, un „homo universalis” al Renaşterii şi al Barocului timpuriu, Căianu îţi insuflă şi azi acel respect, acea admiraţie care te poate conduce către noi orizonturi. Ştiu că sunteţi interesată de salvarea vechilor orgi din Transilvania. Ce înseamnă, mai exact, să salvezi o orgă? O orgă poate fi salvată prin dislocarea ei dacă există un pericol iminent. Biserica stă părăsită, comunitatea nu mai există, instrumentul se prăpădeşte. în unele cazuri norocoase se găseşte o nouă locaţie pentru acea orgă. în alte cazuri se impune o refacere la faţa locului, dar lipsesc fondurile... Trebuie eventual creat un lobby pentru salvarea instrumentului, se strâng fonduri. Chiar şi orgile restaurate au nevoie de ajutor, ele trebuie valorificate, introduse într-un circuit artistic/turistic, trebuie făcute cunoscute. Câte orgi există, cu aproximaţie, la ora actuală, în Transilvania şi care este cea mai valoroasă? Estimăm că există peste 1.000 de orgi din diferite epoci în Transilvania. Instrumentele cele mai vechi păstrate la noi datează de la sfârşitul secolului al XVII-lea, încă nu avem o bază de date comună pentru tot acest patrimoniu aflat în biserici catolice, protestante, reformate, unitariene şi neoprotestante. Cât despre valoare, ce să spun? Fiecare orgă este unică, are vârsta, istoria şi personalitatea proprie. Este ca într-o mare familie, cine ţi-e cel mai drag? Ce anume vor învăţa cu dumneavoastră cursanţii Universităţii de Vară de Muzică Veche şi ce aşteptări aveţi de la o astfel de experienţă? Voi propune cu mare plăcere o privire asupra repertoriului muzicii de orgă din Transilvania. De asemenea, vom studia tehnici de interpretare bazate pe cunoştinţe istorice verificate, astfel încât Muzica Veche să răsune cam aşa cum a fost cântată ea atunci când a fost creată. Provocarea o va constitui faptul că participanţii vin cu un nivel de cunoştinţe diferit. Fiecare va fi întâmpinat la treapta pe care se află, iar eu voi fi fericită dacă reuşeşte să urce puţin. Există în România mulţi tineri care aleg să înveţe să cânte la acest instrument? Aş zice că există interes. Unii se pregătesc pentru a servi ca organişti de biserică, alţii vor să-şi lărgească orizontul, fiind de exemplu pianişti sau clavecinişti. Câţiva se dedică cu totul „reginei instrumentelor”. Studiul orgii este o nişă, el presupune şi sacrificii dacă ne gândim la condiţiile de studiu iarna, de exemplu! Cum arată viitorul organiştilor din România? Ce lucru ar fi! Dacă există implicare, în combinaţie cu fantezie şi tenacitate, dacă îţi iubeşti cu adevărat instrumentul, nu ai cum să spui: totul e pierdut! Biroul de presă al festivalului O bătrână din Topliţa, accidentată mortal de o şoferiţă din Cluj-Napoca □ După incident, şoferiţă a părăsit locul accidentului, dar a fost identificată de poliţişti şi găsită pe raza comunei Remetea Un accident rutier care s-a produs, duminică, în Topliţa s-a soldat cu decesul unei femei de 74 de ani. Potrivit Biroului de presă al IPJ Harghita, incidentul a avut loc pe strada Albinelor, cu puţin timp înainte de ora 09:00. La faţa locului s-a deplasat o echipă operativă care, în urma primelor verificări efectuate, a stabilit că victima (o localnică de 74 de ani), în timp ce se deplasa pe partea stângă a părţii carosabile, a fost acroşată de un autovehicul care a părăsit locul accidentului. Totuşi, precizează IPJ Harghita, prin coroborarea datelor şi indiciilor obţinute în urma cercetării la faţa locului cu cele rezultate din activităţile specifice de cercetare şi investigaţie, poliţiştii au reuşit identificarea autoturismului în scurt timp, elemente de identificare ale acestuia fiind transmise în teritoriu. Astfel, maşina a fost oprită pe raza comunei Remetea, ocazie cu care a fost identificat şi conducătorul auto, o femeie de 38 de ani, din Cluj-Napoca. Conform sursei citate, pe numele acesteia au fost întocmite acte premergătoare urmăririi penale, sub aspectul comiterii infracţiunilor de ucidere din culpă şi părăsirea locului accidentului, pentru care va fi propusă soluţie legală prin Parchetul de pe lângă Judecătoria Topliţa. (L.C.)