Informatia Bucureştiului, iulie 1963 (Anul 10, nr. 3080-3102)

1963-07-01 / nr. 3080

O duminică bucureşteană pe vreme de caniculă - PRIN LOCURILE DE AGREMENT - Canicula ţi-a impus ieri, fără drept de apel, punctul de vedere în programul duminical al unui număr impresionant de bucureşteni. In cursul dimineţii, pe principalele artere ale oraşului, unde eram obişnuiţi cu priveliţtea furnicarului de oameni, făcîndu-ţi agale promenada — intîlneai rar cîte un trecător grăbit... Furnicarul s-a mutat în schimb, în alte puncte geografice ale Capitalei, la păduri — mai ales în cele cu oglindă de apă — la grădinile de vară ţi mai cu seamă la ştrand. Vehiculele I.T.B. şi I.R.T.A. au transportat zeci şi zeci de mii de oameni spre locurile de recreare. * Cum au fost primiți bucureștenii în aceste puncte preferate de sezon ! I l£  PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, VNIŢI-VAI INFORMATI A Ziar al Comitetului Orăşenesc Bucureşti al P.M.R. şi al Sfatului Popular al Oraşului Bucureşti Anul XI Nr. 3080 4 PAGINI 20 BANI Luni 1 iulie 1963 Ştrandul — locul de recreare preferat... CIFRE RECORD Canicula a „mobilizat" peste 85 000 persoane în ştrandurile publice, din oraș, ale I.C.A.R. Este o cifră record care nu s-a înregistrat de ani de zile ! Cele mai aglomerate ştranduri au fost ieri Floreasca I (20 000 de vizitatori, pină la orele 11,20) şi Tei (19 000 de vizitatori pînă la orele 13). Personalul ştrandurilor, al unităţilor comerciale de deservire — şi în primul rînd al centrelor de răcoritoare — au avut ieri o zi de lucru deosebit de grea. Datorită muncii lor, în cele mai multe ştranduri bucureştenii s-au simţit bine — mai ales acolo unde pe lîngă răcoarea apei, şi a unor băuturi răcoritoare... intr-adevăr răcoritoare, se adaugă şi alte atribute importante: vegetaţie bogată, umbră multă (la Floreasca, la Tei, de exemplu), nisip proaspăt (s-au adus in primăvara acestui an peste 700 m.c. nisip in ştranduri), duşuri suficiente, vestiare încăpătoare, unde nu trebuie să aştepţi prea mult etc. Asemenea atribute există aproape pretutindeni. In citeva ştranduri şi-au făcut apariţia şi o serie de noutăţi plaje mult lărgite, staţii de radioamplificare care transmit muzică uşoară sau sfaturi medicale, chioşcuri cu articole de ştrand etc. In unele locuri, ziua de ieri a scos la iveală şi o serie de neajunsuri în buna deservire a bucureşteanului venit spre locul său preferat de destindere duminicală, spre acest refugiu în zilele de caniculă. O REMARCA Prima remarcă pe care au făcut-o foarte mulţi cetăţeni se referă la faptul că în incinta marilor ştranduri nu sunt suficiente bazine , mai ales pentru copii. Pînă şi la „Floreasca II“, unde s-au amenajat pe lac cele mai mari bazine din Capitală, se resimte această lipsă , ca să nu mai vorbim de „Floreasca I“, unde miile de copii n-au la îndemână decit un mic bazin împărţit in două. La fel stau lucrurile şi la celelalte ştranduri. Această problemă e mai greu de rezolvat în actualul sezon. Simt în schimb alte neajunsuri care pot fi mai operativ soluţionate: lipsa unui număr suficient de duşuri, de pildă. La Mogoşoaia sunt doar patru duşuri, la care s-a făcut ieri, coadă. S-a mai făcut la Mogoşoaia „coadă“ la casa ştrandului, pentru că o singură casieriţă elibera bilete miilor de vizitatori, plus bilete pentru amatorii plimbărilor cu barca. Cu puţin spirit organizatoric cetăţeanul poate fi scutit ca, după un drum lung, pe arşiţă, pînă la Mogoşoaia, să mai stea în soare 20—30 de minute ca să-şi procure biletul de intrare. Mult mai bine putea fi organizată şi eliberarea biletelor la debarcaderul spre ştrandul Floreasca II. Şi aici s-a stat ieri destul la rînd. In ştranduri se mai pot lua şi alte măsuri care ar fi lăudate de cetăţeni : să se instaleze cite un ceas (puţini îşi păstrează asupra lor ceasurile la ştrand); mai multe coşuri pentru hîrtii la Mogoşoaia (în celelalte s-au adus în acest an zeci de coşuri în plus), un rastel pentru biciclete tot la Mogo-Telefonie publice există, la ora actuală, infiecare ştrand, in afară de ştrandul Mogoşoaia. Se asigură omai regulată golire de monede a casetelor. Numărul telefoanelor este insă, in unele locuri, mic faţă de necesităţi. Cite două telefoane publice la ştrandurile Floreasca I şi Tei, pentru un număr total de circa 40 000 de oameni — populaţia unui întreg orăşel — e mult prea puţin. La Tei, cele două telefoane sunt instalate la intrarea în ştrand. Ca să faci un drum de la un capăt al ștrandului la telefon trebuie să parcurgi 600 de metri. DESFACEREA RĂCORITOARELOR Cel mai rece suc, cea mai rece apă minerală am băut-o ieri la ștrandul Izvor, la cele două bufete ale I.A.P.L. Brădiet, (în 5 ore s-au vîndut aici 8000 de sticle de suc) , iar cea mai rece bere la bufetele de la ştrandul Tei (I.A.P.L. Bistriţa) şi Floreasca I (I.A.P.L. Băneasa). Cel mai puţin s-a stat la rînd la răcoritoare, tot la ştrandul Izvor — unde s-a organizat bine desfacerea băuturilor — şi la bufetul de la Floreasca I. Cel mai mult, la Mogoşoaia, unde s-a amenajat un singur punct de vînzare a băuturilor, din care motiv, sucul nici n-avea vreme să mai fie răcit. La una din gheretele T.L.C.R. nr. 2 de la ştrandul Tei se străduiau să facă faţă asaltului celor... topiţi de căldură, doar 1—2 vînzători. — Duminica, pe vreme de arşiţă nu ajung actualele centre de desfacere a răcoritoarelor — ne-au spus cetăţenii. Trebuie organizate mai multe puncte volante ajutătoare. Ei au dreptate. Este o propunere care trebuie luată în seamă. a fost vizitat de Sunt necesare pretutindeni şi mai multe tonele de vînzare a îngheţatei (ca să nu mai vorbim, din nou, de Mogoşoaia, — clasată pe ultimul loc din punct de vedere al calităţii deservirii cetăţenilor — unde la singura tonetă se aflau doi vînzători care stăteau degeaba. Pînă la ora prînzului nu le sosise încă îngheţata... (toneta era a T.L.C.R. nr. 1). Iată şi alte citeva sugestii ale cetăţenilor : să fie lărgit umbrarul bufetului de la Floreasca I; în acest sens se poate încropi şi un acoperiş din prelate ; să se aducă mese la bufetul din ştrandul Izvor (oamenii s-au servit ieri, la bufet, de lăzile de suc). LA TEXTILA ! Este lăudabilă măsura luată ca in incinta ştrandurilor să funcţioneze chioşcuri cu articole de plajă. Cit de utile sunt ele rezultă din faptul că in preajma lor e mereu aglomeraţie. Din păcate, aşa cum am mai sesizat în acest sezon, ele nu sunt atent aprovizionate. Se aduc mărfuri în cantăţi mult prea mici. Ieri, centrul Textilei I de la Tei nu avea, la orele 13, căşti pentru baie, colaci, papuci de plajă, de toate sortimentele, (de multe zile n-au mai fost la acest centru papuci). Vizitatorii ştrandului nu şi-au putut procura aici nici cremă „Nivea" — sau orice altă cremă — sau preparatul „Bronzoi“. La Izvor nu găseai, la orele 13,30, de asemenea unele articole ca: sandale, la preţul de 12 lei, colac, bronzoi. COOPERATIVA „DESERVIREA“ IN IMPAS Cooperativa „Deservirea“ le-a făcut bucureştenilor o promisiune care a fost primită cu aplauze : aceea a organizării, in ștranduri, a unor puncte de închiriere a obiectelor de strictă utilitate,cum ar fi aşezări gifride, colacele, saltelele pneumatice, diverse jocuri, aparate de radio cu tranzistor etc. Am întrebat ieri in fiecare ştrand, unde-i chioşcul cooperativei ,.Deservirea“? La Floreasca I şi 11 n-a auzit nimeni de aşa ceva (afară de responsabilii ştrandurilor care ne-au arătat două chioşcuri elegante in..., construcţie încă). — Un asemenea chioşc a început să funcţioneze la ştrandul Tei, ni s-a spus. La ora prînzului chioşcul original realizat, din sticlă, era admirat de sute de cetăţeni. El nu funcţiona insă din alt motiv. — Ni s-au terminat imprimatele pentru contracte, se scuza gestionara („contract“ e un cuvînt pretenţios, — de fapt aici se înscrie numele, pronumele şi adresa celui ce închiriază obiectul). Această întîmplare a stirnit pe bună dreptate ilaritate și dezaprobare. De adăugat că numărul obiectelor de închiriat este foarte mic. Acest centru are doar 25 de aparate de radio cu tranzistori (la ora 8,30 ele au și fost distribuite) 15 cutii cu table, cinci saltele pneumatice etc. Credem că din experienţa de ieri se vor trage concluziile necesare... CITEVA VORBE DESPRE... UNII CETĂŢENI CERTAŢI CU DISCIPLINA Nu practicaţi jocul cu mingea pe plajă ! Această recomandare am auzit-o transmisă de la staţia de radioamplificare de citeva ori. Cu toate acestea unii tineri nesocotesc acest fapt, deranjînd odihna celor din jur, cu jocul lor. Pe bună dreptate, pentru o asemenea abatere, organele de miliţie au încheiat un proces-verbal de contravenţie lui Toma Ilie din raionul Nicolae Bălcescu, aflat ieri la ştrandul Floreasca II. Zilele acestea a fost sancţionat PAVEL IRIMESCU (Continuare in pag. a II-a) şoaia. Aici ar trebui lărgită în mod operativ şi plaja (în dauna stufărişului care creşte inutil la marginea actualei plaje). Şi încă o problemă a cărei rezolvare cade în sarcina I.C.A.R. : de ce nu există în nici un ştrand anunţul pe care ne-am obişnuit să-l vedem în unităţile de deservire : „Aici se află condica de sugestii şi reclamaţii“. Avînd la indemînă un asemenea instrument de comunicare cu cetăţenii, conducerea I.C.A.R., secţiunea de gospodărie comunală a S.P.C. ar avea posibilitatea să cunoască mai bine părerea oamenilor muncii despre ştrandurile bucureştene. TELEFOANELE PUBLICE Palatul brincovenesc ele la Mogoşoaia numeroşi bucureşteni La iarbă verde, în pădurea Băneasa Oameni de ştiinţa români peste notare Acad. C. D. Neniţescu şi acad. Cristofor Simionescu au plecat la Paris pentru a lua parte la Congresul internaţional de chimie macromoleculară care se desfăşoară între 1 şi 5 iulie. Un nou tren accelerat spre litoral Cu începere de ieri (30.VI.a.c.) s-a pus în circulaţie pe distanţa Bucureşti — Mangalia trenul accelerat 811/812. Acceleratul 811 pleacă din Gara de Nord la ora 5,33 şi soseşte la Mangalia la ora 10,29. La întoarcere, acceleratul 812 pleacă din Mangalia la 15.12 și sosește în Gara de Nord la ora 20.53. Noutăţi din industria porţelanului DE LA 24 DE ORE. LA CITEVA MINUTE Recent, în industria porţelanuri a fost dată în funcţiune o instalaţie specială, pentru uscarea cu radiaţii infraroşii a produselor pe care s-au aplicat decoruri de calcomanii. Avantajele economice ale acestei îmbunătăţiri tehnice sunt categorice: reducerea timpului de uscare de la 24 de ore la numai citeva minute. GLAZURARE CU... MAŞINA Această operaţie, efectuată pînă nu demult pe cale manuală, se realizează în prezent cu ajutorul unei maşini semiautomate. Productivitatea de cîteva ori mai mare a maşinii, va determina o creştere corespunzătoare a producţiei de articole glazurate, foarte solicitate de cumpărători. PENTRU CREŞTEREA GRADULUI DE ALB Căile prin care se încearcă realizarea acestui deziderat nr. 1 al calităţii articolelor de porţelan sunt mai multe. Un colectiv de cercetători a studiat, de pildă, posibilitatea înnobilării caolinului pe cale chimică. Rezultatele lucrării lor— urmărind înlăturarea impurităţilor dăunătoare de fier —■ sínt în curs de experimentare industrială. Dar, paralel cu acest studiu, la Fabrica de porţelan din Cluj se încearcă o metodă originală de albire directă a porţelanului. Intr-un cuptor de construcţia specială obiectele în stare prefabricată sunt supuse albirii directe. Serbare studenţească Cu prilejul încheierii anului şcolar universitar în după-amiaza zilei de sîm- I bată, la Sala Palatului R.P.R. a avut loc un frumos concert festiv dat în cinstea studenţilor fruntaşi la învăţătură şi ai absolvenţilor institutelor de învăţămint superior din Capitală, la care au participat peste 2 000 de studenţi. Concertul a fost susţinut de formaţiile artistice ale ansamblului folcloric al centrului universitar Bucureşti. In faţa spectatorilor au evoluat, rînd pe rînd, corul şi orchestra Conservatorului „Ciprian Porumbescu“, echipe de dansuri, studenţi ai Institutului de cultură fizică într-un interesant număr de gimnastică artistică (cu eşarfe şi steguleţe), orchestra de muzică populară românească etc. Concertul festiv s-a încheiat cu o frumoasă demonstraţie plină de entuziasm, tinereţe şi avînt patriotic prin care studenţii fruntaşi din Bucureşti au adus un omagiu învăţăturii căpătate in anii de studiu, un omagiu partidului pentru minunatele condiţii de învăţătură şi viaţă ce le-au fost create. Seara, la restaurantul parcului studenţii fruntaşi au petrecut clipe plăcute la masa tovărășească organizată în cinstea lor. Moment din spectacol La recoltatul orzului în toate t. le 37 gospodării colective ..e plat t.i ioanei^ Capitalei, recoltarea orzului se desfășoară de cîteva zile din plin. La gospodăria colectivă din Jilava, bunăoară, cele patru combine de la S.M.T. Ciorogîrla recoltează orzul de pe 300 hectare, la gospodăriile colective din Bălăceanca, Otopeni, Băneasa, Dobroieşti, Chitila — mecanizatorii de la S.M.T. Chitila şi colectiviştii respectivi zoresc recoltatul orzului cu combinele. La gospodăria colectivă din Popeşti- Leordeni, care a început prima lucrările de recoltare, şi care, pe lîngă cele 7 combine de la S.M.T. Ciorogîrla, a primit spre urgentarea acestor lucrări alte 7 combine de la gospodăria de stat din aceeași comună, recoltatul orzului de pe cele 300 hectare se apropie de sfîrșit. I ruh a,Fiecărui tehnician si inginer •— o problema tehnica spre rezolvare'* la Uzina .Jian'' angajamente hé, ubiliialoaia La Uzina „Vulcan" corpul tehnico-* ingineresc a analizat cu deosebită exigență posibilitățile existente în rezolvarea unor probleme tehnice de eficiență deosebită pentru activitatea de producţie. In acest sens, gazeta de uzină „Metalurgistul“ a publicat ecouri de la numeroşi ingineri şi tehnicieni. — Mă asociez iniţiativei — declară inginer V. CONSTANTIN, adjunctul şefului serviciului metalurg, îmi iau ca sarcină să rezolv următoarele probleme : realizarea unui dispozitiv care să permită manipularea mecanică a fundurilor pe timpul operaţiei de bombare la presa Steimetz, pentru a înlocui manipularea manuală ce se practică acum ; confecţionarea împreună cu alt tovarăş de muncă, a unui dispozitiv care să permită executarea de fonduri electrice la presa Steimetz“. Pe secţii şi pe servicii au început să se desfăşoare consfătuirile inginerilor şi tehnicienilor, pentru caangajamentele lor, îndreptate spre rezolvarea unor probleme tehnice, să capete termene precise de îndeplinire. O asemenea consfătuire a avut loc la 29 iunie la atelierul de proiectare a utilajului petrolier din cadrul sectorului de proiectări. Literalmente fiecare inginer și tehnician și-a luat spre rezolvare cite o problemă tehnică deosebită. Spicuim, din angajamentele corpului tehnico-ingineresc al acestui atelier, următoarele : • îmbunătăţirea tehnologiei de danturare combinată a roţilor cu dinţii în „V“ ; termen de îndeplinire: 30 XII/a. c. • Confecţionarea unui dispozitiv pentru executarea canalelor de pană la alezare ; termen de îndeplinire : ll'XI'a.c. • Realizarea unui dispozitiv pentru verificat distanţa între axe la carcasele reductoarelor ; termen : 15/XI/a.c. ® îmbunătăţirea tehnologiei prelucrării pompelor hidraulice de la pompele de noroi; termen: 20/XII/ a. c. ® îmbunătăţirea calităţii prelucrării miturilor de pană la arbori ; termen : l1i XI a.c. Eliminarea prelucrării pe maşina de alezat a contra-greutăţilor de la unităţile de pompare ; termen: 15.XI. a.c. Asemenea angajamente au o deosebită eficienţă economică, ele contribuind nemijlocit la creşterea producţiei şi productivităţii muncii, la îmbunătăţirea calităţii produselor. Consfătuirile inginerilor şi tehnicienilor de la Uzina „Vulcan“ continuă în zilele următoare în toate celelalte sectoare. ui „ZIUA ÎNVĂŢĂTONIULUI“ In raioanele Capitalei au avut roc ieri dimineaţă adunări festive în care a fost sărbătorită „Ziua învăţătorului". La adunări au participat mii de învăţători, profesori şi educatoare, reprezentanţi ai organelor locale de partid şi de stat, părinţi. Cu acest prilej, au fost scoase în evidenţă însemnatei« înfăptuiri obţinute în anii puterii populare în domeniul învăţământului; s-a subliniat munca plină de abnegaţie depusă de cadrele didactice pentru educarea tineretului; în cadrul adunărilor au fost înmânate premiile, acordate de Ministerul învăţămîntului şi sfaturile populare învăţătorilor şi profesorilor care s-au evidenţiat în muncă. EXCURSIILE SĂPTĂMÎNII La sfîrşitul acestei săptănîni G.N.T. „Carpaţi" organizează noi excursii pe Valea Prahovei, la cabanele din Munţii Bucegi şi pe litoral. Pe Valea Prahovei plecarea are loc sîmbătă după-amiază iar pe litoral sîmbătă noaptea, înapoierea duminică seara. De asemenea, se organizează o excursie de 3 zile pe litoral cu cazarea în corturi la Eforie Sud. Plecarea are loc joi 4 iulie iar înapoierea, dumi-ncă 7 iulie. Şn cursul săptămînii se mai primesc înscrieri şi pentru excursiile de 5 zile din Nordul Moldovei cu plecarea în fiecare miercuri şi pentru turul R.P.R. de 7 zile cu plecarea in fiecare luni, precum şi pentru excursia combinată din Delta Dunării şi pe litoral, cu o şedere de 4 zile la Eforie Sud. ULTIMELE ȘTIRI SPORTIVE • S-a încheiat campionatul de fotbal al R. P. Ungare. Titlul de campioană a revenit formaţiei Ferencváros, cu 37 p, urmată de M.T.K. cu 31 p. • La Berlin, înCupa campionilor europeni la rugbi, Spartak Praga a dispus cu 11-3 de campioana R. D. Germane, Heningdorf. • Rezultate înregistrate în concursul internaţional de atletism de la Helsinki : Tughara (Japonia) 65,30 m la ciocan; Siren (Finlanda) 8:47,0 pe 3 000 m obstacole. • In competiţia de fotbal »Cupa Rappan : Fiorentina — Zürich 1—0; Sampdoria — Lausanne 5—0; Steaua Roşie Belgrad — Polonia Bytom 4—3; Ruch Chorzow — Slovan Bratislava 3—0. Meciul de tenis Ecuador — Trinidad, disputat în cadrul "Cupei Davis', a fost cîștigat cu 3—2 de prima echipă. Şcoala popularii de artă a încheiat anul de învăţămint Ieri dimineaţă a avut loc o şedinţă festivă pentru închiderea cursurilor din acest an, ale şcolii populare de artă. Despre rezultatele obţinute de sutele de absolvenţi în cei zece ani de activitate ai şcolii a vorbit tovarăşa Nela Stroiescu. Din partea Comitetului de cultură şi artă a oraşului Bucureşti a vorbit tovarăşul Dumitru Mihăilescu. De asemenea au luat cuvîntul reprezentanţi ai Casei centrale a creaţiei populare, ai elevilor şi ai profesorilor. S-au împărţit diplome absolvenţilor Şcolii populare de artă. Buletin meteorologic INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICĂ : Azi, la ora 8, în Bucureşti, temperatura aerului a fost de 27 grade. Maxima de ieri în aer a fost de 37 grade, iar minima din cursul nopţii de 19 grade. Timpul probabil de mîine . Vremea se menţine călduroasă cu cerul variabil mai mult senin noaptea şi dimineaţa. Vine slab cu unele intensificări trecătoare. Temperatura aerului se menţine ridicată, minima va fi cuprinsă intre 20 şi 22 grade, iar maxima între 35 şi 37 grade. Ieri, la cel mai solicitat ştrand al oraşului : Floreasca ! Fotografii realizate de N. DUMITRESCU, D. LAZARESCU şi G. STINEA