Informatia Bucureştiului, ianuarie 1959 (Anul 6, nr. 1680-1705)

1959-01-03 / nr. 1680

„Uninea Republicilor Sovieticei Scialiste. Ianuarie 1959“ Deda rămine înscrisă cu litere de din istorie. Primul zbor Merplaff a fost înfăptuit. Primul cornisat de pe Pământ şi-a luat avvn direcţia Lunei şi după toate zilele va ajunge la destinaţiere, duminică 4 ianuarie 1959. La trut de an, cind oamenii işi fac obicei planuri avintate, mulţi sindesc din nou că 1959 ar putea anul primelor călătorii in LunPe adresa „Sputnik— Moscoviţi început să sosească, incăindi după 4 octombrie 1957, scrisori la viitori voluntari ai Spaţiilokterplanetare. Un Onor englez era despre starea cu totul exemplă a sănătăţii lui. Un canadiaşi trimitea fotografia. Un bălţin Paris scria: „învăţ de pe at ruseşte, ca să mă pot înţelege, vecinii mei de drum". Cam i aceeaşi vreme savantul Edzvaraller, marcantă personalitate aică americană, a fost intrebatCe vor găsi primii americani vor debarca in lună ?“ Omul ştiinţă a oftat şi a dat un răss care a făcut repede ocolul Iii: „Ruşi!" N-avut mult timp şi americanii, ici parcă să se dezmintă pe ei jot, au lansat un satelit circiumfir. Dar în locul înălţimilor ceri, satelitul american a atins di citeva ore (cum s-a mai întinplisi în alte cazuri...) adincirii oceanului. Miine, Luna va prini dinţii mesaj de pe Pămin, —racheta pe bordul căreia, pe ing complicatele aparate ştiinţiie,ie Ungă emiţătoarele radiounic pe lingă aparatura necera reorii cometei artificiale, se aflâţin drapel roşu cu secera şi boiul şi cu cuvintele pe care nimi nu le va uita niciodată : „Iluiţz Republicilor Sovietice Staţie. Ianuarie, 1959". ne departe ziua In care călători Lună vor înălţa acolo un minpnt pe care viitoarele genera i astronmţi il vor împodobi L-fiare an, la 4 ianuarie, cu fii vnse de pe Pămint. Liliacul di Inţi Kursk, lalelele olandeze, Plete, de Parma, trandafirii Orientului apropiat, lotusul chinezesc — oamenii vor aduce in Lună nu numai puterea ştiinţei ci şi pe cea a frumosului fără ’de care nu pot trăi... Există de pe acum in America, oameni care au făcut parale frumuşele vinzind naivilor parcele in Lună. Fireşte, nu e prima oară cind unii virid ceea ce nu le aparţine. Simţind că pe pămint locurile in care se pot plasa comenzi militare sint pe cale de a se epuiza, mulţi oamenii politici americani se şi gindesc să instaleze baze atomice in Lună. Poţi întinde miinile de la Washington pină la Bonn, de la New-York la Londra, din Wall Street la Roma... Pentru distanţa pină la Lună miinile se dovedesc insă tot atît de scurte ca şi pentru distanţa pină la inimile oamenilor... " Acum pe toate meridianele pămintului este urmărit drumul steagului sovietic care se îndreaptă spre Lună. Un steag roşu cu secera şi ciocanul. Puterea acestui steag este de neinfrint. In ultimii 41 de ani oamenii s-au obişnuit să-l vadă deschizind drumuri noi. El a fluturat primul peste Palatul de Iarnă din Petersburg. El a fost înălţat deasupra sediului primului colhoz. El a filmat primul in bătaia violului de primăvară peste Reichstagul cucerit de la fascişti. El a vălurit solemn peste rachetodromul de pe care a fost lansat acum , un an şi trei luni cel dinţii satelit artificial al pămintului. El intimpină in fiecare dimineaţă pe muncitorii celei mai mari hidrocentrale din lume — hidrocentrala de la Stalingrad. Acum primnul salut al Pămintului adresat Lunii este dus de steagul roşu, cu secera şi ciocanul, cu steaua aurie in cinci colţuri. Acum citeva decenii poetul scria: La steaua care-a răsărit E o cale atît de lungă Că mii de ani i-au trebuit Luminii să ne-ajungă... Dar oamenilor le-au fost deajuns 41 ani de socialism ca să trimită lumina geniului lor pină la Lună. Deocamdată, pină la Lună... RADU TIULESCU O vitoria epocală a Uniunii Sovietice La ianuarie 1959, U.R.S.S. a lansat o rachetă cosmică spre Lună triaşazvoltare, a ştiinţei sovietice, in etapa de construire a comunismului, c perm astfel înfăptuirea primului zbor interplanetar. Feil că ultima treaptă a rachetei are posibilitatea să atingă şi să tureacă a de a doua viteză cosmică, de 11,2 Km/sec, ne dă încrederea că sachetansată va atinge zona Lunei în ziua de 4 ianuarie. Aparatura ştiinţifică (observaţie şi măsură, perfecţionată pe baza experienţei căpătate cu icazia isării in anii 1957 şi 1958 a celor trei sputnici, va permite obţinerea uni date importante asupra proprietăţilor fizice ale spaţiului din zona Lunei. Luarea rachetei cosmice sovietice dovedeşte inaltul nivel de dezvoltare al ştiri ii U.R.S.S. şi legătura strinsă ce există intre oamenii de ştiinţă şi colegele de muncitori, tehnicieni şi ingineri din producţie; ei au înfăptuit acta epocală realizare in cinstea celui de al XXI-lea Congres al Partidul Comunist al Uniunii Sovietice. Onii de ştiinţă din ţara noastră se bucură sincer de această nouă victorii ştiinţei sovietice, care constituie şi pentru cercetătorii din Institutul de Medică Aplicată al Academiei R.P.R. un puternic imbold pentru contribuţii noi realizări ştiinţifice şi tehnice. RADU C. BOGDAN director-adjunct ştiinţific al Institutului de Mecanică aplicată „Traian Vuia" al Academiei R. P. R. In cinstea celui de al XXI-lea Congres al P.C.U.S. Se înfăptuieşte cu succes primul zbor interplanetar Ultima treaptă a rachetei lansate în direcţia Lunei realizează viteza cosmică necesară unui asemenea zbor .. Aparatura de pe bordul rachetei şi observaţiile efectuate de ea Intr-un viitor apropiat, omul va păşi el însuşi pe suprafaţa altor planete Cu prilejul lansării cu succes la 4 octombrie 1957 a primului satelit artificial al pămintului din lume şi cu prilejul lansărilor ulterioare de sateliţi sovietici de mare greutate in cadrul programului Anului Geofizic Internaţional a fost obţinută prima viteză cosmică de 8 km. pe secundă. In urma muncii creatoare ulterioare a oamenilor de ştiinţă, constructorilor, inginerilor şi muncitorilor sovietici, în prezent a fost creată o rachetă cu mai multe trepte, ultima treaptă fiind capabilă să atingă cea de a doua viteză cosmică de 11,2 km. pe secundă, care asigură posibilitatea efectuării zborurilor interplanetare. La 2 ianuarie 1959 în U.R.S.S. a fost lansată în direcţia lunei o rachetă cosmică. Conform programului stabilit racheta cosmică cu mai multe trepte a ieşit pe traiectoria înaintării în direcţia lunei. Conform datelor preliminare ultima treaptă a rachetei a căpătat cea de a doua viteză cosmică necesară. Continuîndu-şi înaintarea, racheta a trecut peste frontiera de est a Uniunii Sovietice, peste insulele Hawai şi îşi continuă drumul deasupra Oceanului Pacific, îndepărtîndu-se rapid de pămînt. La 3 ianuarie ,ora 3:10 (ora Moscovei), racheta cosmică, înaintînd în direcţia lunei, va trece deasupra regiunii de sud a insulei Sumatra aflîndu-se la o distanţă de aproximativ 110.000 km. de pămînt. Conform calculelor preliminare, care sunt precizate prin observaţii directe, la 4 ianuarie în jurul orei 7, racheta cosmică va ajunge în regiunea lunei. Ultima treaptă a rachetei cosmice în greutate de 1.472 kg. fără combustibil este prevăzută cu un conteiner special în interiorul căruia se află aparatele de măsurat necesare efectuării următoarelor observaţii ştiinţifice : — stabilirea cîmpului magnetic al lunei; — studierea intensităţii şi variaţiei intensităţii razelor cosmice in afara cîmpului magnetic al pămintului; — înregistrarea fotonilor în radiaţia cosmică ; — stabilirea radioactivităţii lunei; — studierea repartiţiei nucleelor grele în radiaţia cosmică; — studierea gazelor componente ale materiei interplanetare; — studierea radiaţiei, corpusculare ,a soarelui; — studierea particulelor meteorice. Pentru urmărirea zborului ultimei trepte a rachetei cosmice în ea se află : — un aparat de radio emisie care emite pe două frecvenţe: 19,997 şi 19,995 MHz. mesaje telegrafice cu o durată de 9,8 şi 1,6 secunde; — un aparat de radio-emisie care emite pe frecvenţa de 19,993 MHz. mesaje telegrafice cu o durată variabilă de 0,5 — 0,9 secunde, cu ajutorul cărora se transmit datele observaţiilor ştiinţifice. — un aparat de radio-emisie care emite pe o frecvenţă de 183,6 MHz şi utilizat pentru determinarea parametrilor mişcării şi transmiterea pe pământ a informaţiei ştiinţifice — o aparatură specială destinată creării norului de natriu — o cometă artificială. Cometa artificială poate fi urmărită şi fotografiată cu mijloace optice, înzestrate cu filtre de lumină, care separă linia spectrală a natriului. Cometa artificială se va forma la 3 ianuarie aproximativ la ora 3:57 (ora Moscovei), şi va fi vizibilă aproximativ 2,5 minute în constelaţia Fecioarei, aproximativ în centrul triunghiului format din stelele Alfa-Boarului, Alfa-Fecioarei şi Alfa-Balanţei. Racheta cosmică are pe bord un fanion cu stema Uniunii Sovietice şi inscripţia: „Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste. Ianuarie 1959“. Greutatea totală a aparaturii ştiinţifice şi de măsurat împreună cu sursele de alimentare şi conteinerul este de 361,3 kg. Staţiile ştiinţifice de măsurat, situate în diferite regiuni ale Uniunii Sovietice fac observaţii asupra primului zbor interplanetar. Determinarea elementelor tracatoriei se înfăptuieşte cu ajutorul maşinilor electronice de calcul după datele măsurătorilor transmise în mod automat centrului de coordonare şi calcul. Prelucrarea rezultatelor măsurătorilor va permite obţinerea de date despre mişcarea rachetei cosmice şi determinarea sectoarelor spaţiului interplanetar în care se efectuează observaţiile ştiinţifice. Munca creatoare a întregului popor sovietic, îndreptată spre rezolvarea celor mai importante probleme ale dezvoltării societăţii socialiste în interesul întregii omeniri progresiste, a permis să se înfăptuiască cu succes primul zbor inter-planetar. Lansarea rachetei cosmice sovietice dovedeşte încă odată înaltul nivel de dezvoltare a construcţiei de rachete în U.R.S.S., demonstrează încă odată întregii lumi remarcabilele cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii sovietice înaintate. Cele mai mari taine ale universului devin mai accesibile omului, care întrun viitor apropiat va putea păşi el însuşi pe suprafaţa altor planete. Colectivele institutelor de cercetări ştiinţifice, ale birourilor de proiectare, ale uzinelor şi organizaţiilor experimentale, care au creat noua rachetă des- tinată comunicaţiilor interplanetare, închină această lansare celui de-al XXI-Iea Congres al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice. Transmiterea de date cu privire la zborul rachetei cosmice se va efectua regulat prin toate posturile de radio ale Uniunii Sovietice. ' MOSCCA 2 (Agerpres). — JASS transmite comunicatul „Cu privire la lansarea iei rachete cosmice în direcţia Iun". Anii 17—1958 au fost marcaţi prin realiri uriaşe ale Uniunii Sovietice în domeniul construcţiei de rachete. Luările de sateliţi artificiali sovietici a Pămintului au permis acumularea serialului necesar înfăptuirii zborurilor cosmice şi atingerii altor planete ale sistemului solar. Lucrările de cercetări ştiinţifice şi lucrările experimentale şi de construcţii efectuate în U.R.S.S. au urmărit crearea unor sateliţi artificiali ai pămîntului de proporţii şi greutate mare. După cum se ştie greutatea celui de al treilea satelit artificial sovietic este de 1.327 kg. în citm rînduri NAVVmiTARE ALE S.U.A. IN APROIREA COASTELOR CUBEI NEtfORK 3 (Agerpres). — Cuprum anunţă agenţia Associated Pp. de coastele Cubei sau apropiaţrei nave militare americane şi dotţiave auxiliare. Agenţia citează detaţia unui purtător de cuvînt al Miterului Marinei al S.U.A. potrivit reia „în seara zilei de 1 ianuarie ei contratorpiloare de escortă şi doi paze plutitoare pentru submarine a primit ordinul să iasă în larg la cera Departamentului de Stat“. Trimisa navelor militare ale S.U.A. spre e stele Cubei este motivată de necesita „ajutorării cetăţenilor americi din Cuba“. La ianuarie primele detaşamente ale apelor lui Fidel Castro au intraţi Havana, capitala Cubei. Coloni Ramon Barquin, comandantul I al forţelor armate cubane, a amit prin radio că forţele armate ale rpublicii sunt la dispoziţia lui FijiCastro şi că acceptă pe Manuel Urm, candidatul insurgenţilor, ca pretate al ţării. (Din presa de dimnţă). INaI 1959—1965, în Kazahstan vor construi aproximativ 13.000 de şosele auto moderne — de pa ori mai multe decit în ultimii luni. In ceea ce priveşte amploare construcţiei rutiere, R.S.S. Kazah se situează pe locul al doilean U.R.S.S., imediat după R.S.F.. N. S. Hruşciov, preşedintele Consiliului de Miniştri ai U.R.S.S., l-a primit, la 1 ianuarie, pe sardar Muhammed Naim, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri şi ministrul Afacerilor Externe al Afganistanului, cu care a avut o convorbire privind relaţiile sovieto-afgane şi colaborarea dintre U.R.S.S. şi Afganistan. La această întîlnire au participat şi alte personalităţi din partea Uniunii sovietice şi Afganistanului. (Din presa de dimineaţă). MARCA POŞTALA DEDICATA LANSĂRII SPĂRGĂTORULUI DE GHEATA ATOMIC „LENIN” MOSCOVA 3 (Agerpres). — TASS transmite: La Poşta Centrală din Moscova s-a pus in vinzare o nouă marcă poştală multicoloră din seria „Expoziţia industrială unională“. Noua marcă poştală este dedicată lansării pe apă a spărgătorului de gheaţă atomic „Lenin". Pe această marcă, a cărei valoare este de 40 copeici, figurează o imagine a spărgătorului de gheaţă, iar in colţul superior din dreapta se vede schema atomului. La 31 decembrie, persoane necunoscute au aruncat sticle cu benzină şi torţe aprinse asupra Intrării legaţiei R.P. Bulgaria din Bruxelles. Organele poliţieneşti au stabilit, pe baza unui manifest găsit în stradă, că este vorba de o faptă savirsita de emigraţia duşmană, care şi-a găsit adăpost in Belgia. (Din presa de dimineaţă). 1 lärz££m „Ilin taiKlli Ilii itt puni Milé sum milliluri roritarei Isgicr — scrie săptămînalul englez „TRIBUNE“ LONDRA 3 (Agerpres). — In numărul său de Anul Nou săptămînalul laburist „Tribune" terilor occidentale să îmbunătăţească cu celelalte ţări ale lagărului socia Relevînd creşterea bunăstării oamenilor sovietici, săptămînalul subliniază că acest lucru a devenit posibil datorită economiei socialiste. Baza ei, scrie „Tribune“, este „dezvoltarea neîncetată, care se datoreşte proprietăţii obşteşti şi capacităţii de a planifica pentru întreaga societate. In Uniunea Sovietică nu există teama de a folosi avantajele tehnicii noi, nu există şomaj“. Săptămînalul prezintă comparativ situaţia din Uniunea Sovietică şi situaţia din lumea capitalistă. „In timp ce America trece de la „dealin“ la „stagnare“, în timp ce săptămâna de patru zile (adică săptămâna de muncă incompletă, care implică reducerea corespunzătoare a salariului oamenilor muncii — n. r.) şi furnalele inactive sunt un fenomen răspîndit în întreaga lume capitalistă: în Uniunea Sovietică creşte anual nivelul producţiei“. De aici, „Tribune" trage concluzia că, în timp ce ţările socialiste ar dori să reducă cheltuielile de înarmare, puterile occidentale nu doresc reducerea bugetelor militare, deoarece întreaga lor economie se bazează pe cerepurelaţiiile lor cu Uniunea Sovietică şi lista cursa înarmărilor. „O mărturie vie a acestui contrast sunt bugetele aprobata la sfîrşitul anului la Moscova şi Washington“. Referindu-se la politica externă de pace a Uniunii Sovietice, săptăminalul declară că „dorinţa conducătorilor sovietici de a obţine un acord in problema dezarmărilor, de a pune capăt cursei înarmărilor, de a slăbi războiul rece, se confirmă în mod real şi nu o dată în practică“. Săptămînalul scrie cu indignare despre faptul că puterile occidentale, recurgînd la diferite subterfugii, resping în permanenţă propunerile sovietice. „Atitudinea Occidentului faţă de aceste propuneri, subliniază „Tribune“, este o încălcare revoltătoare a oricărei logici“. Săptămînalul pacifist „Peace News“, referindu-se la amplasarea bazelor militare americane pe teritoriul statelor străine, declară că „poziţia Rusiei în această problemă este foarte înţeleaptă“. Dacă Statele Unite ar fi ameninţate să fie încercuite de baze ale Uniunii Sovietice, scrie „Peace News“, atunci ele nu ar putea fi liniştite cu afirmaţia că aceste baze au „un caracter pur defensiv“. Ziarul examinează posibilitatea îmbunătăţirii relaţiilor sovieto-americane pe calea dezvoltării comerţului şi aminteşte obiecţiile lui Dulles în această problemă. „O astfel de poziţie, scrie „Peace News“, este asemănătoare declaraţiei că războiul rece nu poate înceta altfel, decât prin intermediul războiului cald. Dacă S.U.A. se vor situa ca înainte pe o astfel de poziție, este evident că politica guvernului lor va constitui principalul pericol pentru pacea generală“. Agenţi ai Washingtonului in rindurile armatei şi organelor secrete iraniene (Agerpres). TASS DELHI 3 transmite: Condamnînd uneltirile imperialiştilor în Orientul Apropiat şi Mijlociu, săptămînalul „India“ scrie că, în ultima vreme, s-a intensificat considerabil activitatea puterilor occidentale în Iran. Americanii consideră în prezent Iranul ca prezentând o mare importanţă din punct de vedere politic şi militar. Potrivit informaţiilor existente, continuă săptămînalul, în ultimele cîteva luni toţi reprezentanţii americani din capitala iraniană,, de la ambasador pînă la corespondenţii agenţiilor de presă, şi-au intensificat considerabil activitatea. O activitate deosebit de intensă o desfăşoară personalul ataşatului militar. Persoanele informate declarat că în prezent armata iraniană este obiectivul unor eforturi deosebite ale americanilor; ei se străduiesc ca ea să cuprindă un număr cât mai mare de agenţi americani. După cum s-a aflat, unii ofiţeri ai armatei iraniene primesc subvenţii lunare din partea americanilor, iar o parte din aceşti ofiţeri au creat o organizaţie specială care are drept scop stabilirea unui control secret asupra întregii armate iraniene. Se anunţă de asemenea că reprezentanţii americani au stabilit un control asupra organelor secrete din Iran; ca urmare ei au reuşit să-şi continue activitatea în cadrul armatei iraniene fără știrea Șahului și a cercurilor apropiate de acesta. ANUL NOU IN TARILE N.A.T.O Ora 241 Măștile au fost scoasei Desen de I. GANF (din „PRAVDA“) Surse de bucurie In preajma noului an, ziarul britanic „Daily Express" a găsit că evenimentul caracteristic al anului trecut a fost — in Anglia — marele număr de căsătorii. „Dangătul clopotelor la căsătoria tinerilor de astăzi — scria „Daily Express“ — este un criteriu al bunăstării și încrederii lor în viitor". Evident, nunţile sunt un prilej de bucurie chiar dacă concluziile trase de pe urma „boom"-ului in materie de căsătorii sunt arbitrare. Căci iată că preşedintele Confederaţiei patronilor, britanici găseşte cu totul alte surse de bucurie, in anul expirat, a declarat el satisfăcut, „a luat sfîrşit perioada de deplină folosire a braţelor de munca“. Rămine de văzut cum ,,deplina folosire a braţelor de muncă“ de pină acum a fost posibilă concomitent cu existenţa a sute de mii de şomeri... Oricum, insă, optimismul patronilor contrazice, după cum se vede, concluziile şi prevederile desluşite de „Daily Express“ in dangătul clopotelor nupţiale. 1 Libertatea lumii „libere“ ZIARUL „Reynold’s News“ a făcut un „tur de orizont“, cum se spune un limbaj de specialitate, trecînd în revistă situaţia politică în diferite ţări. „Printre toate parlamentele lumii libere, poate cu excepţia Coreeide sud — scrie ziarul — Franţa va fi ţara cu parlamentul cel mai reacţionar". S-ar putea, desigur, ca unii cititori să se întrebe cum se împacă noţiunea de „lume liberă“ cu existenţa parlamentelor reacţionare. Aceştia nu vor găsi însă răspuns la întrebarea lor in ziarul respectiv. In schimb ei vor putea descifra din alte capitole ale aceluiaşi articol ce înseamnă, în accepţia lui „Reynold’s News“, „lume liberă". Astfel, ziarul notează că una din ţările ameninţate de „pericolul roşu“ este Nepalul. Cum se manifestă această ameninţare ? Uniunea Sovietică a oferit ajutor necondiţionat acestei ţări, aşa cum a acordat autor alte ţări slab dezvoltate. Or, Nepalul este ţara in care „majoritatea celor 9 milioane de locuitori trăiesc într-o sărăcie şi mizerie atît de mare incit ar fi de neconceput pentru europeni“ — scrie ziarul. Dacă, deci, prin ajutorul Uniunii Sovietice, o asemenea situaţie s-ar ameliora, Nepalul ar înceta a fi „bastion al lumii libere“. Concluzie logică: parlamente reacţionare, sărăcie şi mizerie sunt caracteristice „lumii libere“. N-o fi vrut să spună aşa ceva „Reynold’s News", dar l-a luat gura pe dinainte şi a spus-o totuşi... ' - CgiOn Pag. 3-3 O nouă convorbire N. S. Hruşciov— Sardar Muhammed Nairn MOSCOVA 3 (Agerpres). — TASS transmite : La 2 ianuarie N. S. Hruşciov, preşedintele Consiliului de Miniştri al U.R.S.S., l-a primit pe Sardar Muhammed Nairn, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri şi ministru al Afacerilor Externe al Afganistanului. In cursul unei convorbiri prieteneşti şi cordiale a fost continuată examinarea problemelor discutate la întîlnirea care a avut loc la 1 ianuarie. Schimbul de păreri a vădit o deplină înţelegere şi identitate de vederi în ce priveşte acţiunile în vederea dezvoltării şi întăririi colaborării prieteneşti dintre cele două state, cît şi în aprecierea situaţiei actuale în Orientul Mijlociu. Să înceteze ssmanoin,cit em perseculiile impotriae celor meimiii al poporului gree ! Consiliul Central al Sindicatelor din Republica Populară Romînă îşi manifestă alături de întreaga opinie publică progresistă profunda sa indignare faţă de represiunile dezlănţuite in Grecia împotriva unor militanţi democraţi şi sindicali ,luptători consecvenţi pentru apărarea intereselor vitale ale oamenilor muncii, pentru drepturi şi libertăţi democratice. Arestarea pe baza unor legi din timpul dictaturii, fasciste şi trimiterea în faţa tribunalului militar a lui Manois Glezos, erou naţional al poporului grec, aruncarea în închisori, trimiterea în lagăre de concentrare a unui mare număr de activişti sindicali, precum şi destituirea din funcţie de către autorităţile locale a numeroşi conducători ai organizaţiilor sindicale, demonstrează întregii lumi că reacţiunea greacă urmăreşte să sugrume cu orice preţ mişcarea democratică patriotică din Grecia, să înăbuşe lupta poporului grec pentru pace şi libertate. Oamenii muncii din ţara noastră, plini de indignare faţă de măsurile samavolnice ale reacţiunii îndreptate împotriva celor mai buni fii ai poporului grec, condamnă cu toată tăria încălcarea celor mai elementare drepturi democratice şi asigură pe oamenii muncii şi întregul popor grec de deplină solidaritate frăţească cu lupta lor dreaptă pentru libertate, democraţie şi pace. n numele muncitorilor, inginerilor, tehnicienilor şi funcţionarilor organizaţi în sindicatele din Republica Populară Romînă cerem imediata punere în libertate a lui Manolis Glezos, fiu curajos şi neînfricat al poporului grec, şi a celorlalţi patrioţi greci şi activişti sindicali. CONSILIUL CENTRAL AL SINDICATELOR DIN R. P. ROMINA In urma devalorizării francului Creşterea masivă a preţurilor în Franţa PARIS 3 (Agerpres), — începutul noului an a fost marcat în Franţa prin creşterea masivă a preţurilor, provocată de introducerea de noi impozite şi de devalorizarea francului. Ziarele din 2 ianuarie au publicat liste lungi de mărfuri al căror preţ va creşte zilele acestea. La 1 ianuarie au fost majorate preţurile la următoarele mărfuri: la ceai — cu 18 la sută; la ulei — cu 9 la sută; la crupe — cu 9 la sută ; la produse de cofetărie — cu 8 la sută. In acelaşi timp au fost majorate tarifele pentru folosirea diferitelor mijloace de comunicaţii poştale, telegrafice şi de transport, precum şi taxele la consumul de gaze şi energie electrică. Tariful telefonic a crescut cu 25 la sută, costul transportului de bagaje pe calea ferată a crescut cu 5—11 la sută, taxa la curentul electric — cu 6 la sută. De la 1 ianuarie a intrat in vigoare decretul guvernului cu privire la majorarea treptată în decurs de cîţiva ani a chiriilor în casele construite înainte de anul 1948, cu 5 la sută — 25 la sută. La Paris au fost majorate taxele pentru apă. La 2 ianuarie au crescut preţurile la diferite sorturi de vinuri. S-a anunţat că la 3 ianuarie va creşte preţul piinii. Sesiunea Comisiei economice a O.N.U. pentru Africa ADDIS-ABEBA 3 (Agerpres). TASS transmite : . V. Au luat sfîrşit discuţiile generale în cadrul primei sesiuni a Comisiei economice a O.N.U. pentru Africa. Reprezentanţii, puterilor coloniale s-au limitat doar la raţionamente generale cu privire la necesitatea dezvoltării economice a ţărilor Africii şi nu au formulat nici un fel de propunere concretă. In special, declaraţia delegatului englez a exprimat intenţia de a menţine cît mai multă vreme regimul colonial, regim detestat de popoarele Africii. Pe de altă parte, delegaţii statelor africane au condamnat în cuvîntările lor colonialismul şi s-au pronunţat pentru lichidarea cît mai grabnică a rânduielilor coloniale. Sesiunea a trecut la examinarea punctelor următoare de pe ordinea de zi. Un compromis precar în partidul de guvernamînt japonez TOKIO 3 (Agerpres). — Agenţiile de presă relatează că s-a realizat un compromis temporar între grupul de opoziţie din partidul liberal-democrat de guvernămînt din Japonia şi fracţiunea conducătoare din acest partid, care îl sprijină pe primul ministru Kişi. Cei trei miniştri demisionaţi, care fac parte din grupul de opoziţie, au respins cererea lui Kişi ca ei să-şi retragă demisiile. In această situaţie, Kişi a fost nevoit să primească demisiile şi să numească noi titulari pentru portofoliile rămase vacante. Refuzul miniştrilor opoziţionişti de a-şi retrage demisiile dovedeşte că compromisul realizat este foarte precar. Ceea ce a determinat fracţiunea lui Kişi să facă concesii opoziţiei din partid este dorinţa primului ministru de a asigura adoptarea fără dificultăţi a bugetului pe anul 1959, care provoacă îngrijorare în ţară. Potrivit proiectului acestui buget, cheltuielile militare vor spori cu 10 la sută faţă de anul trecut. Guvernul intenţionează să supună proiectul noului buget la sesiunea Dietei, care începe la 25 ianuarie. Cu şi fără comentarii Nelson Rockefeller se restrînge O PASIONANTĂ problemă frămîntă în prezent presa americană. Unde va locui Nelson Rockefeller, noul guvernator al statului New York ? Nu pentru că, ferească sfîntul, magnatul petrolului american ar fi primit somaţie de evacuare. Aşa ceva se poate întimpla unui Nelson oarecare, dar nu unui Nelson Rockefeller. Problema este că, dimpotrivă, de la 1 ianuarie 1959, cînd îşi începe, exercitarea mandatului de guvernator, magnatul petrolului va dispune de două locuinţe. De obicei, guvernatorii locuiesc în imobilele statului. Or, Nelson Rockefeller posedă în cel mai aristocratic cartier al New Yorkului o locuinţă care se compune din nu mai puţin de 32 de camere, başca dependinţele. Pe lingă somptuosul său „home", casa guvernatorială este o cocioabă. Va admite oare Nelson Rockefeller ca, de dragul tradiţiei, să se ,,restrîngă““, limitîndu-se la biata căsuţă de guvernator ? Noroc că tradiţia nu-i cere să se „limiteze“ doar la salariul de guvernator. Căci Rockefeller va avea mai departe dreptul să-şi încaseze dividendele celor peste 100 milioane dolari de care dispune. Ce s-ar fi făcut el oare numai cu 50.000 dolari anual, cît este salariul unui guvernator ! Un asemenea salariu de „mizerie“ nu acoperă nici măcar cheltuielile de buzunar ale unui Rockefeller. Dar, mărinimos cum este, nu va cere să i se majoreze leafa. Poate că astfel va fi scutit de obligația de a se „restrânge“ în așa fel încit să fie nevoit a locui permanent în casa guvernatorială. 1 AAAAAAA/WWI Ultimele ştiri sportive • Ieri a avut loc la Paris şedinţa comisiei U.E.F.A. pentru stabilirea programului turneului de juniori ce se va desfăşura în R. P. Bulgaria. După cum se ştie echipa României face parte din grupa B alături de echipele Turciei, Italiei, Angliei şi Greciei. Formaţia noastră de juniori va susţine următoarele partide: la 28 martie cu Turcia, la 30 martie cu Grecia, la 3 aprilie cu Anglia, şi la 5 aprilie cu Italia . Din Budapesta se anunţă că clubul Honvéd a propus clubului C.C.A. Bucureşti ca cele două meciuri de baschet pentru „Cupa campionilor europeni“ să aibă loc primul la 12 februarie, la Bucureşti şi al doilea la 28 februarie, la Budapesta. C.C.A.a făcut contrapropunere pentru 25 ianuarie la Bucureşti şi 17 februarie la Budapesta. Deoarece cele două cluburi nu au căzut de acord asupra datelor, o hotărâre va fi luată de Federația Internațională. BULETIN METEOROLOGIC INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICA: Azi, la ora 8, în Bucureşti, temperatura aerului a fost de 4 grade. Timpul probabil de miine. Vremea se menţine relativ călduroasă şi umedă, cu cerul mai mult noros. Dimineaţa şi seara ceaţă. Temporar burniţă sau ploaie slabă. Vint slab din vest și sud-vest. Temperatura in scădere ușoară, va fi cuprinsă noaptea între 0-2 grade iar "Wf Wieg?»