Informatia Bucureştiului, mai 1954 (Anul 2, nr. 236-260)

1954-05-03 / nr. 236

Parada militară şi demonstraţia de 1 Mai a oamenilor muncii din Moscova MOSCOVA 2 (Agerpres). TASS transmite: Oamenii sovietici au sărbătorit cu însufleţire ziua de 1 Mai — Ziua solidarităţii Internaţionale a oamenilor muncii, sărbătoarea primăverii. Moscova era împodobită cu drapele, afişe şi panouri frumoase. Dis-de-dimineaţă, In Piaţa Roşie şi pe străzile învecinate s-au aliniat unităţile militare care au luat parte la parada de 1 Mai. In tribunele de granit ridicate de-a lungul zidurilor Kremlinului se află o mare de lume. Se află aici muncitori din întreprinderile din Moscova, ţărani din satele regiunii Moscova, oameni ai culturii, ştiinţei şi artei, ofiţeri ai Armatei Sovietice. La invitaţia organizaţiilor obşteşti şi sovietice, la sărbătorirea Zilei de 7 Mai la Moscova participă oaspeţi din ţările de democraţie populară, din marea Chină, din Republica Democrată Germană, din Coreea populară, Anglia, Franţa, Italia, Canada, Danemarca, Finlanda şi din numeroase alte tari străine. IndiaTovarăşi soldaţi şi matrozi, sergenţi şi cartnici! Tovarăşi ofiţeri, generali şi amirali! Oameni ai muncii din Uniunea Sovietică ! Dragii noştri oaspeţi din străinătate! In numele Guvernului Sovietic şi al Comitetului Central al Partidului Comun şi al Uniunii Sovietice vă salut şi vă felicit cu prilejul Zilei de 1 Mai ! Mai este Ziua Solidaritati internaţionale a oamenilor muncii, ziua frăţiei celor ce muncesc din toate ţările. In întreaga lume, în această zi oamenii muncii demonstrează unitatea lor în lupta împotriva reacţiuni imperialiste, năzuinţa lui de a apăra până la capăt cauza păcii şi securităţii popoarelor. O treime din omenire marchează tradiţionala sărbătoare de 1 Mai în condiţiile unei vieţi noi, eliberată pentru totdeauna de robia capitalistă, în condiţiile creşterii şi întăririi necontenite a lagărului socalismului şi democraţiei. Popoarele Uniunii noastre Sovietice multinaţionale demonstrează astăzi prietenia lor frăţească de nezdruncinat şi credinţa lor nestrămutată în ideile lui Marx-Engels-Lenin-Stalin, hotărîrea lor de a lupta pentru cauza comunismului şi îşi unesc şi mai strîns rîndurile în jurul Partidului Comunist şi Guvernului Sovietic. Ca întotdeauna, şi în acest an poporul sovietic întîmpină sărbătoarea de 1 Mai cu noi victorii în muncă. Pe baza creşterii puternice a industriei grele, realizată în anii de după război, partidul şi guvernul, cu sprijinul unanim al întregului popor, traduc cu succes în viaţă programul dezvoltării rapide a agriculturii, industriei uşoare şi alimentare. Sesiunea Sovietului Suprem al U.R.S.S. care a luat sfîrşit zilele acestea a făcut bilanţul unei munci uriaşe săvîrşită de poporul sovietic, în toate domeniile construcţiei comuniste şi a demonstrat în mod clar lui Sovietic şi a poporului. Sesiunea a arătat Hotărîrea muncitorilor, colhoznic lor şi intelectualităţii noastre ieşite din rîndurile poporului, de a munci în mod creator pentru binele patriei lor, pentru ridicarea continuă a bunăstării tuturor oamenilor sovietici. Legea cu privire la bugetul de stat adoptată de Sovietul Suprem al U.R.S.S. va avea lin rol important în întărirea continuă a ţării noastre, în rezolvarea noilor sarcini ale construcţiei economice şi culturale. In domeniul politicii externe, sarcina principală a guvernului nostru constă, ca şi până acum, în a nu admite dezlănţuirea unui nou război şi în a sprijini relaţiile normale între toate statele. Spre realizarea acestui ţel înalt, care are o însemnătate vitală pentru întreaga omenire, năzuiesc şi sutele de milioane de prieteni ai noştri din alte ţări. Totodată noi ne amintim întotdeauna de poruncile conducătorului şi învăţătorului nostru, întemeietorul Partidului Comunist şi al Statului Sovietic, Vladimir Ilici Lenin, şi ale marelui continuator al cauzei lui, Iosif Vissarionovici Stalin, de a îi întotdeauna pregătiţi, de a păzi ca lumina ochilor capacitatea de apărare a ţării noastre şi de a manifesta întotdeauna, în legătură cu aceasta, grija cuvenită pentru întărirea şi perfecţionarea continuă a forţelor noastre armate. In momentul de faţă, Armata Sovietică şi Flota Maritimă Militară crescute şi educate de Partidul Comunist, călite în luptele împotriva duşmanilor Statului Sovietic şi înzestrate cu o tehnică militară de prim rang, reprezintă o forţă de luptă de temut. Ele constituie un sprijin de nădejde al muncii paşnice a poporului sovietic care construieşte comunismul şi sunt întotdeauna pregătite pentru apărarea patriei lor socialiste. Tovarăşiţă se află membri ai corpului diplomatic, ataşaţi militari. Limbile ceasornicelor din turnul Spaskl al Kremlinului se apropie de ora zece. La tribuna Mausoleului urcă conducătorii Partidului Comunist şi Guvernului Sovietic, mareşali, amirali, generali. Cei prezenţi ii intimpină cu aplauze. La ora fixată apar in piață două limuzine deschise „ZIS". Intr-una din ele se află mareşalul Uniunii Sovietice, N. A. Bulganin, ministrul Apărării al U.R.S.S. In cealaltă limuzină se află comandantul parăzii, generalul de armată Kiril Moskalenko Limuzinele se intilnesc în mijlocul pieţii. Se aud cuvintele raportului; ministrul trece in revistă trupele, felicită pe ostaşii Armatei Sovietice cu prilejul Zilei de 1 Mai. De la un capăt la celălalt al pieţii răsună un puternic strigăt de „Ura" Trecerea in revistă a unităţilor militare a luat sfîrşit. Mareşalul Bulganin urcă la tribuna Mausoleului, unde rosteşte următoarea cuvintare: guvernul cheamă pe toţi oamenii sovietici să obţină noi succese în construcţia economică şi culturală, în ridicarea nivelului de trai al poporului, în lupta pentru înflorirea continuă a patriei noastre. Pentru aceasta, trebuie să ridicăm la un nivel şi mai înalt productivitatea muncii, să luptăm mai perseverent pentru îmbunătăţirea calităţii şi pentru reducerea preţului de cost a producţie , să desfăşurăm şi mai larg întrecerea socialistă pentru îndeplinirea şi depăşirea planurilor economiei naţionale, să înlăturăm mai repede lipsurile din munca tuturor ramurilor economiei naţionale şi să îmbunătăţim munca aparatului de stat. Efectivul Forţelor Armate trebuie să-şi rdice şi de acum înainte cu perseverenţă cunoştinţele sale militare şi politice, să-şi perfecţioneze măiestria de luptă. Trăiască 1 Mai, Ziua soldalităţii internaţionale a oamenilor muncii ! Trăiască eroicul popor soviete, vitezele sale Forţe Armate ! Trăiască Guvernul Sovietic ! Trăiască Partidul Comunist al Uniunii Sovietice — marea forţă inspiratoare şi conducătoare a poporului nostru în lupta pentru construirea comunismului ! Ura ! * Cuvintele de încheiere ale cuvintării mareşalului Bulganin se contopesc cu un puternic „Ura" care răsună in rîndurile atihiate ale ostaşilor sovietici. Răsună Imnul de Stat al Uniunii Sovietice, bubuie salvele salutului de artilerie. ...începe parada. Prin faţa Mausoleului şi tribunelor trec unul după altul batalioanele de elevi ai academiilor militare, care sunt socotite pe drept cuvint făuritoarele cadrelor de ofiţeri ai Armatei Sovietice. Sub comanda absoluce au săvirşit numeroase fapte de eroism nepieritoare, iar In prezent îşi perfecţionează cu succes pregătirea lor militară. Steagul din mătase alb-albastră aminteşte de întinderile nesfîrşite ale mării. Acest steag fluturînd este purtat de un tihăr chipeş, in urma căruia înaintează în pas cadenţat marinarii militari. Defilează apoi elevii şcolii de infanterie „Sovietul Suprem al R.S.F.S.R.", grăniceri, trec în maşini paraşutiştii, defilează cei mai tineri participanţi la paradă — elevii şcolilor , ,Suvorov" şi „Nahimov". Sub steagul acoperit de glorie in lupte apare divizia de infanterie de gardă din Taman. Remorcate de autovehicule, trec tunuri şi aruncătoare de mine. Simultan apar în văzduh avioane cu reacţie, de bombardament şi de finătoare. Ele zboară cu o viteză ameţitoare deasupra pieţii şi dispar după cupola Catedralei Vasili Blajennîi. Parada a luat sfîrşit. Ea a arătat că Statul Sovietic, care urmează cu consecvenţă politica păcii şi întăririi colaborării internaţionale, manifestă totodată o grijă neobosită pentru întărirea continuă a capacităţii de apărare a Uniunii Sovietice. După terminarea parăzii militare a început demonstraţia sărbătorească a oamenilor muncii din Moscova. Muzeului Istoric aflat la Intrarea in Piata Roşie. Demonstraţia oamenilor muncii din Moscova a început cu cortegiul festiv al pionierilor. Ei au defilat in cintece despre viaja fericită a copiilor sovietici. Din rîndurile lor ies in fugă, mai mulţi băieţi şi fete cu buchete de flori. Ei urcă la tribuna Mausoleului şi oferă flori conducătorilor Partidului Comunist şi ai Guvernului Sovietic. Numeroşii oaspeţi care se află în Piaţa Roşie aplaudă cu căldură îşi fac apoi apariţia în Piaţă sportivii purnind steagurile multicolore ale asociaţiilor sportive. Intra aliniere impecabilă, miile de sportivi defilează in sunetele unui marș sportiv. Răsună lozinca . ..Glorie Patriei Sovietice, glorie, glorie !" Deasupra coloanelor de demonstranți apare un ocean de drapele purpurii, se văd portrete ale lui Marx-Engels- Lenin-Stalin, ale conducătorilor Partidului Comunist şi Guvernului Sovietic — Malenkov, Molotov, Hruşciov, Voroşilov, Bulganin, Kaganovici, Mikoian, Saburov, Pervuhin, pancarte cu chemările de 1 Mai ale Comitetului Central al Partidului Comunist. Muncitorii uzinelor şi fabricilor din Moscova au venit la demonstraţia de 1 Mai minări de noile lor succese in muncă. Din iniţiativa locuitorilor Moscovei, in industria sovietică s-a desfăşurat o largă mişcare pentru ridicarea productivităţii muncii, pentru o mai bună folosire a tehnicii moderne cu care silit larg înzestrate întreprinderile sovietice. Oamenii muncii din Moscova au dat deja in acest an peste plan numeroase maşini-unelte, maşini, metale, instrumente şi alte moduse. împreună cu întreaga ţară, locuitorii Moscovei participă cu succes la rezolvarea importantei sarcini de sporire considerabilă a producţiei de mărfuri de consum popular. Prin Piaţă trec ţesătorii combinatului textil „Triphgomnaia Manufactura". In cursul primelor patru luni ale acestui an, combinatul a dat ţării* 1.000.000 de metri de ţesături peste plan. Cu flori in mîini, cu spice verzi şi ramuri de măr înflorite trec muncitorii Expoziţiei agricole unionale, care se va deschide in acest an la Moscova, profesorii şi studenţii academiei agricole „Timiriazev", lucrătorii din ministerele agriculturii şi sovhozurilor. Machetele purtate de coloanele de manifestanţi oglindesc marele ajutor pe care întreprinderile din Moscova şi instituţiile ştiinţifice îl acordă agriculturii. Uzinele din Moscova fabrică utilaj pentru noile staţii de maşini şi tractoare, institutele de cercetări ştiinţifice elaborează metode valoroase pentru sporirea fertilităţii solului. Mii de tineri locuitori ai Moscovei au plecat in regiunile răsăritene ale ţării pentru a valorifica păminturile virgine şi înțelenite. Ei intimpină astăzi acolo ziua de 1 Mai. Răsună cintece despre viaţa fericită din Ţara Sovietică, despre prietenia popoarelor Aceste cintece, strigătele voioase, muzica se contopesc cu murmurul primăvăratec de sărbătoare. Coloanele oamenilor muncii trec fără întrerupere. Se văd mari machete ale stemelor de stat ale Federaţiei Ruse şi Ucrainei. Ele sunt reunite printr-o panglică cu inscripţia: ,,un veci împreună" In luna mai a acestui an vor avea loc în Ţara Sovietică mari festivităţi cu prilejul împlinirii a 600 de ani de la reunirea Ucrainei cu Rusia. Numeroşi literaţi, savanţi şi artişti, ucraineni sunt astăzi oaspeţii Moscovei. „ Sub razele soarelui primnvăratic se văd strălucind sterele aurite ale chemărilor de I Mai: Salut frăţesc tuturor popoarelor care luptă pentru pace, pentru democraţie, pentru socialism ! Oameni ai muncii din toate ţările ! Pacea va fi menţinută şi consolidată, dacă popoarele vor lua in propriile lor mîini cauza menţinerii păcii şi o vor apăra ptnă la capăt . Intăriţi unitatea popoarelor în lupta pentru pace, sporiţi şi stringeţi rîndurile partizanilor păcii! Trăiască pacea intre popoare ! De ! Mai oamenii muncii din Moscova trimit un salut frăţesc oamenilor muncii din alte ţări. Locuitorii Moscovei salută cu căldură numeroşii oaspeţi de peste hotare care se află in tribune. Demonstranţii poartă portretele conducătorilor partidelor comuniste şi muncitoreşti şi ai guvernelor Chinei, Poloniei, Cehoslovaciei, României, Bulgariei, Ungariei, Albaniei, Mongoliei, Republicii Populare Democrate Coreene, Republicii Democrate Germane, Republicii Democrate Vietnam. Deasupra hiadurilor se văd portretele conducătorilor partidelor comuniste din Franța, Italia, Statele Unite ale Americii, Spania, Marea Britanie, India, Brazilia. Locuitorii Moscovei au ieşit la demonstraţia de 1 Mai cu pancarte pe care se pot citi cuvintele de salut frăţesc adresate oamenilor muncii din ţările de democraţie populară, marelui popor chinez, eroicului popor al Republicii Populare Democrate Coreene, demonstranţii salută forţele democratice din Germania şi Japonia. Se pot citi pe pancarte saluturi in cinstea prieteniei intre popoarele Angliei, Statelor Unite ale Americii şi Uniunii Sovietice în lupta lor pentru preîntimpinarea unui nou război şi asigurarea unei păci trainice în întreaga lume, in cinstea prieteniei intre popoarele Uniunii Sovietice, Franţei şi Italiei. In Piaţa Roşie se revarsă noi şi noi coloane de demonstranţi. Trec studenţii Universităţii de Stat din Moscova, unde învaţă tineri şi tinere de 59 de naţionalităţi, printre care tineri din China, Coreea Populară, Bulgaria, Polonia, România, Albania, Ungaria, Cehoslovacia. Trec oameni de ştiinţă, ingineri, scriitori, constructori, învăţători , bărbaţi şi femei de cele mai diferite profesii, creatori ai tehnicii moderne, ai noii culturi sovietice, a căror muncă creatoare serveşte cauzei păcii şi progresului. încadrate de steaguri purpurii se văd pretutindeni portretele întemeietorului, Partidului Comunist şi Statului Sovietic, V. I. Lenin, şi al marelui continuator al cauzei sate, I. V. Stalin. Demonstraţia de 1 Mai a durat cinci ore. Ea a fost o strălucitoare manifestare a unităţii de nezdruncinat a poporului sovietic, a Partidului Comunist şi a Guvernului Sovietic. Demonstraţia a arătat voinţa neclintită a oamenilor sovietici de a menţine şi consolida pacea, de a obţine slăbirea continuă a încordării internaţionale, de a întări nnmbnnrea internaţională. Cuvîntarea mareşalului Uniunii Sovietice N. A. Bulganin Piaţa Roşie, locul solemnităţilor populare, estempodobită cu pancarte şi drapele. Deasupra clădirilor din faţa Kremlinului se vede un portret în bazorelief al întemeietorului Partidului Comunist şi al Statului Sovietic, V. I. Lenin, şi al marelui continuator al cauzei sale, V. V. Stalin, stemele celor 16 republici unionale, pancarte cu chemările de 1 Mai, ale Partidului Comunist, ghirlande de verdeaţă. Stemele şi drapelele de stat ale Federaţiei Ruse Astăzi, în Ziua de 1 Mai, partidul şi J Şi ale Ucrainei se zăresc pe clădirea mn, Ordinul ministrului Apărării al U. R. S. S. TOVARĂŞI SOLDAŢI ŞI MATROZI, SERGENŢI ŞI CARTNICI! TOVARĂŞI OFIŢERI, GENERALI ŞI AMIRALI! Astăzi, Forţele Armate ale Uniunii Republicilor Sovietice Socialiste sărbătoresc, împreună cu întregul popor sovietic, ziua de 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a oamenilor muncii, ziua frăţiei celor ce muncesc din toate ţările. Cu prilejul zilei de 1 Mai, vă felicit şi vă urez noi succese în însuşirea tehnicii moderne de luptă, în perfecţionarea măiestriei militare şi în pregătirea permanentă de luptă a armatei, aviaţiei şi flotei. In cinstea acestei sărbători ordon : Azi, 1 Mai, la Moscova, capitala patriei noastre, în capitalele republicilor unionale şi în oraşele erau: Leningrad, Stalingrad, Sevastopol şi Odessa, să se tragă în semn de salut 20 salve de artilerie. Trăiască marea noastră patrie — Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste! Trăiască eroicul popor sovietic şi vitezele sale forţe armatei Trăiască Guvernul Sovietic! Slavă scumpului Partid Comunist al Uniunii Sovietice! MINISTRUL APĂRĂRII AL U.R.S.S. MAREŞAL AL UNIUNII SOVIETICE, N. A. BULGANIN MOSCOVA 1 (Agerpres), cu prilejul sărbătorii de TASS transmite ordinul ministrului Mai Apărării al U.R.S.S., N. A. Bulga- IN DUPĂ-AMIAZA ZILEI DE 1 MAI LA MOSCOVA MOSCOVA 3 (Agerpres). TASS transmite: La 1 Miata Moscova au avut loc tradiţionalele serbări populare. In această zi însorită s-a adunat multă lume pe Colinele lui Lenin, lingă noua clădire a Universităţii din Moscova. Din fîntînile din mijlocul pieţii, ale cărei pajişti s-au îmbrăcat în verdeaţă, a ţîşnit pentru prima oară apa. Lîngă zidurile Universităţii se apropie unul după altul autobuse împodobite cu steguleţe roşii. Cetăţenii Moscovei vin aici cu familiile lor. Ei se opresc pentru cîteva minute pe balustrada de deasupra rîului Moscova, pentru a admira măreaţa panoramă a capitalei în sărbătoare, iar apoi se îndreaptă spre intrarea principală a Palatului ştiinţei unde a fost înălţată o mare estradă. Artişti amatori — studenţi ai universităţii — prezintă moscoviţilor un program bogat şi variat. Răsună solemn „Imnul soarelui" de Ceaikovski, şi „Fiui slăvit", de Glinka, interpretat de corul studenţesc. Unul dintre studenţi recită cu mult avînt poezii de Maiakovski. La universitate studiază reprezentanţi a 59 de naţionalităţi, inclusiv tineri şi tinere din ţările de democraţie populară. Pe estradă răsună cintece ruseşti, tătare, azerbaidjene, ungureşti, romîneşti, poloneze. Locul cîntăreţilor îl iau dansatorii. In costume naţionale vii, tinerii şi tinerele interpretează un dans popular bulgar, jocul romînesc „Strba“, apoi „Ceardaş". La concertele de pe scenele deschise din toate cele 25 de raioane ale capitalei îşi dau concursul 300 de colective artistice de amatori — aproximativ 10.000 de cîntăreţi, dansatori şi muzicanţi. O mulţime de oameni îmbrăcaţi de sărbătoare s-au adunat în faţa clubului uzinei „Cauciuc". La microfonul® Instalat pe o scenă improvizată se apropie o fată îmbrăcată într-o rochie de culoare vie. Acompaniîndu-se cu acordeonul ea interpretează un cîntec popular rus. Estia Maria Zabaeva, lăcătuş la secţia mecanică a fabricii de textile „Thaelman". Corul fabricii ,,Thaelmian" este unul din cele mai vechi din capitală. Prezenţa sa la acest concert a provocat aplauzele călduroase ale auditoriului de mii de oameni. Teatrul de satiră din Moscova a prezentat în piaţa împodobită de sărbătoare din faţa Casei de cultură a uzinei de rulmenţi cu bile din Moscova scene din piesa lui Mianiakovski „Baia" precum şi din alte comedii satirice. Artiştii teatrului central al Armatei Sovietice au fost întîmpinaţi cu căldură de către muncitorii şi familiile lor, adunaţi în faţa uzinei de automobile „Stalin“. Unul dintre artişti a recitat versuri din operele poetului italian Gianni Rodari, o cîntăreaţă a interpretat noul cîntec al compozitorului sovietic Vano Muradeli „Noi plecăm, prieteni, în ţinuturile îndepărtate". Miile de ascultători au fredonat refrenul acestui cîntec, consacrat tinerilor şi tinerelor care pleacă să valorifice pămînturile din regiunile răsăritene ale ţării. La serbările populare şi-au dat concursul aproximativ 1.000 de artişti ai teatrelor şi filarmonicilor, cele mai bune ansambluri muzicale şi coregrafice. Dintre acesteia trebuie menţionate cunoscutul ansamblu de dansuri populare condus de Igor Moiseev, corul de cîntece populare „Piatnițki, colectivele artistice ucrainiene care vizitează Moscova. IN ŢĂRILE UNDE A FOST INTERZISĂ DEMONSTRAŢIA DE 1 MAI A OAMENILOR MUNCII Italia ROMA 3 (Agerpres). După cum anunţă agenţia Reuter, în urma refuzului guvernului Scelba de a autoriza ţinerea reuniunilor de 1 Mai în clădirile proprietatea statului, muncitorii de la transporturile în comun ale oraşului Roma, inclusiv şoferii taxiurilor, au declarat grevă paralizînd complet circulaţia. De asemenea, muncitorii feroviari au oprit circulaţia trenurilor pentru zece minute. Colonia franceză Pondichery PONDICHERY 3 (Agerpres). După cum anunţă agenţia Reuter, toate manifestaţiile organizate cu prilejul zilei de 1 Mai au fost interzise de administraţia colonialistă franceză din Pondichery. Unităţi poliţieneşti înarmate până în dinţi au patrulat pe străzile oraşului. Un mare miting convocat de organizaţiile sindicale nu a putut avea loc. In semn de protest împotriva hotărîrilor administraţiei colonialiste 8.000 de muncitori de la mari întreprinderi textile, nu au lucrat de 1 Mai. Aceasta, în ciuda dispoziţiilor ca toate marile întreprinderi să continue lucrul. Iran TEHERAN 3 (Agerpres), Agenţia France Presse anunţă că la Teheran ziua de 1 Mai a fost sărbătorită numai în interiorul uzinelor şi atelierelor, deoarece autorităţile au interzis manifestaţiile şi mitingurile publice. Un grup de studenţi, care a încercat sămanifesteze în cartierele centrale, a fost atacat de poliţie. 20 de studenţi au fost arestaţi. Tunisia TUNIS 3 (Agerpres). Agenţia France Presse anunţă că manifestaţiile de stradă organizate de organizaţiile sindicale cu prilejul zilei de 1 Mai, au fost interzise de autorităţile colonialiste franceze. in cursul unei reuniuni convocată de Uniunea generală a muncitorilor tunisieni, a fost adoptată o rezoluţie în care oamenii muncii tunisieni işi afirmă hotărîrea de a lupta pentru mărirea salariilor şi cer măsuri eficace împotriva şomajului, respectarea libertăţilor sindicale. De asemenea, rezoluţia cere pedepsirea asasinilor fruntaşului sindical Ferhart Hased, punerea in libertate a persoanelor deportate şi amnistierea generală a tuturor persoanelor condamnate in urma evenimentelor recente. INFORMAŢIA BUCUREŞTIULUI LOCUITORII LENINGRADULUI AU SĂRBĂTORIT SOLEMN ZIUĂ DE 1 MAI a avut loc tradiţionala paradă a marinei militare. In centrul oraşului , piaţa palatului — s-a desfăşurat parada trupelor garnizoanei Leningrad. Apoi a avut loc demonstraţia oamenilor muncii. Deasupra coloanelor de demonstranţi se înălţau pancarte cu saluturile adresate cu prilejul zilei de 1 Mai popoarelor frăţeşti care luptă pentru pace, democraţie şi socialism, şi panouri înfăţişînd victoriile în muncă. In una din coloane au mers lucrători de la uzina Stalin, care au înscris multe pagini luminoase în istoria construcţiei de turbine. Numai anul trecut puterea turbinelor cu aburi fabricate în această întreprindere a depăşit de peste două ori puterea tuturor uzinelor electrice din Rusia ţaristă. In ajunul zoei de 1 Mai uzina a fabricat înainte de termen o mare turbină cu aburi. In cinstea zilei de 1 Mai peste 10 000 de constructori de maşini-uneltş şi constructori de maşini din Leningrad şi-au îndeplinit normele cincinale. Curictorii în muncă au intîmpinat ziua de 1 Mai şi textiliştii, muncitorii din Industria de încălţăminte şi de confecţiuni din oraşul lui Lenin. Ţesătorii au dat ţării peste plan sute de mii de metri de ţesături. Colectivul combinatului Thielmann, care lucrează la fabricarea ştofelor de lînă de calitate superioară, au dat anul acesta peste plan circa 100.000 de metri de ţesături.. Demonstraţia sărbătorească a oamenilor muncii din Leningrad au durat cîteva ore. LENINGRAD 3 (Agerpres). TASS transmite , împreună cu întreaga Ţară Sovietică, locuitorii Leningradului au sărbătorit solemn ziua de 1 Mai. Mii de oameni ai muncii au ieşit pe cheiurile Nevei pentru a admira vasele de luptă ale Flotei Baltice. Pe Neva Coroane depuse la monumentul ostaşilor sovietici din Berlin BERLIN 3 (Agerpres). A.D.N transmite: Delegaţiile sindicale străine care au sosit la Berlin pentru a participa la sărbătorirea zilei de 1 Mai, au depus la 30 aprilie coroane la monumentul din Treptowpark ridicat in memoria ostaşilor sovietici cazup în luptele pentru Berlin. Au depus coroane delegaţia sovietică, delegaţia Republicii Populare Chineze şi delegaţiile altor ţări. A Pag. 3-a 1 Mai in străinătate 600.000 de demonstranţi la Şanhai ŞANHAI 3 (Agerpres). — China Nouă transmite : Oamenii muncii din Şanhai au sărbătorit festiv ziua de 1 Mai. Locuitorii din Şanhai marchează această sărbătoare pentru a cincea oară de la eliberarea oraşului lor. Ea a devenit pentru ei un măreț hotar care a marcat începutul unei vieți noi. Dis-de-dimineață, străzile Șanhaiului, inundate de razele soarelui, au fost pline de oameni.. Piața populară a îmbrăcat haină de sărbătoare. La mitingul sărbătoresc au venit toți acei, care prin muncator in întreprinderi, prin succesele lor în domeniul ştiinţei şi culturii ridică şi mai sus gloria Chinei noi. Iatăun numeros grup de feroviari. Anul trecut, lucrătorii de la direcţia, căilor ferate din Şanhai au îndeplinit planul transporturilor cu peste 125%. Anul acesta ei au obţinut succese şi mai mari. Alături de ei se văd muncitori şi funcţionari ai societăţii de electricitate din Şanhai. Anul trecut ei au dat ţării acumulări peste plan in valoare de 120.400 milioane yuani. După terminarea mitingului, coloanele participanţilor la demonstraţie au trecut prin piaţă. Coloanele oamenilor muncii din Sanhai, pentru care ca şi pentru întregul popor chinez, pacea este bunul cel mai de preţ, s-a încheiat cu o coloană de mame care împingeau cu grijă cărucioarele cu copiii lor. La demonstraţia de 1 Mai din Şanhai au participat peste 600.000 de persoane. NUMEROASE MITINGURI ŞI MANIFESTAŢII IN INDIA DELHI 3 (Agerpres) Agenţia indiană de informaţii anunţă că în întreaga Indie au avut loc mitinguri şi manifestaţii cu prilejul zilei de 1 Mai. La Delhi au avut loc 12 mitinguri la care participanţii au protestat împotriva înarmării Pakistanului de către Statele Unite şi au cerut satisfacerea revendicărilor muncitoreşti privitoare la mărirea salariilor. La Bombay, toate întreprinderile textile şi majoritatea fabricilor au fost închise, muncitorii lutnd parte la manifestaţii. La Calcutta, în cadrul unui mare miting a fost adoptată o rezoluţie de protest împotriva experienţelor cu bomba cu hidrogen. Participanţii la miting din oraşul Srinagar au adoptat o rezoluţie în care exprimă solidaritatea oamenilor munci din Caşmir cu populaţia din coloniile franceze şi portugheze din India în lupta sa împotriva colonialismului. Şedinţa din 30 aprilie a conferinţei de la Geneva a miniştrilor afacerilor externe a fost prezidată de V. M. Molotov. La discuţiile generale cu privire la problema coreeană n-au luat cuvîntul decît reprezentanţii Turciei şi Tailandei. Cuvîntările lor s-au redus la elogierea intervenţiei militare americane în Coreea şi nu a cuprins nici o propunere. La conferinţa de la Geneva, a avuc la I Mai o şedinţă in cadru incut loc la I Mai o şedinţă în cadru închis la care au participat miniştrii afacerilor externe al Angliei, Franţei, S.U.A., Republicii Populare Chineze, Uniunii Sovietice, Republicii Populare Democrate Coreene şi Republicii Coreea. In cadrul şedinţei a avut loc un schimb de păreri neoficial asupra problemei coreene. La 1 Mai a avut loc între V. M. Molotov şi J. F. Dulles o nouă întrevedere consacrată problemei energiei atomice. Ei au discutat răspunsul guvernului sovietic de 27 aprilie la memorandumul Statelor Unite din 19 martie 1954. Acest răspuns continuă să fie examnat la Washington. ba 1 Mai a sosit la Geneva Walter Bedell Smith, secretar adjunct al departamentului de stat, care îl va înlocui pe Foster Dulles în calitate de şef al delegaţiei americane la conferinţa de la Geneva. D In urma încheierii cu succes a negocierilor sovieto-libaneze, la 30 aprilie a fost semnat la Beirut un acord comercial şi de plăţi intre U.R.S.S. şi Liban. Acordul stabileşte regimul comercial şi de navigaţie şi procedura de plăţi pentru cele două ţări. Acordul a fost încheiat pe termen de un an şi va fi prelungit in fiecare an in mod automat in cazul cînd nici una din parfi nu va renunţa la el. Odată cu semnarea acordului comercial şi de profi, ambele părfi au căzut de acord in ce priveşte înfiinţarea şi statutul unei misiuni comerciale sovietice in Liban. ★ După cum s-a mai anunţat, în urma acţiunilor guvernului australian, incompatibile cu normele elementare ale relaţiilor internaţionale, Guvernul Sovietic a hotărât să recheme pe ambasadorul U.R.S.S. în Australia şi întregul personalal ambasadei sovietice. Totodată, Guvernul Sovietic a declarat că nu este cu putinţă ca personalul ambasadei Australiei să continuie să rămînă la Moscova. După plecarea personalului ambasadei sovietice, la cererea Guvernului Sovietic, apărarea intereselor Uniunii Sortn Autrilia vr fi irehnittă de legaţia Suediei la Canberra La 30 aprilie, în urma cererii Guvernului Sovietic, personalul ambasadei australiene la Moscova a părăsit teritoriul U.R.S.S. VIOLENT CUTREMUR DE PĂMÎNT IN GRECIA ATENA 3 (Agerpres) Agenţia France Presse anunţă că în urma cutremurului care a bîntuit provincia Tessalia, potrivit unor evaluări provizorii, 15.500 de persoane au rămas fără adăpost, 1.230 de case s-au prăbuşit, iar circa 3.000 de clădiri publice şi imobile de locuit au fost grav avariate. Oraşele cele mai lovite de cutremur sunt Karditsa şi Farsala, care au pierdut 20—80% din numărul total al caselor lor. ATENA 3 (Agerpres), — TASS transmite: După cum relatează ziarul „Acropolis" întreaga Tessalie este în ruine. In iuma recentelor cutremure, oraşele Farsala, Sophados, Domokos şi numeroase sate sînt rase de pe faţa pămîntului. Oraşele Voios, Karditsa, Trikkala au suferit pagube extrem de mari. Ziarul „Kathimerini" relatează că peste 30.000 de persoane au rămas färä adăpost. Conferinţa de la Geneva La discutarea problemei iedochuieze vor participa reprezentanţi ai R. D. Vietnam şi ai celor trei state asociate: Vietnam, Laos şi Cambodge a (Agerpres) — TASS MOSCOVA transmite: Corespondenţii speciali ai „Pravdei" la Geneva relatează că, în conformitate cu acordul realizat în cursul conferinţei, în afara reprezentanţilor Franţei, Angliei, S.U.A., R.P. Chineze, U.R.S.S., la discutarea problemei indochineze vor participa reprezentanţi ai R.D. Vietnam şi ai celor trei state asociate: Vietnam, Laos şi Cambodge. Conferinţa de presă organizată de purtătorul de cuvint a Conferinţa de la Geneva al delegaţiei R. P. Chineze CENEVA 3 (Agerpres). — China Nouă transmite : La 1 mai, ora 19, la Casa Presei, Huan Hua, purtătorul de cuvînt al delegaţiei R. P. Chineze la conferinţa de la Geneva, a ţinut o conferinţă de presă. El a informat pe cei peste 100 de ziarişti prezenţi din diferite ţări, că la şedinţa din 1 mai, a avut loc o discuţie generală informativă asupra problemei coreene. Apoi, Huan Hua a răspuns întrebărilor puse de ziarişti. încheierea conferinţei de la Colombo a primilor miniştri ai ţărilor din Asia de sud-est . Participanţii la conferinţă au cerut încetarea imediată a focului în Indochina, s-au pronunţat pentru interzicerea armelor de exterminare în masă şi pentru recunoaşterea drepturilor Republicii Populare Chineze — DELHI, 3 (Agerpres). — TASS transmite: Biroul Indian de informaţii anunţă încheierea conferinţei de la Colombo a primilor miniştri ai ţărilor din Asia de sud-est. Participanţii la conferinţă au cerut încetarea imediată a focului din Indochina. In comunicatul conferinţei primilor minştri dat publicităţii la 2 mai, se spune că trebuie să fie semnat un acord între toate ţările interesate şi nu deosebi între Republica Populară Chineză, Anglia, Statele Unite şi U.R.S.S. cu privire la luarea de măsuri necesare pentru a împiedica continuarea operaţiunilor militare. Participanţii la conferinţă au propus ca Franţa să declare în cadrul conferinţei de la Geneva că acordă independenţă deplină Indochinei. Primii miniştri s-au pronunţat pentru interzicerea armelor de exterminare in masă. In comunicat se arată că recunoaşterea drepturilor Republicii Populare Chineze ar contribui la o stabilitate în Asia, la micşorarea încordării internaţionale şi la adoptarea unei atitudini mai realiste faţă de problemele privind întreaga lume şi îndeosebi Extremul Orient. In ceea ce priveşte problema colonialismului, în comunicat se spune că continuarea colonialismului constituie o încălcare a drepturilor fundamentale și o primejdie pentru pacea în întreaga lume.