Informatia Bucureştiului, decembrie 1970 (Anul 18, nr. 5372-5397)

1970-12-01 / nr. 5372

Manifestări ştiinţifice medicale • Azi după amiază, în amfiteatrul spitalului clinic „Colţea“, secţiile dehematologie şi de medicină internă ale filialei U.S.S.M. Bucureşti, organizează o masă rotundă cu tema : Orientări în practica diagnosticului şi tratamentului limfoproliferărilor maligne. Lucrările vor fi conduse de conf. dr. şt. Berceanu, şi dr. Elena Butoianu. Participă la dezbateri prof. dr. O. Costăchel, prof. dr. Gh. Goldiş, conf. dr. P. Nicolescu etc. • In amfiteatrul, spitalului Brincovenesc - secţia de ortopedie-traumatologie prezintă comunicări privind sindromul scalenic şi coastei cervicale , metodă de prevenire a redorii articulare ; concepţii noi asupra vascularizaţiei osului lung. Comunicările vor fi susţinute de prof. dr. A. Deninschi, conf. dr. O. Medrea, dr. Şt. Stan, dr. N. Orfanu, dr. Gh. Filipescu şi dr. I. Miclăuş. • Tot azi după amiază, în amfiteatrul Institutului de fiziologie normală şi patologică vor prezenta comunicări ştiinţifice membrii secţiei de fiziologie. Fabrica de cinescoape. Compartimentul modern, semiautomat, unde se execută lipirea celor două părţi ale cinescopului. Operaţiunea de sudere se face la o tensiune de 20 000 volţi şi o temperatură de 1 350 grade. IN DEZBATERE: Teatrul de amatori « După ce, de curînd, am dat cuvîntul cîtorva instructori de formaţii, de data aceasta am solicitat opinia unor factori răspunzători de activitatea şi bunul mers al colectivelor de teatru de amatori din Capitală. Reamintim întrebările : 1. Ce anume vi se pare caracteristic pentru actuala bienală ? 2. In ce mod înţelegeţi că se poate configura spectacolul de teatru de amatori în comparaţie cu cel profesionist ? 3. Care a fost activitatea formaţiei (sau a formaţiilor) de care răspundeţi între cele două bienale ? In mod concret, cîte spectacole aţi organizat ? ALEXANDRU IANCULESCU, directorul Casei creaţiei populare a municipiului Bucureşti. 1. Deosebit de interesantă mi se pare pentru actuala bienală configuraţia repertoriului : piesa românească contemporană stă în atenţia majorităţii formaţiilor. Dar, pe de altă parte, aşa cum remarcau şi instructorii, se poate spune că există, din păcate, o anume improvizaţie în mişcarea teatrală de amatori. Cred că principala cauză a acestei deficienţe constă în menţinerea fărîmiţării în zeci de mici şi, implicit, neinteresante formaţii, împărţirea pe sisteme de producţie, pe sisteme administrative şi nu pe afinităţi reale între artiştii aceleiaşi formaţii şi instructor, duce la destrămarea echipelor şi la reînchegarea lor, mai mult formală, în preajma concursurilor. Aş putea spune că însăşi mişcarea artistică de amatori este în general cam unilateral înţeleasă. Pentru mulţi responsabili culturali, directori de cluburi, nu contează calitatea în ansamblu a mişcării teatrale de amatori, ci doar prezenţa, fie ea şi nesemnificativă, a micii lor echipe în concurs, în ceea ce priveşte Casa creaţiei populare, noi nu putem şi nu avem menirea să creăm noi echipe, ci să le sprijinim, să le îndrumăm pe cele existente. 2. Intre echipele de teatru de amatori şi cele profesioniste nu trebuie şi nu poate să existe „concurenţă“. Cred că, satisfăcînd necesitatea oamenilor, de diferite profesii, de a-și exprima o pasiune artistică, spectacolul de amatori trebuie Miruna lonescu (Continuare in pag. a ll-a) iimiimmmimiimiimiiiii« «le ! Staniol AUGUSTIN SANDU — m miraculoasă substanţă, pe — — E&Af legea mea! Se mulează “ “ BWm in cele mai neaşteptate " forme, fără complicate !£ £ tehnologii, ci numai prin jocul — S arbitrar al degetelor. E jmarea- ~ g bilă şi docilă, se pliază şi se £ ws mototoleşte la comandă, se “ — transformă in şireturi, în be- jjj S teală sau lente, se face sferă m — ori arici, glob sau ţestoasă, 5 «a fără cel mai mic efort. Exce- — £ lează prin perpetuu mimetism, ■» E ornînd cu imparţialitate şi cea- £ Jjj deaua, şi fondanta suprafinăţp 5 « fără complexe sau prejudecăţi. — 5 Iţi ia ochii, indiferent dacă — — cerşeşte o rază de soare sau £ — o feştilă. Şi mai presus de 5» «• toate, are o statornică veleitate om ce rezistă tuturor eşecurilor şi — “ dezamăgirilor, să treacă drept SS — argint curat. Măcar pentru a fJ clipă, pentru fulgerul acela ~ — efemer dintre două eternităţi, £ — Rar ţi-e dat să întilneşti atita — jj abnegaţie, atita generoasă dis- — g (Continuare tn pag. a Il-a) — tiiriiaiimii mii miii Hmii Bl Nou detector de neutroni La Institutul de fizică atomică s-au realizat, în scopul executării unor măsurători de precizie, noi detectoare de neutroni, precum și respectivele procedee de preparare a acestora. Autor : inginerul Florica Constantinescu. Centrala industrială a articolelor casnice, utilaje şi piese de schimb a omologat o nouă rampă de control pentru ţesăturile uşoare — mătase şi bumbac. Noul utilaj, cu caracteristici tehnice superioare, prezintă o serie de avantaje faţă de vechiul tip de rampă : variaţie de viteză continuă de 8—40 m/minut (faţă de două trepte de viteză fixă) ; creează posibilitatea de absorbţie a detergenţilor în cazul ţesăturilor cu defect ; este dotată cu culisă pentru aparatul de marcat defecte (vechiul sistem nu are); iluminatul ţesăturii este făcut din faţă din posibilitatea controlului de a depista mai ușor defectele. în parcul Herăstrău se va amenaja o fc. .if.... . —uiusia&mmmummmmmnasai Expoziţie permanentă de sculptură Aflăm de la Comitetul pentru cultură şi artă al municipiului că s-a luat iniţiativa organizării, în parcul Herăstrău, a unei expoziţii permanentede sculptură. Amănunte despre acest proiect am solicitat sculptorului Emil Ruşi, şeful serviciului de artă plastică din cadrul comitetului. — Unde va fi amplasată expoziţia ? — In zona de sud a parcului, vizavi de Arcul de triumf, pe o (Continuare In pag. a Il-a) Astăzi, la ora 18, In holul sălii de spectacole a C.C.A. din bd. Gh. Gheorghiu-Dej, are loc vernisajul expoziţiei de caricaturi a fraţilor Octavian şi Remus Covaci, care expun împreună 40 de lucrări. • O noutate în reţeaua magazinelor de prezentare ale Ministerului Industriei Uşoare. Una dintre cele mai mari unităţi de încălţăminte din Capitală — str. Lipscani nr. 71 — a fost preluată de Combinatul de pielărie şi Încălţăminte Cluj. Sub titulatura „Dermata", magazinul prezintă şi desface o variată gamă de Încălţăminte de sezon. 1 « Ieri, Intrajul Gospodăriei de camioane şi taximetre a I.T.B. a fost dată in folosinţă o rampă de spălare mecanică a camioanelor. Avînd o capacitate de 20 vehicule pe oră, instalaţia asigură atit o bună întreţinere a maşinilor, cit şi o reducere de patru ori a timpului de staţionare necesar operaţiunii respective. PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI-VA ! ZIAR AL COMITETULUI MUNICIPAL BUCUREŞTI AL P.C.R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR AL MUNICIPIULUI BUCUREŞTI Anul XVIII — Nr. 5372 4 PAGINI 30 BANI Marţi 1 decembrie 1970 te Hala de cuptoare a fabricii de teracotă a intrat in producţie Formaţiile de lucru ale şantierului nr 1 — I.C.M. 5 — au terminat lucrările etapei I la un nou obiectiv industrial amplasat în cartierul Colentina — Fabrica de teracotă „7 Noiembrie“. în prezent, hala de cuptoare a unităţii (avînd o suprafaţă de 900 m.p.) a intrat în producţie, iar în trimestrul 11/1971 va fi terminată şi construcţia halei de piese (2430 metri pătraţi). Capacitatea anuală de producţie a fabricii este estimată la 2 560 000 piese de placaj ceramic şi cahle pentru sobe de teracotă. Conferința de alegeri a organizaţiei de partid din cadrul Ministerului Industriei Construcfilor de Maşini Unitatea de măsură: FAPTELE, RODUL INIŢIATIVEI Şl CREATIVITĂŢII Eveniment de notabilă importanţă, conferinţa de dare de seamă şi alegeri In cadrul unui organ de sinteză şi coordonare economică nu poate fi rezumată — în special sub aspectul hotăririior ce urmează să dinamizeze activitatea viitoare — la viaţa respectivei organizaţii de partid, ci circumscrie organic întreaga ramură. Desfăşurată pe fundalul apropiatei confluenţe a două cincinale îngemănate pe vectorul aceleiaşi neîntrerupte şi multilaterale dezvoltări, conferinţa comuniştilor din Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini a dat noi dimensiuni acestui element, ideile cristalizate aici constituind, în sensul propriu al cuvintului, eşafodajul unei munci de lungă perspectivă ce se cere imperios mai eficace şi mai exigentă. Dispunem astăzi de o puternică industrie constructoare de maşini, ramură calificată deseori drept coloana vertebrală a unei economii moderne. Şi poate, mai pregnant ca oricind, această realitate izvorită din perseverentul efort de industrializare socialistă promovat de partid ni s-a dezvăluit — cu nouă forţa de sinteză şi polivalente sensuri — la primul Tîrg internaţional Bucureşti , luînd startul alături de reprezentantele unor reputate tradiţii industriale, produsele româneşti au finalizat exigenta cursă a competitivităţii cu deplin succes. Am rememorat prestigiosul dialog al tehnicii pe care l-am găzduit în toamnă, pentru că, prin întreaga şi animata lor desfăşurare, lucrările conferinţei au vizat în ultimă instanţă acelaşi major obiectiv : Florin Rădulescu-Botică (Continuare in pag. a ll-a) Un nou lot de semănători de precizie, pneumatice pe 6 rînduri executate la Uzina „Semănătoarea“, este pregătit a fi expediat beneficiarului. Mu risipiţi hirtia! Sîntem obişnuiţi a nu ne întreba cese intîmplă cu ziarul pe care l-am citit, cu carnetul de notiţe rămas iară file albe sau cu cine ştie ce foi folosite la conceperea uunei lucrări. O obişnuinţă izvorîta din faptul că astfel de hîrtii nu mai au valoare de întrebuinţare. Şi totuşi, fiecare dintre ele işi poate recăpăta valoarea — Este adevărat, tovarăşe Hendel. — Perfect adevărat — subliniază tovarăşul Ion Ilindel, director economic în Centrala de achiziţii şi preindustrializare a materiilor prime — C.C.A. Şi pentru a înţelege cit de important este să nu aruncăm nici o foaie de hîrtie, sau mai ales, să nu înlesnim distrugerea ei — este suficient să ne gîndim că o tonă de deşeuri de hîrtie înlocuieşte circa trei metri cubi de masă lemnoasă, echivalentul a 0,1 hectar de pădure. Sau o altă comparaţie : specialiştii apreciază că prin punerea la punct a sistemului de colectare a deşeurilor de hîrtie, prin sporirea interesului întreprinderilor şi instituţiilor, al populaţiei pentru evitarea (Continuare in pag. a III-a) Azi dimineaţă în pieţele oraşului De ce sunt toleraţi speculanţii ? 9 Mere recoltate in... balcoane 0 Contabili la tarab Un „produs“ lipsă: controlul Ne aflăm, în jurul orei 6, în piaţa „Ilie Pintilie“. Alături de unităţile ILF şi de cele intercooperatiste, numeroşi producători din diferite comune învecinate completează — cu propriile produse — sortimentul de fructe, legume, zarzavaturi aflat la dispoziţia cumpărătorilor. Precizăm : autenticii producători. Pentru că, din păcate, în pieţe se fofilează — adesea sub ochii organelor de control — şi unii speculanţi înrăiţi, aşa-numiţii „intermediari", ce vînd, la preţuri ridicate, mult peste cele stabilite prin mercurial, mărfuri în care nu au investit nici un gram de efort. ...Iată-ne în faţa unui caz tipic: Lucreţia Nicolaescu, domiciliată în Bucureşti, pe str. Dr. Marinescu nr. 3 (cartierul Cotroceni), „figură" arhicunoscută în peisajul pestriţ al pieţei. Etalează pe tarabă mormane de mere şi pere, cu aspect mai mult decit îndoielnic, pentru care însă pretinde sume cuvenite unor produse de calitate superioară. De cînd au început să se cultive, pe scară... industrială, fructe, în balcoanele Bucureştiului ? întrebarea se naşte firesc, dacă vom preciza că această bine ştiută precupeaţă posedă un certificat de producător (oare în ce condiţii l-a eliberat Consiliul popular al comunei Brăneşti-Dîmboviţa ?), deşi, chiar după propriile-i mărturisiri, „activitatea“ şi-o desfăşoară în Capitală, sau — cel mult, în timpul verii — pe litoral, ca bufetieră . - -Avem „surpriza“ să ne întîlnim şi cu un... contabil. Nu, nu l-am găsit verificînd evidenţele Fabricii de ciment din Roieni, unde este angajat, ci speculînd diverse produse, la una dintre tarabele din piaţă. Este vorba de Stelian Mateiu, cu domiciliul în comuna Buciumeni-Dîmboviţa. Un alt asemenea „intermediar“ (Nicolae Buzatu, salariat al minei Poenari-Argeş) o „ajută" la desfacere pe Tanavarda Iorgulescu (comuna Boteni Argeş) pretinzînd cu neruşinare 8 lei pe un kg de mere, deşi preţul pentru astfel de produse — chiar de cea mai Sorin Helban Petru Calapodescu (Continuare In pag. a lll-a) Un colectiv de cercetători ai Institutului de studii şi cercetări transporturi a realizat şi experimentat, cu bune rezultate, un aparat cu ajutorul căruia se poate face testarea psihologică riguroasă a mecanicilor de locomotivă Diesel electrice. Pentru personalul de mişcare (impiegaţi, şefi de manevră) a fost realizat un alt aparat de examinare psihologică. Incepînd din trimestrul 11971, ambele vor intra în dotarea laboratoarelor psihice din reţeaua C.F.R. 9 Locuri la odihnă si tratament Azi dimineaţă, la filialele O.N.T. din bd. Republicii nr. 4 şi 68 s-au pus in vinzare locurile la odihnă şi tratament pentru trimestrul I al anului viitor. Solicitanţii beneficiază de preţuri reduse faţă de sezonul cald şi de 50 la sută reducere pe C.F.R. • Cele peste 200o ha lacuri (cu circa 80 milioane mc apă) aflate in administrarea I.C.A.R asigură, pe lingă condiţii naturale deosebit de prielnice pentru extinderea zonelor de agrement, o importantă bază de organizare a producţiei de peşte. In acest scop, I.C.A.R. a elaborat un studiu privind posibilităţile de exploatare industrială a fondului piscicol, a cărui aplicare aţi început, prin amenajarea, la Valea Saulei, a unor bazine proprii de reproducere. Aici vor fi pregătiţi circa 2 milioane puieţi de crap anual. Suprafaţa populată cu peşte va atinge, in faza finală, 2709 ha. Datorită amenajărilor, se preconizează obţinerea, în 1971, a 90 tone peşte. 93.99 la sută puritate! 99.99 la sută puritate asigură, în obţinerea seleniului, noul procedeu propus de prof. Mihai Dima şi ing. Jack Goldstein de la Combinatul chimico-metalurgic din Baia Mare. Şi această performanţă se datoreşte numai zgurificării seleniului topit la 280° Celsius, urmată de o granulare in apă ionizată. „Interzonalul“ de şah de la Palma de Mallorca Ieri, în cadrul turneului interzonal de şah s-au disputat partidele întrerupte. Dintre rezultate, menţionăm victoria lui Gheller asupra lui Hübner, remizele dintre Gligorici şi Larsen şi dintre Uhlmann şi talentatist brazilian de 16 ani, Costa Meckarg. Alţi doi fruntaşi ai clasament.Jam ..vjîsL. tulul, Gligorici (la Matulovici) şi Uhlmann (la Rubinetti), au obţinut succese preţioase Iată clasamentul după 15 runde : Fischer 10 p (şi o partidă aminată cu Minici) , Gheller şi Uhlmann cite 10 ps Gligorici şi Taimanov cite 9'/aP etc. Fiecare zi, o cotă mai înaltă pe graficul Autoutilari în industria de panificaţie o sporire importantă a productivităţii muncii şi la o substanţială reducere de manoperă. Autoutilării — realizată prin valorificarea şi generalizarea unor inovaţii ale salariaţilor — i se rezervă un loc important în cadrul COMBINATULUI INDUSTRIAL DE MORARIT ŞI PANIFICAŢIE Bucureşti. „Dintre realizările mai importante obţinute pe această linie — ne-a declarat tov. George Stoenescu, directorul combinatului , sunt de menţionat: construcţia unei maşini de fabricat covrigi (cu o capacitate de 25 000 covrigi in opt ore), a unei maşini de umplut biscuiţi şi a unei maşini de fabricat pahare de îngheţată (cu o capacitate de 100 000 de bucăţi pe zi). Aceste mașini duc la INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICA : Azi la ora 8 în Bucureşti, temperatura aerului a fost de 8 grade. Maxima de ieri în aer a fost de 12 grade, iar minima din cursul nopţii de 6 grade. Timpul probabil de miine . Vremea se va răci uşor. Cerul va fi mai mult noros. Ploaie slabă. Vântul va sufla slab pină la potrivit. Temperatura aerului : minima va fi cuprinsă intre 3 şi 5 grade, iar maxima între 8 şi 10 grade. Agrement pe luciul gheţii 30 milioane lei producţie suplimentară Cu cîteva zile în urmă, întreprinderea de construcţii-montaj Bucureşti, şi-a îndeplinit prevederile din planul pe 11 luni. Din calcule anticipate rezultă că pînă la sfirşitul anului, constructorii vor realiza un volum de lucrări, peste sarcinile stabilite, de circa 30.000.000 lei. Din convorbirea purtată cu ing. N. Bălan, director tehnic al întreprinderii, reţinem că eforturile întregului colectiv au fost îndreptate spre scurtarea termenelor de execuţie. Amintim, bunăoară, de faptul că instalaţia „azonaftol“ de la Uzina chimică „Getica” şi Fabrica de conserve de legume şi fructe de la Turnu Măgurele au fost terminate cu circa trei luni mai devreme. ti nu s-a respectat termenul de dare in folosinţă a lucrărilor din Piaţa Nicolae Bălcescu? În ziarul nostru din 14 octombrie a.c., inginerul şef al întreprinderii de drumuri şi poduri , Bucureşti anunţa cititorilor, prin intermediul unui interviu „Darea în folosinţă a lucrărilor de bază (ale pasajului — n.n.) — inclusiv circulaţia pietonilor — va avea loc la 30 noiemmbrie a.c. La aceeaşi dată, se va putea desfăşura normal şi circulaţia la suprafaţă a autovehiculelor, finisarea spaţiilor comerciale din interior urmînd a se încheia în cursul trimestrului I al anului 1971, întrebăm conducerea I.D.P.R. de ce nu s-a respectat acest termen și cînd va fi încheiată lucrarea ? • Ziarele de dimineaţă publică Expunerea tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU la şedinţa Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. şi a guvernului din 25 noiembrie 1970 Sesiuni ale consiliilor populare ale sectoarelor Zilele acestea au loc sesiuni ale consiliilor popuare ale sectoarelor in cadrul cărora vor fi prezentate expuneri cu privire la 20 de ani de activitate desfășurată de consiliile populare pentru dezvoltarea multilaterală a municipiului Bucureşti. In continuare deputaţii vor fi informaţi asupra rezultatelor obţinute în întrecerea patriotică pe anul 1970 şi vor fi supuse spre dezbatere şi aprobare obiectivele întrecerii pe anul 1971. Sesiunile vor avea loc astfel : SECTORUL 1 — joi, 10 decembrie, ora 15,30, în sala Consiliului popular din piaţa Amzei nr. 13. SECTORUL 2 — joi, 3 decembrie, ora 16, în sala Casei de cultură din str. Mihail Eminescu nr. 89. SECTORUL 3 — marţi, 8 decembrie, ora 16,30, în sala de festivităţi a liceului „Mihai Viteazul“ din bd. Republicii nr. 172. SECTORUL 4 — joi, 10 decembrie, ora 15, în sala de festivităţi a liceului „Matei Basarab“ din str. Matei Basarab nr. 32. SECTORUL 5 — miercuri, 2 decembrie, ora 15,30, la sediul Consiliului popular din bd. G. Coşbuc nr. 110. SECTORUL 6 — marţi, 8 decembrie, ora 16,30, la Casa de cultură din calea Rahovei nr. 151. SECTORUL 7 — joi, 3 decembrie, ora 15,30, la sediul Consiliului popular din calea Plevnei nr. 147. SECTORUL 8 — miercuri, 2 decembrie, ora 14, la sediul Consiliului popular din bd. Banu Manta nr. 2. La serele întreprinderii „Horticola“ din cartierul Militari producţia de garoafe înaintează pe ... bandă. In fotografia pe care v-o prezentăm, „o şarjă“ de frumuseţe înainte de a lua drumul florăriilor. • Răspunzînd cerinţelor Ministerului Muncii şi Institutului pentru protecţia muncii, colectivul întreprinderii „Electrotehnica” a pus la punct şi introdus în fabricaţia de serie un dispozitiv de protecţie numit „Electrosecurit”. Dispozitivul limitează tensiunea de mers în gol a transformatorului de sudură, evitind pericolul de accidentare prin electrocutare. Primele dispozitive au și fost livrate beneficiarilor. „ANTIDOTUL" CICLOANELOR 9 Oamenii de ştiinţă il promit • Mumele lui: iodura de argint... Uraganele, taifunurile, cicloanele s-au năpustit in ultimele luni cu furie deosebită asupra globului terestru. Catastrofa din Pakistan este fără egal în secolul nostru. In India, Japonia, Filipine, ca şi in Golful Mexic, s-au înregistrat, de asemenea, mari pagube şi numeroase victime omeneşti în urma acestor calamităţi. S. Gl. ( continuare in pag. a IV-a) f râspuns /o întrebare a trezei/ La întrebarea noastră „De ce din import, cînd se poate (fapt dovedit) din ţară ?“ ne răspunde ing. H. Areşteanu, director de producţie în Centrala industrială de maşini şi materiale electrotehnice din M.T.C.M. „Ca urmare a extinderii şi diversificării producţiei de autovehicule din ţara noastră, s-a trecut la utilizarea, în schemele electrice, a unor soluţii tehnice noi, moderne, renunţîndu-se la utilizarea magnetourilor şi înlocuindu-se acest sistem cu aparataj de pornire mai simplu şi cu performanţe tehnice net superioare. In funcţie de aceste tendinţe din industria constructoare de autovehicule, întreprinderea „Electroprecizia“ — Săcele îşi organizează fabricaţia, preluînd totodată licenţele corespunzătoare pentru echipamentul electric auto care să satisfacă toate tipurile de autoverticule"^^