Informatia Bucureştiului, septembrie 1970 (Anul 18, nr. 5294-5319)

1970-09-15 / nr. 5306

Apropo de Ziua din MANOLE AUNEANU •24vv . Mijlocul acesta de septembrie este un fel de fiesta, pe care noi o consemnăm in fiecare an, tumind-o in tipare cu mai mult sau mai puţin har, dar, in orice caz, cu aceeaşi sinceră emoţie. Iată, nu mai departe decit ieri, colindând prin oraş, m-am trezit deodată înconjurat de o forfotă molipsitoare, în care nerăbdarea, bucuria, emoţia, grijile provocate de apropierea premierei şcolare transfiguraseră mii de chipuri şi dacă aş fi avut la indemână un Toulouse- Lautrec său un Jiquidi, aş fi renunţat la această însemnare, oferindu-vă, In schimb, o galerie de portrete unice. Oricum, vă pot asigura că papetarii şi-au făcut planul cu virf şi îndesat, că stocul de uniforme şcolare s-a cam epuizat, că părinţii au cheltuit toată energia strinsă cu rivnă in concediu, că Intre elevi şi cofetari a existat o colaborare — ca să zic aşa — reciproc avantajoasă ... Astăzi, agitaţia citadină s-a potolit, fiindcă atenţia noastră s-a concentrat spre o singură scenă: şcoala. Nu-ţi trebuie cine ştie ce imaginaţie ca să compari primul sunet de clopoţel cu gongul inaugural al unui mare spectacol de sunet şi lumină. Şi dacă aş fi sigur că nu mă suspectaţi de metafore gratuite, aş adăuga (Continuare in pag. a IV-a) ... PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI-VA ! INFORMATIA ZIAR AL COMITETULUI MUNICIPAL BUCUREŞTI AL P.C. R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR AL MUNICIPIULUI BUCUREŞTI Anul XVIII Nr. 5306 4 pagini 30 bani Marţi 15 septembrie 1970 PRIMA FILA a calendarului şcolar început azi marchează, nu numai tradiţionala deschidere a şcolii, ci şi un mănunchi de înnoiri ce conferă evenimentului o semnificaţie aparte. Pe harta învăţămîntului românesc a apărut o clasă nouă — a X-a de la şcoala generală — care va asigura absolvenţilor o integrare cit mai rapidă In cele mai diverse sectoare de producţie. Numai In municipiul Bucureşti ,tot peste 6000 de elevi Înscrişi In clasele a IX-a şi a X-a (de la şcoala generală), care beneficiază de o pregătire complexă, orientată îndeosebi spre latura aplicativă, tehnică. In prima zi de şcoală, la clasele speciale de liceu cu profil de matematică şi fizică s-au adăugat altele (la secţia reală şi umană) de chimie şi biologie. De asemenea, la unele şcoli generale vor funcţiona chiar din clasa I (incepînd cu trimestrul II) clase speciale de limbi străine — franceză, engleză, rusă, germană. De bună seamă, unităţile şcolare cu clase de limbi străine sunt înzestrate cu aparatură didactică modernă, dispun de maginetofoane, diascoape, diafilme, discuri in limbi străine, pliante şi alte materiale audio-vizuale. In plus, la citeva şcoli există cabinete fonice complexe, unde orele de predare sau conversaţiile dintre profesor-elev au un farmec deosebit. La chemarea primului clopoţel au intrat in clase „bobocii”. Cei mai mici elevi, peste 7600, care abia au atins vîrfeta de 6 ani. Pentru ei, întreprinderea „Didactica“ a creat materiale ajutătoare inedite. Tot firul de jocuri colorate, figuri geometrice complete, imagini variate, socotitoare şi alfabetare dintre cele mai diferite. Iar Învăţătorii — pregătiţi anume pentru micii elevi de 6 ani — i-au aşteptat cu flori pe pu beana Barbu (Continuare in pag. a IV a) Între tehnică şi empirism, pe „traseul“ comod al jumătăţilor de Imaginea oţelarului urmărind prin vizorul cuptorului clocotul şarjei — pentru a şti clnd şi cum să Intervină In complicata alchimie a metalului — el i-a întipărit In memorie spectaculoasă şi, de ce nu, romantică. Practic, Insă, ea a rămas fără acoperire (cu tot efortul... regizorilor de „actualităţi“) »explozia“ tehnicii contemporane — In siderurgie, ca de altfel In orice ranUră Industrială — dlnd proceselor de producţie supraveghetori mai competenţi, mai prompţi şi eficienţi , moderne aparate de măsură şi control. Suport „senzorial“ al mecanizării şi automatizării fluxurilor tehnologice, AMC-urile sunt in acelaşi timp infailibili controlori de calitate.. Fireşte, cu o condiţie : sa li se acorde locul cuvenit şi, in al doilea rînd, să răspundă ele însele, cu notă maximă, celor mai înalte exigenţe calitative... începuse odiseea Betatlon-ului ...Se numeşte „Betatlon“ şi poate asigura, în condiţii ireproşabile, controlul nedestructiv al sudurilor. A costat peste 1,7 milioane lei şi la vremea sa — căci a fost achiziţionat în urmă cu nouă ani ! — reprezenta un etalon de tehnică modernă. Dar să continuăm lista acestor elemente „biografice“, spunînd că el figurează în dotarea uzinei „Vulcan“ şi pînă acum a fost amortizat în proporţie de o treime (ceea ce reprezintă circa 600 000 lei). — Amortizat e un fel de a spune — ne-am adresat inginerului Romeo Huţanu, şeful serviciului investiţii. — Intr-adevăr, pînă acum aparatul nu a funcţionat. — Este cumva defect ? — Nicidecum. Dar dimensiunile şi caracteristicile sale impun lucrări speciale de montaj, evaluate la circa 1,5 milioane lei. — Logic, cel puţin, era un lucru evident chiar din momentul achiziţionării... Anchetă,, îl travesti" despre calitate măsură — Desigur. Cu toate acestea ministerul (Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini — n.n.) nu a aprobat fondurile necesare. — Cind le-aţi solicitat prima oară în ...In 1962. —• Spuneţi-ne, vă rog, cum a ajuns aparatul in uzina dv. ? — Ne-a fost repartizat de minister, deşi noi solicitasem un aparat mic, Florin Rădulescu-Botică Aurel Pavlovici (Cont'.augre in pag. a lll-a) „ De ce să plătească cumpărătorul oalele sparte «iciwo? Inutil, să facem prea multe divagaţii pe marginea Însemnătăţii termenelor de garanţie." Este doar evident faptul că, orice cetăţean, cumpărind un anumeprodus de folosinţă îndelungată, pretinde să-l poată utiliza in condiţii optime. De altfel, perioada garanţiei calităţii a primit un cadru legal prin elaborarea H.C.M. 753/1965 şi a „Instrucţiunilor 800 A“ (de aplicare a prevederilor hotărîrii), care precizează obligaţiile tuturor factorilor interesaţi, inclusiv ale clienţilor la începutul lunii, o ştire primită de la I.D.G.R. îi informa pe cititori că în anumite zone ale oraşului, în perioada 2—25 septembrie, nu se va mai furniza apă caldă deoarece C.E.T. „Grozăveşti“ şi „Sud“ au intrat în revizie. Numeroşi cetăţeni şi-au exprimat nedumerirea faţă de un termen atît de mare pentru asemenea operaţie. In scopul clarificării lucrurilor ne-am adresat întreprinderii electro centrale Bucureşti, coordonatoarea celor două uzine furnizoare de apă caldă şi de energie termică în sezonul rece. Pe baza unui program, corelat cu reviziile reţelei de termoficare Fotografia înfăţişează un aspect al activităţii desfăşurate in aceste zile pe şoseaua Bucureşti — Constanţa. Se lucrează la construcţia unor anexe absolut necesare unei artere de mare circulaţie : refugii şi locuri de parcare pentru automobilişti, staţii pentru autobuze, trotuare pentru pietoni. Pe lingă materialul şi mina de lucru calificată, alocate de unităţile de specialitate ale Direcţiei generale a drumurilor, la realizarea lucrărilor amintite o contribuţie importantă o dau şi cetăţenii de la elaborarea „Instrucţiunilor 800 A“ au trecut aproape 5 ani. Intre timp, întreprinderile producătoare au făcut însemnaţi paşi înainte în direcţia îmbunătăţirii calităţii şi ridicării performanţelor tehnico-funcţionale ale multor maşini şi aparate. In acest context, garantarea funcţionării şi durabilităţii anumitor mărfuri cumpărate de cetăţeni se cere privită din alte unghiuri, decit cele de acum 5 ani. Romeo Groapă (Continuare in pag. a IV-a) LUCRĂRILE LA CENTRALELE pe care le întreprinde I.D.G.R., ne-a informat ing. GHEORGHE DIAC, directorul tehnic al întreprinderii, am organizat şi noi revizia tuturor instalaţiilor de termoficare din C.E.T. „Grozăveşti“, „Bucureşti- Sud“ şi „23 August“, fapt ce a necesitat întreruperea temporară a furnizării apei calde. Această măsură, a fost impusă de următorii factori: revizia periodică obligatorie anuală a instalaţiilor existente, pentru a fi pregătite în vederea furnizării de căldură în sezonul I DE TERMOM rece; racordarea noilor instalaţii de producere a energiei termice şi numeroase alte lucrări de reparaţii. La C.E.T. Grozăveşti, de pildă, se montează un nou cazan pentru apă fierbinte de 100 Gcal/h (gigacalorii) şi racordarea la reţea a instalaţiei de termoficare de la turbina nr. 8. Se înlocuiesc, de asemenea, o serie de conducte cu altele, cu o capacitate mai mare. La C.E.T. „Sud" se racordează trei cazane noi pentru apă fierbinte, fiecare de cite 100 Gcal/h, precum şi noua magistrală pentru alimen- Gh. Niculiţă (Continuare in pag. a Ill-a) L D UNELE PREVEDERI DEPĂŞITE ALE TERMENELOR DE GARANŢIE pot fi Încheiate mai repede DE REVIZIE Un ziarist francez PE CĂILE ASCUNSE ALE CONTRABANDIŞTILOR ŞI CRIMINALILOR DE RĂZBOI §3. Misiones: privită pe hartă, provincia aceasta argentinoniană pare o îngustă fişie de pămint, care se strecoară anevoie gg intre Brazilia și Paraguay, intre rîurile Parana şi Uruguay. sg: In realitate, e vorba de un teritoriu destul de întins, de peste30 000 de km.p., poziţia ,cea mai înaintată în nord-est a întinjggsei ţări sud-americane. (Continuare In pag. a IV-a) g IIIIIg III g I I 9 Wisiy.—e.ii— ...IW«...—■ m ' ......1.1 ... rise." ■NP AGENDA CONSTRUCŢIILOR • Printre obiectivele social-culturale a căror construcţie o va începe în cursul trimestrului IV a. c. şi trimestrului I 1971 întreprinderea de construcţii montaj nr. 1 figurează î Complexul clinic cu 1300 de paturi1 de lingă Facultatea de medicină. Centrul de recuperare auditivă, în apropierea spitalului „Panduri“, şi Clinica de neurologie din incinta spitalului „Dr. Marinescu“. De asemenea, pe terenul de lingă Facultatea de drept, va fi construită Facultatea de fizică a Universităţii Bucureşti, iar pe str. Danielopol — un centru de calcul al Ministerului de Finanţe. Tot acestei întreprinderii îi revine sarcina de a construi un număr de hoteluri , pe amplasamentul situat vizavi de aripa nouă a Academiei de studii economice, pe terenul viran din calea Victoriei, colţ cu str. Oteteleşanu iar ultimul, în imediata vecinătate a hotelului „Lido“. Noile hoteluri vor atinge înălțimi de aproximativ 17 etaje. In diferite zone ale Capitalei vor începe lucrările de construcţie a 11 complexe comerciale, dintre care două „super-magazine“ în cartierele Titan şi Armata Poporului. • Colectivul întreprinderii utilaj-transport, desfăşurind o susţinută activitate pentru valorificarea rezervelor interne a reuşit să-şi îndeplinească prevederile planului cincinal cu 4 luni înainte de termen. In perioada anilor 1960— 1970 productivitatea muncii a sporit cu 30 la sută, iar la principalele grupe de utilaje productivitatea fizică a înregistrat creşteri substanţiale. De la începutul anului şi pină In prezent s-a realizat o producţie suplimentară in valoare de 7 milioane lei, obţinîndu-se totodată 550.000 lei beneficii. • La structura de rezistenţă a pasajului subteran din Piaţa Nicolae Bălcescu au fost turnaţi ultimii metri trubi de betoane, în prezent lucrîndu-se intens la cofrarea şi armarea intrărilor dinspre Biserica Enei şi bd. Nicolae Bălcescu. Pînă acum, s-au executat 90 la sută din racordurile de apă şi canal şi se depun eforturi sporite pentru darea în exploatare, în ambele sensuri, a arterei de circulaţie. Foto D. Lăzarescu Paul Bad-Skoda: „Nobleţea profundului sentiment al creaţiei...“ — Aţi fost elev favorit al lui Edwin Fischer, ceea ce reprezintă o frumoasă recomandare. Dar ce Înseamnă, in fond, a fi elev fa- Avorit al unui mare maestru ? — Mi-e foarte greu sâ găsesc cuvin, tele prin care să descriu marile calităţi ale acestui artist. Profesor ? Da, era profesor. Dar nu împărţea nici pertinente reţete tehnice, nici nu distribuia formule ale unor procedee. Iradia o flacără, un miraculos fluid, care te captivau. Emana de la el atita pasiune pentru artă, atita generozitate şi atit de fierbinte umanism . Incit în compania lui ar fi fost un sacrilegiu să trăieşti la o temperatură meschină. Nu era ceva premeditat. Poate că profesorul Fischer doar sistematiza din unele necesităţi pedagogice, ceea ce marele AUGUSTIN SANDU ?(Continuat's in pag. a . ll-a) In secţia montaj general a Uzinelor „timpuri noi", un nou lot de motopompe sunt pregătite pentru a fi expediate beneficiarului Pe marginea unor culegeri literare — Convorbire cu dr. OVIDIU PAPADIMA —* Intr-un răstimp de cîteva luni, în vitrinele librăriilor şi-au făcut apariţia cinci volume de studii sau sinteze literar-bibliografice, elaborate sub egida Institutului de istorie şi teorie literară „G. Călinescu“. Astfel, în Editura Academiei, au văzut lumba tiparului culegerile : „Probleme de literatură comparată şi sociologie literară“ (sub îngrijirea unui colectiv condus de Al. Dima, avindu-l pe I. C. Chiţimia ca redactor responsabil) ; „Studii de literatură universală şi comparată“ (sub îngrijirea lui I. C. Chiţimia) ; „Izvoare folclorice şi creaţie originală" (sub îngrijirea lui Ovidiu Papadimă), la care se adaugă prima parte (1851 —1858) a tomului II din lucrarea de B. loan (Continuare In pag. a II-a) SPORT • Proba de floretă bărbaţi a campionatelor mondiale de scrimă de la Ankara s-a încheiat cu victoria vestgermanului Friedrich Wessel, care își păstrează, astfel, titlul cucerit, anul trecut, la Havana. In turneul final, el a acumulat 4 victorii, urmat de Romanov (U.R.S.S.) și Dabrowski (Polonia), cu cite 3 victorii. • La Sofia, in turneul preliminar al campionatului mondial de volei masculin, s-au înregistrat, ieri, rezultatele : Albania — R.F. a Germaniei 3—0 ; Olanda — Finlanda 3—1 ; Grecia — Turcia 3—0. • Lidera campionatului austriac de fotbal este Admira Viena, cu 10 puncte. Urmează, cu cite 8 puncte, Sturm Graz, Rapid Viena și Austria Salzburg. 1 INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICA : Azi, la ora 8, In Bucu-Temperatura minimă va oscila Intre 13 şi 15 grade, iar maxima între 28 şi 36 de grade. Pentru 17, 18 şi 19 septembrie : Vreme frumoasă şi călduroasă, cu cerul variabil, mai mult senin noaptea şi dimineaţa. Vînt in general slab. Temperatura In creştere. Sîmbăta la prînz, pe str. 13 Decembrie nr. 5 a avut loc inaugurarea unui magazin deosebit al cooperativei „Muncă şi artă“, o unitate in care clientul este scutit să piardă timpul cu probele confecţiilor comandate. La prezentare, clientului i se ia măsura, pe baza căreia este îmbrăcat intr-un „costum“ mulaj. Cu ajutorul mulajului se stabilesc de la bun început toate retuşurile necesare costumului comandat, în funcţie de conformaţia corpului. Unitatea este dotată cu mulaje şi tipare pentru toate taliile, de la 42 la 56. Tariful de lucru este acelaşi ca la unităţile obişnuite. Se primesc şi comenzi cu plata in rate. La sediul agenţiei din calea Victoriei nr. 100 s-au pus în vînzare locuri pentru următoarele excursii peste hotare in trimestrul IV: R. P. BULGARIA — pe litoral, cu plecări In 17, 21, 24 şi 28 septembrie, 1, 5, 8, 12 și 15 octombrie ; 6 zile la Sofia în 29 decembrie cu petrecerea revelionului la Sofia ; 8 zile cu trenul pe ruta Budapesta — Belgrad — Sofia, cu plecarea la 10 decembrie ; 6 zile cu plecarea la 17 decembrie pe ruta Sofia — Belgrad. R. S. CEHOSLOVACA: Budapesta — Praga — Bratislava, 8 zile, eu preSTAND DE CĂRŢI ÎN PIAŢA UNIVERSITAŢII. — Consemnînd, intr-un mod original, deschiderea anului şcolar, Centrul de librării Bucureşti organizează astăzi (între orele 10 şi 18) un amplu stand de cărţi în piaţa Universităţii (lingă statuia lui Spiru Hiilet). Sunt expuse atît volume din literatura ştiinţifică şi tehnică, de artă sau pentru copii, cit şi lucrările recomandate elevilor prin programa analitică. „ Astăzi, la Praga încep lucrările Simpozionului internaţional de numismatică medievală. Din ţara noastră participă Octavian Iliescu, şeful cabinetului de numismatică al Bibliotecii Academiei. Cercetătorul român va prezenta comunicări privind rezultatele ultimelor studii în acest domeniu din ţara noastră. • Zilele trecute, prof. dr. Petre Vaticea, membru corespondent al Academiei, a plecat în Elveţia pentru a lua parte la reuniunea Consiliului societăţii europene de oftalmologie. După închiderea lucrărilor profesorul român va participa, ca invitat, la dezbaterile celui de al 48-lea Congres internaţional de oftalmologie care va loc la Madrid. • ELIBERĂRI DE CONTRACT• In cursul acestei săptămini se vor elibera contractele pentru următoarele blocuri: R-11 — Berceni şi M-4 — Luică (miercuri, 16 septembrie intre orele 12 şi 15), R-12 — Berceni şi M-4 — bis- Luică (joi, 17 septembrie între orele 12 și 15) ; Z-8 — Drumul Taberei, M-1 — Bîrsăneşti, M-6 şi M-7 — Berceni sudindesire (vineri, 18 septembrie între orele 12 şi 15.30) ; Z-9 — Drumul Taberei şi M-8 — Berceni sud-indesire (sî-Tl’oâtă, 19 septembrie între orele 8 şi 12) Contractele neridicate pentru apartamentele din blocurile anunţate anterior se eliberează astfel : azi, 15 septembrie pentru blocurile U-3, U-4, U-6 — Titan, Z-33 şi R-4 — Drumul Taberei : miercuri, 16 septembrie Intre orele 12 şi 15.39, pentru blocurile confort 2 nr. 9 şi 12 — Drumul Taberei (str. Compozitorilor), G-5 de o cameră din Drumul Taberei, M-1, M-2 şi M-5 — Berceni sud-îndesire : Joi, 17 septembrie Intre orele 12 şi 15.30, pentru blocurile EM-1, EM-2 şi EM-3 — Berceni, E-1, E-2, E-26, E-27 — Drumul Taberei şi M-3 — Luică ; slmbătă, 19 septembrie Intre orele 8 şi 12, blocurile R-19, R-21, R-23 — Berceni, OD-51, OD-52—54 Colentina, Z-6, Z-7 — Drumul Taberei, A-8 şi A-12 — Berceni. Eliberarea contractelor pentru apartamentele contractata din disponibilităţi In perioada I—II septembie a.c. •• va anunţa ulterior. Prezenţe româneşti peste hotare • Excursii peste hotare in trimestrul IV cări in 25 şi 3o septembrie, 5, 10, 15, 20 şi 28 decembrie şi 10 zile cu trenul in 27 şi 28 decembrie cu petrecerea revelionului la Praga. R. D. GERMANA — 7 zile cu avionul (plecarea la 30 noiembrie) şi 12 zile cu trenul în 27 şi 29 decembrie. R.P. POLONA — 7 zile, cu trenul, in 29 decembrie şi 10 zile in 26 decembrie, cu petrecerea revelionului la Varsovia. R. P. UNGARA — 5 zile la Budapesta cu plecarea In 8 decembrie si 6 zile cu plecarea In 4 decembrie ii 28 si 29 decembrie cu petrecerea revelionului la Budapesta. UNIUNEA • SOVIETICA — 11 zile cu trenul In 19 noiembrie, 8 zile, cu trenul, în 30 noiembrie şi 27 decembrie cu petrecerea revelionului la Odesa ; 7 zile cu trenul în 6 şi 9 decembrie ; 14 zile, cu trenul şi avionul, In 27 decembrie cu petrecerea revelionului la Moscova ; 11 zile, cu trenul, In 25 decembrie cu petrecerea revelionului la Moscova ; 5 zile, cu avionul, pe ruta Bucureşti — Moscova — Leningrad — Moscova — Bucureşti. La cerere se organizează excursiii pe alte itinerare. Ieşti, temperatura aerului a fost de 17 grade. Maxima de ieri in aer a fost de 28 de grade, iar minima din cursul nopţii de 13 grade.„ Timpul probabil de mline . Vremea se menţine frumoasă. Vint slab. I Ii I I I I I I I I II