Informatia Bucureştiului, iulie 1963 (Anul 10, nr. 3080-3102)

1963-07-05 / nr. 3084

i „anglia nu trebuie să participe-‚la cursa înarmărilor nucleare"” LONDRA 5 (Agerpres). _ In şedinţa sa din 4 iulie, conferinţa — anuală a Sindicatului naţional al fe-'‘ roviarilor englezi, care se desfăşoară — la Scarborough, a adoptat o rezoluţie din care se subliniază că Anglia nu., trebuie să participe la cursa înarmă-” rilor nucleare. In rezoluţie se subli-' [ niază că Anglia trebuie să sprijine „ toate măsurile în vederea dezarmării” şi să contribuie la încheierea unor acorduri cu privire la interzicerea î experienţelor nucleare şi la crearea., de zone denuclearizate. Aceasta, se subliniază în rezoluţie, poate constitui un punct de plecare-„ pentru încheierea unor largi acorduri” cu privire la dezarmare. FRANŢA: Proteste împotriva proiectului guvernamental referitor la „reglementarea" dreptului la grevă © PARIS 5 (Agerpres). — Proiectul guvernamental care pre-T vede „reglementarea“ dreptului la., grevă, a stîrnit în Franţa un val de' • proteste din partea organizaţiilor sin- dicale. Biroul Confederaţiei Generale a Muncii subliniind dezaprobarea unanimă de către organizaţiile sindicale; a acestei măsuri proiectate de guvern,,, cere tuturor organizaţiilor sale să s ■ desfăşoare neîntîrziat o mişcare de protest. Apropiate convorbiri privind independenta Zanzibarului LONDRA 5 (Agerpres). — La 4 iulie, ca urmare a cererii Consiliului legislativ (parlamentul) al Zanzibarului, guvernul englez a anunţat că va Începe consultări cu guvernul acestui teritoriu imediat după alegerile care vor avea loc In cursul săptăminii viitoare In vederea fixării datei acordării independenţei. După cum se ştie, Zanzibarul, care s-a aflat sub dominaţia Angliei Încă din anul 1890, a obţinut autonomie Internă la 24 iunie a.c. PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VA! INFORMAȚIA Piii virili« [viselor in îiniiiiniiiiitiniiiiiiiiiiînnnniiiiiinuiTiniiiiiiiiiiniuiiiniininiiiiiiniiiiniiiniiinuiiiiiiniiiiiiuuiniiiiiiiiininiiimmumiiiHiiiimiiiiiiiiiimmmiiimiiimiuniiumi 400.000 DE LEI ECONOMII Printre sutele de repere al căror itinerar în procesul de fabricaţie prevede şi popasul în universalele de strunguri de la Uzinele „Electromagnetica“ se numărau pînă acum o săptămînă şi contactele de , grafitarrgint pentru relee. Acest itinerar prezentă o serie de dezavantaje printre care consumul mare de manoperă şi risipa de materiale cu ocazia strunjirii. Deşi nu lucrează în secţia strungărie, maistrul Francisc Nisser, preocupat de rezolvarea acestei probleme, a găsit soluţia cea mai potrivită. Schiţele şi indicaţiile inovatorului s-au materializat într-o matriţă specială, montată pe masa unei prese pneumatice cu ajutorul căreia contactele de grafit-argint se execută din pulbere. In acest fel se înlătură o seamă de operaţii, se îmbunătăţeşte calitatea contactelor şi se realizează economii anuale la preţul de cost la aceste repere în valoare de circa 400 000 lei. PRIN APLICAREA MĂSURILOR TEHNICO-ORGANIZATORICE Colectivul întreprinderii „Frigocom“ a realizat pînă la 1 iulie 766 mii lei la economii suplimentare şi peste 700 000 lei beneficii peste plan, înregistrînd însemnate depăşiri de plan şi la ceilalţi indici. Ne-am adresat tovarăşului CONSTANTIN FRUNZA, directorul întreprinderii „Frigocom“, cu rugămintea de a ne răspunde în ce condiţii au fost obţinute asemenea succese. Iată răspunsul primit : „In primul rînd trebuie subliniat faptul că majoritatea produselor noastre au fost reproiectate în vederea extinderii folosirii maselor plastice. Prin aceasta s-au redus consumul specific de metal și alte materiale la produse cum sunt : vitrinele pentru cofetării, dulapurile frigorifice destinate unităţilor de alimentaţie publică, conservatoarele pentru îngheţată şi altele. O altă realizare de seamă a colectivului nostru o constituie confecţionarea instalaţiilor frigorifice capsulate şi semicapsulate care, pe lingă faptul că obţin performanţe superioare în exploatare, au o viaţă mai lungă şi un zgomot mai redus faţă de cel al compresoarelor de tipul obişnuit. La pregătirea fabricaţiei acestor instalaţii am primit un ajutor important din partea Institutului de cercetări electrotehnice. In planul M.T.O. a fost prevăzută realizarea unei serii de dispozitive care astăzi sunt întrebuinţate în producţie cu mare eficienţă asupra creşterii gradului de mecanizare a operaţiilor şi a indicelui productivităţii muncii. Prin extinderea matriţării unui număr mare de repere, precum şi prin metodele de muncă avansate întrebuinţate în secţia turnătorie — unde procentul de rebut a scăzut cu 5 la sută faţă de cel admis — s-au realizat economii de materiale în valoare de peste 120 000 lei numai în primul semestru. Desigur că în citeva fraze nu se poate cuprinde întreaga activitate desfăşurată de colectivul întreprinderii noastre intr-un trimestru de activitate. Succesele de pînă acum sunt o chezăşie că muncitorii, inginerii şi tehnicienii întreprinderii noastre, sub conducerea organizaţiei de partid, vor obţine noi realizări în întrecerea pentru produse mai multe, mai bune şi mai ieftine şi, în primul rînd, în realizarea şi depăşirea angajamentelor luate în întrecerea socialistă". Muntorul Marin Dobrică este unul dintre evidenţiaţii in acţiunea de realizare a unui volum sporit de economii, de la Industria tehnico-medicală. Construcţiilor zootehnice—atenţie deosebită Cum ieşi din comuna Jilava, pe partea dreaptă a şoselei Bucureşti— Giurgiu, privirea iţi este atrasă de un grup de clădiri — unele terminate, altele în lucru. Acestea sunt construcţiile zootehnice ale gospodăriei colective „Ana Ipătescu" din această comună. Gospodăria şi-a propus in plan construirea în acest an a două grajduri pentru taurine, dar va construi patru, fiindcă de la Întocmirea planului şi pînă in prezent ea şi-a mărit numărul de animale, şi-l va mări încă pină la sfîrşitul anului. Efectivul de taurine, de pildă, se compune acum din 406 capete din care 266 sunt vaci cu lapte; cel de porcine din 438 carpete, 36 scroafe de prăsilă, 122 porci puşi la îngrăşat, iar restul tineret. De asemenea, efectivul de păsări a ajuns la 9650 capete : pui de găină, boboci de raţă, găini şi raţe matcă (ouătoare). Aşa ctînd lucrurile, gospodăria şi-a propus construirea a patru grajduri a 100 capete taurine fiecare, construirea unei maternităţi pentru 50 de scroafe, a unei hale cu o capacitate de 10 000 păsări şi a unei ingrăşătorii pentru 500 de porci. Se înţelege că ridicarea acestor construcţii a necesitat bani, materiale şi mină de lucru. Banii necesari au fost asiguraţi din credite şi fonduri proprii, materialele din cumpărări şi resurse locale, iar mina de lucru a fost asigurată de zidarii, tîmplarii etc., din gospodărie. In primele zile de primăvară echipa de constructori în frunte cu şeful ei, tovarăşul Florea Ciobanu, a pornit la treabă. Care e în prezent situaţia construcţiilor zootehnice în gospodăria colectivă din Jilava ? Trei grajduri sunt în, lucru, unul la roşu şi cu tencuielile interioare gata, iar două sunt la lucrările de fundaţie; la maternitatea de scroafe s-au terminat tencuielile interioare şi se lucrează de zor la acoperiş; hala de păsări va fi şi ea pusă în construcţie în foarte scurt timp. ★ Pe lingă gospodăriile colective din jurul Capitalei, care obţin bune rezultate, şiret şi citeva care tărăgănează lucrările de construcţie a adăposturilor pentru animale. Aşa stau lucrurile la Dudeşti-Cioplea, Ştefăneşti, Dragomireşti, etc. Gospodăria colectivă din Dudeşti-Cioplea, de pildă are patru grajduri planificate, dar a început construcţia doar la unul singur ; la Ştefăneşti (G.A.C. „Tudor Vladimirescu“) construcţia grajdului a început cu întârziere, iar în ceea ce priveşte baia, se bate pasul pe loc, cu toate că gospodăria are la dispoziţie materialele şi creditul de 60 000 lei. La gospodăriile colective din Mogoşoaia şi Măgurele, un alt aspect negativ, ritm lent la construcţii. E vorba de lipsa unei temeinice organizări a muncii pe şantierele de construcţii şi a unui control eficient din partea consiliilor de conducere ale acestor gospodării. Dată fiind importanţa dezvoltării fermelor de animale, consiliile de conducere ale gospodăriilor colective, in care lucrările de construcţie a grajdurilor, maternităţilor, îngrăşătoriilor, halelor şi puterniţelor nu se desfăşoară in ritmul dorit, să ia toate măsurile menite să ducă la terminarea cit mai din vremea acestor construcţii. Totodată, Consiliul agricol orăşenesc trebuie să acorde in această privinţă un şi mai mare ajutor, printr-o îndrumare la faţa locului şi printr-un control mai eficient. RADU SANDU Atenţie egală tuturor lucrărilor de pe şantiere . Faptele ne demonstrează că acolo unde antreprenorul general (constructorul) acordă atenţie egală tuturor lucrărilor de pe şantiere, activitatea subantreprizelor se desfăşoară in condiţiuni mai bune. Lucrările de installaţii, canalizare, termoficare, drumuri etc. se efectuează paralel cu cele de construire a blocurilor si la termenele stabilite in grafice. Privitor la buna coordonare a activităţii subantreprizelor şi a întreprinderilor care execută diverse alte lucrări de specialitate in noile complexe de locuinţe, ne-am adresat tovarăşului Aurel Jipa — inginerul şef al întreprinderii irt. 3 construcţii-montaje. — Ce ne puteţi spune despre coordonarea lucrărilor de subantreprize pe şantierele I.C.M. nr. 3 ? — In coordonarea acestor lucrări noi am acţionat cu convingerea că interesele subantreprizelor sunt propriile noastre interese. Tocmai de aceea urmărim îndeaproape modul în care sunt realizate prevederile graficelor întocmite de noi şi unităţile care execută diferite alte lucrări pe şantiere. In fiecare lună au loc consfătuiri la care participă reprezentanţii beneficiarului, ai tuturor subantreprizelor (I.I.M.I., I.D.P.B., I.C.H.F. etc), şi ai întreprinderilor care nu fac parte din sistemul D.G.C.M. dar care execută diverse lucrări pe şantier (I.C.A.B., I.D.E.B., Teleconstrucţia, precum şi şefii şantierelor, prilej se analizează felul realizează lucrările stabilite în graficele coordonatoare. Dacă se semnalează întîrzieri, se adoptă măsuri de intrare în grafic. La nevoie după cum a fost cazul în Drumul Taberei, se fac deplasări la faţa locului. In ziua de 3 iulie, la o astfel de întîlnire cu subantreprenorii s-au fixat noi termene de execuţie mai apropiate decit cele stabilite iniţial. Dacă se ivesc probleme ce afectează proiectele, invităm la astfel de şedinţe şi pe proiectanţi. Greutăţile existente pe şantierul Mărăşeşti unde sînt necesare unele modificări la devierea conductei de alimentare cu apă vor fi discutate într-o şedinţă ce va avea loc peste cîteva zile. Cu subantreprenorul nostru principal — I.I.M.I. — avem şedinţe comune săptămînale la nivelul întreprinderii şi zilnice pe şantiere. In astfel de şedinţe stabilim data efectuării unor probe parţiale la instalaţii şi adoptăm măsuri în scopul coordonării lucrărilor de construcţii cu cele de instalaţii în aşa fel ca să se reducă la minimum cazurile de spargeri în zid, remedieri, etc. Care sunt rezultatele acestei activităţi ? — Realizările dobîndite pînă în prezent sînt satisfăcătoare. Apartamentele care urmează a fi predate în cel de-al treilea trimestru al acestui an (Continuare in pag. a 111-a) iiiii iii!iiiiiiiiii!iiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiii Constructori și subantreprize lilIHlIHIlimilHllllIIllII miiiimiiimmimiimii I.F.M.A.) Cu acest cum se In fotografie : In aceste zile, pe șantierul Drumul Taberei. In raionul 16 Februarie Lucrări de alimentare cu apa şi canalizare In cartierul Militari, pe un număr de şapte străzi, lucrările pentru introducerea conductei de apă, în lungime de 1600 m, au ajuns intr-un stadiu avansat. Pe patru dintre aceste străzi: Ajustorului, Conductei, Bisericii şi Lămăşeni, săpăturile au fost terminate, iar pe trei, Ajustorului, Conductei şi Bisericii, conducta a fost instalată. Săpăturile respective au fost şi sunt executate în continuare de locuitorii de pe aceste străzi, prin muncă patriotică. In urma propunerilor făcute de cetăţeni cu ocazia dărilor de seamă ale deputaţilor, precum şi a hotărîrilor luate la ultima sesiune a sfatului popular, pe străzile Conductei, Dezrobirea şi Salcimilor, se introduc conducte de canalizare pe o lungime de 1100 m. Şi aici se lucrează intens. nu silii WELTIWEI.E ST URI s£. CE • In concursul international de atletism de la Helsinki, finlandezul Eskola a stabilit un nou record al ţarii sale la săritura în lungime, cu 8,04 m. Maghiarul Varjú a aruncat greutatea la 18,90 m. • Etapa a 5-a a Turului Franţei pentru amatori, Saint Gaudens — Toulouse, 134 km, a fost cîştigată de belgianul van Sweevelt în 3 h 08’50”. In clasamentul general conduce francezul Zimmerman urmat la 24” de spaniolul Sagarday. In competiţia pentru profesionişti, etapa a 12-a, Ludhon — Toulouse 170,5 km, a revenit francezului Darrigade în 4 h 53’35”. Gilbert Desmet continuă să conducă, urmat la 3'03” de Anquetil. • Rezultate din turneul international de fotbal de la New York: Wiener S.K. — Valadolid (Spania) 1—0; Helsingborg (Suedia) — Dinamo Zagreb 1—1. ■ mine scară ECLIPSĂ DE LUNĂ După Anuarul astronomic al Uniunii Sovietice pe anul în curs, în noaptea de 6 spre 7 iulie, va avea loc o eclipsă parţială de lună. Eclipsa este vizibilă şi în ţara noastră. In legătură cu acest fenomen, tov. M. Alexescu, directorul Observatorului astronomic popular din Bucureşti, ne relatează citeva amănunte. Fazele principale ale eclipsei se vor produce la următoarele ore : intrarea în penumbră la ora 21,17; intrarea în umbră la ora 22,33; faza maximă (în care circa 71 la sută din discul lunar va fi eclipsat) va fi la ora 0,2. Ieşirea din umbră va avea loc la ora 1,33 şi ieşirea din penumbră la ora 2,48. Pentru a veni în sprijigiul doritorilor de a observa fenomenul respectiv, Observatorul astronomic popular din bd. Ana Ipătescu 21, va fi deschis mîine seară între orele 21 şi 3 dimineaţa. La dispoziţia publicului vor sta citeva instrumente de observație sub conducerea personalului de specialitate. iiiiiiiiimiimiMimnmmiiiiiiiimiiiiiiimimiimiii DIN FOTOGRAFIILE SOSITE PENTRU CONCURS In cadrul concursului de fotografii cu tema „BUCUREŞTIUL IN IMAGINI" organizat de ziarul „Informaţia Bucureştiului“, am primit la redacţie fotografii din partea multor amatori reprezentind imagini din Bucureşti. Cei care doresc să participe la concurs mai pot trimite fotografiile în format 18x24, însoţite de clişee, pină la 10 iulie a.c., pe adresa redacţiei : str. Brezoianu 23-25. B. GEORGE „Pe cheiul Dîmboviţei“ Încheierea fazei raionale a formaţiilor artistice ale muncitorilor din construcţii Cu prilejul încheierii fazei raionale a celui de-al 7-lea concurs al formaţiilor artistice de amatori, a avut loc ieri seară in sala Teatrului C.C.S., o festivitate pentru echipele muncitorilor constructori care au participat la această întrecere. Ciştigătorii fazei raionale la care au luat parte 30 de formaţii, sunt: taraful întreprinderii de drumuri şi poduri Bucureşti, orchestra de muzicuţe de la I.M.I., corul de femei al Direcţiei generale construcţii montaj, echipele de dansuri de la Întreprinderea de construcţii montaj nr. 1 şi I.D.P.R. precum şi brigăzile artistice de la I.U.T. şi I.C.M. 3. S-au decernat de asemenea premii individuale pentru interpretare. In încheiere s-a prezentat un spectacol compus din selecţiuni din programele celor mai bune formații participante la faza raională a concursului. Ieri a avut loc pe scena Teatrului popular „Republica“ premiera piesei „Scurtă convorbire“ de Valentina Levitova. In fotografie: O scenă interpretată de Cristina Vasiliu şi Ştefan Şerban. ■■1 Bilete de ştrand cu vînzare anticipată şi dublarea numărului de casieri In primul rînd, spre a evita la anumite ore, în zilele de odihnă aglomerările de la casieriile ştrandurilor cu începere de mîine, se pun în vînzare, anticipat, asemenea bilete de intrare şi la casieriile I.C.A.R. unde se face plata consumului de apă (în str. Oteteleşanu nr. 2 şi în şoseaua Ştefan cel Mare colţ cu str. Lizeanu). In acelaşi timp în zilele de aglomeraţie la casele de bilete ale ştrandurilor se va dubla şi tripla numărul casierilor de serviciu. In prezent secţiunea de gospodărie comunală împreună cu I.T.B. și I.C.A.B., analizează posibilitatea emiterii unor bilete I.T.B. combinate, dus întors, pe liniile de transport nr. 3, 4, 5, 17, 31, 81, 82, 83, 86 și 88 ce deservesc ştrandurile publice, bilete care să fie valabile şi la intrarea în ştranduri. (Costul unui asemenea bilet ar fi egal cu prețul de intrare în ștrand, plus taxa de călătorie cu vehiculul I.T.B.). a sn Modificări temporare în circulaţia autobuzelor de pe liniile 32 şi 38 Pe str. Smîrdan urmează să se execute unele lucrări de refacere a canalizării. Din această cauză, cu începere de mîine, autobuzele liniei 32 nu vor mai circula prin str. Stavropoleos, ci prin str. Doamnei şi calea Victoriei. Intrucît pe str. Ghenadie Petrescu se modernizează pavajul, tot cu începere de mîine, autobuzele liniei 38 vor fi deviate, în ambele sensuri, pe porţiunea cuprinsă intre str. Mircea Vodă şi str. Traian, prin str. Mircea Vodă, str. Matei Basarab, str. Lucaci. Azi în librarii I. Gergely : „Ipotezele care stau la baza geometriei de B. Riemann. Studii şi comentarii", Editura tehnică, 3,25 lei. I. Oprescu şi I. Ionescu : „Urgenţele în neurochirurgie şi în neurologie", Editura medicală, 20,70 lei. *** „Theodor Pallady“, Editura Meridiane, colecţia „Arta pentru toţi“, 10 lei. Schimb de experienţă intre comitetele de stradă Ieri după amiază, secţiunea organizatorică a Sfatului popular al raonului N. Bălcescu a organizat un schimb de experienţă între comitetele de stradă din circumscripţiile orăşeneşti nr. 267 şi 283, din cartierele Văcăreşti şi Giurgiului. Instructorii voluntari al sfatului popular raional, Georgeta Bocaneţ şi Gh. Tudorache au prezentat informări asupra metodelor de muncă folosite în activitatea lor pentru atragerea maselor de cetăţeni la buna gospodărire şi înfrumuseţare a raionului. Măsuri pentru îmbunătăţirea deservirii publicului în locurile de agrement Răspunsuri primite la redacţie în urma anchetei noastre „O duminică bucureşteană pe vreme de caniculă“ In raidul anchetă pe care l-a întreprins duminica trecută prin cele mai solicitate locuri de recreare din Capitală, ziarul nostru, subliniind măsurile luate pentru îmbunătăţirea continuă a condiţiilor de agrement, pentru valorificarea bogatelor resurse naturale din jurul oraşului, a scos la iveală şi o serie de neajunsuri în organizarea deservirii vizitatorilor, făcînd o serie de propuneri pentru înlăturarea lor. Pe marginea acestei anchete publicate acum cinci zile, organele locale au luat, în mod operativ, o serie de noi măsuri. La întrebarea „Ce măsuri aţi luat ?“ adresată unor conducători de unităţi care răspund de buna deservire a oamenilor muncii care vin să se odihnească în pădurile din jurul oraşului, în ştranduri, etc., am primit următoarele răspunsuri: G. Birtaş, şef al secţiunii de gospodărie comunală a S.P. C. şi D. Cherciu, director al I. C. A. R. Insuşindu-şi criticile din ancheta apărută in „Informaţia Bucureştiului“ de luni 1 iulie a. c., secţiunea de gospodărie comunală a Sfatului Popu- In ştranduri şi păduri iar al Capitalei şi I.C.A.R. au luat măsuri menite să ducă la o mai bună deservire a publicului. La ştrandul Mogoşoaia se şi lucrează la lărgirea terenului pentru plajă, la instalarea unor noi dușuri, — pentru ca numărul lor să fie dublat, — și a unui rastel pentru biciclete, etc. La ștrandul Tei se montează — într-un loc vizibil — un ceas public. Intrucît la ora actuală, la Snagov se închiriază bărci cu rame numai la debarcaderul central situat pe malul opus ştrandului, cu începere de duminică ia fiinţă un nou debarcader, (chiar pe teritoriul ştrandului). Tot aici se măreşte capacitatea vestiarelor cu încă 800 de locuri şi se organizează transportul pe apă al cetăţenilor care vor veni cu trenul, la Snagov, de la debarcaderul din direcţia gării pînă la ştrand şi parc. Tot ca urmare a sugestiilor făcute de cetăţeni, la Buda şi la Băneasa — slab alimentate cu apă în prezent — se vor face puţuri de mică adîncime. In pădurea Băneasa, în apropierea colţului zoologic şi în alte locuri se vor monta fîntîni cu jet, alimentate cu apă de la aceste puţuri, cu ajutorul unor pompe. Sunt în curs de studiu şi alte măsuri printre care cele privind necesitatea amenajării, în viitor, a unor noi bazine pe lacuri, în incinta ştrandurilor publice (în acest sens I.C.A.R. a prezentat comitetului executiv al S.P.C. un minuţios studiu), a mai bunei valorificări a frumuseţilor naturale de la Pustnicul şi Andronache etc. Pentru ridicarea la un nivel corespunzător a condiţiilor de agrement de la pădurea Andronache, secţiunea de gospodărie comunală a şi întocmit, de altfel, un interesant proiect. (Continuare Inpag a III-a ) Noi amenajări Buletin meteorologic INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICA : Azi, la ora 8, în Bucureşti, temperatura aerului a fost de 20 grade. Maxima de ieri în aer a fost de 28 grade, iar minima din cursul nopţii de 15 grade. Timpul probabil de mîine . Vreme in general frumoasa, cu cel mai mult senin noaptea şi dimineaţa şi variabil după-amiază. Vist slab pînâ la potrivit din sectorul nord-est. Temperatura aerului in uşoară creştere, minima va fi cuprinsă între 14 şi 18 grade. Iar maxima între 30 şi 32 grade. Pentru zilele de 7, 8 şi 9 iulie . Vreme în general frumoasă, cu cer variabil, mai mult senin noaptea şi dimineaţa. După amiază înnorări trecătoare. Vînt slab pînă la potrivit. Temperatura aerului în creştere uşoară.