Informatia Bucureştiului, mai 1959 (Anul 6, nr. 1782-1806)

1959-05-02 / nr. 1782

■vm'i 'Tir~T^"" 1 MAI PESTE HOTARE Triiltimii parada miliara ai demonstratia oasteior luasii din capitala lui sovietice MOSCOVA 1 (Agerpres) TASS transmite: " Cu prilejul sărbătoririi zilei de 1 Mai, in Piaţa Roşie din Moscova a avut loc tradiţionala paradă militară şi demonstraţia oamenilor muncii din capitala Uniunii Sovietice. Parada militară, care a durat 40 de minute, a început la ora 10 dimineaţa (ora Moscovei). Pînă la această oră mii de cetăţeni ai Moscovei, inovatori în industrie şi agricultură, oameni de cultură, oameni de stat şi fruntaşi ai vieţii publice, ofiţeri superiori ai Forţelor Armate ale U.R.S.S. au luat loc în tribunele din Piaţa Roşie. Tot aici se aflau ■ oaspeţi din 50 de ţări străine, membri ai corpului diplomatic, ataşaţi militari străini. Cei prezenţi au salutat prin aplauze furtunoase apariţia la tribuna Mausoleului a conducătorilor partidului comunist şi guvernului sovietic: A. B. Aristov, L. I. Brejnev, E. A. Furţeva, N. S. Hruşciov, N. Q. Ignatov, A. I. Kiricenko, F. R. Kozlov, A. I. Mikoian, M. I. Suslov, N. M. Sverbik, K. E. Voroşilov, D. S. Poleanski. Cuvîntarea mareşalului H. I. MALINOVSKI Parada a fost primită de mareşalul R. I. Malinovski, ministrul Apărării al U.R.S.S. Însoţit de comandantul parăzii, mareşalul R. S. Moskalenko, el a trecut în revistă trupele aliniate în Piaţa Roşie şi străzile învecinate, a felicitat pe ostaşi cu prilejul sărbătorii. După aceea, mareşalul Malinovski a adresat soldaţilor, matrozilor, ofiţerilor, oamenilor muncii din Uniunea Sovietică şi oaspeţilor de peste hotare tradiţionala cuvintare de 1 Mai. M ministrul Apărării al U.R.S.S. a arătat că cercurile guvernante ale puterilor occidentale încearcă prin toate mijloacele să se opună iniţiativelor paşnice ale U.R.S.S. şi slăbirii încordării internaţionale. Ele fac mari eforturi pentru a împiedica crearea unei atmosfere prielnice apropiatelor conferinţe dintre Est şi Vest. Mareşalul Malinovski a subliniat în cuvîntarea sa că acordurile militare bilaterale încheiate de S.U.A. cu Iranul, Turcia şi Pakistanul, crearea unor noi baze militare în jurul U.R.S.S. şi celorlalte ţări ale lagărului socialist, militarizarea intensă a Germaniei occidentale — toate acestea urmăresc încordarea relaţiilor internaţionale şi aţîţarea istoriei războinice. Nu există însă forţe în lume, a declarat în cuvîntarea sa mareşalul Malinovski, care ar putea învinge lagărul socialist. Forţele Armate sovietice sînt gata să dea în orice moment o ripostă zdrobitoare agresorului, dacă el va cuteza să tulbure munca paşnică a poporului sovietic. Mareşalul Malinovski a subliniat că poporul sovietic sărbătoreşte ziua de 1 Mai într-o perioadă în care ţara a trecut la construcţia desfăşurată a societăţii comuniste. Mareşalul Malinovski a arătat că popoarele marii Chine, ale tuturor ţărilor de democraţie populară păşesc intr-o familie unită spre viitorul luminos al omenirii — comunismul. Se lărgeşte lupta popoarelor coloniale pentru eliberarea şi independenţa lor naţională. In acordurile fanfarei, alcătuită din mii de persoane, parada a fost deschisă de elevii academiilor i militare. După ofiţerii elevi ai academiilor militare, au urmat marinarii şi grănicerii. Cei prezenţi în Piaţa Roşie au salutat cu multă căldură pe cei mai tineri participanţi la paradă — elevii liceelor militare „Suvorov“ şi „Nahimov“. După o clipă uruitul motoarelor a umplut Piaţa. Au fost întîmpinaţi cu aplauze puternice ostaşii diviziei „Taman“, care s-a acoperit de glorie în luptele din timpul celui de-al doilea război mondial, care au trecut în transportoare blindate. Au urmat apoi trupe de desant în autocamioane şi tanchete. Parada a fost încheiată de artilerie. După terminarea parăzii a început demonstraţia reprezentanţilor oamenilor muncii din Moscova. Potrivit tradiţiei, în capul coloanei au defilat sportivii — 11.000 de tineri şi tinere îmbrăcaţi în costume în culori vii de primăvară. Au trecut în goană motocicliştii purtînd flamuri înfăţişînd cei trei sateliţi sovietici ai pămîntului şi racheta cosmică. Sportivii au făcut loc apoi unui grup de copii care au trecut spre Mausoleu. Micii cetăţeni ai Moscovei s-au urcat în tribună şi în ropotul aplauzelor au înmînat buchete de flori conducătorilor partidului comunist şi guvernului sovietic. Manifestanţii purtau portrete ale conducătorilor partidului comunist şi guvernului Uniunii Sovietice. Un panou uriaş purtat de una din coloane are inscripţia „Comunismul va învinge!“ Printre sutele de steaguri purpurii s-a repetat de mai multe ori cifra „7“. Ea aminteşte despre septenalul în care a păşit poporul sovietic. Pe multe panouri sînt inscripţiile „Vom îndeplini înainte de termen planul septenal!“ Prin piaţă au trecut apoi membrii brigăzilor de muncă comunistă. Privirile au fost apoi atrase de machetele celor mai moderne strunguri automate, dispozitive şi aparate, pe care le poartă manifestanţii. Cei din tribune au salutat cu căldură pe oamenii de ştiinţă şi constructorii sovietici. Ei sînt cei care au realizat sincrofazotronul de zece miliarde electronvolţi — cel mai mare din lume, generatorul molecular — o minune a tehnicii moderne, admirabilele maşini de calcul. In Piaţa Roşie au răsunat apoi cu o nouă vigoare cîntece vesele, s-au auzit glasuri pline de bucurie. A trecut tineretul. Pentru câteva minute întreaga piaţă s-a transformat într-un uriaş lan unduitor de cereale. Acum defilau lucrătorii sovhozurilor şi colhoznicii din împrejurimile Moscovei. Pe steaguri, panouri, drapele s-au repetat de mai multe ori cuvintele „Pace!“, „Prietenie !“. Aceste cuvinte de salut locuitorii Moscovei le-au adresat tuturor popoarelor care luptă pentru pace, democraţie şi socialism. Demonstraţia de la Moscova consacrată zilei de 1 Mai, ziua internaţională a solidarităţii oamenilor muncii, a durat peste două ore. Sute de mii de oameni au trecut prin Piaţa Roşie, demonstrînd unitatea de nezdruncinat dintre partidul comunist şi poporul sovietic, care construieşte comunismul. Plini de entuziasm şi voioşie, oamenii muncii din Moscova îşi arată încrederea în partid şi guvern TELEFOTO Agerpres 3n. ritrim THU kudSixt»-L■ Manifestaţia sărbătorească de la Pekin PEKIN I (Agerpres). Poporul chinez de 650.000.000 a sărbătorit într-un cadru festiv şi cu mare bucurie ziua de 1 Mai — Ziua solidarităţii oamenilor muncii din toate ţările. De dimineaţă în piaţa Tiananmîn din Pekin s-au adunat mii de oameni — fruntaşi în producţie, maeştri ai recoltelor bogate, oameni de ştiinţă şi tehnicieni, delegaţii din diferite provincii şi regiuni autonome. La tribune au luat loc de asemenea numeroşi oaspeţi din străinătate. Cei prezenţi au întîmpinat cu aplauze prelungite apariţia la tribună a lui Mao Tze-din, preşedintele C.C. al P.C. VARŞOVIA (Agerpres). — Varşovia a îmbrăcat straie de sărbătoare. Străzile şi pieţele erau pavoazate cu drapele roşii şi albe-roşii, pretutindeni se vedeau portrete ale lui Marx, Engels, Lenin, lozinci de 1 Mai, panouri. La ora 10 la tribuna centrală instalată în piaţa din faţa Palatului Ştiinţei şi Culturii au urcat W. Gomulka, prim-secretar al C.C. al P.M.U.P., A. Zawadzki, preşedintele Consiliului de Stat al R. P. Polone, J. Cyrankiewicz, preşedintele Consiliului de Miniştri, membrii Biroului Politic al C.C. al P.M.U.P., membrii guvernului, conducători ai partidelor politice şi ai sindicatelor, precum şi Chinez, Liu Şao-ţi, preşedintele Republicii Populare Chineze, Sun Tinlin şi Dun Biu, vicepreşedinţi ai R. P. Chineze, Ciu De, preşedintele Comitetului Permanent al Adunării Reprezentanţilor Populari din întreaga Chină, Ciu En-lai, premierul Consiliului de Stat, membrii Biroului Politic al C.C. al P.C. Chinez, conducători ai partidelor democratice şi organizaţiilor obşteşti din ţară. Intri-preşedintele Republicii Indonezia, Sukarno, care vizitează Polonia. In numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Unit Polonez, W. Gomulka a felicitat pe oamenii muncii din Polonia cu prilejul sărbătorii internaţionale a oamenilor rmuncii. Apoi a început manifestaţia de 1 Mai.. Ea a fost deschisă de o coloană de stegari, urmată de veteranii mişcării muncitoreşti revoluţionare poloneze, de copii, tineret, de colectivele întreprinderilor industriale şi instituţiilor din capitala Poloniei. Manifestaţia sărbătorească a oamenilor muncii din Varşovia a durat cîteva ore, bună erau de asemenea Ferenc Münnich, preşedintele guvernului revoluţionar muncitoresc-ţărănesc ungar, J. Dieckmann, preşedintele Prezidiului Camerei Populare a R. D. Germana, conducătorii delegaţiilor partidelor comuniste şi muncitoreşti din Polonia, Albania, Indonezia și Italia. Defilarea de Alai a oamenilor muncii din capitala Chinei a fost deschisă de o coloană de stegari. Pe panouri erau înscrise cu litere mari lozincile: „Trăiască marxism-leninismul !“, „Trăiască R. P. Chinezăl", „Trăiască P. C. Chineză", „Trăiască lagărul socialist in frunte cu Uniunea Sovietică!", „Trăiască pacea in întreaga lume“. Apoi au defilat pionierii, urmaţi de coloana muncitorilor. Prin faţa tribunelor au defilat peste 100.000 de constructori de maşini, textilişti, lucrători din multe întreprinderi din Pekin. Avlnd în frunte o fanfară alcătuită din artişti amatori din instituţiile de î învăţămint din Pekin, a defilat apoi coloana elevilor şi studenţilor — viitorii ingineri, medici, metalurgişti, profesori. Manifestaţia sărbătorească s-a încheiat prin defilarea coloanei de 14.000 de sportivi. In total la manifestaţia de 1 Mai au luat parte peste 500.000 persoane. LA VARŞOVIA ÎN ŢĂRILE CAPITALISTE CU prilejul zilei de 1 Mai, Partidul Comunist din Marea Britanie a dat publicităţii o declaraţie, în care cere tuturor oamenilor muncii din Anglia să desfăşoare şi mai larg lupta împotriva reacţiunii, pentru drepturile vitale ale muncitorilor, pentru victoria socialismului. ★ ne LA Stockholm a avut loc o mare manifestaţie de 1 Mai. Coloanele de manifestanţi au defilat prin centrul oraşului, îndreptindu-se spre cartierul tradiţional al manifestaţiilor de 1 Mai, Erdei. Aici a avut loc un miting la care au liat cuvîntul Oke Nilsson, preşedintele Sindicatului Metalurgiştilor, şi prof. Brur Reksed. IN seara zilei de 30 aprilie, preşedintele Mao Tzedun a primit delegaţia militară algeriană în frunte cu Omar Ussedik. Au fost de faţă general de armată Huan Ke-cen şi general-locotenent Ian Siu-şan. FELDMAREŞALUL MONTGOMERY A PARASIT MOSCOVA, PLECIND SPRE LONDRA MOSCOVA (Agerpres). — TASS transmite: In dimineaţa zilei de 1 mai a părăsit Moscova, plecînd spre Londra, feldmareşalul Montgomery, care a vizitat U.R.S.S. timp de trei zile. înaintea plecării, pe aerodromul Vnukovo, mareşalul Montgomery a declarat că este foarte satisfăcut de vizita făcută în Uniunea Sovietică. Am avut o convorbire interesantă, cu d. Hruşciov, a spus el, au fost plăcute întîlnirile cu vechii prieteni din timpul războiului — mareşalii Sokolovski, Konev şi alte personalităţi militare. Montgomery a subliniat că i-a produs o puternică impresie Universitatea de stat din Moscova, pe care a vizitat-o. Stîrnesc admiraţie — a declarat de noile construcţii de locuinţe” dinn Moscova, în special în partea de sud-vest a oraşului. PREŞEDINTELE RP. CHINEZE A PRIMIT PE REPREZENTANŢII DIPLOMATICI PEKIN (Agerpres) Agenţia China Noura antinţră că la 30 aprilie, Liu Şao-ţi, preşedintele Republicii Populare Chineze, Sun Tin-lin şi Dun Biu, vicepreşedinţi ai R.p. Chineze, au primit pe ambasadorii, însărcinaţii cu afaceri şi însărcinaţii cu afaceri ad interim ,eredităţi în China, care Lau felicitat cu ocazia alegerii lor în posturi înalte de stat şi le-au urat sănătate. Liu Şiao-ţi, preşedintele R. p. Chineze, a urat sănătate tuturor reprezetanţilor diplomatici. El a urat pace şi fericire tuturor ţărilor şi dezvoltarea în permanenţă a prieteniei între popoarele lumii. ÎNTREVEDEREA CONDUCĂTORILOR P. C. CHINEZ CU DELEGAŢIA DE PARTID ŞI GUVERNAMENTALA A. R. P. UNGARE PEKIN 1 (Agerpres) China Nouă transmite: In seara zilei de 30 aprilie, Liu Şao ţi, Cin En-laj şi alţi conducători ai Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez au avut o întrevedere cu Fi Miinnioh, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Socialist Ungar, şi cu ceilalţi membri ai delegaţiei de partid şi guvernamentale ungare. După întrevedere a avut loc o recepţie în cinstea înalţilor oaspeţi ungari. RIWPURI CU prilejul celei de a 60-a aniversări, Prezidiul Sovietului Suprem al U.R.S.S. l-a decorat pe Ivan Rodiţa, preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem al R.S.S. Moldoveneşti, cu Ordinul Steagul Roşu al Muncii pentru meritele sale faţă de statul sovietic. ZIARELE sovietice anunţă că la 30 aprilie a avutde la Kremlin ceremonia remiterii ordinelor şi medaliilor unui grup de lucrători din industria de gaze şi a petrolului, decoraţi pentru succese în muncă. INFORMATIA Pag. 3-a» LA PRAGA PRAGA (Agerpres). — In jurul orei opt dimineaţa, manifestanţii au început să se adune în piaţa Vaclav. La tribuna guvernamentală au luat loc Antonin Novotny, prim secretar al C.C. al P.C. din Cehoslovacia, preşedintele Republicii Cehoslovace, Viliam Siroky, preşedintele guvernului, Zdenek Fierlinger, preşedintele Adunării Naţionale, Vaclav Kopecky, vicepreşedinte al guvernului, membrii Biroului Politic al Comitetului Central al P. C. din Cehoslovacia, secretari ai C.C. al P.C. din Cehoslovacia, activişti de seamă ai Frontului Naţional, miniştri, precum şi Toi En Ghen, preşedintele Prezidiului Adunării Populare Supreme a R.P.D. Coreene. Antonin Novotny a rostit o scurtă cuvîntare în care a felicitat pe cei prezenţi cu prilejul zilei de 1 Mai — sărbătoarea internaţională a oamenilor muncii. Apoi a început defilarea sărbătorească. Manifestanţii au purtat numeroase panouri care ilustrau realizările Cehoslovaciei în construirea socialismului, succesele dobîndite de oamenii muncii din Praga în cadrul întrecerii în cinstea zilei de 1 Mai. ÎNAPOIEREA tov. avram bunaciu, MINISTRUL AFACERILOR EXTERNE In după-amiaza zilei de 30 aprilie s-a înapoiat în Capitală, venind de la Varşovia, tovarăşul Avram Bunaciu, ministrul Afacerilor Externe al R. P. Române, care a participat la Conferinţa miniştrilor Afacerilor Externe ai tarilor participante la Tratatul de la Varşovia şi al Republicii Populare Chineze. Ministrul Afacerilor Externe al R. P. Române a fost însoţit de tov. Alexandru Lăzăreanu, adjunct al ministrului Afacerilor Externe, şi de experţi. La sosire, în Gara de Nord, au fost de faţă tovarăşii Alexandru Bîrlădeanu, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri: Dumitru Simulescu, Mihai Suder, Marcel Popescu, miniştri: Aurel Mălnăşan şi Vasile Dumitrescu, adjuncţi ai ministrului Afacerilor Externe, Dionisie Ionesco, şeful Ceremonialului de Stat, Eduard Mezincescu, secretar general al Ministerului Afacerilor Externe, şi funcţionari superiori din Ministerul Afacerilor Externe. Au fost prezenţi Janusz Zambrowicz, ambasadorul R. P. Polone la Bucureşti, şi membri ai Ambasadei. (Agerpres) Cuvintarea tovarăşului GHEORGHE APOSTOL (Urmare din pag. I) Tovarăşi, Sărbătorim anul acesta ziua de 1 Mai sub semnul unor noi şi mari biruinţe ale nemuritoarelor idei ale comunismului, care luminează calea spre progres a întregii omeniri, cale pe care păşesc cu fermitate şi însufleţire toate ţările lagărului socialist, în frunte cu Uniunea Sovietică. Poporul sovietic întâmpină ziua de 1 Mai prin noi şi strălucite succese in toate domeniile de activitate, printr-un mare avînt în lupta pentru realizarea grandiosului plan septenal. In anii apropiaţi Uniunea Sovietică va deţine primul joc din lume atît în ce priveşte volumul producţiei industriale, cît şi în ce priveşte bunăstarea poporului. Ţările lagărului socialist, întărind continuu unitatea lor indestructibilă, relaţiile lor de colaborare şi întrajutorare frăţească, se dezvoltă într-un ritm nemaicunoscut în istorie. In anul 1965 ţările lagărului socialist vor produce mai mult de jumătate din întreaga producţie mondială şi vor asigura oamenilor muncii o viaţă tot mai îmbelşugată şi mai fericită, demonstrînd în modul cel mai convingător superioritatea sistemului socialist faţă de cel capitalist şi inevitabilitatea victoriei depline a socialismului in întrecerea paşnică cu capitalismul. Ne bucurăm din toată inima de marile realizări ale gloriosului popor sovietic, ale poporului chinez şi ale tuturor celorlalte popoare din familia ţărilor socialiste, dorindu-le noi succese în lupta pentru construirea socialismului şi comunismului, pentru pace şi colaborare între popoare. Tovarăşi, Ziua de 1 Mai este întâmpinată de oamenii muncii din ţările capitaliste, coloniale şi dependente în plină luptă împotriva exploatării şi asupririi, pentru drepturi sociale, economice şi libertăţi democratice, pentru independenţă naţională şi pace. Oamenii muncii din aceste ţări îşi manifestă cu tot mai multă putere hotărîrea de a acţiona uniţi împotriva politicii cercurilor reacţionare, care aruncă pe umerii maselor largi populare toate consecinţele crizei economice, precum şi uriaşa povară a cheltuielilor militare. Oamenii muncii din ţările capitalului îşi dau tot mai bine seama că numai în condiţiile socialismului, care desfiinţează exploatarea omului de către om, poate să fie asigurat dreptul la muncă şi odihnă, numai în socialism pot fi lichidate mizeria, şomajul şi celelalte plăgi de nevindecat ale capitalismului. Ne exprimăm solidaritatea noastră internaţionaiistă cu clasa muncitoare şi ceilalţi oameni ai muncii din ţările capitaliste, care in frunte cu partidele comuniste şi muncitoreşti luptă pentru o viaţă mai bună, pentru pace, democraţie şi socialism. Trimitem salutul nostru frăţesc oamenilor muncii din ţările coloniale, dependente cît şi din cele de curînd eliberate, care luptă cu abnegaţie pentru libertate şi independenţă naţională. Tovarăşi, Ziua de 1 Mai o sărbătorim anul acesta în condiţiile avîntului forţelor păcii şi progresului, care acţionează cu hotărîre împotriva politicii „războiului rece“ promovată de cercurile imperialiste internaţionale. Politica externă a Uniunii Sovietice şi a celorlalte ţări ale lagărului socialist, îndreptată spre apărarea păcii şi promovarea coexistenţei paşnice între popoare, se bucură de sprijinul şi aprobarea celor mai largi cercuri ale opiniei publice din întreaga lume. Rezolvarea prin tratative a tuturor problemelor internaţionale litigioase, relaţii de prietenie şi colaborare între state — aceasta este voinţa clasei muncitoare, dorinţa arzătoare a tuturor popoarelor iubitoare de pace. Forţele păcii şi progresului de pretutindeni cer ca apropiata conferinţă a miniştrilor Afacerilor Externe şi conferinţa şefilor de guverne ale statelor din Est şi Vest să aducă o contribuţie reală la consolidarea păcii între popoare. Poporul nostru muncitor sprijină cu toată hotărîrea politica Partidului Muncitoresc Român şi a Guvernului Republicii Populare Romíne, care militează pentru rezolvarea tuturor problemelor internaţionale în spiritul principiilor coexistenţei paşnice, se pronunţă pentru oprirea imediată, generală şi pentru totdeauna a experienţelor cu arme nucleare, pentru încheierea tratatului de pace cu Germania şi lichidarea regimului de ocupaţie în Berlinul Occidental, pentru pacea şi securitatea popoarelor din Europa şi din întreaga lume. Tovarăşi, Anul acesta, de 1 Mai, înflăcărată chemare „Proletari din toate ţările, uniţi-vă !“ răsună deosebit de puternic în inimile oamenilor muncii de pretutindeni însufleţiţi de succesele ţărilor lagărului socialist. Razele strălucitoare ale comunismului pătrund din ce în ce mai puternic în toate colţurile pămîntului. Nimic nu poate stăvili lumina lui, aşa cum soarele nu poate fi împiedicat să răsară. Sub steagul nemuritoarelor idei ale marxism-leninismului, sub conducerea partidului, înainte spre victoria deplină a socialismului în scumpa noastră Patrie, Republica Populară Rominul Trăiască 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc în lupta pentru pace, democraţie şi socialism! Trăiască lagărul socialist in frunte cu Uniunea Sovietică, bastionul de neînvins al păcii şi socialismului! Trăiască pacea între popoare! Pnetena soiloiti se n Uri si se varia si ne ii Cuvîntarea lui N. S. HRUŞCIOV la dejunul oferit în cinstea lui Iuvarad| Karan Singh, şeful statului indian Jammu şi Kaşmir MOSCOVA 1 (Agerpres) TASS transmite, In cadrul dejunului oferit la 30 aprilie, la Kremlin, de N. S. Hruşciov în cinstea lui Iuvaradj Karan Singh, şeful statului Jammu şi Kaşmir, şi a soţiei sale, au rostit cuvîntări N. S. Hruşciov şi Karan Singh. Constat cu plăcere, a spus în cuvîntarea sa N. S. Hruşciov, că între popoarele şi guvernele Uniunii Sovietice şi Indiei s-au stabilit relaţii bune. Prietenia şi colaborarea dintre popoarele şi guvernele ţârilor noastre se vor întări şi se vor dezvolta şi pe viitor. N. S. Hruşciov a subliniat că, în prezent, poporul sovietic a trecut la construirea desfăşurată a comunismului, dar că unele persoane din străinătate nu sînt de acord cu ideile socialismului şi comunismului. Nimeni însă, a spus el, nu poate nega marile succese obţinute de poporul sovietic. După cum a relevat cu satisfacţie N. S. Hruşciov, presa străină recunoaşte că poporul sovietic îşi va îndeplini marea sarcină istorică trasată de Congresul al XXI-lea al P.C.U.S. Acum, a spus N. S. Hruşciov, s-a făcut o controversă numai asupra datei la care vom îndeplini această sarcină. Noi spunem că o vom îndeplini în anii 1965—1970, iar unii din străinătate afirmă că aceasta se va petrece mai tîrziu. Hruşciov şi-a exprimat convingerea că nu este departe timpul cînd şi această controversă — în ce termen Uniunea Sovietică va ajunge din urmă S.U.A. — va fi încheiată definitiv în favoarea Uniunii Sovietice. Ideea comunismului nu este o idee abstractă, iar conţinutul ei este determinat de factorii materiali: cantitatea de produse pentru populaţie, nivelul înalt al economiei ţării, reţeaua vastă de instituţii de învăţămînt şi culturale. Comunismul asigură creşterea continuă a nivelului de trai material şi spiritual al poporului, cea mai scurtă zi şi săptămînă de lucru din lume. N. S. Hruşciov şi-a exprimat ferma convingere că poporul sovietic va construi comunismul. In cuvîntarea sa de răspuns, luvaradi Karan Singh, şeful statului Jammu şi Kaşmir, i-a încredinţat pe cei prezenţi la dejun de dorinţa lui arzătoare ca prietenia dintre India şi U.R.S.S. să se întărească cu fiecare zi. Noi am sosit în ţara dv., a spus el, fiind dornici de a cunoaşte realizările dv. şi de a învăţa din experienţa dv. Statul Jammu şi Kaşmir, parte integrantă a Indiei, păşeşte împreună cu întreaga ţară spre eliberarea de sub cătuşele mizeriei şi ignoranţei pe baza unui plan minuţios elaborat. Poporul Kaşmirului consideră progresul economic drept principala sa sarcină şi nu va tolera ca vreo putere interesată să-i tulbure pacea şi stabilitatea. Poporul Indiei, în general, şi poporul statului Jammu şi Kaşmir, în special, apreciază mult poziţia justă şi simpatia Uniunii Sovietice față de Kas- [Decernarea Premiilor Internaţionale Lenin! [„Pentru întărirea păcii între popoare“! " MOSCOVA 1 (Agerpres) TASS transmite: " Comitetul pentru Premiile Internernaţionale Lenin „Pentru întărirea pentru merite deosebite în lupta pentru lui N. S. HRUŞCIOV — om de stat şi fruntaş al vieţii publice din U.R.S.S., care, in întreaga sa activitate în favoarea păcii, a întruchipat pe deplin şi în mod strălucit politica de pace a statului sovietic socialist, a partidului comunist, care şi-au propus întotdeauna şi îşi propun drept sarcină principală menţinerea şi întărirea păcii; lui WILLIAM DUBOIS — om de ştiinţă american, seriitor şi fruntaş al vieţii publice, a cărui activitate multilaterală în domeniul pedagogiei şi publicisticei este indisolubil legată de lupta pentru pace, de mişcarea pentru eliberarea naţională a popoarelor asuprite naţionale Lenin a decernat Premii Inpăcii între popoare“ pe anul 1958 menţinerea şi întărirea păcii: lui OTTO BUCHWITZ — activist al mişcării muncitoreşti germane (R.D.G.), care luptă neobosit şi consecvent pentru crearea unei Germanii unite pe bază democratică şi paşnică ; lui ROSTAS VERNALIS — seriitor grec, a cărui creaţie este pătrunsă de înalte idealuri şi este strîns legată de cauza nobilă a întăririi păcii, de ideile progresului social; lui IVOR MONTAGU — publicist englez, membru al Biroului Consiliului Mondial al Păcii, unul dintre activiştii de frunte deosebit de populari ai mişcării partizanilor păcii, care, în curînd, îşi va sărbători cea de-a zecea aniversare. Şedinţele Comitetului pentru Premiile Internaţionale Lenin au avut loc în zilele de 25—27 aprilie, sub preşedinţia acad. Dmitri Skobelţîn. Hotărîrea cu privire la decernarea premiilor a fost semnată de Dmitri Skobelţîn, preşedinte Go, Mojo şi Louis Aragon, vicepreşedinţi ai Comitetului; Grigori Aleksandrov, John Bernal, Jan Dembowski, Anna Seghiers, Pablo Neruda, Akhail Sadoveanu, Sahib Singh Sokhei și Ilya Ehrenburg, membri ai Comitetului. Problemele internaţionale nerezolvate pot fi reglementate numai prin tratative paşnice — a declarat un fost ministru de Război al Marii Britanii BERLIN (Agerpres). — Agenţia A.D.N. a transmis interviul acordat corespondenţilor agenţiilor A.D.N. şi Reuter de Shinwell, fost ministru de Război al Marii Britanii, care se află în prezent în vizită în R. D. Germană. Răspunzînd la întrebarea dacă acum, în preajma conferinţei de la Geneva, el împărtăşeşte părerea că problemele nerezolvate pot fi reglementate numai prin tratative paşnice, Shinwell a .'declarat că aceasta este părerea majorităţii covîrşitoare a poporului englez. Este necesar să se depună toate eforturile pentru a împiedica izbucnirea unui nou conflict internaţional, a subliniat el. Amintind despre convorbirile pe care le-a avut cu deputaţi ai Camerei Populare şi cu alţi oameni politici din R. D. Germană, Shinwell a subliniat că din aceste convorbiri el a aflat multe informaţii, care pot contribui la o mai bună înţelegere a situaţiei reale din R. D. Germană. Prima noastră impresie, a declarat el, a fost că existenţa Republicii Democrate Germane este un fapt incontestabil. Ar fi o greşeală dacă poporul Marii Britanii sau al oricărei alte ţări ar crede că aici este vorba de un fenomen vremelnic. Referindu-se la relaţiile dintre Marea Britanie şi R. D. Germană, Shinwell şi-a exprimat părerea că cele două ţări trebuie să depună toate eforturile pentru a înlătura obstacolele existente îndeosebi în domeniul comerțului. Incheierea tratativelor de la Paris dintre•diţii« cei patru miniştri !" de Externe occidentali PARIS (Agerpres). TASS transmite: La 30 aprilie s-au încheiat tratativele de la Paris ale miniştrilor Afacerilor Externe ai Franţei, Angliei, R. F. Germane şi S.U.A., care au căzut de acord asupra poziţiei puterilor occidentale la apropiata conferinţă de la Geneva a miniştrilor Afacerilor Externe ai U.R.S.S., Angliei, Franţei şi S.U.A. In comunicatul dat publicităţii, miniştrii de Externe au reafirmat, printre altele, intenţia puterilor occidentale de a menţine actuala situaţie anormală creată în Berlinul occidental, declarînd că confirmă „hotărîrea exprimată deja la conferinţa din decembrie 1958 de la Paris, iar apoi la cea de la Washington, de a asigura libertatea populaţiei din Berlinul occidental şi respectarea drepturilor şi obligaţiilor puterilor occidentale în Berlin . In comunicat se spune în continuare că miniştrii „şi-au reafirmat hotărîrea de a începe tratative cu Uniunea Sovietică în scopul stabilirii unei păci juste şi trainice în Europa“. Această declaraţie este însă examinată cu „ . .up«o«»DBUia rezerva, in cercurile ziaristice progresiste din capitala Franţei