Informatia Bucureştiului, mai 1970 (Anul 18, nr. 5192-5215)

1970-05-04 / nr. 5192

BI Capitala sub semnul întîiului de mai POLITICA PARTIDULUI-izvorul tuturor înfăptuirilor şi energiilor noastre ...Am urmărit şi noi, cu gîndul, marele arc pe care braţul macaralei îl descrie deasupra Capitalei înnoite. Foto: Al. Babic Chemarea naturii renăscute, completată cu „faţa nouă" pe care edilii i-au zugrăvit-o în această primăvară, a fost mai puternică decit intemperiile... Romanticul mai, lună a germinaţiei şi a adierilor aromind a verde crud, îşi închină hotarul de început, prin tradiţie, sarbatorii Muncii. Sărbătorii minţii şi mîinii omeneşti, înfrăţite în superbul efort al creaţiei. Anul acesta, norii au ţesut deasupra oraşului pînza străvezie a ploii. Dar ziua de Armindeni a conferit cetăţii acelaşi aer sărbătoresc, emanind din veşmîntul festiv al străzilor, dar mai cu seamă întipărit pe feţele oamenilor pregătiţi să raporteze partidului, ţării, cu vibrantă mîndrie, noi şi prestigioase realizări. Gîndul a îmbrăţişat deopotrivă trecutul şi perspectiva, evaluînd sub semnul de lumină al bucuriei împlinirile, fertilizînd năzuinţi, înscrise tot mai pregnant în trunchiul vremii, vîrstele noastre sunt ordonate de cîmpul magnetic, al responsabilităţii aflată ca înscţşine pe traiectoria unei tot mai exigente deveniri. Primăvara firii îşi găseşte tonice şi generoase seve în primăvara ţării. România, intrată în cel de-al doilea pătrar al evului său socialist, în Florira Radule»cu Doti«u Paul Lampert (Continuare în Un instantaneu de muncă surprins azi dimineaţă la Fabrica de sticlă-Bucureşti — cuptorul nr. 4. a 1 1i I BENJ APROPO DE. : La gr^ I 15.000.000 I VIRGIL BRADATEANU ...sau de aer, apă, soare, in ordine alfabetică, şi de, corolarul lor: flori, sănătate, piaţă, bucurie. Şi aer mai puţin’ poluat decit in alte capitale. Nu degeaba s-a minărit şi se mindreşte Bucureştiul cu grădinile sale, cu „spaţiile verzi“ publice, numai ele in suprafaţă, azi, de aproximativ 1700 de hectare, başca grădinile cetăţenilor, unite, unele cu celelalte, avind extraordinară funcţie in păstrarea pe teritoriul urbei lui Bucur a boabelor de rouă ale dimineţii, a trilului păsărilor, in a păzi umbra copacilor, verdeaţa ierbii, răcoarea umedă a nopţii şi — de ce nu ? — chiar imbătătoarea mireasmă a finului cosit. Cu asemenea aliaţi se poate face faţă chiar perfidei acţiuni poluante nu numai a gălăgioaselor motoare in doi timpi. (Continuare în pag. a 4-a) Im mm a 4-a) 1 I I 1 i B I I I I I I I I S"1 i 8 . I • Conferinţa internaţională de motoare cu ardere internă IB I în agenda ştiinţifică a acestui an figurează o interesantă reuniune internaţională ale cărei lucrări se vor desfăşura în luna iunie la Bucureşti . Conferinţa internaţională de motoare cu ardere internă. Anunţată sub egida Academiei Republicii Socialiste România şi a Ministerului Industriei Construcţiilor de Maşini, în colaborare cu Ministerul învăţămîntului şi alte instituţii, manifestarea va reuni — după datele existente pînă acum — peste 200 de specialişti din străinătate, precum şi 300 de participanţi din ţară, printre care cîteva personalităţi marcante ale vieţii ştiinţifice din peste 30 de ţări ale lumii. Amintim, bunăoară, • De la începutul anului şî pînă In prezent — ca urmare a măsurilor luate pentru accelerarea procesului de diversificare a producţiei — In întreprinderile subordonate Ministerului Industriei Uşoare au fost create peste 1 500 de noi sortimente. Printre acestea — majoritatea au şi intrat In producţia de serie — se numără confecţii şi tricotaje pentru femei, bărbaţi şi copii — cu o linie modernă, executate din ţesături din lină şi în amestec cu fire sintetice, ţesături de mătase şi articole de lenjerie din fire de bumbac şi sintetice, precum şi încălţăminte de vară, cu feţe de catifea şi talpa din imitaţie crep. participarea profesorilor H. List şi A. Pischinger — Austria ; A. Orlin — U.R.S.S. ; J. S. Meurer — R.F.G. ; P. Myers — S.U.A. ; Misao Morita — Japonia şi alţii. în avancronica evenimentului, prof. dr. docent George Barănescu — membru corespondent al Academiei, rectorul Institutului politehnic, preşedintele comitetului de organizare a reuniunii — declară : „Dezbaterile vor prilejui un valoros schimb de păreri şi extinderea cooperării tehnico-ştiinţifice între specialiştii români şi cei din străinătate. Discuţiile se vor purta în jurul celor 120 de comunicări înscrise pe ordinea de zi, axate pe probleme privind procesele energetice, construcţia, proiectarea şi tehnica experimentală a motoarelor cu ardere internă. Vor fi trecute in revistă cele mai noi realizări ale ştiinţei şi tehnicii contemporane in acest domeniu, organizarea acestei manifestări cu caracter internaţional evidenţiază încă o dată succesele şcolii româneşti de motoare cu ardere internă, care şi-a■ câştigat un binemeritat renume peste hotare. Acţiunea se va desfăşura atât nn Bucureşti, cit şi în alte cinci centre din ţară, reprezentative pentru preocupările privind motoarele cu ardere internă. De fapt, capitala României — menţionează in încheiere interlocutorul — găzduieşte pentru a doua oră întrlnirea unor specialişti de renume in acest domeniu Fiecare zi, o cotă mai înaltă pe graficul întrecerii! încredinţăm azi tiparului obişnuita noastră rubrică sub impresia puternică a sporului de dinamism pe care începutul celei de-a cincea luni a anului îl imprimă întrecerii socialiste, în toate fabricile şi uzinele Capitalei, reluarea muncii după repausul prilejuit de sărbătoarea zilei de 1 Mai a declanşat forţe noi, energii împrospătate - hotărîrea unanimă a celor aproape 800 000 de salariaţi bucureşteni de a înfăptui în ritm accelerat sarcinile ultimului an al cincinalului. O mare forţă propulsivă Este ideea pe care o degajă, anticipînd dezlănţuirile cailor-putere, munca dinamică din toate atelierele uzinei „23 August“.Se lucrează intens, într-o fază avansată de execuţie, la opt locomotive Diesel de 450 şi 1250 CP, la cinci grupuri de motoare de 890 CP, precum şi la un mare număr de motoare de 350 și 700 CP. „Avansul cîștigat în primele patru luni ale anului, cînd au fost realizate peste plan produse în valoare de 20 milioane lei — ne spune secretarul comitetului de partid al uzinei, ing. Marin Enache — este ridicat acum pe cote și mai înalte“. Aparataj electric cu performanţe superioare Pe benzile de montaj ale întreprinderii „ELECTROAPARATAJ“ a intrat un nou tip de contactor cu relee de 25 amperi, destinat protecţiei electromotoarelor şi liniilor electrice. Avind un gabarit redus , cu circa 50 la sută mai mic decit produsul similar fabricat pînă acum — aparatajul realizează performanţe tehnice superioare, rezistînd la peste 2 milioane de manevre. Este rodul unei fructuoase munci de concepţie, al unei strînse colaborări între sectorul de proiectare şi cel de fabricaţie. Prin introducerea în fabricaţie a contactorului cu două luni înainte de termen, fabrica va putea furniza încă din această lună primele 3 000 de bucăţi. Dimensiuni citadine Pe şantierele de locuinţe ale Direcţiei generale de construcţii şi montaj, ritmul de turnare a betoanelor şi mortarelor , indicele construcţiilor pe verticală — este el însuşi în continuă ascensiune. Faţă de media zilnică planificată de 4 000 mc., se realizează peste 5 100, iar ultimele fişe de producţie pun în evidenţă cifra de 5 500. După cum ne informează tov. Gh. Ghiţulică, locţiitor al secretarului comitetului de partid al D.G.C.M., prin acest ritm s-au scurtat termenele de execuţie la 900 de apartamente cu 1—2 luni, numărul apartamentelor terminate de la începutul anului şi pînă acum apropiindu-se de 3 200. • Simpozionul: „Un sfert de secol de la victoria asupra fascismului“ • Comitetul de Stat pentru Cultura şi Artă în colaborare cu Comitetul Naţional pentru Apărarea Păcii, organizează mîine, ora 18.30, în Sala mică a Palatului, simpozionul „Un sfert de secol de la victoria asupra fascismului“. Va prezida Nestor IgS-a încheiat Festivalul naţional al artei studenţeşti, desfăşurat in cursul acestei luni. Peste 2 000 de tineri din toate centrele universitare s-au reunit, cu acest prilej, intr-o confruntare artistică ce a intrat deja in tradiţie. E încă unul din acele momente ce adaugă valenţe noi mişcării artistice din facultăţi, dezvoltării ei continue şi exigente. Programul recentului Festival desfăşurat la Braşov, Tinat, preşedintele Uniunii ziariştilor. Vor prezenta expuneri conf. univ. Ion Ardeleanu, general maior în rezervă Valeriu Selescu şi Constantin Florea, redactor şef adjunct al revstei „Lumea“. Vişoara, Iaşi şi Bucureşti, defalcat pe genuri artistice, a inclus atît manifestări de teatru, de poezie, de folclor şi ale formaţiilor corale şi instrumentale, cit şi un colocviu de literatură şi un salon de primăvară. Urmează ca, in această săptămină, Bucureştiul să găzduiască spectacolul de închidere a ediţiei 1070 a Festivalului naţional al artei studenţeşti, ce va reuni cele mai bune formaţii. • Spectacolul de închidere a Festivalului naţional al artei studenţeşti PROLETARI DIN TOATE TARII.F. UNITI-VA ! INFORMATIA ZIAR AL COMITETULUI MUNICIPAL BUCURESTI AL P.C.R. SI AL CONSILIULUI POPULAR AL MUNICIPIULUI BUCUREȘTI Anul XVIII — Nr. 5192 4 PAGINI 30 BANI Luni 4 mai 1970 ACTUALITĂŢI COMERCIALI MICROCASE DE COMENZI In ultimul timp — ca rezultat al măsurilor luate de Direcţia generală comercială — organizaţiile comerciale locale „Alimentară“ au înfiinţat, în fiecare sector, microcase de comenzi pentru deservirea cumpărătorilor la domiciliu. Ele funcţionează după criteriile cunoscute, activitatea limitîndu-se, însă, numai la zona sectorului respectiv. Iată adresele şi numerele de telefon ale acestor microcase de comenzi : sectorul 1 — complexul Dorobanţi (Moara Pangrati), tel. 33.17.59, sectorul 2 — , Alimentara din şos. Stefan cel Mare nr. 118, tel. 12.97.49; sectorul 3 — Alimentara cu autoservire din bd. Muncii nr. 170 (complex A 8 Titan), tel. 43.03.70; sectorul 4 — complex A 12 bd. Ion Sulea, tel. 43.45.05; sectorul 6 — „Alimentara“ din bd. Gh. Gheorghiu-Dej nr. 41, tel. 14.31.56; sectorul 7 — Supermagazinul din complexul 9 Drumul Taberei, tel. 31.02.02; sectorul 8 — Alimentara din bd. 1 Mai 126, tel. 18.37.25. INEDITUL A RĂMAS DOAR PE FIRMA? După cum îl recomandă însăşi firma, „Magazinul noutăţilor“ de pe bd. Magheru 1-5, trebuie să fie o unitate de lansare pe piaţă a celor mai moderne ţesături destinate îmbrăcămintei pentru bărbaţi şi femei.In acest scop a şi fost reamenajat cu cîţiva ani in urmat. Se pare însă că o dată cu trecerea timpului, magazinul şi-a pierdut specificul său, devenind o unitate ca toate celelalte. Dar nu numai atît. Chiar amenajarea interioară a localului a rămas în urmă, faţă de permanenta evoluţie a prezentării şi expunerii mărfurilor. Mobilierul existent, conceput şi realizat cu 7—8 ani în urma (atunci, într-adevăr o noutate), este acum total depăşit. Multe ţesături nu pot fi expuse deoarece nu permit utilajele existente. Alte articole aflate în rafturi sunt greu accesibile vizitatorilor şi lucrătorilor. Se impun, deci, ca absolut necesare, unele transformări interioare. „Magazinul noutăţilor“, unitate reprezentativă a comerţului local, trebuie să fie reabilitat. Este datoria conducerii O.C.L. Textila 2. INEEI • Noi prestaţii de poştă pentru populaţie Interlocutorul nostru, ing. Tudor Ştefan, directorul Direcţiei de poştă a municipiului, ne-a informat, recent, despre cele mai noi acţiuni întreprinse în vederea îmbunătăţirii servirii publicului cu prestaţii de poştă. • Recent au fost date la funcţiune două noi unităţi poştale : oficiile P.T.T.R. Bucureşti 19, din bd. Ion Şulea şi Bucureşti 21, la aeroportul internaţional Otopeni. Oficiul din bd. Ion Şulea, amplasat In noul complex comercial, oferă publicului din cartier toate prestaţiile de poştă şi telefonie (urbană şi interurbană) precum şi ghişee pentru operaţiuni C.E.C., difuzarea presei, abonamente la radio şi televiziune etc. Tot la acest oficiu a fost mutat şi serviciul de mesagerii externe, pentru cetăţenii din sectorul 4. • Pentru a evita aglomeraţiile şi timpul mare de aşteptare la ghişeul de mesagerii al oficiului 1 din str. Matei Millo., a fost luată măsura ca în acestă unitate să fie primite și distribuite numai mesageriile interne ; mesageriile externe au fost mutate la oficiul p.t.t.k. București 45, din str. 13 Decembrie. • Se fac pregătiri în vederea deschiderii unui oficiu P.T.T.R. şi în comuna Mogoşoaia. In încheierea discuţiei, interlocutorul ne-a vorbit despre studiile ce se fac în vederea, stabilirii unor programe de lucru diferenţiate pentru oficiile P.T.T.R., în funcţie de cerinţele publicului şi gradul de aglomerare în cursul zilei. ■ Reamintim că, datorită lucrărilor de modernizare, DN-1 (Bucureşti — Ploieşti, prin Otopeni) este Închis — începînd de la aeroportul „Băneasa“ — pentru traficul rutier public. Accesul vehiculelor spre Ploieşti — Predeal se efectuează prin DN 1 A (prin Buftea). • La unitatea „Foto Zenit“ din bd. Gheorghe Gheorghiu-Dej a fost deschis recent și un raion specializat pentru vînzarea articolelor de muzică : magnetofoane, picupuri, benzi de Uiftglierofon, ursuui etc. Tricotaje pentru primavara Cooperativa meşteşugărească „Tricotextil“ a realizat pentru sezonul de primăvară o variată gamă de produse tricotate manual, din aţă mercerizată , rochii, bluze, pardesie, precum şi fuste plisate din tricot şi pardesie tricotate. Colecţia acestor modele poate fi vizionată la unitatea „Tricotextile din complexul U.C.M.R. — cartierul Berceni. „Avanpremieră d in staţiunile balneare Toate staţiunile se pregătesc să-şi primească oaspeţii ca adevărate gazde primitoare. Astfel, în cea mai apropiată staţiune balneară, la băile Amara, se ridică un nou complex, cu o capacitate de o mie de paturi şi o puternică bază de tratament, în staţiunea Singeorz se află în construcţie două complexe, care vor putea asigura cazarea a încă 1500 de cetăţeni. Ele vor dispune de o bază proprie de tratament balnear, formată din policlinică cu cabinete de consultaţii de specialitate, săli de tratamente , atît cu agenţi curativi naturali, cit şi de fizioterapie. Staţiunile de pe însoritul litoral, pe lingă hoteluri, restaurante, locuri de agrement etc. pregătesc, pentru viitorii lor oaspeţi, şi o puternică bază de tratament, în care vor fi folosite medicamentele naturale specifice litoralului, printre care la loc de frunte se înscriu nămolul şi apa din lacul Techirghiol, în staţiunea Techirghiol, de altfel, a început construcţia unui nou stabiliment balnear, cu o capacitate de 850 de paturi, care va dispune de toate elementele necesare aplicării terapeuticii impuse. Astfel, preţioşii factori naturali de tratament din lacul Techirghiol vor putea fi valorificaţi în condiţii optime de asistenţă medicală şi de confort. Şi în celelalte staţiuni balneoclimaterice din ţară, sunt în curs de desfăşurare intense acţiuni de pregătire a clădirilor şi instalaţiilor existente — a camerelor, sălilor de tratamente — precum şi de mărire a debitelor izvoarelor de ape minerale. Sanatoriile de pe litoralul Mării Negre ca şi cele din staţiunile montane au fost dotate cu noi instalaţii şi aparatură medicală pentru diversificarea şi creşterea numărului de proceduri balneare. Gh. Niculiţă 7 i „TEHNOMETAL FATA CU MODERNIZAREA O.C.L. „Tehnometal“ continuă acţiunea de modernizare a unităţilor sale comerciale. Astfel, cu cîteva zile in urmă și-a reînceput activitatea magazinul din bd. Uverturii nr. 6. O dată cu reamenajările efectuate s-a extins și gama de mărfuri oferite la vînzare. Cumpărătorii găsesc acum aici printre alte articole electrotehnice şi produse chimice, obiecte tehnico-sanitare, fierărie, menaj. O altă unitate, situată pe calea Griviţei 206, de asemenea modernizată, şi-a îmbogăţit gama sortimentelor. Diverse articole electrotehnice de uz curent, corpuri de iluminat ș.a. sunt prezente alături de celelalte mărfuri. Buletin meteorologic INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICA : Azi, la ora 8, în Bucureşti, temperatura aerului a fost de 8 grade. Timpul probabil de mîine . Vremea se menţine rece. Cerul va fi acoperit, mai ales în prima parte a intervalului. Temporar ploaie. Vînt potrivit. Temperatura minimă va oscila între 6—8 grade, iar maxima între 13—15 grade. Pentru 6, 7, 8 mai . Vremea va fi rece și instabilă la început apoi se va ameliora. Cer schimbător cu,- înnorâri la începutul intervalului cînd vor cădea ploi de scurtă durată,, Vînt potrivit. O AFACERE CARE „A ZGlLjilT" PENTAGONUL „Mafia“ în uniformă GRADUL său modest nu l-a împiedicat pe subofiţerul american William Wooldridge să devină, în felul lui, o „celebritate“. A funcţionat in armată 28 de ani, timp în care se părea că a rămas în umbră, aproape anonim, deşi a primit o seamă de decoraţii, între care şi o medalie din partea Casei Albe. Dar iată că, deodrată, a devenit eroul unei afaceri neobişnuite, care, potrivit revistei „Time", „a zgilţiit pînă în temelii Pentagonul, supus şi aşa atacurilor din toate părţile“... (Continuare în pag. a 4-a)!