Informaţia Harghitei, ianuarie-martie 2020 (Anul 32, nr. 6587-6622)

2020-01-07 / nr. 6587

• Pagina a 2-a • 7 ianuarie 2020 • în ultimele zile pe şoselele harghitene Accidente provocate de şoferi băuţi sau fără drept de a conduce Accidente rutiere produse de şoferi aflaţi sub influenţa alcoolului, conducători auto prinşi la volan fără a avea drept de a conduce autovehicule şi băuţi, sunt câteva dintre constatările poliţiştilor din weekendul care a trecut. Astfel, în municipiul Miercurea Ciuc, un vârstnic de 75 de ani, din localitate, în timp ce conducea un autoturism pe B-dul Timişoarei din localitate, având 0,69 mg/l alcool pur în aerul expirat, în apropierea imobilului cu numărul 26 a intrat în coliziune faţă-spate cu un autoturism ce se afla oprit regulamentar în parcarea special amenajată, de tip spic. Cel în cauză a fost condus la Spitalul Judeţean de Urgenţă Miercurea Ciuc, unde i s-au recoltat mostre biologice în vederea stabilirii cu exactitate a alcoolemiei din sânge, iar pe numele său a fost întocmit un dosar de cercetare penală. La Băile Tuşnad, poliţiştii au fost sesizaţi despre faptul că pe DNE 578 circulă un autoturism al cărui conducător auto pare să fi consumat băuturi alcoolice, întrucât se deplasează mai mult pe contrasens. După ce l-au oprit, poliţiştii au constatat că maşina era condusă de un tânăr de 28 de ani, din comuna Sânsimion, care avea 1,01 mg/l alcool pur în aerul expirat. De asemenea, în urma controlului şi a verificărilor efectuate în bazele de date s-a constatat că persoana în cauză nu figurează ca fiind posesor de permis de conducere, iar documentul prezentat în acest sens, aparent eliberat de autorităţile din Ungaria, era falsificat. în cauză s-a întocmit dosar penal, pentru conducere sub influența alcoolului, conducere fără permis, complicitate la fals material în înscrisuri oficiale şi uz de fals. Un alt şofer aflat sub influenţa alcoolului a fost depistat în traficul rutier pe strada Avram Iancu din municipiul Topliţa. Este vorba despre un bărbat de 51 de ani, din municipiul Miercurea Ciuc, care avea 0,55 mg/l alcool pur în aerul expirat. Un conducător auto băut, dar şi fără permis de conducere s-a oprit cu autoturismul într-un stâlp din Gheorgheni. Şoferul de 35 de ani, din municipiul Gheorgheni, conducea un autoturism pe B-dul Lacu Roşu, având 0,58 mg/1 alcool pur în aerul expirat, a pierdut controlul şi a intrat în coliziune cu un stâlp, apoi s-a oprit în poarta imobilului cu nr. 164. Din accident au rezultat doar pagube materiale, în cauză fiind întocmit dosar penal pentru conducere fără permis şi conducere sub influenţa alcoolului, în municipiul Odorheiu Secuiesc, un tânăr de 21 de ani, din comuna Satu Mare, a fost depistat de poliţişti în timp ce conducea un autoturism pe strada Tompa László, acesta având dreptul de a conduce suspendat din data de 14.09.2019 pentru implicare într-un accident rutier soldat cu victime. (Şt.P.) Informația BMIUtfi Miercurea Ciuc. Fonduri europene pentru creşterea calităţii condiţiilor de studiu la o grădiniţă şi la atelierul-şcoală al Liceului „Kos Károly" urmare din pag. 1 „Este vorba de contractarea a două proiecte REGIO, ambele pe Axa Prioritară 4, dar pe obiective diferite, pentru creşterea calităţii infrastructurii educaţionale. La Grădiniţa Micimackó (Winnie the Pooh) este vorba de asigurarea accesului sporit la educaţie timpurie şi sprijinirea participării părinţilor pe piaţa forţei de muncă, în timp ce pentru atelierul-şcoală de la Liceul Tehnologic Kós Károly este vorba despre îmbunătăţirea infrastructurii educaţionale relevante pentru piaţa forţei de muncă. Valoarea totală cumulată a celor două proiecte este de peste 9 milioane lei, de aceste investiţii urmând să beneficieze peste 700 de copii şi tineri”, se arată într-un comunicat de presă remis de ADR Centru. Potrivit sursei citate, proiectul „Reabilitarea Grădiniţei Micimackó (Winnie the Pooh) ” din Miercurea Ciuc are o valoare totală de 2.746.371,62 lei, din care 2.596.735,65 lei reprezintă fondurile europene solicitate. Proiectul „Finalizarea lucrărilor începute la Liceul Tehnologic Kos Károly: Atelier" din Miercurea Ciuc are o valoare totală de 6.305.513,46 lei, din care 1.655.745,62 lei reprezintă fondurile europene solicitate, diferenţa de peste 4,6 milioane lei fiind contribuţia municipalităţii la cheltuielile eligibile şi neeligibile ale proiectului. „Beneficiarul finanţării - Primăria municipiului Miercurea Ciuc - a estimat că termenul de finalizare al investiţiilor pentru proiectul de la Grădiniţa Micimackó este data de 31 august 2021, iar lucrările de la atelierul-şcoală al Liceului Kos Károly se vor finaliza până la 30 aprilie 2021 ”, conform comunicatului. în acest moment, clădirea Grădiniţei Micimackó este compusă din subsol tehnic parţial, parter şi etaj, cu o suprafaţă construită de 349 mp, la care se adaugă 68,5 mp de la un şopron provizoriu, suprafaţa totală desfăşurată fiind de 813,26 mp. Clădirea a fost edificată în 1974 cu un regim de înălţime P+1, iar la începutul anilor ‘90 construcţia a fost reamenajată, realizându-se un acoperiş tip şarpantă. în urmă cu peste 15 ani, în partea nordică a clădirii s-a construit şopronul provizoriu din lemn, care a devenit, în timp, o anexă permanentă a imobilului. Prin lucrările de modernizare, suprafaţa construită totală a clădirii se va extinde la 477,5 mp, iar suprafaţa desfăşurată va creşte la peste 1.230 mp, fiind creată o suprafaţa utilă nouă de peste 370 mp (cu sala de mese). Vor fi edificate trei noi săli de grupe şi se estimează că va creşte numărul elevilor în unitatea de învăţământ preşcolar cu maximum 60 de copii. în aceeaşi timp, prin proiect se va realiza şi dotarea întregii clădiri cu mobilier, în special pentru cel de-al doilea etaj, rezultat în urma modernizării clădirii. Se vor achiziţiona echipamente atât pentru sala de mese, cât şi pentru terenul de joacă ce va fi reamenajat. Pentru atelierele de la Liceul Tehnologic Kos Károly este vorba despre finalizarea lucrărilor începute în urmă cu 12 ani, la obiectul de investiţie „Campus şcolar - clădire atelier”, în ultimii ani, Liceul Kos Károly a beneficiat de finanţare pentru reabilitare termică şi pentru dotări, dar exclusiv pentru partea de studiu, nu şi pentru atelierul-şcoală. în aceste condiţii, pentru cei peste 500 de elevi, continuarea lucrărilor la imobilul nefinalizat a devenit o prioritate. Prin proiect se doreşte reproiectarea atelierelor, împreună cu anexe şi spaţii pentru birouri, depozite pentru materiale brute şi neprelucrate, dar şi vestiare cu grupuri sanitare. Amprenta construcţiei propuse va avea o suprafaţă de peste 920 mp, respectiv o construcţie care va include trei ateliere - de tâmplărie, de zidărie, de instalaţii sanitare - un laborator de materiale, spaţii de depozitare pentru materiale neprelucrate, vestiare şi alte anexe. Noua clădire va adăposti ateliere moderne şi echipate corespunzător, indispensabile în activităţile şcolare. „Am desfăşurat recent o suită de dezbateri în regiune, cu privire la impactul fondurilor europene atrase pentru dezvoltare, în cadrul întâlnirii de la Miercurea Ciuc, a rezultat că oamenii cunosc faptul că se investeşte în baza materială dedicată educaţiei şi cunosc rolul resurselor europene pentru dezvoltare, deoarece numai din bugetul local aceste investiţii nu ar fi putut fi realizate. Edilii atrag efectiv peste 10 milioane euro, care vor duce la creşterea calităţii învăţământului prin activităţi de eficientizare energetică a clădirilor de grădiniţe, şcoli şi licee. Administraţia publică locală caută soluţii adecvate pentru a rezolva problemele de consum şi calitate a microclimatului în spaţiile de învăţământ, iar acum se va investi şi pentru modernizare şi îmbunătăţirea dotărilor. Este importantă prognozarea şi corelarea necesarului de finanţare, pentru prioritizarea tuturor investiţiilor. Pentru asigurarea bazei materiale minime, pentru realizarea de clădiri moderne, cu condiţii sanitare decente, având dotări corespunzătoare şi material didactic potrivit, programul REGIO este cea mai bună opţiune”, a declarat Simion Creţu , director general ADR Centru, citat în comunicat, în Regiunea 7 Centru (formată din judeţele Alba, Braşov, Sibiu, Covasna, Harghita şi Mureş) sunt contractate multe tipuri de proiecte pentru desfăşurarea optimă a actului educaţional, în total sumele cumulate depăşesc 55 milioane euro, pe toate axele şi domeniile de intervenţie, „care trebuie să asigure creşterea calităţii învăţământului” în regiune. Bălan. Fără permis şi băut, a provocat un accident rutier grav şi a părăsit locul faptei □ Un pasager de 25 la Terapie Intensivă Un tânăr de 28 de ani, din oraşul Bălan, a fost reţinut pentru 24 de ore, după ce a provocat un accident rutier şi a fugit de la faţa locului, fiind sub influenţa alcoolului şi fără să fie posesor de permis de conducere. Accidentul a avut loc sâmbătă dimineaţa, în jurul orei 03:10, pe strada 1 Decembrie din oraşul Bălan, în dreptul imobilului cu nr. 35. Imediat după accident, poliţiştii au demarat activităţi specifice de cercetare şi investigaţie, care au avut ca rezultat, în scurt timp, identificarea celui bănuit de producerea accidentului, în persoana localnicului de 28 de ani, care avea 0,38 mg/l de ani a fost internat alcool pur în aerul expirat, în urma cercetărilor, poliţiştii au stabilit că la ieşirea dintr-o curbă uşoară la stânga, cel în cauză a pierdut controlul şi a pătruns pe contrasens, unde s-a oprit în gardul imobilului cu nr. 35. Din accident a rezultat rănirea gravă a pasagerului din dreapta-faţă, un tânăr de 25 de ani, care a fost transportat la Spitalul Judeţean de Urgenţă Miercurea Ciuc, unde a rămas internat la Secţia de Terapie Intensivă. Tânărul de 28 de ani este cercetat în continuare pentru conducere fără permis, vătămare corporală din culpă şi părăsirea locului accidentului.