Informatia Bucureştiului, iunie 1962 (Anul 9, nr. 2745-2770)

1962-06-27 / nr. 2767

4 PROLETARI PIS TOATE ŢĂRILE, UNIŢI VĂ! Ziar al Comitetului Orăşenesc Bucureşti al P.M.R. şi al Sfatului Popular al Oraşului Bucureşti Anul IX—Nr. 2767 4 PAGINI 20 BANI Miercuri 27 iunie 1962 INFORMAŢIA POTeivitUl A apărut Volumul III din „Opere alese" de V. I. Lenin Astăzi a intrat în librării, al treilea volum — ultimul — din eidihia de „Opere alese“ de V. I. Lenin. Tipărit de Editura politică, volumul cuprinde lucrări scrise în perioada iulie 1918-martie 1923. Printre acestea : „Revoluţia proletară şi renegatul Kautski“, „Scrisoare muncitorilor americicani „Primul Congres al Internaţionalei Comuniste“, „Despre stat“, „Marea iniţiativă“, „Stîngismul, boala copilăriei comunismului“, „Sarcinile Uniunii Tineretului“, „Despre cultura proletară“, „Despre impozitul în natură“. •cor -OCXXX'OOOCXXXX)C'J >DC>CXX300CO00000CXXXXXX500000 Cu planul semestrial îndeplinit Trustul 21 instalaţii montaje „Colectivul de muncitori, ingineri şi tehnicieni ai Trustului 21 instalațiimontaje—Bucureşti, raportează că pe ziua de 23 iunie 1962 şi-a realizat sarcinile de plan valorice pe semestrul I 1962", — se spune într-una din telegramele sosite la redacția noastră. Bilanțul succeselor înregistrate de colectivul de muncă al Trustului 21 instalații-montaje în acest an este deosebit de bogat. Au fost date în exploatare înainte de termen Fabrica de plăci aglomerate din lemn de la C.I.L. Tîrgu Jiu, rafinăria de la Fabrica de ulei din Iaşi, complexul cu 5000 paturi de la Mamaia şi alte obiective industriale. Pe linia realizării unei productivităţi sporite, sarcinile au fost depăşite cu 1,5 la sută, iar la capitolul economii peste plan se va realiza în semestrul I circa 1 milion lei. întreprinderea „Electrotehnica” La şirul succeselor din anul acesta colectivul de muncă al întreprinderii „Electrotehnica“ a mai adăugat încă unul. Astăzi, la ora 8, planul producţiei globale pe şase luni a fost îndeplinit. Datorită aplicării unor importante măsuri tehnico-organizatorice, procesul de producţie s-a desfăşurat ritmic, iar calitatea produselor se îmbunătăţeşte continuu. In luna aceasta nu s-a primit nici o sesizare din partea beneficiarilor, privitoare la produsele livrate. In cinci luni întreprinderea „Electrotehnica“ a realizat peste plan 1.000.000 lei beneficii şi 970.000 lei economii, depăşind astfel angajamentele. întreprinderea „Izolatorul” Muncitorii, tehnicienii şi inginerii întreprinderii „Izolatorul“ au repurtat de curînd un frumos succes, îndeplinind planul semestrial cu aproape două decade mai devreme, colectivul fabricii a produs peste sarcina de plan 56.000 cărămizi termoizolante din dialit, peste 50 milioane rondele de plută, circa 21 tone garnituri tehnice de etanşare etc. Economiile la preţul de cost, realizate pînă la 1 iunie, cifrează suma de 100.000 lei, iar beneficiile peste plan, 73.000 lei. uin nou lot de grupuri de sudură de 350 amperi, confecţionate la Uzina de maşini electrice din Capitală, sunt gata pentru a fi expediate beneficiarilor. amm La 1 iulie 1962 Teritoriile Ruanda şi Urundi vor deveni concomitent independente NEW YORK 27 (Agerpres). La 26 iunie, după lungi şi aprinse dezbateri Consiliul de tutelă al O.N.U. a adoptat cu majoritate de voturi rezoluţia afro-asiatică cu amendamentul cerut de reprezentantul Iranului în care se prevede că la 1 iulie 1962 teritoriile Ruanda şi Urundi vor deveni concomitent independente, în ciuda eforturilor depuse de reprezentantul Belgiei, Henri Spaak, care susţinut de reprezentantul Statelor Unite şi al altor ţări colonialiste a cerut introducerea în rezoluţie a unei prevederi potrivit căreia după proclamarea independenţei teritoriale Luanda şi Urundi să aibă, dreptul de a încheia un acord în vederea menţinerii trupelor belgiene, a fost în cele din urmă adoptată rezoluţia afro-asiatică cu amendamentul iranian. Potrivit acesteia trupele belgiene vor trebui să fie complet evacuate pînă la 1 august 1962 iar de la 1 iulie, data proclamării independenţei, trupele belgiene în curs de evacuare nu vor mai avea nici un rol, abţinîndu-se de a mai aduce vreun prejudiciu drepturilor suverane ale acestor teritorii. Ţările socialiste reprezentate în comitet nu consideră satisfăcătoare această prevedere întrucît nu există nici o justificare pentru prezenţa în continuare a trupelor belgiene după proclamarea independenței. De aceea, ele au abţinut de la vot. Comitetul de tutelă a recomandat în unanimitate admiterea în O.N.U. a celor două state, după ce vor fi proclamate independente. Rezoluţia urmează supusă votului Adunării Generale a O.N.U., pentru adoptarea ei fiind necesară o majoritate de două treimi. SPANIA: Partidele de opoziţie din ilegalitate cheamă la luptă împotriva dictaturii lui Franco MADRID 27 [Agerpres]. — După cum transmite agenția „Union Francaise d'information", recent partidele de opozifie din ilegalitate — Partidul socialist muncitoresc din Spania, Acfiunea republican democratică din Spania, Partidul social de acţiune democratică. Uniunea progresistă spaniolă, grupul progresist al Uniunii spaniole şi „monarhiştii parlamentari" au chemat din nou la luptă împotriva dictaturii franchiste. In Spania sunt difuzate, de asemenea, apeluri ale partidului comunist și Frontului popular de eliberare in care se cere muncitorilor spanioli să lupte prin greve împotriva regimului fascist Buletin meteorologic INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICA : Azi, la ora 8, în Bucureşti, temperatura aerului a fost de 22 grade. Maxima de ieri în aer a fost de 30 grade, iar minima din cursul nopţii de 17 grade. Timpul probabil de mîine . Vreme instabilă cu cer variabil, temporar noros. Ploi sub formă de averse însoţite de descărcări electrice. Vint potrivit din vest. Temperatura aerului în scădere uşoară, minimele vor fi cuprinse între 16 şi 18 grade, iar maximele intre 26 şi 28 grade. Pentru zilele de 29, 30 iunie şi 1 iulie. Vreme instabilă şi relativ răcoroasă. Cer variabil. Temporar ploaie. Aparatul de radio „Modern“ pe banda de montaj Numărul sortimentelor ele radioreceptoare fabricate la uzina „Electronica“ s-a îmbogăţit cu încă unul. Este vorba de noul tip de aparat cu 4 difuzoare denumit „Modern“, care a intrat pe banda de montaj. In cursul lunii viitoare, primele radioreceptoare „Modern“ vor fi livrate magazinelor de specialitate. In fotografie , tovarășii Constantin Angelescu și Gheorghe Cotea execută controlul final al unui radioreceptor tip „Modern“. Ultimele sîriiTfgyftue ♦ Sportivii noştri au obţinut noi succese în concursul internaţional de tir de la Praga. Iosif Sîrbu a cîştigat proba de armă liberă calibru redus 3x40 focuri cu 1134 puncte. Aurelia Cosma a ocupat primul loc în proba de armă liberă calibru redus 3x30 focuri cu 829 puncte, iar Marin Ferecatu s-a clasat primul la armă liberă 40 focuri, poziţia genunchi, cu 385 p. ♦ Ieri, la Toledo s-au disputat noi întîlniri in cadrul campionatelor moridiale de lupte clasice. Cernea, cîştigînd la puncte in faţa bulgarului Petrov s-a calificat pentru turneul final. In cursă pentru calificarea în turneul final mai sunt Popovici care a terminat la egalitate cu campionul Turciei, Kiş, şi Martineseu în ciuda înfrîngerii suferite la bulgarul Radov. Au fost eliminaţi Pirvulescu, Schultz, Bularca, Ţăranu şi Ballo. ♦ Selecţionata feminini de baschet a Bucureștiuluz,lonă Ul a repurtat la n Tigrau un frumos succes, dispunînd de Steaua Rosie cu 50—57 (34—28). ♦ Turneul candidaţilor la titlul mondial de şah s-a încheiat cu succesul marelui maestru Tigran Petrosian. Aseară, în ultima rundă Petrosian a remizat cu Filip, cu același rezultat terminându-se și partida Keres — Fischer. Petrosian a acumulat 17'/* p, iar Keres, clasat pe locul secund, totalizează 17 p. Mărfuri noi în magazine Magazinele I.C.S. Romarta au pus în vînzare azi dimineaţă o serie de noi articole pentru sezonul de vară. La unitatea de ţesături se remarcă prezenţa unei ţesături imprimate neştionabile denumită „Camelia“, pentru rochii şi fuste, realizată de către fabrica din Mediaş. Tot aici în următoarele zile se vor pune în vînzare un poplin imprimat pentru rodiui, realizat de către întreprinderea Industria Bumbacului, precum şi ţesăturile „Stăncuţa“ şi „Privighetoarea“ produse de fabrica „Răscoala din 1907“. In sectorul de tricotaje se poate consemna prezenţa unor noi modele de tricotaje din bumbac realizate de întreprinderea „Tînăra Gardă“. Raioanele de încălţăminte au primit printre altele, noi modele de pantofi şi sandale pentru bărbaţi şi femei produse la fabrica de încălţăminte din Timişoara. In fotografie. In magazinele de specialitate articolele pentru ștrand și munte sînt solicitate din plin în aceste zile. Instalaţie completă de electrofiziologie Colectivul de muncă al Institutului de neurologie „I. P. Pavlov“ al Academiei R.P- Române, sub conducerea acad. A. Kreindler, a realizat recent o instalaţie completă de electrofiziologie. Instalaţia dispune de 4 canale de amplificare şi afişaj, de un sistem complet de stimulare (electric, acustic şi optic) şi de un sistem propriu de comandă a baleiajului şi stimulilor, întregul ansamblu a fost realizat din mijloacele existente în institut, fără nici o investiţie suplimentară. Cu ajutorul acestei instalaţii, care se situează la nivelul celor mai moderne aparate străine, pot fi cercetate cele mai fine fenomene bioelectrice care au loc in sistemul nervos al omului. In curind, colecţia „Maeştrii artei romineşti“ In curind, va apărea o nouă colecţie a Editurii Meridiane, intitulată „Maeştrii artei romineşti“. Propunindu-şi să prezinte vieţile şi realizările artistice ale celor mai de seamă reprezentanţi ai artei plastice din ţara noastră, colecţia va cuprinde volume cu un număr de circa, 40 de reproduceri fiecare şi cu un text referitor la datele cele mai importante din viaţa artiştilor respectivi. Sunt pregătite să apară, în această colecţie, următoarele lucrări : „Ştefan Luchian", de V. Drăguţ, „Jean Al. Steriadi“, de M. Deac, „Gh. Petraşcu“, de acad. G. Oprescu, „Alex. Ciucurencu“, de acad. G. Oprescu, „Ion Jalea“, de P. Comarnescu. DESCHIDEREA FESTIVĂ A ACTIVITĂŢILOR DE VARĂ LA PALATUL PIONIERILOR Sîmbătă dimineaţa, la ora 10, are loc deschiderea festivă a activităţilor de vară, la Palatul Pionierilor. La teatrul în aer liber şi pe terenurile de sport se vor desfăşura manifestările culturalartistice şi sportive. In după-amiaza aceleiasi zile, la ora 18, va fi organizat in parcul Palatului un carnaval pionieresc. La recoltat Pe ogoarele gospodăriilor agricole colective se desfăşoară intens recoltatul păioaselor. Un fotoreporter al ziarului nostru a făcut ieri o vizită la G.A.C. „Congresul al II-lea al P.M.R.“ din comuna Afumaţi, raionul 1 Mai. I-a găsit aici pe combinerii Dumitru Voicu, Petre Camburu şi Nicolae Florea de la S.M.T. Chitila. Pină la ora prinzului ei recoltaseră o bună parte din suprafaţa cultivată cu orz . Au mult spor la lucru combinerii noştri - a spus tov. Vasile Gheorghe, şeful brigăzii de mecanizatori care lucrează la această gospodărie. Şi ni se umple inima de bucurie când vedem că datorită lucrărilor de bună calitate pe care le-am executat în toamnă şi primăvară recolta este din cele mai bune. Brigadierul ne-a asigurat în continuare că recoltatul orzului se va termina în cursul zilei de azi şi că în scurt timp combinerii vor trece la recoltatul griului. Secerişul orzului este in toi şi la alte gospodării colective. Iar inginerii agronomi şi brigadierii vizitează zilnic lanurile de griu pentru a stabili timpul optim de recoltare. Concomitent cu recoltatul păioaselor se desfăşoară intens şi lucrările de întreţinere a culturilor. Pe colectiviştii din Afumaţi, pe cei din Şindriliţa, Pitească şi Găneasa, raionul 23 August, i-am găsit la prăjitul porumbului şi al legumelor. In acelaşi timp, din grădinile de legume şi zarzavaturi ale gospodăriilor colective se recoltează mari cantităţi de produse care sunt trimise pe pieţele Capitalei. Mecanizatorii de la S.M.T. Chitila recoltează orzul de pe ogoarele colectiviştilor din Afumali la Schimburile de experienţă şi eficacitatea lor uzinele „23 August“, „Metalica“ şi „Electromagnetica“ In complexul de mijloace prin care metodele avansate de muncă şi procedeele tehnologice moderne se extind tot mai mult in fabrici şi uzine, schimburile de experienţă şi-au dovedit din plin eficienţa. Prin ele se generalizează : experienţa pozitivă privind realizarea diferitelor produse, căile care duc la ridicarea productivităţii muncii şi reducerea preţului de cost, folosirea raţională a maşinilor ş.a. Tocmai de aceea, organizarea temeinică şi urmărirea eficacităţii acestor schimburi de experienţă trebuie să constituie una din preocupările de seamă ale comitetelor sindicatelor şi conducerilor tehnicoadministrative ale întreprinderilor. In nodurile de faţă ne vom opri asupra citorva aspecte ale organizării schimburilor de experienţă in trei uzine bucureştene: uzinele „23 August“, „Metalica“ şi „Electromagnetica“. In urmă cu cîteva luni comitetul sindicatului uzinelor „23 August“ a întocmit un plan amănunţit, în care sunt prevăzute întreprinderile cu care se vor efectua schimburile de experienţă, temele ce urmează a fi studiate, secţiile sau sectoarele in care se simte imperios necesitatea aplicării lor. Aşa de exemplu, în cadrul schimbului de experienţă efectuat la jumătatea lunii aprilie cu Uzinele mecanice de utilaj greu-Brăila, s-au urmărit trei obiective: folosirea amestecurilor exotermice pentru maselote, forjarea cu fibraj continuu a vilbrochemelor şi tehnologia danturării roţilor. După înapoierea celor 34 de tovarăşi care au vizitat uzinele din Brăila s-a organizat o consfătuire în care a ieşit la iveală că metalurgiştii brăileni întrebuinţează o reţetă foarte bună pentru învelişul exotermic al maselotelor.Dn urma acestei consfătuiri s-a format un colectiv care se ocupă de aplicarea, în condiţiile uzinei, a experienţei turnătorilor de la uzina brăileană. Pînă aci toate sunt bune. Atunci însă cind ne-am interesat ce schimburi de experienţă au mai fost organizate de la începutul anului şi pînă la jumătatea lunii mai, am aflat că acesta este singurul şi că altele vor fi organizate în lumiia ce urmează. O situaţie asemănătoare am găsit şi la uzina „Metalica“. Luni de zile aoi nu a fost organizat nici un schimb de experienţă, nici nu a fost vreunul prevăzut în plan, pentru că de fapt un asemenea plan — pentru perioada amintită — nici nu a existat. La uzina „Electromagnetica“, în aproape cinci luni au fost efectuate două schimburi de experienţă. Insă despre urmărirea eficienţei lor nici vorbă nu poate fi. In aceste condiţii schimburile de experienţă se reduc la simple vizite. Dar scopul lor este acela de a analiza şi descoperi forme ■noi de muncă care pot şi trebuie, să fie generalizate. Din constatările făcute se pot trage anumite concluzii, cel puţin in privinţa uzinelor pe care le-ar fi vizitat, în primul rind trebuie subliniată insuficienta preocupare a comitetelor sindicatelor şi a conducerii tehnicoadministrative, din uzinele amintite, pentru organizarea şi valorificarea acestor forme de extindere a experienţei înaintate. Faptul că pentru lunile următoare s-a propus efectuarea unui număr mai mare de schimburi de experienţă, poate constitui o trăsătură pozitivă cu condiţia ca aceste acţiuni să fie bine orientate, organizate şi UßllÄrii®,. Organizaţiile de partid vor trebui să îndrume mai îndeaproape comitetele sindicatelor şi să controleze felul in care acestea urmăresc să facă din schimburile de experienţă forme eficace de generalizare a experienţei avansate, pîrghie pentru ridicarea producţiei şi productivităţii muncii, pentru îmbunătăţirea calităţii produselor. De un real folos în această privinţă ar fi şi un sprijin mult mai substanţial din partea Consiliului local al sindicatelor. I. POENARU ŞEDINŢA COMITETULUI EXECUTIV AL S.P.C. In şedinţa de luni după amiază Comitetul executiv al Sfatului Popular al Capitalei a discutat şi aprobat planul economic şi de acţiuni social-culturale pe trimestrul III al anului. De asemenea a analizat situaţia ascensoarelor din imobilele oraşului şi a luat unele măsuri pentru îmbunătăţirea funcţionării acestora. In acest sens secţiunea Industriei locale a prezentat un raport iar comisia permanentă de deputaţi pentru problemele de industrie locală un coraport- 60.000 mp, reparaţii de pavaje De la începutul anului şi pînă acum, pe străzile şi bulevardele din raionul Griviţa Roşie s-au efectuat reparaţii curente la pavaje pe o suprafaţă de peste 60.000 mp. Asemenea reparaţii s-au efectuat pe bulevardele 1 Mai, Gloriei, Bucureştii-Noi, calea Griviţei etc. Peste cîteva zile, vor începe reparaţiile medii de pavaje şi pe str. Volga, cu o lungime totală de peste 2 km. Tot în această perioadă s-au încheiat lucrările de pietruire şi nivelare a drumului de legătură dintre comuna Chitila şi satul Rudeni, în lungime de 3 km. Vă informăm despre Expoziţiile ce se vor deschide în luna iulie în Parcul de cultură Herăstrău • La pavilioanele A şi B vor putea fi vizionate din primele zile ale lunii viitoare citeva expoziţii personale. Vor expune pictorii Alexandru Moscu, Tatiana Moscu, Natalia Brodeală, Ion Brodeală, precum şi sculptoriţa Teodora Kitulescu. • Fotografii şi documente din lupta muncitorimii din Bucureşti vor face obiectul unei expoziţii organizate de Muzeul de Istorie a Oraşului Bucureşti ce se va deschide in ziua de 5 iulie la pavilionul C. Exponatele ilustrează evenimente din cea de a doua jumătate a secolului XIX pină la 23 August 1944 • Pavilionul C va găzdui in luna iulie o expoziţie a artiştilor plastici amatori din Bucureşti. Expoziţia organizată de Casa creaţiei populare a Capitalei va cuprinde lucrări in creion, tuş, acuarelă şi cărbune, cu teme din viața oamenilor muncii. ALTE MANUSCRISE ŞI CĂRŢI RARE IN BIBLIOTECA ACADEMIEI R.P.R. In ultimul timp, biblioteca Academiei R.P.R. s-a îmbogăţit prin achiziţionarea unor manuscrise şi cărţi rare, valoroase. Printre ele se numără : corespondenţă a lui Mihail Sadoveanu din anii 1901—1902 ; corespondenţă inedită a lui Vasile Alecsandri către Iacob Negruzzi, din anii 1882—1887 ; corespondenţă a lui Iosif Iser cu familia sa din Paris, din anii 1908-1921 ; un document slav de la Leon-Vodă, din anul 1630 ; un document de la Duca Vodă, din anul 1678. Dintre cărţile rare achiziţionate fac parte „Epistolae“, libri IX, C. Plinius Secundus, cu o frumoasă legătură de epocă din anul 1582 , „Hispánia sive de regis Hispániae regnis“* (Elzevir), 1629, legată în pergament, şi alte cărţi valoroase apărute in secolele XVI şi XVII. Noutăţi din sectorul de ţesături confirmare a prestigiului sintetice SECTORIT. 1)E CREAŢII — LA ÎNĂLŢIME Date fiind calităţile superioare pe care le conferă produselor din punct de vedere al rezistenţei şi al aspectului, fibrele şi firele chimice pătrund tot mai mult in sectorul de ţesături. Orientată in special spre îmbunătăţirea unor articole noi cu conţinut de fibre sintetice şi de fibre artificiale, activitatea de creaţie prezintă de la un an la altul un bilanţ din ce în ce mai bogat. Astfel stind lucrurile, în sectorul linii — de pildă — numai in semestrul I al acestui am gama sortimentelor s-a imbogăţit cu incă 138 articole noi din fibre sintetice (faţă de 68 articole noi în anul 1960). Gama produselor din mătase a fost şi ea mereu împrospătată cu articole noi realizate din fire de viscoză, bemberg, acetat, relon, mătase naturală precum şi din fire metalice (lurex, laminat) etc. Tot în primul semestru al anului s-au realizat 210 articole noi, in 830 desene şi 4500 poziţii coloristice. În cadrul activităţii de creaţie, o atenţie deosebită s-a acordat realizării unor noi articole pentru căptuşeli, adecvate calităţii şi specificului diferitelor confecţii. Numai in ultimul semestru al anului trecut au fost avizate 28 articole pentru căptuşeli, prezentate apoi beneficiarilor, pentru contractare. EXTINDEREA SISTEMELOR NOI DE ALBIRE fii DE IOPSIRE Apariţia in magazine a unei game bogate de modele şi desene noi de ţesături, calitativ superioare, trebuie atribuită in primul rind îmbunătăţirii continue a tehnologiilor existente precum şi introducerii unor noi tehnologii. Astfel, pentru obţinerea unui grad de alb superior, conservabil in timp, al ţesăturilor şi tricoturilor, s-a introdus pe scară tot mai largă procedeul mixt de albire prin hipoclorit — apă oxigenată. De menţionat că In anul 1962 cantitatea de ţesături şi tricoturi prevăzută a fi tratată prin acest procedeu este de aproape şase ori mai mare decit in anul 1961. Pentru a asigura ţesăturilor o mai mare vioiciune a culorilor şi a imprimeurilor, s-a introdus sau s-a extins folosirea unor noi grupe de coloranţi: coloranţii reactivi, coloranţii pigmenţi, precum şi toate tipurile de coloranţi destinaţi fibrelor sintetice.