Informatia Bucureştiului, martie 1954 (Anul 2, nr. 183-209)

1954-03-01 / nr. 183

Lucrările celui de-al VI-lea Congres al Partidului Comunist Bulgar SOFIA 28 (Agerpres). — Agenţia Telegrafică Bulgară transmite : La şedinţa din seara de 26 februarie a Congresului al VI-lea al Partidului Comunist Bulgar, Tao Sian-jen a salutat Congresul din partea Partidului Comunist Chinez. Delegaţii la Congres au ovaţionat îndelung pe reprezentantul Partidului Comunist Chinez. La şedinţa din dimineaţa de 27 februariea Congresului au continuat dezbaterile pe marginea rapoartelor de activitate ale Comitetului Central al Partidului şi Comisiei Centrale de Revizie. Delegaţii la Congres, care au luat cuvîntul în cadrul discuţiilor, au aprobat călduros politica externă şi internă a Partidului Comunist şi a guvernului popular, au scos în evidenţă victoria liniei generale a partidului — linia construirii bazelor socialismului în ţară cu ajutorul Uniunii Sovietice şi în colaborare cu statele de democraţie populară. Delegaţii au citat exemple care dovedesc uriaşele transformări petrecute în viaţa ţârii în perioada dintre Congresele al V-lea şi al VI-lea ale partidului. Cei care au luat cuvîntul au arătat totodată lipsurile existente în activitatea organelor de partid şi de stat, în activitatea diferitelor ramuri ale economiei naţionale. Vorbitorii au acordat o mare atenţie problemelor dezvoltării continue a agriculturii. Gheorghi Tankov, membru al Biroului Politic al C.C. al Partidului Comunist Bulgar, a rostit o cuvîntare în care a arătat că succesele obţinute de partid au întărit şi mai mult alianţa clasei muncitoare cu ţărănimea muncitoare, au consolidat unitatea politico-morală a poporului bulgar. Această unitate se întăreşte în lupta pentru consruirea socialismului, în lupta împotriva elementelor duşmănoase. Partidul , a demascat cea mai periculoasă agentură a imperialismului internaţional — banda lui Traicio Rostov, care a încercat să acapareze Conducerea partidului şi a ţării şi să transforme Bulgaria într-un stat capitalist. Gheorghi Tankov a arătat că lichidarea bandei lui Traicip Rostov şi a altor bande contrarevoluţionare nu constituie sfîrşitul luptei de clasă. Gheorghi Tankov a chemat totodată la ascuţirea permanentă a vigilenţei. Congresul al VI-lea al Partidului Comunist Bulgar a fost salutat de: Karel Bacilek din partea Partidului Comunist Cehoslovac, de Antal Apro din partea Partidului Celor ce Muncesc din Ungaria, de Constantin Pîrvulescu din partea Partidului Muncitoresc Român, de Gogo Nuși din partea Partidului Muncii din Albania, reprezentanţiai partidelor frăţeşti. Delegaţii la Congres au întîmpinat călduros cuvîntările rostite de oaspeţi ■— reprezentanţi ai partidelor comuniste şi muncitoreşti frăţeşti. ★ SOFIA 28 (Agerpres). — Agenţia Telegrafică Bulgară transmite: In şedinţa din seara zilei de 27 februarie a Congresului al VI-lea al Partidului Comunist Bulgar au luat cuvîntul la discuţiile pe marginea rapoartelor de activitate ale C.C. al Partidului şi Comisiei Centrale de Revizie, Tudor Prahov, preşedintele Consiliului Central al Sindicatelor, Hristo Radevski, secretar al Uniunii scriitorilor bulgari, Raiko Ramianov, membru al Biroului Politic al C.C. al Partidului Comunist Bulgar. ★ SOFIA, 28 (Agerpres). — Agenţia Telegrafică Bulgară transmite: In şedinţa din seara zilei de 27 februarie, după ce in cadrul dezbaterilor pe marginea rapoartelor de activitate ale C.C. al Partidului şi Comisiei Centrale de Revizie au luat cuvîntul 38 de delegaţi, Congresul a hotărît să încheie dezbaterile in legătură cu aceste rapoarte. Deoarece delegaţii au arătat că sint întru totul de acord cu cele arătate in rapoarte, raportorii V. Cervenkov şi I. Katrandjev au renunţat la cuvîntul de încheiere. Congresul a ascultat raportul lui Boris Tascov, preşedintele Comisiei de validare care a anunţat că la Congres participă 908 de delegaţi. Congresul al VI-lea al Partidului Comunist Bulgar a aprobat in unanimitate linia politică şi activitatea practică a Comitetului Central al Partidului şi a trasat organizaţiilor de partid sarcina să se călăuzească de prevederile raportului de activitate al Comitetului Central al Partidului. A fost aprobat de asemenea raportul de activitate al Comisiei Centrale de Revizie. Acord comercial íntr® R. D. Germana şi R. P. Bulgaria BERLIN, 1 (Agerpres). — Ministerul Comerţului exterior şi intergerman al R. D. Germane a dat publicităţii un comunicat in care se arată că la 26 februarie intre Republica Democrată Germană şiRepublica Populară Bulgaria a fost semnat acordul comercial pe anul 1954. Acordul prevede o mărire considerabilă a schimbului de mărfuri între aceste două țări. Conform acordului, Republica Democrată Germană va livra Bulgariei produse ale industriei constructoare de mașini ale industriei electrotehnice, chimicale, produse de sticlă și ceramică etc. Republica Populară Bulgaria va livra R. D. Germană, tutun, vin, fructe, legume și alte produse ale agriculturii. Monopoliştii americani nemulţumiţi de vizita comercianţilor britanici la Moscova NEW YORK 28 (Agerpres). Comentariile presei americane despre tratativele de la Moscova dintre delegaţia oamenilor de afaceri britanici şi reprezentanţii guvernului sovietic reflectă vădita nemulţumire a monopolurilor americane. Astfel, ziarul „New York Times" se arată „indignat" de iniţiativa industriaşilor englezi. Neputind trece sub tăcere uriaşul răsunet trezit în lumea întreagă de aceste trtatative comerciale, încearcă să le califice drept „manevre de propagandă". La rindul său, ziarul „Washington Post" scrie că ,,guvernul american trebuie să recunoască că posibilităţile pe care le oferă un acord comercial anglo-sovietic sunt deosebit de atrăgătoare, In special in situația actuală". In încheierea articolului său, „Washington Post" subliniază că politica americană, care interzice „aliaţilor" săi comerţul cu ţările din răsăritul Europei, „a primit o lovitură în punctul său cel mai sensibil". TRATAMENTUL UMILITOR APLICAT DE AUTORITĂŢILE AMERICANE ! DEPUTAT ENGLEZ LONDRA 28 (Agerpres). — După cum relatează ziarele, deputatul laburist englez F. Yates a fost supus de autorităţile americane unui umilitor interogatoriu de trei ore, după care i-au fost luate amprentele digitale. Intr-o scrisoare adresată ministrului de afaceri externe, deputatul laburist arată că în ajunul plecării sale în S.U.A., el a fost invitat la ambasada americană unde i s-a comunicat că nu i se va acorda viza de intrare dacă nu i se vor lua amprentele digitale. In cursulvizitei sale în S.U.A., el a plecat pentru cîteva zile în Canada, dar înainte de a trece peste frontieră la înapoiere în Statele Unite el a fost supus unui nou interogatoriu la consulatul american unde i s-au luat din nou amprentele digitale. Mai mulţi deputaţi laburişti au propus ca în Anglia să se adopte măsuri asemănătoare faţă de parlamentarii şi turiştii americani care intenţionează să viziteze Anglia, dacă guvernul american nu va renunţa la asemenea măsuri. Ministerul Afacerilor Externe a anunţat că Eden va răspunde „la timpul cuvenit" scrisorii deputatului Yates. Se amintește că în urmă cu cîteva luni, Eden a trebuit să intervină personal pentru a se acorda viza de intrare în S.U.A. deputatului laburist Sydney Silverman, căruia i se refuzase intrarea în S.U.A. fără a se preciza motivele. Succese ale comuniştilor în alegerile din statul Travancore-Cocin (India) PARIS, 28 (Agerpres).Corespondentul din Delhi al agenţiei France Presse comunică primele rezultate ale alegerilor din 15 februarie pentru Adunarea legislativă a statului Travancore-Cocin. Comuniştii au obţinut 9 mandate, partidul Congresul Naţional Indian — 3, independenţii — 2, iar partidul socialist 1 mandat. Rezultatele definitive ale alegerilor vor fi anunţate la începutul lunii martie. „N. SAKSONOV ESTE N. SAKSONOV!” Sub acest titlu, revista sovietică „Ogoniok" publică textul și fotografiile de mai jos: DOAMNA Gertruda Dilrichen, văduva unui subofițer din armata hitleristă, văzînd fotografia noului campion mondial la atletică grea, Nicolai Saksonov, a strigat : „Doamne, acesta nu este Saksonov, ci soţul meu !”. Descoperirea doamnei Dilrichen, născută în imaginaţia ei bolnavă, a fost imediat speculată de revista „Quick", care este tipărită cu bani americani în Germania de vest. Această revistă reacţionară, cunoscută prin pasiunea ei pentru senzaţii ieftine şi fotografii false, a publicat portretul Gertrudei Diirichen împreună cu fotografia soţului ei, Walter Diirichen, mort în Rusia în anul 1942. Punînd alături de portretul aviatorului german fotografia sportivului sovietic Nicolai Saksonov (fotografie care a fost făcută în anul 1953 cu prilejul campionatelor mondiale din Suedia), revista afirmă că „asemanarea absolută” între aceşti doi oameni nu poate fi negată. Publicînd o convorbire cu d-na Drichen, cu titlul senzaţional : „Soţul meu trăieşte în U.R.S.S. in calitate de campion al lumii”, „Quick” anunţă că Gertrude Diirichen aşteaptă cu nerăbdare campionatele mondiale de atletică grea de la Viena, pentru ca acolo să se întîlnească cu soţul ei. Noi am hotărît să grăbim această „înfilicire". Un corespondent al nostru a plecat la Sverdlovsk şi i-a arătat lui Nicolai Saksonov revista germană care a fost mirarea sportivului sovietic. N. Saksonov a spus: — Se pretinde că eu nu sînt Nicolai Saksonov, ci Walter Dürichen. Ar însemna că n-am trăit 15 ani tn Sverdlovsk, că n-am luptat în rîndu- ' rile Armatei Sovietice în anii Marelui Război pentru Apărarea Patriei — şi, in sfîrşit, că nu eu, ci Dürichen a cîştigat campionatul mondial la bară. Ce se poate răspunde la toate aceste afirmaţii? Numai un singur lucru : este vorba de o uneltire prostească. N. Saksonov este N. Saksonov. Cu acest lucru trebuie să se împace oamna Gertrude Dürichen şi scribii — Fotografiile apărute în revista vest-germană ,,Quick" e la ..Quick ‘ care îşi înşeală siste- — Nicolii Saksonov şi soţia sa Tatiana Pavlovna pel-Mic cititorii. vesc cu uimire trucajul din „Quick“. Formarea unui comitet pvernamental al R.S.F.S.R pentru sărbătorirea a 300 de ani de la reunirea Ucrainei cu Rusia MOSCOVA, 28 (Agerpres). — TASS transmite: Prezidiul Sovietului Suprem al R.S.F.S.R. și Consiliul de Miniștri al R.S.F.S.R. au adoptat o hotărire cu privire la formarea unui comitet guvernamental al R.S.F.S.R., pentru preggătirea şi desfăşurarea festivităţilor cu prilejul împlinirii a 300 de ani de la reunirea Ucrainei cu Rusia. Comitetul a fost confirmat în următoarea componenţă: A. M. Puzanov (preşedinte), N. A. Mihailov şi L. N. Soloviev (vicepreşedinţi). Comitetul numără în total 57 de persoane printre care se află activişti pe ţărim obştesc, fruntaşi in industrie şi agricultură, oameni ai ştiinţei, culturii şi artei. Atrocităţile comise de armata britanică in Kenya LONDRA 28 (Agerpres). Prasa dii.fi Anglia publică noi date în legătură cu atrocităţile comise de armata britanică în Kenya. Potrivit unei informaţii publicate de autorităţile din Kenya, în cursul „operaţiilor“ din ultimele zile au fost ucişi 19 africani, iar alţi 18 au fost arestaţi. Dintre aceştia, 7 femei au fost condamnate la cîte 12 ani închisoare. Ziarul „Daily Worker" publică o serie de declaraţii ale unui fost inspector de poliţie din Kenya, care arată că numeroşi ofiţeri din forţele armiate britanice au născocit „torturi speciale" pentru africanii „care nu cooperează cu armata britanică". Fostul inspector citează cazul unui ofiţer de poliţie care vînează negri cu câinii, precum şi declaraţia unui african, arestat la locuinţa sa şi care a scăpat de la moarte numai datorită faptului că soldiul căruia i se ordonase să-l împuște a refuzat să asculte ordinele superiorului său. Greva generală a membrilor corpului didactic din universităţile şi şcolile secundare franceze PARIS 28 (Agerpres). — TASS transmite : La 26 februarie a avut loc în Franţa o grevă generală a membrilor corpului didactic de la universităţi, licee, colegii şi şcoli tehnice. Studenţii şi elevii au sprijinit cererea greviştilor cu privire la mărirea creditelor pentru învăţămînt. Ziarul „L’Humanité" relatează că greva din Paris s-a desfăşurat în mod organizat. Astfel, la Facultatea de Litere a Universităţii din Paris a venit la cursuri numai un singur student,ar la Facultatea de Drept s-a ţinut numai un singur curs In prezenţa cîtorva persoane. La numeroase alte facultăţi, la grevă au participat pînă la 100°/o dintre profesori şi studenţi. La Biroul de plasare din Paris şi la Sorbonna au avut loc mari mitinguri, la care studenţii şi profesorii, membri ai diferitelor organizaţii sindicale, şi-au exprimat hotărârea de a continua luptapentru satisfacerea revendicărilor lor. . La grevă au participat activ membrii Corpului didactic, studenţii şi elevii din alte oraşe ale ţării. O nouă campanie de BONN 28 (Agerpres) . Imediat după închiderea conferinţei de la Berlin a miniştrilor afacerilor externe ai celor patru mari puteri, cercurile conducătoare de la Bonn au dezlănţuit, prin radio şi presă, o intensă campanie de provocări şi calomnii împotriva Uniunii Sovietice şi a R. D. Germane. Conducătorul secţiei politice a pustru provocări şi calomnii a cercurilor conducătoare de la Bonn ui american de radio RIAS, Ewing, a declarat deschis: „In prezent ne revine misiunea de a prezenta U.R.S.S. drept vinovată de eşecul conferinţei de la Berlin". Acelaşi Ewing ia adresat instrucţiuni în scris colaboratorilor săi, cerîndu-le să intensifice activitatea de spionaj şi provocări împotriva R. D. Germane. „Acei care furnizează aceste informaţii colaboratorilor noştri, se arată în instrucţiuni, sînt rugaţi să acţioneze în spiritul lui 17 iunie 1953". (După cum se ştie, la 17 iunie 1953 elemente fasciste, sprijinite de organizaţiile diversioniste vestgermane şi americane, au încercat să organizeze un putsch în R. D. Germană). Provocări similare se întîlnesc şi" în presa de la Bonn. Neţinînd seama de opinia publică mondială, care apreciază că recenta conferinţă de la Berlin a constituit un pas înainte pe calea destinderii încordării internaţionale, ziarul „Die Zeit", care apare sub conducerea deputatului Bucerius, scrie: „Războiul rece continuă, dar cu alte mijloace Războiul cald s-a dovedit prea primejdios cu prilejul experienţei din Coreea. Locul lui va fi luat de războiul civil". Comentînd conferinţa de la Berlin, ziarul cere în mod deschis să nu se mai continue cu sistemul tratativelor menite să ducă la o destindere a situaţiei internaţionale. „Pentru occident, conferinţa de la Berlin ar fi avut importanţă numai dacă în comunicatul final s-ar fi subliniat eşecul total al acestei conferinţe. Orice încercare de a prezenta divergenţele într-o lumină mai puţin gravă, constituie o primejdie de moarte pentru occident". Ziarul cere în încheiere intensificarea politicii de remilitariziare a Germaniei occidentale și subliniază că politica lui Adenauer este singura politică adecvată pentru realizarea țelurilor revanşarzilor vestgermani. Creșterea cheltuielilor militare ale Norvegiei OSLO 28 (Agerpres). — Presa norvegiană a publicat proiectul de buget al Ministerului Apărării al Norvegiei pe anul bugetar 1954—1955. Alocările prevăzute pentru cheltuielile militare pe anul curent se cifrează la 715.900.000 coroane. Această sumă depășește cu aproape 55.000.000 coroane suma cheltuielilor de anul trecut. Pe lingă aceste așa-zise cheltuieli curente există „alocări extraordinare pentru apărare" in valoare de 844.000.000—944.000.000 coroane, in felul acesta, bugetul pe anul viitor prevede pentru scopuri militare pină la 1.600.000.000 coroane. Dar nici aceasta nu este totul, s-a anunţat că în caz de prelungire a termenului serviciului militar, alocaţiile pentru cheltuielile militare curente se vor mări. Nota adresată de guvernul R. P. Polone guvernului S. U. A. VARȘOVIA 28 (Agerpres). — P.A.P. transmite : La 27 februarie Ministerul Afacerilor Externe al Republicii Populare Polone a adresat o notă ambasadei Statelor Unite ale Americii la Varșovia. In notă se arată că la 25 februarie departamentul de stat al S.U.A. a cerut ambasadei Republicii Populare Polone la Washington să închidă trei consulate generale poloneze de pe teritoriul Statelor Unite. Guvernul Republicii Populare Polone, se arată în notă, consideră hotărîrea sus-menţionată a guvernului Statelor Unite ca o măsură cu caracter neprietenos, îndreptată spre înrăutăţirea relaţiilor dintre Statele Unite şi Republica Populară Polonă. Această hotărire constituie o verigă în lanţul total al discriminărilor şi atacurilor sistematice îndreptate împotriva relaţiilor prieteneşti între popoarele noastre. Guvernul Republicii Populare Polone protestează cu hotărîre împotriva măsurii neprieteneşti a autorităţilor Statelor Unite ale Americii şi constată că răspunderea pentru urmările acestei măsuri revine exclusiv guvernului S.U.A. Totodată In urma hotărîrii guvernului S.U.A., guvernul Republicii Populare Polone comunică că consideră imposibilă continuarea de acum înaintea activităţii instituţiilor consulare ale Statelor Unite ale Americii pe teritoriul Poloniei. In legătură cu aceasta guvernul Republicii Populare Polone cere guvernului Statelor Unite ale Americii să închidă consulatul său de la Gdansk. încheierea lucrărilor Partidului Comunist din Lituania al MOSCOVA 28 (Agerpres). — TASS transmite: Cel de-al 8-lea Congres al Partidului Comunist din Lituania şi-a încheiat lucrările. Delegaţii au discutat cu interes raportul de activitate al Comitetului Central al P. C. din Lituania, prezentat de Antanas Snecikus, secretar al C.C. al P.C. din Lituania. Raportorul şi delegaţii care au luat cuvîntul în cadrul dezbaterilor au citat multe date şi exemple, care arată că în familia frăţească a popoarelor sovietice oamenii muncii din R.S.S. Lituaniană obţin mereu noi succese în viaţa economică şi culturală. In perioada care face obiectul raportului, s-a dezvoltat considerabil industria republicii şi mai ales construcţiile navale, producţia de turbine, producţia obiectelor de consum popular. Industria republicii a îndeplinit planul pe anul trecut în proporţie de 105°/o-Datorită ajutorul permanent al statului creşte şi se dezvoltă bogăţia obştească a colhozurilor şi se întăreşte biaza tehnico-materială a agriculturii. In prezent, în Lituania există peste  de-al VlII-lea Congres 140 de staţiuni de maşini şi tractoare şi staţiuni specializate care dispun de mii de maşini pentru prelucrarea pământului, îngrijirea semănăturilor şi strîngerea recoltei. Colhozurile şi sovhozurile fruntaşe au mărit producţia de cereale şi de culturi tehnice şi au ridicat productivitatea creşterii animalelor. In acelaşi timp însă, cei ce au luat cuvîntul la congres au arătat că în dezvoltarea economiei republicii mai există lipsuri şi au criticat lipsurile din munca organizatorică şi ideologică a partidului. Congresul a apreciat ca satisfăcătoare activitatea C.C. al Partidului Comist din Lituania. In hotărârea adoptată sînt prevăzute măsuri avînd drept scop un avînt puternic al tuturor naturilor economiei republicii, îmbunătăţirea muncii organizatorice şi politice a partidului. A fost ales C.C. al P.C. din Lituania şi Comisia de Revizie. A. Snedikus a fost ales prim-secretar al C.C., iar M. Sumauskras și V. Niunka au fost aleși secretari. METODE NOI DE REDOBÎNDIRE A ODESA 28 (Agerpres). — TASS transmite : La Institutul experimental ucrainean de oftalmologie au fost elaborate noi metode de redobîndire a vederii în cazuri care înainte vreme erau considerate incurabile. Intr-un interviu acordat unui corespondent al agenţiei TASS, profesorul Vladimir Filatov, conducătorul acestui Institut, a declarat : „In practica medicinei sovietice îşi găsesc răspîndire din ce în ce mai largă metodele moderne de tratament al bolilor de ochi. A găsit apreciere din partea medicilor sovietici operaţia propusă de mine şi de elevul meu, docentul Vladimir Şevalov, de transplantare sub pleoapa inferioară, a canalului excretor al glandei salivare, care se găseşte aproape de ureche. Datorită acestei operaţii îşi redobîndesc vederea oamenii care au orbit prin uscarea ochiului, ca urmare a distrugerii glandei lacrimale, în locul lacri- VEDERII, ELABORATE IN U.R.S.S. mei ochiul este udat de salivă. Pînă acum în toate manualele și tratatele de medicină această boală — uscarea ochilor — este considerată Incurabilă. Docentul Șevalov a executat pînă acum cu succes cîteva zeci de asemenea operaţii. In ultimul timp el operează nu numai bolnavii cărora li s-a uscat complet ochiul, ci şi pe pacienţi cu un proces incipient al bolii. Acest lucru permite să se prevină dezvoltarea bolii şi să se păstreze omului o vedere bună. S. Barbaş, colaboratorul ştiinţific şef al Institutului, a elaborat un nou procedeu de grefare a corneei, care permite să se facă această operaţie copiilor chiar în vîrstă de un an. Metoda propusă de el are o mare importanţă pentru combaterea orbirii copiilor". Colectivul colaboratorilor ştiinţifici al Institutului continuă să lucreze la căutarea altor metode eficace de tratare a diferitelor boli oftalmologice. Declararea stărîî PARIS 28 (Agerpres). — După cum transmite agenţia France Presse, unul din conducătorii trupelor răsculate din Siria, Feisal Atasi, s-a adresat prin radio detaşamentelor de tancuri blindate şi motorizate cerîndu-le să se alăture răsculaţilor pentru a evita vărsarea de sînge. Postul de radio Alep a anunţat că comandantul districtului militar, Huneitra, s-a alăturat răsculaţilor. La 27 februarie a avut loc la Damasc o demonstraţie cu prilejul căreia s-a cerut dizolvarea parlamentului. Radio Alep a anunţat că forţele aeriene militare ale Siriei s-au alăturat psionale în Siria răsculaţilor. Se anunţă că la o şedinţă extraordinară a Camerei deputaţilor din Siria s-a hotărît dizolvarea parlamentului. ★ LONDRA 28 (Agerpres): Corespondentul din Beirut al agenţiei Reuter transmite că în seara zilei de 27 februarie după demonstraţia adversarilor lui Sişaklr, la Damasc a fost declarată starea excepţională. Poliţia militară a deschis de cîteva ori focul. Postul de radio Damasc a anunţat că între orele 8 seara şi 5 dimineaţa circulaţia este interzisă. încetarea din viaţă a scriitorului ucrainean Jurii Ianovski MOSCOVA 28 (Agerpres). — TASS transmite: La 25 februarie, după o boală grea, a încetat din viaţă la vîrsta de 52 de ani scriitorul ucrainean Jurii Ianovski, a cărui creaţie se caracterizează prin diversitatea genurilor abordate. Deosebit de popular este romanul său „Călăreţii din epoca războiului civil", precum şi cărţile „Pămîntul părinţilor" şi „Povestiri din Kiev". Aceasta din urmă a fost premiată cu Premiul Stalin. Lucrările lui Ianovski au fost traduse în cîteva limbi ale popoarelor din U.R.S.S. Cărţile lui au fost editate în Polonia, Cehoslovacia, Austria, Italia, Franţa, China şi alte ţări. Aproape 200.000 şomeri înregistraţi la New York NEW YORK 28 (Agerpres), TASS transmite: Potrivit relatărilor ziarului „New York Herald Tribune", împuternicitul Consiliului municipal din New York pentru problemele comerţului a declarat că numărul şomerilor înregistraţi din acest oraş se cifrează în prezent la 191.300, adică este cu 55® e mai mare decît în februarie 1953. împuternicitul a subliniat că acest număr nu cuprinde pe şomerii care nu au cerut să l se acorde indemnizaţii de şomaj şi nici pe acei cărora „nu li se cuvin" ajutoare, precum şi persoaele acre au fost concediate de la întreprinderile mici. După mai bine de 1000 de ani strimtoarea Bosfor a inghetat ANKARA 28 (Agerpres). — Agenţia France Presse transmite că pentru prima oară după mai bine de un mileniu, Bosforul a îngheţat. Blocurile de gheaţă venind din Marea Neagră s-au oprit în mijlocul strimtorii, formînd un fel de punte de circa 600 m. intre cele două maluri. Locuitorii Istanbulului traversează strimtoarea pe jos. SESIUNEA COMITETULUI EXECUTIV AL ALIANŢEI COOPERATISTE INTERNAŢIONALE BRUXELLES 28 (Agerpres). TASS transmite: La 22—24 februarie a avut loc la Bruxelles sesiunea Comitetului executiv al Alianţei Cooperatiste Internaţionale (A.C.I.) la care au participat reprezentanţi ai organizaţiilor cooperatiste din U.R.S.S., Anglia, Franţa, Elveţia, Belgia, Italia, Olanda, Danemarca şi Germania occidentală. Problemele principale dezbătute la această sesiune a Comitetului executiv au fost pregătirile pentru cel de al XIX-lea Congres al Alianţei Cooperatiste Internaţionale şi admiterea de noi membri. Cu prilejul examinării acestor probleme a ieşit la iveală deosebit de evident caracterul reacţionar al conducerii A.C.I. şi tendinţa acesteia de a subordona activitatea organizaţiei planurilor monopolurilor internaţionale. in planul de pregătiri în vederea Congresului, Comitetul executiv a elaborat o lungă declaraţie intitulată: „Declaraţia referitoare la politica în viitor a A.C.I.", în care sînt expuse sarcinile principale şi programul organizaţiei. Proclamind că scopul lor este atragerea in A.C.I. a organizaţiilor cooperatiste ale altor ţări, conducătorii Comitetului executiv se dedau în acelaşi timp, prin programul lor, la discriminări făţişe Împotriva a o serie întreagă de ţări şi, in primul rind, împotriva aşa-numitelor „ţări slab dezvoltate". Ei propun să se introducă pentru acestea o nouă etapă de tranziţie : înainte de a deveni membre, ele să treacă prin etapa de aşa-numite „membre corespondente". împotriva acestei propuneri, s-a pronunţat delegaţia sovietică, prin reprezentantul Centralei Cooperativelor, M. I. Gorelovskaia. Părerea delegaţiei sovietice a fost sprijinită de reprezentantul Ligii Naţionale a Cooperativelor din Italia. Totuşi, propunerea cu privire la introducerea categoriei de membri corespondenţi a fost adoptată cu şapte voturi şi două voturi contra. In declaraţia Comitetului executiv se prevede in continuare necesitatea participării A.C.I. la „Uniunea europeană a cărbunelui şi oţelului" şi la aşa-numitul „pod verde" (proiect de unificare a producţiei agricole şi a pieţelor dintr-o serie de ţări vesteuropene), înfiinţat după modelul acesteia, precum şi contactul cu alte organizaţii internaţionale. Reprezentanta sovietică, Gorelovskaia, respingînd participarea A.C.I. la asemenea organizaţii care servesc interesele monopolurilor internaţionale şi care sînt departe de interesele oamenilor muncii grupaţi in organizaţiile cooperatiste, a subliniat in acelaşi timp necesitatea participării A.C.I. la lupta pentru pace, pentru slăbirea încordării internaţionale, pentru îmbunătăţirea legăturilor economice şi culturale între toate ţările, pentru lărgirea comerţului internaţional. Propunerea sovietică a fost sprijinită de delegatul italian. Dar împotriva acesteia s-a pronunţat vehement preşedintele A.C.I., Hill (Anglia), la a cărui insistenţă, propunerea despre participarea A.C.I. la lupta pentru pace şi dezvoltarea legăturilor economice şi culturale a fost respinsă. La sesiune au fost examinate cererile de admitere ale organizaţiilor cooperatiste din Nigeria de est şi Kamerun, din Republica Populară Democrată Coreeană, din Republica Populară Mongolă, precum şi cererea organizaţiei naţionale suedeze a asociaţiilor de arendaşi de cost de economii şi de locuinţe. Totuşi Comitetul executiv a hotărît să aprobe numai cererea organizaţiei suedeze aminind sub diferite pretexte examinarea celorlalte cereri. Cutremure de pămînli in Pennsylvania WILKES-BARRE 28 (Agerpres). gp O nouă mişcare a straturilor de piămînt, de proporţiile unui cutremur s-a produs la 23 februarie la Wilkes- Barre, important pentru minier dirn statul Pennsylvania, făcînd să sară la aer conducte de gaz și pavajul străzilor. In seama aceleiaşi zile s-a înregiantrat un cutremur asemănător la Allsp town, oraş minier din aceeaşi regiu rug. Evenimentele din LONDRA 28 (Agerpres). Reluînd o informaţie transmisă de postul de radio New York, agenţia Reuter relatează că potrivit unor ştiri din Cairo, în cursul zilei de 27 februarie în Egipt s-au petrecut evenimente care au dus la închiderea ediţiei! la întoarcerea generalului Naghib in postul de preşedinte al Egiptului. Lt.-colonelul Naser rămîne prim-ministru. In informaţie se arată că aceste hotărîri ar fi fost luate de „consiliul revoluţionar" Egipt LONDRA 28 (Agerpres). — Corespomdentul din Cairo al agenţiei Reuter, transmite că la 27 februarie pe întregul teritoriu al Egiptului a fost declarată starea excepțională. Comunicatul oficial al „consiliului revoluţionar” din Egipt CAIRO 28 (Agerpres). — TASS transmite : Presa publică comunicatul oficial al „consiliului revoluţionar“ din Egipt în care se arată că consiliul „a invitat pe generalul Mohammed Naghib să reia postul de preşedinte al Republicii parlamentare egiptene" şi că Naghib a primit această propunere. La colonelul Gamal Abdel Naser rămîne preşedinte al "consiliului revoluţionar" şi primministru al Egiptului. In comunicat se arată că „consiliul revoluţionar" a primit în dimineaţa de 27 februarie o scrisoare din partea generalului Naghib în care acesta îşi exprimă dorinţa de a explica poporului că el „a renunţat la postul pe care îl ocupa potrivit propriei dorinţe". Naghib a adresat poporului apelul de a se uni în jurul „membrilor consiliului revoluţionar şi de a lupta pentru obţinerea independenţei ţării în cel mai scurt sract". La primirea acestei scrisori „consiliui revoluţionar" a trimis lui Naghib Invitaţia de a relua postul de preşedinte al Egiptului după ce „a primit de acesta documentul cu privire la acordul său”. Comunicatul se încheie cu apelul „consiliului revoluţionar" în care acesta cere poporului „să contribuie la menținerea ordinei pentru ca momentul critic prin care a trecut ţara să fie definitiv ■Hat".