Informatia Bucureştiului, iulie 1969 (Anul 16, nr. 4935-4957)

1969-07-22 / nr. 4953

INFORMAŢIA ZIAR AL COMITETULUI MUNICIPAL BUCUREŞTI AL P.C.R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR AL MUNICIPIULUI BUCUREŞTI Anul XVI Nr. 4953 4 PAGINI 30 BANI Marţi 22 iulie 1969 CONGRES PUTERNIC ENTUZIASM In întîmpinarea CONGRESULUI PARTIDULUI Acţiunile social culturalefactor activ in ridicarea nivelului de trai Prin întreaga viaţă economică şi socială, România socialistă intîmpină aniversarea jubiliară a eliberării de sub jugul fascist cu un univers de realizări de o deosebită semnificaţie, care sintetizează glndirea ştiinţifică, mereu novatoare, a Partidului Comunist Român, inepuizabilele valenţe creatoare ale poporului nostru. Creşterea substanţială, an de an, a venitului naţional este orientată în măsură tot mai mare pentru satisfacerea în condiţii superioare a cerinţelor materiale şi spirituale ale poporului, ceea ce se reflectă —in afara veniturilor oamenilor muncii provenite din muncă — şi în finanţarea de către stat a acţiunilor social-culturale, racordate armonios la exigenţele mereu crescinde şi diver-ION TULPAN adjunct al ministrului finanţelor sificate ale populaţiei. In paralel cu amploarea pe care o asigură dezvoltării întregii economii naţionale, documentele Congresului al X-Iea al partidului prevăd alocarea unor importante sume domeniului social-cultural, dovadă elocventă a grijii permanente şi concrete a partidului şi statului nostru pentru ridicarea condiţiilor de viaţă a oamenilor muncii. Considerabila accelerare a dezvoltării economiei se cristalizează astfel şi în creşterea pe care o cunosc aceste acţiuni (invăţămînt, ştiinţă, cultură şi artă, ocrotirea sănătăţii etc.) care contribuie, într-o măsură importantă, la ridicarea nivelului de trai al întregii societăţi. Cheltuielile statului pentru acţiuni social-culturale au o pondere însemnată în bugetul de stat, ele reprezentind în ultimii ani aproape un sfert din totalul cheltuielilor bugetare. In bugetul de stat pe anul 1969 cheltuielile orientate în această direcţie reprezintă peste 33 miliarde lei, faţă de 22 miliarde în anul 1965. Sporirea in asemenea proporţie a cheltuielilor social-culturale a creat premizele pentru luarea unor măsuri care au adus celor mai largi pături de oameni ai muncii, în mod nemijlocit, substanţiale avantaje şi înlesniri, pe linia (Continuare la pag. a 2-a) FILE DE ALBUM Printre construcţiile de amploare ridicate în Bucureşti In ultimii ani se înscrie şi cea în care îşi are sediul Oficiul P.T.T.R. nr. . „„ 57 din str. Zăvideni, cartierul ritan. Dat in folosinţa la sfirşitul anului trecut, oficiul dispune de toate serviciile poştale (mesagerii, recomandate, mandate, ghişee pentru efectuarea operaţiunilor C.E.C., cabine telefonice interne şi interurbane etc.). Avînd un program permanent între orele 7 şi 21, iar duminica şi sărbătorile legale intre orele 8 şi 20, serviciile puse la dispoziţie publicului sunt de un real folos pentru numeroşii cetăţeni care s-au mutat în noul şi impunătorul cartier din partea de est a oraşului. Tot în această clădire se va instala şi centrala telefonică cu peste 8 000 de posturi care va deservi abonaţii din cartierul respectiv, şi care va fi dată in folosinţă in acest an. In prezent se lucrează la montarea aparaturii. Pulsul dinamic al întrecerii I • In primele şase luni ale cinului, productivitatea muncii realizată de întreprinderile din municipiul Bucureşti a fost superioară cu 5,4°/o celei obţinute în aceeaşi perioadă a anului trecut. Creşteri mai importante au înregistrat unităţile din sectorul 2 (13,l°/p), sectorul (11,4«/) şi sectorul 8 (8,5»/«). • Angajamentul asumat pe acest an de colectivul FABRICII DE ÎNCĂLŢĂMINTE „PROGRESUL" de a realiza un volum suplimentar de producţie globală şi marfă în valoare de 2,4 milioane lei a fost îndeplinit cu succes. Au fost expediate beneficiarilor, peste plan circa 29.000 perechi de Încălţăminte cu feţe de piele , sandale, pantofi şi ghete pentru copii şi femei. A fost îndeplinit, de asemenea, şi angajamentul de a realiza un beneficiu suplimentar în valoare de 1,5 milioane lei. Reevaluîndu-şi posibilităţile, colectivul fabricii s-a angajat ca pînă la data deschiderii Congresului al X-lea al partidului să realizeze, peste prevederi, circa 10 000 perechi încălţăminte • In perioada care s-a scurs din acest an, colectivul ÎNTREPRINDERII NR. 1 IZOLAŢII BUCUREŞTI şi-a îndeplinit planul la producţia globală in proporţie de 109,4%, depăşirea de 9,4% reprezentind lucrări în valoare de aproape 14 milioane lei. Aceste realizări au perrmis obţinerea unor beneficii suplimentare de 1,2 milioane lei. De consemnat că sporul producţiei se datorează, în măsură hotănitoare, creşterii productivită ii muncii cu 5,9% peste sarcina planificată. Datorită acestor succese, întreprinderea 3 izolaţii se situează, in sectorul construcţii industriale, pe primul loc in întrecerea socialistă. în zilele care au mai rămas pînă la sfirşitul lunii, colectivul ÎNTREPRINDERII „ANTICOROZIVUL“ va realiza, peste sarcina pla(Continuare in pag. a 7-a) ! ...miint ninni PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VA . Şi daca ploua ? Dimineaţa, plaja polarizează întreaga suflare a litoralului. Mii de trupuri se închină Zeului Soare. Evident, dacă străvechiul Ra consimte să coboare binecuvîntarea fierbinte pămîntenilor. Ce facem, însă, cînd cerul se acoperă cu o glugă imensă de vată ? Sau cînd, pur şi simplu, plouă ? Ei bine, litoralul nu-ţi oferă prea multe variante în locul plajei. Sigur, avem la dispoziţie baruri, avem cafenele cu specific dobrogean şi multe alte unităţi, abil concepute, nimic de zis, dar care, pînă la urmă, tot coniac şi cafea îţi oferă. Chiar şi jocurile mecanice — atractive pînă la o anumită vîrstă — sînt amplasate tot în cadrul reţelei de alimentaţie publică. Fără intenţii ostentativ moralizatoare, ni se pare, totuşi, că în acest mod atragem prea mulţi tineri de 15—16 ani în vecinătatea băuturilor alco Hotârît că Bucureştiul s-a înnobilat de o manieră cu totul frapantă. Dispariţia străzilor cu cocioabe, fără canalizare şi lumină electrică nu poate stîrni regretul nimănui, nici chiar al celor mai aprigi colecţionari de amintiri. Construcţiile de pe Griviţei, din Giuleşti sau Floreasca, oferind un confort modern, au dat la o parte vechea faimă, integrindu-se armonios în aspectul civilizat al Capitalei. Oraşele oraşului NICOLAE TIC A locui în plan centru (ultracentral, cum se precizează în anunţurile de mică publicitate), se asociază în mintea unora dintre noi, sau a multora, cu o serie de avantaje, unele adevărate, altele numai bănuite. Centru — asta înseamnă să ai totul la dispoziţie. Nu- coi-îrazlfi. Dar aş vrea să atrag atenţia că pe lingă centrul oraşului Bucureşti s-au dezvoltat în anii aceştia, şi sub ochii noştri, alte cîteva oraşe, orăşele, microraioane, cum doriţi să le spuneţi — cu multe zeci de mii de locuitori. Drumul Taberei, Floreasca, Berceni, Titan, Colentina, Jiului-Scînteia... Cu numai trei, patru ani în urmă, perspectiva de a locui în Drumul Taberei nu era de natură (Continuare în pag. a 2-a) INFORMAŢIA viiiiiiiiiiiiiiiiii „Apollo-11“ în drum spre Pamînt HOUSTON 22 (Agerpres). — Centrul de control al zborului navei „Apollo-11" a confirmat la ora 7,011 (ora Bucureştiului) că nava spaţială avînd la bord pe astronauţii Neil Armstrong, Edwin Aldrin şi Michael Collins a pornit spre Pămint. Aprinderea pentru 2 minute şi 29 de secunde a propulsorului principal al cabinei a avut loc cînd nava se găsea deasupra părţii invizibile a Lunii. Manevra s-a desfăşurat conform programului stabilit. ★ HOUSTON 22 (Agerpres) — De la centrul de urmărire a zborului lui „Apollo-H", Houston, s-a anunţat că joncţiunea între cabina de comandă şi modulul lunar s-a realizat cu o întîrziere de 3 minute şi 35 de secunde faţă de programul stabilit iniţial, adică la ora 23,35 (ora Bucureştiului) în loc de ora 23,32. Manevra de cuplare s-a desfăşurat în timp ce vehiculele spaţiale se aflau deasupra părţii invizibile a Lunii şi comunicaţiile radio cu Pămîntul erau întrerupte. La centrul din Houston au fost înregistrate cîteva minute de „suspense" dar totul s-a terminat cu bine. Joncţiunea dintre cabina de comandă şi modulul lunar s-a realizat la 23:35 (ora Bucureştiului) ,,Vulturul" a abandonat in cosmic fost spatiul HOUSTON 22 (Agerpres). Centrul spaţial din Houston a anunţat că modulul lunar s-a separat de cabina „Apollo" şi a fost abandonat în spaţiul cosmic. Despărţirea dintre cele două vehicule a avut loc la puţin timp după ce Armstrong şi Aldrin au intrat în cabina de comandă. Această manevră a fost avansată faţă de orarul stabilit deoarece echipajul a constatat că dispozitivul de cuplare a celor două vehicule nu prezenta toate condiţiile de securitate. VUITA CONDUCĂTORILOR DE PARTID ŞI DE STAT IN JUDEŢUL ARGEŞ Entuziasta primire făcută tovarăşului Nicolae Ceauşescu În cursul zilei de ieri, tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Ion Gheorghe Maurer, împreună cu tovarăşii Manea Mănescu şi Dumitru Popescu au continuat vizita de lucru în judeţul Argeş. Vizita a prilejuit întrlniri cu oamenii muncii din industrie şi agricultură, cu cadre de conducere din economie, cu activişti de partid şi de stat. Prezenţa conducătorilor de partid şi de stat pe meleagurile argeşene a fost salutată cu căldură şi entuziasm de zeci şi zeci de mii de cetăţeni, care s-au manifestat, şi cu acest prilej, încrederea şi ataşamentul deplin faţă de politica marxist-leninistă a partidului nostru, hotârîrea de a nu precupeţi nici un efort pentru înfăptuirea ei. Oamenii muncii argeşeni au reafirmat entuziasmul cu care întîmpină Congresul al X-lea al partidului, eveniment de seamă în viaţa partidului şi statului nostru, hotărîrea maselor largi de a îndeplini marile sarcini pe care partidul le pune în faţa celor ce muncesc. Vizita în judeţul Argeş se adaugă şirului de puternice manifestări ale unităţii întregului nostru popor în jurul Partidului Comunist, al Comitetului său Central în frunte cu tovarăşul Nicolae Ceauşescu. După popasul făcut la Topoloveni — asupra căruia am relatat în ziarul nostru de ieri — conducătorii de partid şi de stat s-au oprit în mijlocul cooperatorilor de la Văleni-Podgoria. Mulţimea aflată în faţa sediului cooperativei agricole de producţie aplaudă entuziast. Oaspeţii sunt invitaţi în sediul cooperativei. Preşedintele ei, Gheorghe Neacşu, informează pe secretarul general al Comitetului Central al partidului despre succesele obţinute de cooperatori, despre planurile pe care şi le-au făcut pentru viitorii ani. Tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Ion Gheorghe Maurer cer relaţii amănunţite cu privire la modul cum sunt folosite braţele de muncă, la gradul de mecanizare a lucrărilor şi la extinderea suprafeţelor irigate. Nu departe de comuna Văleni se află staţiunea experimentală horti-viticolă din Ştefăneşti. Şi aici, ca doi , altfel pe întreg traseul, locuitorii comunei au ieşit, cu mic cu mare, să salute trecerea conducătorilor de partid. Coloana se opreşte. Oaspeţii au prilejul să admire, de aici, o dată cu dealurile care aşteaptă momen-, tul solemn al culesului viitor, pano-grama Piteştiului industrial. (Continuare în pag. a 4-a) Je In faza machetei de dezvoltare a Uzinei de autoturisme Piteşti CONTRACTĂRI DE APARTAMENTE INDIFERENT DE DATA ÎNSCRIERII Oficiul pentru construirea de locuinţe proprietate personală anunţă că apartamentele de 3 şi 4 camere (confort I) din cartierul Titan, rămase disponibile în urma contractărilor anterioare şi de o cameră (confort II) din str. Turturele, şos. Olteniţei, Drumul Taberei şi Titan se pot contracta indiferent de data înscrierii şi a depunerii avansului minim. Cererile se depun la sediul oficiului, ghişeul nr. 4, în vederea programării pentru contractare. • Joi 24 iulie, la sediul oficiului are loc constituirea asociaţiilor civile ale locatarilor din blocurile A 2, A 3 şi A 6 situate în cartierul Berceni II — sud (ora 18,30) şi din blocurile 9 C şi OD 32 amplasate în cartierul Colentina (ora 19,30). • MODALITATE MODERNA pentru servirea cetăţenilor la domiciliu, „Cartea prin poştă“, unitate a Centrului de librării Bucureşti (calea Şerban Vodă nr. 43) obţine de la al la an rezultate demne de subliniat. Numai in şase luni ale acestui an bunăoară, s-au primit pe adresa susmenţionată peste 11000 de scrisori-comenzi, în baza cărora au fost expediate la domiciliul solicitanţilor aproape 10 000 de colete conţinând peste 80 000 de exemplare de cărţi din toate domeniile de activitate. O noutate este faptul că librăria a dezvoltat şi sistemul expediţiei la domiciliu a manualelor şi cursurilor universitare. ÎNSOŢIND bucureştenic odihnă orice cu denumiri mai mult sau mai puţin exotice ... Deci, pentru toate virstele, cam acestea sînt posibilităţile pe care ţi le oferă dimineţile ploioase. Spre deosebire de Valea Prahovei, litoralul (exceptînd, bineînţeles, Constanţa) nu are tradiţia unor mari case de cultură , puţine săli de lectură şi biblioteci de împrumut, puţine manifestări publice interesant organizate. Cred că in domeniul consumului de cultură se poate face, aici, infinit mai mult de nevoie, in primul rînd, de o investiţie masivă de pricepere şi iniţiativă. Seara, tot barurile şi restaurantele deţin întîietatea agrementului. Departe de mine gîndul de a-mi expri (Continuare în pag. a 3-a) Transmit SORIN HOLBAN şi EUGEN COMARNESCU O.N.T. Sinaia şi... pseudoghizii Dacă, descinzînd in gara Sinaia, nu ai hotărît încotro s-o apuci, sau dacă, aflîndu-te la odihnă ori tratament în staţiune, nu vrei să pierzi prilejul unor excursii interesante, filiala O.N.T. îţi poate oferi nu numai sfaturi, ci şi autocare. In cinci sau zece ore poţi parcurge unul dintre cele (Continuare in pag. a 3-a) • La capătul liniei de troleibuze 84 din Drumul Taberei, în noul complex comercial dat de curînd în folosinţă, cooperativa meşteşugărească „Avîntul îmbrăcămintei“ va deschide o unitate de croitorie bărbătească şi pentru femei (mantouri şi taioare) şi un centru de remaiat ciorapi. • La magazinul „Trusoul“ din str. Academiei nr. 25 (telefon 13.88.45) s-au introdus în lucru, după comandă, noi sortimente. Este vorba de bluze și rochii din materiale ușoare de vară pe care se aplică broderii executate la mașină, reprezentînd diferite motive inspirate din folclor. ( • FESTIVALURI LITERARE In cadrul festivalurilor literare organizate in toată ţara de Uniunea scriitorilor în cinstea Congresului al X-lea al P.C.R. şi aniversării unui sfert de veac de la Eliberare, între 25 şi 30 iulie, la Herculane, Lugoj, Timişoara, vor citi din creaţia lor închinată patriei şi partidului scriitorii Anghel Dumbrăveanu, Frannyo Zoltán, Al. Jebeleanu, Franz Liebhard, Jiva Popovici, Lucian Pureriu, Nicolae Ţirioi, George Suruj Damian Ureche. • La Galeriile de artă din str. Mihai Vodă nr. 2 s-a deschis expoziţia pictorului Ion Ţintaş. Artistul prezintă 22 de lucrări: peisaje, compoziții, portrete. ( ULTIMELE ŞTIRI SPORTIVE • Duminică 27 iulie, pe hipodromul din Ploieşti, va avea loc „Derbyul de trap“, principala alergare a anului, care reuneşte la start pe cei mai buni cai de patru ani şi se dispută pe distanţa de 2 800 m. Alergarea va avea loc in cadrul reuniunii ce începe la ora 9.15. • Cîştigînd Turul Franţei, ciclistul belgian Eddy Merckx conduce detaşat în clasamentul trofeului „Super prestige Pernod“ cu 362 puncte. El este secundat de italianul Felice Qimondi, care a acumulat doar 189 puncte. • Federaţia internaţională de fotbal a transmis Comitetului internaţional olimpic o comunicare oficială prin care respinge hotărîrea luată la ultimul congres de la Varşovia cu privire la reducerea (de la 16 la 8) a numărului de echipe participante la turneul final al J.O. de la München (1972), considerînd că hotârîrea C.I.O. încalcă regulamentul olimpic. . «51 In acest trimestru ţesători» „Aurora“ va realiza noi articole de ţesături din fire fine de bumbac, pentru cămăşi bărbăteşti şi rochii pentru femei. De consemnat că o parte dintre acestea vor fi executate în amestec cu fire poliesterice, ceea ce va conferi produselor calitatea de a nu se şifona. S-a făcut chiar totul! La ancheta publicată cu cîtva timp in urmă în ziarul nostru — „Renovări cu anul — pagube cu toptanul“ —■ am primit un răspuns de la T.A.P.L. București. Contrar așteptărilor, în locul unei analize responsabile care să denote hotărîrea de a lichida neajunsurile, Trustul încearcă să „justifice“ fiecare deficienţă semnalată. Bunăoară, în legătură cu bufetul „Expres“ din calea Victoriei nr. 31, se arată că utilajele necesare au fost confecţionate de acum 6 luni dar nu pot fi montate deoarece întreprinderea de construcţii şi reparaţii nr 9 nu a terminat lucrarea. Cînd trebuia terminată, conducerea trustului uită să precizeze. Suntem însă informaţi că litigiul cu întreprinderea de construcţii a ajuns la forurile tutelare (Trustul de construcţii şi reparaţii construcţii Bucureşti şi Direcţia generală comercială) și că lucrările se vor termina in jurul datei de 15 iulie. Termenul a trecut (al cîtelea ?) dar unitatea nu s-a deschis încă. (Continuare in pag . 3 a) apropo DL Seriozitate ! VASILE NICOROVICI Lumea comerţului şi a serviciilor, o lume a relaţiilor umane, se reazimă pe un permanent credit in alb. Vreau să spun prin asta că e necesară încrederea noastră desăvîrşită, acordată mereu, într-un sistem organizat, cu mers continuu şi ireproşabil. Aşa cum ştiu că miine va răsări soarele potrivit unor legi astronomice, exacte, aşa trebuie să fiu sigur, în universul unei civilizaţii moderne, că miine dimineaţă voi găsi autobuzul care mă va duce la locul de muncă, ori la 5,45 fix trenul care să mă ducă la Iaşi sau la Craiova unde la o anumită oră am de îndeplinit misiuni ce nu suferă întîrziere. Societatea e un organism ce se bazează pe exactitate, aşa că întirzierea mea provoacă la rindu-i alta şi altele, un întreg şir de dereglări, ale căror consecinţe negative le înţelege oricine. Bineînţeles că exemplele de mai sus au semnificaţii generice, putind fi adoptate în oricare domeniu, fie în comerţ, fie (Continuare în pag. a 3-a) .