Informatia Bucureştiului, noiembrie 1970 (Anul 18, nr. 5347-5371)

1970-11-25 / nr. 5367

4 PAGINI 30 BANI Anul XVIII — Nr. 5367 Miercuri 25 noiembrie 1970 Proletari din toate ţările, uniţi-vă ! • ZIAR AL COMITETULUI MUNICIPAL BUCUREŞTI AL P.C.R. ŞI Al CONSILIULUI POPULAR AL MUNICIPIULUI BUCUREŞTI Fiecare mai înaltă întrecerii! Noua clădire a Centrului de calcul aparţinînd de Ministerul Construcţiilor Industriale, de pe calea Griviţei, ce va fi dată în folosinţă la sfîrşitul lunii decembrie Uzina „Vulcan“, un nou atelier de sculărie La uzina „Vulcan“ se desfăşoară din plin lucrările de amenajare a unui nou atelier de sculărie. Astfel — pinâ la această oră — au fost montate şi racordate la reţeaua de energie electrică o mare parte din strungurile, rabotezele, frezele şi maşinile de găurit cu care va fi dotat atelierul. De asemenea, azi vor fi avizate, pentru intrarea in funcţiune, şi cele două poduri, rulante de mare putere. Prin utilajele şi amenajările sale moderne, noul atelier — pentru care s-au creat premisele intrării în funcţiune cu şase luni înainte de termenul prevăzut iniţial — va crea colectivului de aici , condiţii de lucru optime. • Obţinerea unor succese deosebite prin aplicarea de tehnologii noi şi printr-o preocupare permanentă de creştere a productivităţii muncii — tinde să devină o trăsătură caracteristică pentru colectivul întreprinderii Optice Române. Cifrele — peste 12 milioane lei producţie globală, 3 milioane lei producţie marfă şi peste 2 600MMO ’ lei producţie marfă vîndută şi încasată , reprezentândvaloarea la care se ridică producţia suplimentară, realizată peste plan, pînă la 15 noiembrie a.c., sunt grăitoare. Datorită acestor depăşiri, beneficiile, obţinute peste prevederi vor fi, la sfîrşitul anului, de peste 3 360 00o lei. 2 300 000 lei producţie suplimentară ştirea de mai sus —, sosită la redacţie cu puţin timp înainte de închiderea ediţiei — ne-a oferit prilejul unui scurt interviu cu tov. GHEORGHE IONESCU, directorul uzinelor „Timpuri noi“, —■ cărui fapt se datorează acest succes . — Este rodul unor eficiente măsuri tehnnico-organizatorice între care : îmbunătăţirea tehnologiilor la sectorul cald şi la prelucrarea mecanică, montarea în paralel, în fluxul de turnare, a două dezbătătoare, îmbunătăţirea aprovizionării cu materiale corespunzătoare (au scăzut, astfel, rebuturile), extinderea lucrului în două schimburi la turnătorie. — Ce prevedeţi pînă la sfîrşitul anului ? — Realizarea planului ' la producţia marfă cu zece zile mai devreme. Vom putea realiza, astfel, o producţie suplimentară de peste 9 000 000 lei. 1 iuui ! Dreptul la vis ! ! -------- 5 OCTAV PANCU-IAŞI Mă amuză al naibii oamenii m toată firea care sînt ori se prefac miraţi în faţa celor mai obişnuite şi mai fireşti lucruri de pe pămînt. Avind mereu în depozit un stoc supranormativ da semne de exclamare, dar ori mimează nu doar o simplă candoare, o simplă naivitate, ci o stare foarte uşor confundabilă cu principialitatea. Mirările lor, diversificate şi complexe, ating un număr incalculabil de domenii de activitate, dar principala arie o reprezintă, incontestabil pedagogia, educaţia copiilor, a tinerilor. Aici se simt cu adevărat în largul lor. Aici se pot mira de absolut orice fără nici o teamă, li miră că există deosebiri între generaţii, îi miră că tinerii de azi fug de le scapără călcîiele de sfaturile lor sforăitoare, ii miră, mai ales, că societatea, colectivitatea nu ia grabnice şi drastice măsuri pentru ca să dispară cît mai repede obiectul mirării lor. Repet : mă amuză al naibii oamenii ăştia — şi, dacă cititorul îmi permite, le dedic din toată inima rindurile de faţă... Testînd recent o clasă de băieţi Şi fete, adolescenţi aflaţi la (Continuare in pag. a liba) I0 / HOTÂRIREA ADOPTATA-CREAŢIE COLECTIVĂ A COMUNIŞTILOR Dezbătînd activitatea desfăşurată de organizaţia de partid de la I.C.S.I.M., subliniind preocupările majore — curente şi de perspectivă — ale comuniştilor, ale întregului colectiv al întreprinderii, conferinţa pentru dare de seamă şi alegeri a conturat un amplu program de lucru pentru noul comitet de partid. Hotărîrea adoptată înmănunchează numeroase acţiuni şi măsuri organizatorice şi politico-educative, mijloacele şi căile care să asigure creşterea continuă a rolului de conducător politic al organizaţiei de partid în viaţacolectivelor de pe şantiere. In principal, comuniştii au cerut noului comitet să orienteze în mai mare măsură activitatea politică spre problemele cheie ale îndeplinirii planului economic — temeinica pregătire a lucrărilor de construcţiimontaj, respectarea termenelor de execuţie a obiectivelor, îmbunătăţirea calităţii, întărirea disciplinei pe şantiere etc. Obiectivul imediat, de primă urgenţă — au arătat. Gheorghe Iordache, Aurel Mişca, Victor Crocoiş şi alţi vorbitori — este punerea în funcţiune a 24 de capacități de pro- Nicolae Cucui (Continuare in pag. a ll-a) Prestaţiile către populaţie ale cooperaţiei meşteşugăreşti şi industriei locale intre perspectivă şi cerinţele actuale Nu se poate contesta faptul că industria locală şi cooperaţia meşteşugărească din Bucureşti au făcut paşi importanţi — mai ales în ultimii ani — în direcţia diversificării prestaţiilor de servicii. Studiul cuprinzător efectuat anul acesta de către Comitetul executiv al C.P.M.B. a deschis cooperaţiei meşteşugăreşti şi industriei locale perspective mai largi spre extinderea serviciilor pentru populaţie. Sondarea cerinţelor cetăţenilor, efectuată cu acest prilej, a determinat conducerile celor două UCMR şi a Direcţiei generale de industrie locală să prevadă in mod organizat ce anume au de făcut în viitorul apropiat şi în următorii ani. Numai la UCMR-metal, numărul cooperativelor care efectuează servicii pentru populaţie a crescut în decurs de un an la 12. Au fost organizate centre noi de reparat aparate electrocasnice, radiouri şi televizoare, ceasornice, de montat geamuri şi încadrat tablouri, etc. în cartiere cum sunt Drumul Taberei, Giureşti, Titan ş.a. Un progres similar s-a resimţit şi la UCMR-confecţii şi la întreprinderile industriei locale. De asemenea, au existat preocupări pentru înfiinţarea de noi activităţi, cum ar fi , lucrări de izolare anticorozivă a părţilor exterioare ale autoturismelor, repararea şi montarea corpurilor de iluminat la domiciliul clienţilor, decorarea locuinţelor, gravură în metal şi mase plastice, confecţii cu probe după mulaj, curăţatul covoarelor cu perelor (inclusiv transportul acestor obiecte la domiciliul beneficiarilor), diversificarea mijloacelor mecanice de agrement etc. De altfel numărul total al prestaţiilor oferite se ridică în prezent la aproape 300. In ciuda numărului mare de activităţi existente, sunt încă frecvente cazurile cind acestea nu satisfac cerinţele în condiţii mulţumitoare. De ce ? Conducerile cooperativelor şi întreprinderilor , omit un lucru esenţial : consolidarea activităţilor existente, amplasarea unităţilor in mod corespunzător, în raport cu dezvoltarea cartierelor oraşului. De ce, de pildă, nu se acţionează cu mai multă operativitate pentru extinderea numărului de croitorii care execută confecţii după mulai (confecţia respectivă se realizează numai în cîteva zile, Gh. Dorneanu D. Petre . (Continuare în pag. a liba) itru Transatlanticul Queen Elizabeth va fi văndut cu bucata ? • Un trio „abil" manevrează în ape tulburi „Queen Elizabeth“, lansat în 1938 de compania britanică „Cunard Steamship, Ltd“, la vremea sa cel mai mare și mai luxos transatlantic traversează în prezent o nouă epocă de celebritate. O celebritate care nu-i însă de natură sân împodobească pavilionul. Dimpotrivă. In jurul renumitei narve se iese de ciţiva ani un păienjeniş de afaceri veroase în care şi cele mai versate instanţe judiciare se împotmolesc. (Continuare în pag. a IV-a) S. Gl. I I I I I 11 i . N í N si . I I I I . I 1 I I 1 I I m • Azi au început Probele de încercare a podului Giurgeni —Vadul Oii # Primele 80 autocamioane de cite 251 au trecut puntea de oţel Azi dimineaţă, în jurul orei 8, pe şantierul arcului rutier de peste Dunăre, de la Giurgeni — Vadul Oii, a avut loc o adevărată premieră. Fiind încheiate lucrările de construcţie, 80 de autocamioane, fiecare cîntărind circa 25 de tone, au rulat uşor de pe viaducte pe cele cinci tronsoane metalice, trecînd de la un mal la altul peste albia bătrînului fluviu, ca pe uscat. Au început probele de încercare a uneia dintre cele mai mari construcţii de acest gen din ţară, adevărată operă de artă, durabilă peste veacuri, a constructorilor de poduri români (1464 metri de viaducte şi arcuri de oţel peste albia fluviului). ...Mai întîi, ocupînd simetric trei dintre benzile de circulaţie, apoi grupate de o parte sau alta, în rînduri strinse sau distanţate, maşinile au verificat comportarea în ansamblu şi a fiecărui tablier metalic al podului, în parte. Prin fiecare probă de rezistenţă s-a căutat să se obţină o solicitare maximă a construcţiei, chiar a celei mai dezavantajoase, in vederea comparării rezultatelor înregistrate cu valorile calculate la elaborarea proiectelor. Aparate speciale, ultramoderne, de mare sensibilitate au înregistrat, măsurat şi calculat fiecare modificare, milimetrică sau chiar mai mică. Pînă la ora cînd transmitem şi suntem convinşi că pînă la terminarea probelor, care vor dura mai multe zile, toate datele înregistrate şi calculate vor consemna aceleaşi elemente , bun pentru circulaţia rutieră normală, corespunde sarcinilor proiectate. Gh. Niculiţă 3 1 1 1 I 1 I 1 1 I De luni şi luni, Editura Minerva a anunţat apariţia Colecţiei „Arcade“, de o excepţională importanţă pentru educaţia estetică a cercurilor largi Cind apare colecţia de capodopere „Arcade" ? de cititori. Apariţia colecţiei însă a fost amînată de la un trimestru la altul. întrebăm conducerea editurii, cînd vom pu- KSB fiâspuns /o întrebarea efe ieri La întrebarea „Cînd, se va face ordine in activitatea unităţilor de dactilografie răspunde ION ZERVU, vicepreşedinte la cooperativa „Deservirea“ : „Orice tergiversare în satisfacerea unor asemenea prestaţii atrage, pe bună dreptate, nemulţumirile cetăţenilor. Menţionăm că — fără a diminua propriile noastre deficienţe — întîmpinăm serioase greutăţi în privinţa amenajării unităţilor, din lipsa unor spaţii adecvate, ele funcţionînd în mod necorespunzător. In ce ne priv In cadrul acţiunilor întreprinse pentru prevenirea infecţiilor transmise pe calea aerului, secţia de igienă a copilului şi adolescentului din cadrul Inspectoratului sanitar de stat efectuează, în această săptămînă, o serie de determinări bacteriologice de laborator ale aeromicroflorei din atmosfera sălilor de clasă.O veste, am hotărît să intensificăm controalele, pentru a depista cazurile unde nu se respectă preţurile. De asemenea, am luat măsura ca îţi toate unităţile să fie vizibil afişate tarifele. Orice abatere de la corecte aplicare a tarifelor va fi prompt sancţionată“.rea, în sfârşit, să intrăm în posesia primelor numere din această serie de capodopere ale literaturii române ! REVURI IN CINTEC: „Toată »11 • La U.M.E.B., doar într-o singură lună — 18 reclamaţii cu privire la calitatea motoarelor • N-aude, n-arede și nici nu le pasă de măsuri tehnicoorganizatorice IN realitate : Liftul este de furnizorii de... in ziarul nostru * din 23 octombrie a.c, relatam, într-un articol, de ce ascensoarele stau, în, medie pe arv o lunăde zile imobilizate. Dintre principalele cauzereținusemfaptul că ..diverse întreprinderi produc piese și subansambluri de calitate necorespunzătoare (trolii care nu sunt bine centrate de la „Neptun“ — Cimpina ; că electromotoarele fabricate de U.M.E.B. se ard prematur, deşi funcţionează in regim normal de exploatare ; că plăcile de la coloane redresoare sunt realizate cu defecte la uzina î,Electromagnetica‘t' etc). Petre Dinescu (Continuare In pag. a liba) ascensor înţepenit defecte u Buletin meteorologic INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICA : Azi, la ora 18, Bucureşti, temperatura aerului a fost de 3 grade. Maxima de ieri în aer a fost de 5 grade, iar minima din cursul nopţii de 0 grade. Timpul probabil ele miine . Vremea se menţine rece, cu cerul mai mult acoperit. Ceaţă. Vînt în general slab din sectorul nordestie. Temperatura minimă va oscila între minus 2 şi 0 grade, iar maxima între 5 şi 7 grade. Pentru 27, 28 şi 28 noiembrie . Vreme rece, apoi in încălzire. Cer schimbător, mai mult noros. Vînt slab pînă la potrivit. Temperatura în creştere treptată. Sculptură [industrială] în metal La uzinele „23 August“ se află intr-un stadiu avansat de execuţie matriţele pentru cele mai mari anvelope prevăzute a se realiza în ţara noastră. Este vorba de anvelopele destinate echipării roţilor de tracţiune de la combinele C-12, produse de uzinele „Semănătoarea“. Aceste anvelope au o înălţime de aproape 1,5 m. „Realizarea matriţelor, ne spunea inginerul şef Gabriel Prudu de la uzinele „23 August“, constituie o lucrare pretenţioasă. Practic, profilul anvelopelor trebuie efectuat, exclusiv, manual. Este o muncă migăloasă de cizelare, comparabilă dacă vreţi cu sculptura în metal. Matriţele, în număr de cinci, vor fi predate uzinei „Danubiana“ în cursul lunii viitoare“. • Agenţia O.N.T Bucureşti organizează în întîmpinarea aniversării semicentenarului partidului, turul Capitalei cu tema : „Locuri istorice şi case memoriale legate de activitatea şi lupta clasei muncitoare condusă de partid“. Durata 3—4 ore. Concomitent se organizează excursii de 5 ore pentru cunoaşterea dezvoltării Capitalei în anii socialismului. Informaţii şi înscrieri la filialele Agenţiei O.N.T. din calea Victoriei nr. 100 şi bd. Republicii nr. 68. Pentru perioada vacanţei de iarnă a elevilor şi studenţilor, filialele Agenţiei O.N.T. Bucureşti au pus la dispoziţia celor interesaţi locuri de 6-7 zile, în serii: 23-29 decembrie şi 4-10 ianuarie 1970. In seria I se mai găsesc locuri ,la Posada şi Borsec, iarpentru seria a II-a la Slănic Moldova, Sovata, Călimăneşti, Predeal şi Buşteni. Tot in perioada vacanţei de iarnă se organizează excursii de o zi pe Valea Prahovei ,— la Sinaia, Doftana, Predeal — cu vizitarea diferitelor obiective turistice. 1 I I I 1 1 i I 1 1 1 Evocări : Fr. ENGELS — 1 150 de ani la naştere împlinirea a 150 de ani de la naşterea lui Fr. Engels este marcată, în Capitala, de un şir de manifestări. Salariaţii de la „Monetăria statului“ au audiat o interesantă expunere intitulată „Engels şi mişcarea muncitorească din România“. Aceeaşi temă a constituit şi subiectul simpozionului organizat la clubul tineretului din sectorul 4. Azi, la Ateneul tineretului din sectorul 1, la Fabrica de stofe de mobilă au loc evocări consacrate împlinirii a 150 de ani de la naşterea lui Engels, iar la Biblioteca centrală se va deschide expoziţia de cărţi „Viaţa şi activitatea lui Fr. Engels“. VREŢI SA FIŢI CÎT MAI FRUMOASE ÎN SEARA ANULUI NOU ? Pregătiţi-vă de pe acum Cu cît înţ grijirea prealabilă va fi de mai lungă durată, succesul va fi mai sigurPrimele sfaturi concrete vi le oferă magazinul „Farmec“ unde, in cadrul demonstraţiilor bisăptămînale, astăzi, la ora 18.30, puteţi afla răspuns la întrebarea noastră. Despre „secretele‘‘ machiajului, veţi putea afla şi eu prilejul demonstraţiei de cosmetică ce va avea loc vineri, la aceeaşi oră. In vederea sărbătorilor de iarnă, pe bd. Magheru se montează becuri multicolore Directorul adjunct al autobazei nr. 4 Filaret ne relatează : Autobaza a fost solicitată să pună la dispoziţia centrului nr. 4 I.L.F. un autocamion de 8 tone pentru a se aduce morcovi de la Olteniţa. Ajunsă la Olteniţa maşina (nr. 32 — B — 7253) a fost îndreptată la centrul O.L.F.Budeşti (nu putea merge de la început direct aici ca sâ scurteze jumătate din drum ?). Budeştii au trimis-o la C.A.P. Grupu unde a încărcat. A plecat din nou la Budeşti pentru... forme. In aceeaşi zi, seara, s-a înapoiat la Bucureşti. Dar marfa n-a fost imediat descărcată. Abia după.** două zile e trimisă Înapoi la Budeşti, pentru că s-a constatat că morcovii nu sunt de calitate. De la Budeşti — la Gntiu, care n-a mai vrut să reprimească încărcătura. Deci , din nou la Bucureşti. Şi astfel, după 5 zile de drumuri, Bucureştii au trimis-o iarăşi la Olteniţa, Budeşti, Gruiu. Pînă ce morcovii au fost reprimiţi. Directorul adjunct al autobazei a întocmit azi formele de plată. Transportul costă aproape 5 000 lei în loc de 25o lei. Cine plăteşte costisitoarea „promenadă“ ? • Studioul de poezie al Universităţii populare Bucureşti organizează astăzi, la ora 18:30, în sala Dalles, un recital din lirica actorilor, îşi dau concursul Emil Bolta, Cristina Tacoi, Victoria Dobre, Tina Ionescu, Dinu Ianculescu, Angela Chiuaru, Ion Olteanu, Arcadie Donos şi Constantin Cristescu. Prezintă scriitorul Romulus Vulpescu. NOTA Promenadă costisitoare . A apărut primul curs de limba japoneză pentru uzul românilor întocmit de Liviu Petrina, asistent la catedra de limbi orientale a Universităţii Bucureşti. Lucrarea conţine o introducere in limbă niponă, un număr de 60 de lecţii, un vocabular japonez-român şi românjaponez (aproape 1000 de cuvinte) şi cîteva texte literare. • Aseară s-a deschis la Ateneul tineretului (aleea Alexandru nr. 38) o expoziţie semnată de Doina , şi Ion Lungu Cei doi fraţi, care lucrează deopotrivă pictură, sculptură, decoraţie tapiserie, scenografie, prezintă de data aceasta lucrări de sculptură şi tapiserie. Amintim cîteva titluri : „Univers“, „Profiluri“, „Mesteceni“ (Doina Lungu), şi „Meditaţie“, , Tors“ „Cariatidă“ (Ion Lungu). „DIN TAINELE PROFESIUNILOR1— Acesta este titlul unei lucrări de curind apărută în Editura didactică şi pedagogică — care vine să acopere un gol în literatura de specialitate. Lucrarea cuprinde o culegere de texte recomandate in special dirigintelui pentru a fi folosite în şcolile generale în vederea orientării şcolare şi profesionale a elevilor. Cele aproape 80 de profesiuni au fost alese de autori (un colectiv coordonat de prof. univ. dr. Dumitru Salade) după criteriul frecvenței cu care sunt preferate de absolvenți. • în cadrul „Cupei Africii“ la fotbal, reprezentativa Congo Kinshasa a întrecut cu 1-0 selecţionata Ugandei calificindu-se în sferturile de finală ale competiţiei. • La Tel Aviv, un meci retur contând pentru optimile de finală ale „Cupei campionilor europeni“ la baschet masculin echipa locală Macabi a învins cu 74—62 formația belgiană Standard Liege. învingători în prima partidă cu 107—86, belgienii s-au calificat în etapa următoare. • Cel de-al XXII-lea raliu al Belgiei a revenit belgianului Staepelaerse pe un Ford Escort. Pe locul II s-a clasat italianul Paganelli pe un Fiat 124. Ne-am familiarizat de-acum cu prezenţa hotelului „Intercontinental“ aflat în faza finală de execuţie în imagine, un detaliu arhitectonic din holul central. • în cadrul unui ciclu de expuneri ce dezbat tradiţii comune româno-maghiare, criticul de artă Kacsir Mária va vorbi azi, ora 20, la Casa de cultură Petőfi Sándor, despre Sadoveanu și literatura maghiară. 1 1 I 13 I 1 I 11 I ! SK mm HSS y-feu. Acad. EMIL CONDURACHI: M O. N G A e firul care lea o generaţie de generaţie“ — V-oi fi depistat de timpuriu vocaţia ? — Am avut o sensibilitate marcantă pentru istorie, pentru ceea ce înseamnă istoria faptelor. Citeam literatură istorică — chiar dacă de obicei copiii reţin mai ales anecdotica. Această înclinaţie s-a perpetuat şi în liceu. cr Şi cum v-aţi format ? — Cursurile Facultăţii de istorie din Iaşi, pe care le-am urmat, se făceau atunci mai şcolăreşte : candidatul nu avea de ales între diferitele discipline, ci trebuia să parcurgă toată istoria. Era — socot — un lucru bun. Abia după teza de licenţă, începea specializarea. — In ce împrejurări aţi început-o ? — Apreciat fiind în facultate tie Profesorii Orest Tafrali (arheologie şi antichităţi) şi Paul Nicorescu (istorie veche), m-am pătruns de farmecul istoriei antice. Aşa se explică de ce la 20 de ani deveneam asistent la catedra de arheologie şi antichităţi. Astfel mi-am început cariera ştiinţifică, uimind ulterior şi cursurile şcolilor române din Roma şi Paris şi pregâtindu-mi doctoratul. De aici încolo urmează drumul pînă la Academie. Norocul Vladimir Udrescu (Continuare în pag. a l1-a) Difuzarea cărţii in cartierele oraşului • „ŞTIŢI, S-AU EPUIZAT, DAR MAI TRECEŢI ZILELE ACESTEA"... • CITE DE LUNG DRUMUL DIN CENTRU PÎNĂ LA BERCENI • REPARTIŢII „DIN OFICIU" ALE NOILOR APARIŢII Apropo de ampla dezvoltare, a oraşului nostru, se pare că, pînă acum cel puţin, edilii bucureşteni n-au fost preocupaţi şi de satisfacerea corespunzătoare a „serviciilor culturale” in noile cartiere ale Capitalei. Am fi dorit ca măcar librăriile să nu lipsească, fie şi numai pentru că, din orice locuinţă care se respectă, nu pot lipsi aşa-zisele „cărţi de căpătîi”, însă, în întregul cartier Titan (in care locuieşte aproximativ zece la sută din populaţia Bucureştiului...) nu există la ora actuală decit două librării iar in Drumul Taberei şi în Berceni funcţionează doar cite o singură unitate a Centrului de librării Bucureşti... Intrucît noile magazine de acest fel nu pot fi construite peste noapte (chiar dacă „noaptea“ aceasta înseamnă ciţiva ani) şi avind în vedere că cititorii cei mai avizi nu puegetă să străbată noile cartiere pînă la sediul librăriei (la singular !), atunci cînd au certitudinea că vor găsi acolo volumele mult aşteptate, să vedem în ce măsură posibilitatea aceasta este întemeiată. Pornind de la o serie de titluri — unele dintre ele aflate în stocuri mai mult decit îndestulătoare în librăriile din centru — precum şi raportînd cantităţile distribuite unităţilor C.L.B. din zona centrală (de ordinul rutelor!) şi celor din zona noilor cartiere (de ordinul... unităţilor !) am constatat un inadmisibil decalaj între cifrele destinate să satisfacă cererile de carte ale populaţiei din toate zonele oraşului. Marea majdon Bufîrova (GonUnimne în pag. a ll-a)