Informatia Bucureştiului, iulie 1959 (Anul 7, nr. 1833-1855)

1959-07-01 / nr. 1833

Libertate lui GLEZOS! Procesul pregătit eroului naţional al Greciei, Manolis Glezos, a stirnit o legitimă şi sfîntă indignare în rîndul tuturor popoarelor, in rîndul tuturor luptătorilor pentru libertate şi pace. Înscenarea ce urmeazăsă aibă loc la un tribunal militar din Atena se bizuie, aşa cum au arătat numeroase personalităţi de prestigiu mondial, pe învinuiri fanteziste, pe calomnii care nu pot atinge demnitatea şi înaltele merite ale lui Manolis Glezos. încercarea de a-l rupe pe Manolis Glezos din mijlocul poporului său este o acţiune pe linia „războiului rece", o acţiune îndreptată împotriva ideilor nobile ale libertăţii şi independenţei naţionale.— Sînt convins că lupta unită a oamenilor cinstiţi din lumea întreagă va duce la eliberarea acestui erou. Ca cercetător ştiinţific şi luptător pentru pace, mă alătur cu hotărîre la această luptă şi cred că este de datoria tuturor oamenilor cinstiţi să facă tot ce este posibil pentru eliberarea acestui erou, care reprezintă unul din simbolurile măreţe ale luptei pentru libertatea popoarelor. Conf. dr. O. COSTACHEL Directorul Institutului Oncologic BERON (Agerpres).In ultimele zile, la Comitetul german pentru eliberarea lui Glezos au sosit mii de telegrame şi rezoluţii de protest în care reprezentanţi ai tuturor paturilor populaţiei cer eliberarea lui Manolis Glezos. Comitetul trimite toate aceste protesta autorităţilor din Grecia. Conducerea Sindicatului lucrătorilor de la căile ferate din regiunea Schwerin a protestat, în numele celor 20.000 de membri ai sindicatului, împotriva arestării ilegale a antifascistului grec. La direcția nodului de cale ferată din Berlin s-au strîns semnături în apărarea lui Manolis Glezos. Comitetul sindical al direcţiei a adoptat o rezoluție în care se spune : Manolis Glezos constituie pentru noi simbolul luptei impotriva fascismului. Comitetul german pentru eliberarea lui Manolis Glezos a creat un fond de solidaritate, în care varsă fonduri diferite organizaţii de masă şi obşteşti, precum şi oameni ai muncii din R.D.G. SUCCESUL UNEI GREVE LA DÜSSELDORF (R.F.G.) BONN (Agerpres). La 30 iunie a luat sfirşit greva de la întreprinderile concernului „Klokner- Werke“ din Düsseldorf. Greva, care a durat câteva zile, s-a terminat cu victoria muncitorilor. După Aim transmite agenţia D.P.A., administraţia întreprinderilor a căzut de acord să examineze cererile muncitorilor cu privire la mărirea salariilor. • La 30 maie, în Palatul Naţiunilor d de la Geneva s-a deschis cea de-a 28-a sesiune a Consiliului Economic şi Social al O.N.U. (Din presa de dimineaţă). Protestul guvernului R.D.G. în legătură cu organizarea în Berlinul occidental a alegerii preşedintelui R. F. G. BERLIN (Agerpres). — După cum anunţă agenţia A.D.N., la 30 iunie guvernul Republicii Democrate Germane a remis, prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe al Republicii Cehoslovace, o notă reprezentanţilor diplomatici ai S.U.A., Angliei şi Franţei. Organizarea în Berlinul occidental a alegerilor pentru funcţia de preşedinte al R.F.G. este caracterizată în notă ca o expresie a unei politici care nu urmăreşte realizarea unei înţelegeri în problema Berlinului occidental şi slăbirea încordării în Germania. Această acţiune urmăreşte doar să menţină Berlinul occidental ca un focar de provocări permanente şi ea arată din nou că guvernul R.F.G. încearcă să împiedice încheierea unui acord în problema Berlinului occidental la conferinţa de la Geneva In continuare în notă se arată că organizarea în Berlinul occidental a alegerilor pentru funcţia de preşedinte al R.F.G. este în contradicţie cu poziţia adoptată de puterile occidentale la Geneva, potrivit căreia „teritoriul Berlinului occidental nu este o parte a teritoriului Republicii Federale". In nota guvernului R.D.G. se atrage atenția guvernelor puterilor occidentale asupra faptului că organizarea acestor alegeri în Berlinul occidental arată că guvernul R.F.G. încearcă să continue cu ajutorul Berlinului occidental politica de provocări împotriva R.D.G. şi a altor state europene. Guvernul R.D.G. exprimă un energic protest împotriva acestei acţiuni. Cei ce poartă vina pentru o astfel de politică trebuie să poarte întreaga răspundere pentru toate consecinţele decurgînd din această situaţie. In încheiere guvernul R.D.G. arată necesitatea de a se găsi la Geneva o soluţie în problema Berlinului occidental, care să facă cu neputinţă astfel de provocări pe viitor. Adenauer a sosit la 30 iunie în Berlinul occidental cu un avion special al forţelor aeriene militare americane, pentru a participa la alegerile prezidenţiale din RF G. care se vor ţine în Berlinul occidental. (Efort presa de dimineaţă). SOSIREA LA BERLIN A UNEI DELEGATI A PARTIDULUI MUNCII DIN ALBANIA BERLIN (Agerpres). — La 30 iunie a sosit la Berlin o delegaţie de partid albaneză, condusă de Uri Belishova, membră in Biroul Politic şi secretară a C.C. al Partidului Muncii din Albania. In timpul vizitei sale în R.D.G., delegaţia va lua cunoştinţă de experienţa în munca organizaţiilor de partid ale P.S.U.G. • Intr-un comunicat oficial dat publicităţii la Moscova se spune că întilnirea de la 30 iunie a conducătorilor statului sovietic cu Haiile Selassie, împăratul Etiopiei, s-a desfăşurat intr-o atmosferă de înţelegere şi cordialitate prietenească. In cursul convorbirii au fost examinate probleme ale dezvoltării relaţiilor dintre U.R.S.S. şi Etiopia, ale situaţiei din Africa şi alte probleme internaţionale, care prezintă interes pentru Uniunea sovietică şi Etiopia. La 30 iunie Consiliul universităţii din Moscova a conferit lui Halle Selassie I., împăratul Etiopiei, titlul de doctor honoris causa in ştiinţe juridice pentru meritele sale deosebite în domeniul întăririi păcii şi dezvoltării principiilor Banlungului. (Din presa de dimineaţă). LIPSA DE SCOLI IN TURCIA ANKARA (Agerpres). — In ultimul număr al revistei săptăminale „Akis", care apare la Ankara, slnt publicate date statistice ale Ministe■ ralul Invăţămîntului in legătură cu numărul şcolilor din Turcia. Potrivit acestor date, din cele 35.305 sate din Turcia 16 067 nu au şcoli; in prezent 033.475 copii nu frecventează şcolile. Din cele 560 de sate ale vilaeturii Agza, numai 122 au şcoli. In vilaetul Tardin au şcoli numai 163 de sate din 714. Situaţia nu este mai bună nici in celelalte vilaete. In vilaetul Dior■■ bekir, 469 de sate nu au şcoli, iar in vilaetul Urfa ‘149. Cea mai grea situaţie poate fi intilnită in pilaetele din vestul şi sud-vestul Anatoliei. " RevistaAkis" denumeşte această stare de lucruri „Adevărul amar al Turciei contemporane". La 30 iunie a început în Kneset (parlamentul israelian) discutarea votului de neîncredere în guvern propus de fracţiunea parlamentara a partidului comunist, in numele fracţiunii parlamentare a partidului comunist, de deputatul Samuel Miakunis a propus deputaţilor să-şi exprime neîncrederea în guvernul Beat Gurion pentru ruşinoasa tranzacţie — livrarea unui număr de 250.000 de aruncătoare de grenade Germaniei occidentale. La Tel Aviv şi Haifa au avut loc demonstraţii de protest împotriva acestui acord. (Din presa de dimineaţă). Potrivit unei hotârîri a guvernului sovietic, începînd de la 1 iulie preţurile de stat cu amănuntul la unele imnuri de larg consum se reduc în TO®die cu 21 bis la sută. (Din presa vie dimineaţă). IERI şi-a încheiat lucrările la Rostock, conferinţa muncitorilor din Ţările Baltice şi Norvegia. Au fost adoptate o serie de documente în care se arată sarcinile oamenilor muncii din aceste ţări în lupta pentru menţinerea păcii şi pentru destinderea încordării în zona Mării Baltice. După cum relatează ziarul atenian „Daily post”, în Grecia se desfăşoară construcţia de baze pentru lansarea de proiectile atomice teleghidate de tip „Nike” care, după cum se ştie, vor fi primite de către armata greacă potrivit recentului acord greco-amaricam. (Din presa de dimineaţă). CREŞTE EFECTIVUL BUNDESWEHRULUI BONN, 1 (Agerpres). — La 30 iunie, Ministerul de Război al Germaniei occidentale a anunţat că în luna iulie vor fi recrutaţi în Bundeswehr 23.000 de tineri. După această recrutare, efectivul Bundeswehrului va ajunge la 218.000 persoane. La 30 iunie a avut loc la Geneva O şedinţă a conferinţei celor trei puteri în problema încetării ■experienţelor cu arma nucleară, participanţii la conferinţă au discutat problemele referitoare la procedura votării în comisia de control şi la trimiterea grupelor de inspecţie. Următoarea şedinţă a fost fixată pentru data d® 1 iulie. (Din presa de dimineaţă) ÎN CÎTEM RÎNDUIRI LA 15 AUGUST, ALEGERI PENTRU PRIMUL PARLAMENT AL STATULUI INDEPENDENT MALAYA KUALA LUMPUR (Agerpres).După cum relatează agenţia France Presse, la 30 iunie, la Kuala Lumpur, capitala Malayei, s-a anunţat oficial că la 19 august vor avea loc alegeri pentru primul parlament al statului independent Malaya. • Ziarele greceşti informează că Manolis Glezos a fost transportat, la 30 iunie, cu vaporul, de la închisoarea din Creta la Pireu, de unde a fost dus la închisoarea din Atena. (Din presa de dimineaţă). PREMIERUL ITALIEI VA VIZITA, LA TOAMNA, S.U.A. WASHINGTON (Agerpres). La 30 iunie, Casa Albă a anunţat că Antonio Segni, primul ministru al Italiei, va vizita Statele Unite la invitația preşedintelui Eisenhower. Segni va sosi la Washington la 30 septembrie. Un lac cu cinci straturi de apă CEL mai interesant lac din lume, în privinţa compoziţiei apei, este, un mic lac de pe insula Kildin din nordul U.R.S.S. Apele lui sunt împărţite în cinci straturi. Primul strat cu apă dulce, carese formează din topirea gheţarilor şi din precipitaţiile ploilor şi zăpezilor, este populat cu peşti obiş,nuiţi de apă dulce. Al doilea strat — cu apa puţin sărată — este populat cu meduze şi crustacee. In al treilea strat — cu apă sărată ca apa de mare — trăiesc peşti marini pitici, actinii şi stele de mare. In al patrulea strat — cu apă de culoare roșie — viețuiesc numeroase bacterii purpurii. Al cincilea strat de apă este saturat cu hidrogen sulfurat. vgtgrwrvwjtt.Pag. 3-a. înzestrarea de către S. U. A. a aliaţilor săi din N. A. T. O. cu arma nucleară constituie un pericol grav — se spune într-o declaraţie a Federaţiei oamenilor de ştiinţă americani năzuinţa de a se ajunge la încetarea controlată a experienţelor nucleare şi fac imposibilă preîntîmpinarea răspundirii armei nucleare în numeroase ţări. Astfel de acorduri au fost semnate cu Germania occidentală şi cu alte şase ţări membre ale N.A.T.O. Dacă în urma şedinţelor care vor începe miercuri 1 iulie, Congresul nu se va pronunţa împotriva lor, acordurile vor intra în mod automat în vigoare la sfîrşitul lunii iulie şi la începutul lunii august“. Comitetul avertizează că „pericolul care se va crea în mod inevitabil în cazul răspândirii armiei nucleare în alte ţări este foarte grav. Comitetul subliniază că această politică implică pericolul unui mare război catastrofal, „pe care trebuie să-l preîntâmpinăm“. „Acordul cu Germania occidentală, se spune în declaraţia Comitetului executiv al Federaţiei, prevede că noi nu putem să-l reziliem fără asentimentul Germaniei occidentale. Asemenea privilegii nu sunt prevăzute nici în acordul cu bunul nostru vecin, Canada. Acest punct dă, într-o oarecare măsură, Germaniei occidentale posibilitatea de a controla diplomaţia americană...“. „Federaţia oamenilor de ştiinţă americani, se spune în încheierea acestui document, cere Congresului, în primul rînd, să cerceteze încă o dată dacă sunt rezonabile aceste acorduri cu privire la înzestrarea aliaţilor noştri din cadrul N.A.T.O. cu arma nucleară şi cheamă guvernul nostru să orienteze cu prioritate diplomaţia noastră spre limitarea numărului ţărilor care dispun de arme nucleare“, WASHINGTON I (Agerpres). La 30 iunie, Comitetul executiv al Federaţiei oamenilor de ştiinţă americani a dat publicităţii o declaraţie in care îşi „exprimă profunda nelinişte în legătură cu faptul că noile acorduri cu privire la instruirea aliaţilor noştri în cadrul N.A.T.O. și cu privire la folosirea armei nucleare pot pune în primejdie Linus Pauling: „Avem un singur duşman comun: războiul BERLIN (Agerpres). — Profesorul american L. Pauling, laureat al Premiului Nobel, care se află în vizită în R.F.G., luînd cuvîntul la o adunare din Düsseldorf s-a pronunţat pentru primirea Republicii Democrate -Germane în O.N.K. Trebuie să se dea posibilitatea R.D.G., a spus Pauling, să participe la rezolvarea problemelor care prezintă importanţă pentru viitorul lumii. Prof. Pauling a cerut, de asemenea, să se acorde Republicii Populare Chineze locul ei legitim în O.N.U. Pauling a chemat populaţia din Germania occidentală să lupte cu hotărîre împotriva politicii înarmării atomice duse de guvernul de la Bonn. Avem un singur duşman comun, a declarat L. Pauling — războiul — şi trebuie să ne unim eforturile în lupta împotriva acestui duşman. Noi descoperiri arheologice la Durres FONDAT în anul 627 î.e.n., oraşul albanez Durres a fost distrus de mai multe ori de cutremure de pământ şi năvălitori. Oraşul actual — cel mai mare port al Albaniei — este construit pe amplasamentul cetăţii antice, aşa incit, de fiecare dată cînd se fac săpături, se descoperă noi obiecte. Obiectele cele mai interesante care s-au găsit în ultimul timp în cîteva morminte sînt verigi, cercei, broşe, coliere, coroane, bucăţi de diademe de aur, agrafe şi oglinzi de argint. Pietrele scumpe de culoare roşie, care ornamentează inelele, sunt lucrate foarte fin. Văzute la lumină, ele reprezintă in interior pe Afrodita şi Eros şi alte figuri care parcă ar fi desenate în piatră. Nu de mult, s-au descoperit şi diverse obiecte de ceramică de uz curent etc. La Durres există un muzeu unde se pot vedea toate aceste obiecte şi multe altele asemănătoare. • Intr-un laborator al Ministerului Telecomunicaţiilor al U.R.S.S. a fost realizată o maşină care permite ca prin cablurile telefonice să poată fi transmise de 10—15 ori mai multe convorbiri ca înainte. După cum a declarat un reprezentant al acestui laborator, un cablu transatlantic, înzestrat cu mașini de acest tip, poate să transmită simultan 360—400 convorbiri, în loc de 36 cit se transmit în prezent. • • LA TBILISI (în U.R.S.S.) s-au dat în folosinţă primele cabane pe roate, construite pentru ciobani. Cabana cuprinde scaune confortabile, o mică măsuţă, un duş, o chiuvetă, o plită cu trei butelii, un dulap pentru lingerie şi haine, un bufet. O măsuţă pliantă este rezervată aparatului de radio sau televiziune. Un divan încăpător, pentru patru persoane, se ridică ziua în perete. Un tîrg de arme şi dedesubturile lui BUNDESWEHRUL, armata revanşardă a Germaniei occidentale, şi-a găsit — aşa cum s-a aflat în ultimele zile — un nou furnizor de arme în guvernulstatului Israel. Tranzacţia încheiată de acest guvern cu forurile conducătoare de la Bonn prevede livrarea de cătreindustria israeliană a 250.000 de aruncătoare de grenade pentru echiparea diviziilor pe care Republica Federală Ger-Smană le organizează febril. Este de înţeles adânca indignare cu care populaţia israeliană şi unele organe de presă au reacţionat la aflarea acestui tirg. Numeroşi cetăţeni ai Israelului, care au cunoscut personal bestialitatea nazistă înainte şi în cursul celui de-al doilea război mondial şi care şi-au pierdut părinţii, fraţii, soţii sau copiii în lagărele morţii sau în pogromuri, nu pot şi nici nu vor să uite că la comanda armatei vest-germane se află foştii generali ai Wehrmachtului hitlerist, mândri de imensele crime pe care le-au făptuit, animaţi de aceleaşi pofte militariste, de aceleaşi ambiţii sadice. Cele şase milioane de lire pe care capitaliştii israelieni le vor încasa din această ruşinoasă afacere au amintit, inevitabil, întregii huni, de cele 4 şase milioane de evrei care, împreună cu multe alte milioane de fii ai popoarelor europene, au pierit ucişi decălăii hitlerişti.________________________________________ Complicitatea dintre cercurile conducătoare israeliene şi cele vest-germane nu are totuşi nimic surprinzător în acea. Mişcarea sionistă, a cărei emanaţie este actualul gu- vern israelian condus de Ben Gurion, acţionează, după cum se ştie, în sprijinul imperialismului, în specialal celui american. Diferitele „planuri“, „doctrine“, „puncte“ ■ale Washingtonului — menite să creeze obstacole în calealuptei de eliberare a popoarelor încă înrobite, să împiedice destinderea situaţiei internaţionale şi colaborareastatelor în spiritul coexistenţei paşnice — îşi găsesc adepţi fervenţi printre conducătorii sionisti. Aşa se explică rolul de mijlocitor al intrigilor şi provocărilor imperialiste jucat de guvernul israelian în Orientul Apropiat şi Mijlociu — rol demonstrat din plin cu prilejul agresiunii din 1956 împotriva Egiptului. Aşa seexplică şi sprijinul pe care Israelul îl dă acum refacerii ■militarismului în Germania occidentală, colaborarea lipsită de scrupule a liderilor sionişti cu criminalii de război -hitlerişti. E de presupus că propaganda imperialistă sperăcă, în actualele împrejurări, cînd lupta împotriva transformării Germaniei occidentale într-o principală bază arăzboiului atomic capătă proporţii uriaşe, „prietenia“ dintre conducătorii israelieni şi cei vest-germani ar puteacontribui la contracararea acestei lupte; se porneşte, pe semne, de la iluzia că, în posesia unui certificat de „cuminţenie“ eliberat de guvernul israelian şi sprijiniţi deacesta cu arme, revanşarzii şi militariştii din R.F.G. ar putea face mai uşor uitate, de către o parte mai puţinavizată a opiniei publice, crimele lor din trecut (şi, in consecinţă, ar progresa mai rapid în prezent pe calea lor funestă). De altfel, cu acelaşi scop, în urmă cu câţiva ani, s-a încheiat o înţelegere cu privire la plata unor „despăgubiri de război“ de către Germania occidentală pentru Israel. „Cumsecădenia“ guvernului Adenauer urmărea să abată atenţia opiniei publice mondiale de la pregătirile desfăşurate în R.F.G. pentru reconstituirea armatei impe-, rialiste germane — reconstituire ajunsă astăzi intr-o fază avansată. Guvernul israelian a consimţit şi consimte să, colaboreze la acest joc periculos, regizat de virttifile reacţiunii mondiale, interesate în împingerea omenirii spre , şi în prăpastia războiului. Protestele vehemente provocate in Israel de livrările, de armament pentru Bundeswehr dovedesc insă că gu- vernul de la Ierusalim nu este în stare să-i spele de sînge pe, criminalii hitlerişti, izbutind cel mult să se pună pe sine într-o situaţie deosebit de complicată. Iată motivul pen-, tm care Ben Gurion, într-un articol publicat în ziarul„Davar“, a încercat să „salveze“ tranzacţia încheiată cu Bonn-ul, prezentînd-o drept o soluţie pentru greutăţile economice ale Israelului; anularea tranzacţiei — a ame-ţ ninţat el — ar însemna „să se reducă producţia şi să se—opereze—concedieri de muncitori“.________________ Guvernul israelian încearcă astfel să speculeze greută- ţile de tot felul pe care le îndură oamenii muncii din ţară. Potrivit chiar datelor oficiate, numărul şomerilor to- tali şi parţiali din Israel a ajuns anul trecut la 144.000, a cincea parte a populaţiei — dacă ţinem seama şi de familiile celor rămaşi fără de lucru — are de suferit de pe urma şomajului, la aceasta sunt de adăugat creş- t terea neîntreruptă a impozitelor şi a costului vieţii, lipsa de locuinţe, care obligă numeroşi locuitori, îndeosebi pe noii imigranţi, să trăiască în barăci de tablă şi chiar, în corturi. Şi iată-i acum pe cetăţenii israelieni puşi de cercurile conducătoare să aleagă, sau acceptaţi contractul 4 cu R.F.G. sau veţi avea de suportat intensificarea şo, majului şi mizeriei. Este evidentă pentru oricine falsitateaacestei „dileme“, căci, de ani de zile, accentuarea difi- cultăţilor economice aie Israelului merge mină în mînăcu politica guvernamentală de slujire — sub firma „cola- borării“ politice şi economice — a cercurilor agresivei imperialiste, inclusiv militariştii vest-germani. Ştirile care vin din Israel arată că guvernului Ben- Gurion îi este peste putinţă să camufleze sau măcar săi estompeze sensul înțelegerii sale cu politicienii de lat Bonn. Girul pe care el încearcă să-l dea armatei revan- [ sarde vest-germane, odată cu armele ce i ie „vinde“, nu face decît să atragă asupra sa un apăsător, dispre*ţuitor oprobriu. ANTON CELARI Expoziţia sovietica de la New York Ce înfăţişează secţia „Energetica“ NEW YORK (Agerpres). — TASS transmite: In legătură cu deschiderea Expoziţiei sovietice de la New York, agenţia TASS a solicitat pe şefii unor secţii ale expoziţiei să vorbească despre exponatele din secţiile respective. Reproducera din articolul lui A P. Salikov, candidat în ştiinţe tehnice, şeful Secţiei „Energetica“. LA Expoziţia sovietică de la New York a realizărilor ştiinţei, tehnicii şi culturii, secţia „Energetica“ prezintă hărţi, grafice şi panouri, ilustrînd tabloul general al situaţiei şi dinamicii dezvoltării energeticii in ţara noastră. Vizitatorii expoziţiei vor vedea că înainte de Marea Revoluţie Socialistă din Octombrie puterea totală instalată a tuturor centralelor electrice din Rusia depăşea cu puţin 1.000.000 kW, iar producţia de energie electrică realizată iintr-o singură repriză era de 2 miliarde kWh. Intr-o formă elocventă şi plastică sunt demonstrate realizările Uniunii Sovietice in domeniul producţiei de energie electrică. In 1958, puterea instalată a centralelor electrice din U.R.S.S. a totalizat 53 milioane kW, iar producţia de energie electrică — 233 miliarde kWh, adică de 114 ori mai mult decit încânte de revoluţie. Vizitatorii vor avea prilejul să cunoască gigantica creştere a energeticii noastre, prevăzută de planul sept tenal de dezvoltare a economiei naţionale a U.R.S.S. La sfirşitul anului 1965 puterea instalată a centralelor electrice ale Uniunii Sovietice va însuma 110—113 milioane kW, iar producţia de energie electrică — 500— 520 miliarde kWh anual. Unul din exponatele interesante ale secţiei ,, Energetică" este macheta hidrocentralei de la Stalingrad. Lungimea machetei este de 12 metri, iar lăţimea de 211 metri. Macheta este prevăzută cu un sistem de iluminat exterior şi interior. Vizitatorii expoziţiei află că hidrocentrala „Stalingrad" este cea mai mare centrală electrică din lume. La ea vor fi instalate 22 grupuri hidroturbogeneratoare de cite 115.000 kW., ceea ce înseamnă o putere totală de 2.530.000 kW. Hidrocentrala de la Grand Coulee— cea mai puternică din S.U.A. — are o putere instalată de 1.974.000 kW. Lingă macheta hidrocentralei Stalingrad este instalat un model in funcţiune al unui grup turbogenerator al acestei centrale, cu o putere de 115.000 kW. In faţa machetei hidrocentralei ,,Stalingrad" este macheta unei termocentrale tip cu o putere de 1.200.000, kW. Termocentrala este înzestrată , cu utilaje termoenergetice moderne. Ea cuprinde șase blocuri — cazan-turbilic-generator-transformator — cu o putere de cite 200.000 kW. Presiunea aburului la ieșirea din cazan este de 140 atmosfere, iar temperatura de 570 grade C. Pe harta electrificării U.R.S.S. și pe panouri situt reprezentate, de asemenea, situaţia şi dinamica dezvoltării liniilor de înaltă tensiune pentru transportul energiei electrice. După cum se ştie, înainte de revoluţie in Rusia existau numai 70 km de linii de transport de energie electrică. In timp ce in 1958 lungimea lor a ajuns la 77.100 km, iar in 1965 va fi de 277.300 km. La expoziţie este oglindit faptul că in U.R.S.S. s-a trecut la transportul de energie electrică la distanţe mari în curent continuu. Acest mod de transport reduce aproape la jumătate cheltuielile capitale pentru construirea liniilor de transport şi reduce în aceeaşi proporţie pierderile de energie electrică în reţele. Este ilustrată printre altele, construirea liniei de transport de energie,, electrici intre, hidrocentrala Stalingrad şi Donbas, cu o lungime de 473 km, la o tensiune de 800 kV, pentru transportul energiei electrice In curent continuu. Este prezentat un redresor de curent electric ,cu vapori de mercur pentru transformarea curentului alternativ in curent continuu si invers, si, in sfirsit, pentru transformarea curentului continuu in curent alternativ la locul de consum al curentului. Redresorul ca vapori de mercur a fost realizat de, institutul unional de electrotehnică „Lenin", fiind un unicat. Un asemenea redresor nu există Încă in celelalte ţări. In secţie lucrează personal calificat care poate, da explicaţii şi poate răspunde în limba engleză la întrebările, vizitatorilor. • Cu prilejul renovării unei biserici, în oraşul As (Cehoslovacia) au fost descoperite documente istorice rare. Intr-o casetă, ascunsă în vîrful turnului, s-au găsit o cutie şi cîteva sticle înfundate, conţinând scrieri şi bani din anul 1667. Pe o placă de aramă sunt săpate informaţii cu privire la preţurile alimentelor, numărul caselor din As, etc. Brocartul de Nankin kin. Înainte de eliberare, producţia era insă redusă, funcţionînd abia steda războaie; în prezent numărul acestora a ajuns la 562. Aproape două mii de muncitori sunt angajaţi în această ramură de producţie. S-a creat, de asemenea, un institut ştiinţific care se ocupă exclusiv cu problemele brocartului. IN CLIŞEU : Bătrinul muncitor Cian Fu-yun, explică unor tineri particularităţile unui tradiţional desen pentru brocart. DE PESTE 600 de ani meşterii chinezi produc frumosul brocart de Nan -4-4 »M ♦♦♦♦♦»♦♦♦ t? Afluenţă de vizitatori NEW YORK (Agerpres). TASS: Expoziţia realizărilor U.R.S.S. în dormenirul ştiinţei, tehnicii şi culturii de la New York a fost deschisă pentru vizitatori ,la 30 iunie, ora 11:00. Cu mult înainte de deschiderea expoziţiei, în faţa intrării s-a format un rînd mare. Unul din primii vizitatori era muncitorul Paintasis. El a declarat: „Expoziţia ne oferă pentru prima data posibilitatea să vedem viaţa şi progresul Uniunii Sovietice“. După 10—15 minute de la deschidere, toate sălile expoziţiei au fost pline de vizitatori, iar peste o oră şi jumătate au fost vîndute mai mult de 5.000 de bilete de intrare. Experţii clădirii de expoziţie „Go,llisteam“ consideră că afluenţa de vi-zitatori la expoziţia sovietică depăşeşte aproximativ de trei ori numărul vizitatorilor la celelalte expoziţii care au avut loc în această clădire. Hîrtie din paie R.P. UNGARA nu dispune de suficiente materii prime necesare industriei hîrtiei. Pentru a se păstra lemnul — bogăţia verde a ţării, — s-au căutat alte surse locale ieftine de materii prime pentru industria hîrtiei. Inginerii unguri au elaborat o metodă cu ajutorul căreia se obţine hîrtie de bună calitate din paie. La Stalimvaros se construieşte un mare combinat de celuloză și hîrtie, care va lucra pe baza acestei materii prime. „Monistrul din Lochness” a fost scornirea gazetărească cu cea mai mare circulaţie în lume. In jurul acestei „apariţii” s-au făcut, in ziarelelin toate colţurile lumii, fel de fel de ipoteze. Abia recent, ziaristul italian Gasparini, cel care a „descoperit” în 1391 monstrul, a recunoscut isi toată povestea se datorește fanteziei sate. DARURI... VATICANUL a trimis anul trecut bisericii catolice poloneze următoarele „daruri“: 395 kg parfum, 5 saci de cacao, 725 kg diverse materiale plastice, 200.000 lame de ras, 200 blăni de vizon, 30 chinchila. Deşi reprezentanţii bisericii susţin că preocupările lor sînt exclusiv de ordin spiritual, ei au găsit modalitatea transformării „odoarelor“ mai mult sau mai puţin sfinţite, în bunuri materiale. Majoritatea acestor mărfuri au fost vîndute, încasîndu-se din comercializarea lor peste 3 trilioane zloţi. Parabolă O REVISTA vest-germană susţine că la Bonn circulă, pe seama Ministerului de Război, următoarea anecdotă. Cică o capră, întrebată la gara din Bonn de un melc unde se află Ministerul de Război, a constatat, spre surprinderea ei, că în timp ce ea nu terminase încă formalităţile destul de greoaie la uşa de intrare a ministerului, melcul urca deja scara. Intrigată, a cerut explicaţii, la care i s-a răspuns , în această casă se ajunge mai uşor tîrîndu-te, decît behăind. Este inexplicabil de ce anecdota cir'-« culă doar pe seama Ministerului de Război cînd sistemul este folosit p© scară largă în toate departamentele vest-germane. = 36 Unul din daruri...