Informatia Bucureştiului, ianuarie 1961 (Anul 8, nr. 2305-2330)

1961-01-02 / nr. 2305

PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI-VĂ ! INFORMĂM îĂ Ziar al Comitetului Orăşenesc Bucureşti al P.M.R. şi al Sfatului Popular al Oraşului Bucureşti ANUL VIII — Nr. 2305 4 PAGINI— 20 BANI LUNI 2 IANUARIE 1961 Piai la lorii silei, sălile Palatului R.P.R. au răsunat de veselia oaspeţilor Prilej de noi prietenii Pregătiri In după-amiaza revelionului se fac pretutindeni. In bucătării, gospodinele oficiază adevărate ritualuri culinare; gazdele ornează camerele în chip sărbătoresc; musafirii se îngrijesc de măşti, confetti, pocnitori; moşii Gerilă îşi revizuiesc recuzita. Viscul, bradul şi serpentinele au invadat oraşul şi casele. Aceeaşi activitate febrilă şi la Casa de Cultură „1 Mai". Muncitori din trei întreprinderi din raionul 1 Mai — A.M.I.T., I.C.S.E. şi „13 Decembrie"-ulei — îşi petrec revelionul aici. Sarcinile au fost împărţite: I.C.S.E. a adus orchestra, A.M.I.T. brigada artistică de agitaţie, iar întreprinderea „13 Decembrie"-ulei s-a îngrijit de organizare. Membrii orchestrei de la I.C.S.E. sunt muncitori, ingineri, tehnicieni. Cu publicul sunt obişnuiţi — numai în 1960 au prezentat aproape 100 de spectacole, dintre care două la Bicaz şi Stejar, cu prilejul inaugurării barajului. Brigada artistică de la A.M.I.T. a venit la revelion cu un „pluguşor". Ea a ţinut să adreseze cuvinte de laudă fruntaşilor din întreprindere — lăcătuşii Gheorghe Bratu, Pavel Roşea şi mulţi alţii. Doi dintre fruntaşi — Stelian Crivac şi Maria Bărcoi — sunt şi vechi membri ai brigăzii artistice. In sală domneşte animaţie. Paharele dnr pline. Douăsprezece lovituri de gong. Anul 1961 a sosit. Muncitori din trei locuri de muncă sărbătoresc laolaltă cu colectivele de conducere ale respectivelor întreprinderi, revelionul. Chiar dacă artiștii amatori din aceste întreprinderi se cunoșteau — s-au întilnit uneori pe scenele concursurilor — revelionul a fost încă un prilej de noi prietenii. G. B. O sărbătoare a tinereţii Cît mai stă printre noi 1960 ? O oră şi cîteva minute. Palatul R.P.R. e plin de lume. Pentru noaptea aceasta, coloanele de marmură, pereţii sobri au renunţat la obişnuita lor severitate. Au arborat culori vesele, desene pline de haz care invită la glumă şi voie bună. Dar parcă e nevoie de invitaţie specială ?" Surprizele te iau în primire una după alta, încît mereu răsună rîsete sub bolţile înalte. Aţi vorbit cu robotul ? Ei da, vedeţi, ne-am modernizat : originalul agent de circulaţie, plasat la intrarea primei săli de bal, dă toate lămuririle necesare, răspunde la toate întrebările calm, fără să se irite de atîtea insistenţe. Probabil că aşa vor arăta agenţii de circulaţie ai anului 2000. Dar la grădina zoologică aţi fost ? Repede într-acolo. Iarăşi surpriză : trebuie să reconstitui — contra cronometru — diferite animale din bucăţi disparate. La tobogan încă nu e nimeni. In schimb alături, cîţiva pescari amatori scot cu undiţele... morcovi. Şi cite alte surprize ! Fiindcă, să nu uităm, toată petrecerea aceasta e un carnaval al tinereţii. Să încerce cineva să fie posomorit ; ar încăpea imediat pe mina unui bufon, şi pînă la urmă ar ajunge în acelaşi diapazon cu toti oaspeţii. Dar, de fapt, cine sînt oaspeţii aceştia ? E greu să faci cunoştinţă cu atîta lume. Dar tovarăşul Ştefan Tănase, care e lăcătuş la uzinele „23 August“, e cunoştinţă mai veche. In noaptea aceasta e aici împreună cu soţia, şi amîndoi sunt în cea mai bună dispoziţie. Iată încă o cunoştinţă : Iordache Bălan. Lăcătuş la „Republica“. I-am văzut de mai multe ori fotografia la panoul fruntaşilor uzinei. Răspîndiţi prin toate sălile o mulţime de muncitori şi ingineri fruntaşi de la „Vasile Roaită“, de la „Drum nou“, din numeroase întreprinderi bucureştene. Sărbătoresc succesele lor dintr-un an de muncă rodnică. Sunt şi studenţi. Cei de la Institutul de artă teatrală, în exerciţiul funcţiunii, ca să spunem aşa , în costume de carnaval alcătuind un cortegiu pitoresc, vesel. Maria Stoian însă, fiind, că e studentă la Matematici, se mulţumeşte să fie spectatoare la pro- gramul prezentat pe una din estrade. Cu un sfert de oră mai înainte , a fost Virginica Romanovski. Acum, cîntă Ion Dacian. Şi iată ora lui „rămas bun", 1960“ : — La mulţi ani ! Bine ai venit 1961 ! E ora cînd se ciocnesc paharele, cind te gîndeşti la o dorinţă ce vrei să ţi se împlinească în noul an. Şi după aceea, din nou muzică, dans. Focurile de artificii şi focurile bengale luminează curtea Palatului Apoi, o horă largă în aceeaşi curte. Au trecut două ore din anul 1961, şi petrecerea e în toi. Frumos revelion în Palatul R.P.R. O să-l ţină minte şi lăcătuşul Ştefan Tănase de la uzinele „23 August“, şi studenta Maria Stoian , or cu-i ţină minte toţi oamineţii care au venit în sălile Palatului R.P.R. ca la casa lor. fabrica de confecţii Gheorghe Gheo - Harapnicul gros cît un otgon marinăresc a trosnit cumplit. Urătorii şi-au vestit apariţia. ...„De urat, am mai ura. Dar ne temem c-o-nsera..." Teamă zadarnică, înserase de mult, miezul nopţii era aproape, aproape de tot. li puteai număra minutele, secundele. Nouă sute de cupe aşteptau pline, ochi. O aşteptare dominată de emoţii. Luminile încep să pălească încet, încet. Ca la Operă. Nevăzut, 1960 mai aleargă ultimii metri pina la linia de sosire. Acolo va preda ştafeta unuia mai iute de picior : 1961. Cupele s-au consumat pe întuneric, precum sărutările. Tradiţii... Marin Constantin, cel despre care am mai vorbit atunci cînd a fost declarat drept umil din cîştigătorii concursului de inovaţii ne vorbeşte despre alte tradiţii. — Al zecelea revelion pe care-l petrecem împreună... Cu un gest larg, îmbrăţişează sala toată. An de an, zece la număr, sute de muncitori, de tehnicieni şi ingineri din fabrică, petrec laolaltă la hotarul dintre doi ani. Elena Pod, verificatoarea, nu pă- răseşte hora „Permitei“. Acolo, succesul ei este asigurat. Dar mai sunt amatori de sîrbe, de tango. Şi or‘chestra trebuie sa-i mulţumească pe toţi. ...O masă, din centrul sălii, se bucură de atenţie şi privilegii speciale. Ataşa pensionarilor. Chiar dacă stai de-acum la vatra sobei, nu poţi uita, într-o asemenea noapte, pe ceii cu care ai lucrat laolaltă ani şi ani... îşi fac apariţia primiicostumaţi“. Un maharadjah, cu turban pe care strălucesc „nestemate“, valsea-ză cu un clown. Sombrero e de ase- menea la modă. Preocupări diferite. Unii mai go(Continuare in pag. a II-a) „Un an bun, cu succese şi împlinirea tuturor dorinţelor.” (La Atelierele C.F.R. «Griviţa Roşie") Ca da obicei, arlechinul Importa omQgjji Aj faianța jfjt tffnga (La Palatul R.P.RT *' ' Revelion ffr'' dan*? Nimeni nu rămîne impasibil asculttii acordurile unui vals (La F.C. „Gil. Ghieorginu-De.“) 8 JA.SH 113 Pentru spectatorii... artişti De aurind A.T.M. (Asociaţia oamenilor de artă din instituţiile teatrale şi muzicale) a luat o măsură : organizarea de spectacole „cedate" artiştilor. Spectacole, pe bază de imitaţii. lunea dimineaţa. Intr-o atmosferă „nobiliară", Aristocraţii", „Vlaicu Vodă”, „Micul prinţ” şi alte spectacole şi-au primit în stal oaspeţii obişnuiţi să fie ei priviţi din stal. Uneori, după terminarea reprezentaţiilor, matinale, s-au înfiripat şi discuţii între artişti şi spectatorii de un fel deosebit, tot artişti. Discuţii calde din care n-au lipsit însă — unde era cazul — nici observaţii critice, aşa cum se cuvine între prieteni adevăraţi. Concluzia? Iniţiativa luată de A.T.M., iniţiativă cu foloase multiple, merită subliniată. Mai mult decît atit — ca să ne menţinem în ton — o aplaudăm din toată inima şi îi urăm să nu se „degradeze” pe parcurs. Cuvîntarea tovarăşului I. Gh. Maurer rostită la posturile de radio şi televiziune cu prilejul Anului Nou Cu prilejul Anului Nou, tovarăşul Ion Gheorghe Maurer, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., preşedintele Prezidiului Marii Adunări Naţionale, a rostit în noaptea de 31 decembrie 1960 la posturile noastre de radio şi televiziune următoarea cuvîntăre : Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Populare Romíne ! Ne aflăm în pragul Anului Nou. Anul ce se sfîrşeşte a fost bogat în evenimente de o deosebită însemnătate în viaţa poporului român. Făcînd bilanţul strălucitelor succese obţinute de oamenii muncii sub conducerea încercată a partidului, cel de-al III-lea Congres al Partidului Muncitoresc, Romín a înfăţişat întregului popor un program măreţ de muncă şi luptă care îl însufleţeşte în grandioasa operă de dezvoltare a economiei naţionale, a ştiinţei şi culturii socialiste, de ridicare a nivelului de trai. Munca plină de entuziasm, energia creatoare, talentul şi priceperea poporului român, au făcut ca prevederile acestui program pentru anul 1960 să fie îndeplinite, cu succes şi, într-o serie de domenii, chiar depăşite. Cu profundă bucurie vedem cum pe întinsul ţării se ridică noi întreprinderi, cum se consolidează şi se extinde sectorul socialist al agriculturii, cum apar noi şi moderne cartiere de locuinţe, case de odihnă, şcoli, aşezăminte de artă şi cultură. Republica noastră devine tot mai frumoasă, mai bogată, mai prospera şi în această minunată realizare este întruchipată munca fiecăruia dintre noi. Succesele obţinute arată ce viitor luminos, ce perspective se deschid patriei noastre. In anul 1960 s-au obţinut noi şi importante succese în lupta pentru consolidarea păcii. Ele se datorează influentei determinante pe care o exercită asupra întregii dezvoltări a societăţii , sistemul socialist mondial şi existentei frontului larg al luptătorilor pentru pace, căruia i se adaugă mereu noi şi noi forţe. Păşim în noul an cu ferma convingere că el va aduce noi victorii cauzei păcii între popoare, cauzei socialismului şi progresului. In aceste clipe, muncitorii, ţăranii muncitori, intelectualii, în mijlocul familiilor, prietenilor, tovarăşilor de muncă, întîmpină noul an cu voie bună, hotărîţi să obţină noi succese în munca pentru propăşirea şi înflorirea patriei noastre socialiste, în lupta pentru apărarea păcii. In numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romín, al Guvernului Republicii Populare Romíne, al Prezidiului Marii Adunări Naţionale, urez din toată inima oamenilor muncii din patria noastră, bărbaţi, femei, tineri, care muncesc cu abnegaţie în fabrici şi uzine, pe ogoare, pe frontul ştiinţei şi culturii — sănătate şi fericire. La mulţi ani, dragi tovarăşi şi prieteni ! TELEGRAME Tovarăşului GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ, prim-secretar al Comitetului Central al P.M.R. Tovarăşului CHIVU STOICA, preşedintele Consiliului de Miniştri al R. P. Romíné Tovarăşului ION GHEORGHE MAURER, preşedintele Prezidiului Marii Adunări Naţionale a R. P. Romíné Dragi tovarăşi, Comitetul Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, Prezidiul Sovietului Suprem al UR.S.S., Consiliul de Miniştri al U.R.S.S. şi întregul popor sovietic vă felicită din inimă pe dv. şi pe toţi oamenii muncii din Republica Populară Romînă cu prilejul Anului Nou-Anul care a trecut s-a caracterizat prin creşterea continuă a puterii şi prestigiului sistemului socialist mondial. Cu fiecare zi se manifestă tot mai mult pe arena internaţională superioritatea socialismului asupra imperialismului, precumpănirea forţelor păcii asupra forţelor războiului. Consfătuirea reprezentanţilor partidelor comuniste şi muncitoreşti a constituit o nouă etapă în întărirea continuă a forţelor mişcării comuniste internaţionale. Oamenii sovietici se bucură sincer de realizările obţinute în anul care a trecut de poporul român, sub conducerea Partidului Muncitoresc Romín, în construirea socialismului, în lupta pentru pace între popoare. Ne exprimăm convingerea fermă că prietenia frăţească şi colaborarea rodnică între Uniunea Sovietică şi Republica Populară Romînă se vor dezvolta şi in viitor spre binele şi fericirea popoarelor noastre, în interesul întăririi unităţii şi coeziunii tuturor ţărilor marelui lagăr socialist. Urăm din inimă poporului frate român în noul an care vine noi succese în construcţia socialistă, în lupta pentru întărirea păcii. N. HRUŞCIOV L. BREJNEV Moscova, Kremlin, 31 decembrie 1960 Tovarăşului N. S. HRUŞCIOV, prim-secretar al Comitetului Central al ..U.S., preşedintele Consiliului de Miniştri al U.R.S.S. Tovarăşului L. I. BREJNEV, preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. MOSCOVA Dragi tovarăşi, Cu prilejul Anului Nou, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Romín, Consiliul de Miniştri al Republicii Populare Romíne, Prezidiul Marii Adunări Naţionale a Republicii Populare Romine şi întregul popor romín vă trimit dumneavoastră şi întregului popor sovietic, sincerele lor felicitări şi cele mai bune urări. Poporul sovietic condus de gloriosul Partid Comunist al Uniunii Sovietice a obţinut în anul care a trecut succese strălucite în înfăptuirea grandioaselor sarcini ale planului septenal, a înregistrat noi realizări epocale în domeniul ştiinţei şi tehnicii. Înaintarea victorioasă a Uniunii Sovietice pe drumul făuririi comunismului, politica sa externi leninistă, promovată cu consecvenţă de Partidul Comunist şi guvernul sovietic în frunte cu tovarăşul N. S. Hruşciov, atrag de partea ideilor păcii şi socialismului noi şi noi forţe sociale din toate ţările lumii. Ne exprimăm ferma convingere că în anul care vine prietenia de nezdruncinat şi colaborarea frăţească dintre popoarele noastre se vor întări şi mai mult spre binele marii comunităţi a ţărilor socialiste şi al păcii în întreaga lume. Vă urăm, dragi tovarăşi, An Nou şi fericit, mari succese în munca dv. creatoare pusă în slujba cauzei nobile a construirii comunismului în Uniunea Sovietică, a păcii şi fericirii omenirii GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ Prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Roman CHIVU STOICA Președintele Consiliului de Miniştri ai Republicii Populare Romîne ION GHEORGHE ^ 5 MAURER P reşedintele Prezidiulsi Marii Adunări Naţionale a Republicii Populare Romine * Rezultatele tragerii speciale Loto Central La tragerea specială din seara zilei de 31 decembrie, au fost extrase din urnă următoarele numere : LA PREMII OBISNUITE IN BANI: 17, 83, 18, 73, 2, 80, 88, 55, 7 și 64. LA PREMII SPECIALE: 88, 64, 7, 18, 80, 73, 17, 83, 55. LA PREMII SUPLIMENTARE IN OBIECTE SAU BANI: faza 7 numere din 90 : 40, 45, 54, 27, 64, 12 si 9 ; faza 6 numere din 90 : 59, 34, 83, 72, 43, 9 ; faza 5 numere din 90: 66, 68, 11, 39, 53; faza 4 numere din 90: 83, 31, 12, 21 ; faza 3 numere din 90: 13, 53 si 43. Carnavalul pionierilor S-ar putea crede că dacă nu s-a mai aşternut covorul alb de zăpadă şi pomii n-au fost încărcaţi de chiciură şi gheaţă ca de obicei, Palatul Pionierilor nu şi ar mai avea farmecul său de basm. Cu toate că n-au mai avut din ce ridica omuleţi albi cu nas de tăciune şi nici pomni vreobătălie cu bulgări de zăpadă cei mici au reuşit totuşi să creeze palatului lor, tradiţionala atmosferă sărbătorească. — îţi vine bine costumul — Şi masca ta e drăguţă — am auzit tineri de-o şchioapă veniţi la carnaval, îmbrăcaţi în frumoase costume, simbolizînd diverşi eroi din basme sau în costume naţionale sute de pionieri fruntaşi la învăţătură ai şcolilor din Capitală au umplut pînă la refuz sala de marmură a Palatului Pionierilor. Aici a avut loc ieri un mare carnaval. Pionierii l-au întîlnit peMoş Gerilă cu care au discutat, despre frumoasele rezultate obţinute la învăţătură şi în activitatea extraşcolară. Tot aici ei au fost felicitaţi cu prilejul Anului Nou. Pe lingă programul artistic prezentat de formaţiile palatului, parada costumelor, intîlnirile cu eroii din basme, şi urările pluguşorului, ce mici au participat la diverse concursuri şi jocuri distractive etc. Dar sărbătorirea carnavalului şiîntilnirile cu Moş Gerilă vor continua în fiecare zi până la 10 ianuarie în aceeaşi sală. Ieri după-amiază şi la casele de cultură ale tineretului mii de pionieri şi elevi au participat la cartavalurile organizate pentru ei. M. G. ) Cu multă nerăbdare, cei mici îl aşteaptă pe Moş Gerilă Foto E. CSIKÓS Viitoarea premieră la Teatrul de Operă , Balet Una din viitoarele premiere ale primei noastre scene lirice va fi „Cavalerul Rozelor“ de Richard Strauss, în regia lui Jean Rînzescu. Scenografia acestui spectacol aparţine Ofeliei Tutoveanu. Printre interpreţii acestei opere vom întilni pe Elena Cernei, Magda Ianculescu, Petre Ștefănescu-Goangă, Octav Enigărescu Jean Hvorov. BULETIN METEOROLOGIC INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICA : Azi, la ora 8, în Bucureşti, temperatura aerului a fost de 3 grade. Maxima de ieri în aer a fost de 6 grade, iar minima din cursul nopţii de 2%grade. Timpul probabil de mîine. Vremea se menţine umedă. Seara şi dimineaţa ceaţă. Ploaie slabă. Temperatura aerului staţionară, noaptea va fi cuprinsă intre 0 şi 2 grade, iar ziua între 4 şi 6 grade. Vint slab din sud-vest. Pentru zilele de 3, 4 şi 5 ianuarie. Vremea se menţine umedă, închisă şi relativ călduroasă. Precipitaţii slabe. Temperatura aerului staţionară. Vint slab. r 1 Ultimele ştiri sportive • Azi dimineaţă a părăsit Capitala, pierind în Turcia echipa de fotbal Rapid. Primele întilniri din cadrul turneului, fotbaliştii feroviari le vor susţine sîmbătă şi duminică la Ismir. Continuîndu-şi turneul în Costa Rica echipa de fotbal Rude Hvezda Bratîslava a întilnit formaţia La Jelense, de care a dispus cu 3—2. • In urma unei anchete Întreprinse In rindul cititorilor ziarului „Junge Welt“, titlul de cel mai bun sportiv al anului 1960 din R. D. Germană a fost atribuit lui Gustav Schur (ciclism) şi lui Ingrid Kramer (nataţie). • In competiţia de fotbal rezervată echipelor cîştigătoare ale cupelor naţionale, Florentina a cîştigat şi returul meciului cu Lucerna : 6—2 (în tur, 3—0), calificîndu-se astfel în semifinale. • Federaţia italiană de rugbi a compnicat forului nostru de specialitate propunerea Ca meciul de rugbi Romania-Italia să se dispute la 11 iunie 1961, la București.