Informatia Bucureştiului, iunie 1971 (Anul 18, nr. 5525-5550)

1971-06-01 / nr. 5525

PROLETARI DIN TOATE TARILE, DNITI-VA ! INFORMATIA ZIAR AL COMITETULUI MUNICIPAL BUCUREŞTI Al P.C.R. ŞI Al CONSILIULUI POPULAR AL MUNICIPIULUI BUCUREŞTI Fiecare zi, o cotă mai înaltă pe graficul întrecerii în contextul emulaţiei creatoare declanşată de în Sufleţitoarea Chemare pentru îndeplinirea exemplară a prevederilor actualului cincinal adresată oamenilor muncii de Consiliul Naţional al Frontului Unităţii Socialiste, notabilele realizări înscrise pe graficul întrecerii constituie pentru colectivele de muncă bucureştenie „platforma de lansare" către noi succese. Debutul în ultima lună a semestrului consemnează astfel investigaţii profunde şi complexe în filonul rezervelor interne, un intens efort pentru organizarea tot mai eficientă a producției și a muncii. Cuvîntul de ordine — de la planșeta proiectantului și pînă la rampa de control al produselor—imperativul cardinal al acestui cincinal , o calitate superioară în întreaga activitate. • Cîteva date semnificative din bilanțul primelor cinci luni la COMBINATUL DE INDUSTRIALIZARE A LEMNULUI PIPERA. Au fost realizate suplimentar produse în valoare de circa II milioane lei , aproximativ 440 garnituri de mobilă, 1660 casete de radio și televizoare, 5 900 m.p. furniruri, 3 700 somiere „Relaxa“, 14 300 m.p. plăci aglomerate (p.a.l.). De relevat şi faptul că planul de export a fost depăşit cu 6 la sută. . — Angrenat intr-o permanentă acţiune de integrare în circuitul economic al resurselor interne — ne-a spus ing. AUREL RIZEA, directorul general al combinatului — colectivul nostru este ferm hiotărit să-şi consacre întreaga energie creatoare înfăptuirii sarcinilor ce-i revin in actualul plan cincinal. Ca răspuns la Chemarea Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste, ne vom intensifica eforturile pentru sporirea eficienţei întregii activităţi. Sfîrşitul primului semestru va marca pentru noi o substanţială depăşire a angajamentelor asumate. • UZINA DE RADIATOARE, ECHIPAMENT METALIC, OBIECTE ŞI ARMATURI SANITARE a raportat o substanţială depăşire a sarcinilor de plan — 340 tone radiatoare din fontă, 1950 băi emailate, 270 tone alice, 12 tone armături neferoase, 10 tone echipament metalic şi alte produse, în valoare totală de 7,1 milioane lei. Astfel, colectivul uzinei şi-a îndeplinit in proporţie de peste 70 la sută angajamentele asumate in întrecere pe întregul an. • Din bilanţul ÎNTREPRINDERII DE APARATAJ ELECTRIC PENTRU CONSTRUCŢII reţinem execuţia, peste plan, a 600 tablouri pentru instalaţii electrice. Printre beneficiari — Fabrica de ciment Aleşd şi Fabrica de geamuri Mediaş. • 120 tone carboximetilceluloză şi 9 tone fire mătase viscoză — iată produsele realizate în primele cinci luni ale anului, peste prevederile planificate, de colectivul fabricii „VISCOFIL”. Printre secţiile noi intrate în funcţiune la UZINA DE MEDICAMENTE BUCUREŞTI se numără şi cea pentru fabricarea catgutului, folosit cu bune rezultate In intervențiile chirurgicale. In această secție există un modern flux tehnologic realizîndu-se în scurt timp parametrii de garanție. A SAŞA GEORGESCU a cunoscut cindva o bătrinică. Dezrădăcinată din tocurile ei de baştină, rămăsese, treptat, singură pe lume, fără rude şi fără prieteni. Avea o pensie decentă, o locuinţă confortabilă, dar o tristeţe fără leac îi marca trăsăturile obosite. Şi, la o întrebare nepusă, a răspuns cu o frază pe care n-am s-o uit niciodată : „Nu ştii matale ce înseamnă ca de zece ani nimeni să nu-ţi fi scris măcar o dată“. Afecţiunea, pentru că despre lipsa ei este vorba, face parte din acele noţiuni inefabile pe care, precum aerul, Ie sesizăm numai prin absenţa tor. Este greu de definit, de vreme cechiar dicţionarele o tălmăcesc în mai multe cuvinte care, luate izolat, nu izbutesc să o materializeze : ataşament, prietenie, tandreţe. Dar privarea cuiva de această (Continuare In pag. a Vl-a) Cum funcţionează la „barometrul“ receptivităţii ? Pe marginea Proiectului de lege privind controlul obştei« Peste un sfert de milion de ore şi-au dedicat, anul trecut, din timpul lor liber, oamenii muncii aleşi de colectivele întreprinderilor şi instituţiilor bucureştene pentru a veghea ca activitatea comercială să se desfăşoare la un nivel corespunzător cerinţelor cetăţenilor, potrivit eforturilor depuse pentru buna aprovizionare, pentru perfecţionarea calităţii servirii. Cea mai bună apreciere a utilităţii acestei activităţi este însuşi Proiectul de lege privind organizarea şi funcţionarea controlului obştesc, care lărgeşte sfera sectoarelor de deservire controlate, extinde participarea maselor de oameni ai muncii, sub egida cuprinzătoare a Frontului Unităţii Socialiste. Ne-am propus să urmărim, în spiritul prevederilor proiectului de lege, în ce măsură activitatea din ultima vreme a echipelor de control obștesc s-a bucurat de receptivitatea organelor comerciale. " Nu vom insista asupra aspectelor negative mai frecvente, pe care spiritul gospodăresc al membrilor echipelor le sesizează, iar bunul simţ al lucrătorilor din comerţ le înlătură, ei vom căuta să punctăm cîteva probleme de colaborare, în unele laturi care prezintă o importanţă mai accentuată. Precizăm, de la bun început că, In general, sesizările scrise In registrele unice de control sunt tratate cu atenție. Urmare, de pildă, la constatările Aurel Radu (Continuare In pag. a lll-a) ZIUA COPILULUI G igei, Coslel, DSnufa sínt, incontestabil, erniţ *il„i Tnt.,1 gravitează In jurul lor. Nu oricum. In virtutea obişnuinţei, ci cu accente întru totul speciale. Azi tata se abţine de la admonestări şi cîntă pe struna prietenului mai mărci mama pune surdină la dădăceală şi trece în rol de confidenţă. Coboară cu un semiton reproşurile, urcă cu două alintările I se amnistiază greşeli şi se suspendă executarea sancţiunilor în curs , mofturile rezonabile se tolerează, iar toanele inofensive se recepţionează cu duhul blindeţii Azi nu mai dramatizăm fiece fleac, încuiem pedanteria seacă în sertar şi descuiem poarta înţelegerii, zîmbim fără morgă de catedră şi ne ..copilărim" un pic, fără să ne simţim complexaţi că ne-ar scădea autoritatea. Ce să mai discutăm ? 1 iunie - mare sărbătoare mini. Sigur că nu lipsesc *• fuziunile sentimentale şi aX ZÎmbCÎ5Î5 »mţidola alternează cu lacrima de duioşie şi cu rîsul sănătos al bucuriei. Dar cu mini-vedetele noastre de-o zi trăim un eveniment ceva mai aparte. Nu doar din cauza atmosferei festive, şi nici numai fiindcă între oameni şi omuleţi gesturile de afecţiune reciprocă sint mai vizibila şi cu amprentă personală mai pronuntată. Dar, dincolo de male acestea, poate că in asemenea momente avem revelaţia unui „pici" mai altfel decit in Creangă, Coşbuc, Tunitza sau Daudet. Neîndoios că toţ ii lasă gura apă după basmele cu feţi frumoşi şi ilene cusînzene sîrîind-o pe bunica să mai spună pentru a nu ştiu cita oară povestea cu... Augustin Sandu (Continuare In pag. a II-a) Concurs de... acuarele Incepînd de astăzi copiii preşcolari slnt Invitaţi să-şi arate public talentele de... pictori In acuarelă. Magazinul „Victoria" a organizat un concurs deschis participării tuturor copiilor în virstă de pinâ la 6 ani. Săptăminal, cele mai frumoase trei desene vor primi diferite premii in jucării. După-amiază, de la ora 18, la etajul III al magazinului va avea loc o prezentare de articole vestimentare pentru micii cumpărători. Foto : Alexandru Babic VACANŢA, al patrulea trimestru şcolar • Centre cultural-sportive • Excursii tematice prin B.T.T. • 50 de zile cu cortul la mare • Acţiunea „Delfin 71" la înot Peste două săptămini se încheie cursurile şcolare, începe vacanţa mare. Organizatorii au inscris pe agenda preocupărilor imediate şi de perspectivă o seamă de acţiuni cultural-educative şi sportive, menite să ofere ,beneficiarilor, în cel de al patrulea trimestru şcolar, prilejul unei activităţi bogate, interesante, distractive şi recreative, în general, programul, alcătuit de Consiliul municipal al pionierilor, Comitetul municipal al U.T.C., inspectoratul şcolar al municipiului Bucureşti şi Palatul pionierilor, se inspiră din sugestiile şi propunerile elevilor din şcolile generale, din liceele teoretice şi de speciali- Ileana Barbu (Continuare in pag. a II-a) 4 milioane lei producţie suplimentară Realizarea de produse cu parametri superiori constituie preocuparea principală în activitatea colectivului uzinei METALICA“. Profilată în acest an pe fabricarea de utilaje agricole, uzina înscrie în bilanţul celor cinci luni, la rubrica „suplimentar“, o producţie globală de 4 milioane lei şi 2,9 milioane lei la producţia marfă, ceea ce reprezintă o importantă depăşire a angajamentelor pe primul semestru. — In perioada următoare — ne spune tov. ADRIAN CĂLUGAlflEANU, maner şef — vom pune un accent şi mai mare pe latura calitativă a producţiei, obiectiv subliniat cu pregnanţă în Chemarea Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste, în acest sens voi releva efortul depus pentru diversificarea producţiei. Astfel, pe agenda specialiştilor noştri se află în prezent asimilarea şi introducerea in fabricaţie, înainte de termen, a 13 tipuri de descărcătoare şi extractoare de diferite capacităţi, destinate silozurilor pentru cereale şi fabricilor de nutreţuri combinate. Cârzile de noapte acordă Amplasamente pentru noi obiective industriale şi social-culturale Examinînd proiectele pentru amplasarea unor noi obiective industriale şi social-culturale, precum şi pentru dezvoltarea şi extinderea unor unităţi industriale din Capitală, biroul permanent al Comitetului executiv al Consiliului popular municipal a aprobat, printre altele, amenajarea unei secţii de semiconserve, semipreparate şi produse culinare din peşte la unitatea ,,Viforul“ din str. Bela Brenner nr. 39 , amplasarea întreprinderii de construcţii şi reparaţii echipamente de telecomunicaţii pe un teren din str. Dr. Staicovici , mutarea Uzinei de fabricaţii, reparaţii şi montaj în agricultură din str. Ilioara nr. 15 în zona industrială Dudeşti , precum şi amplasarea unei baze de cercetare pentru gospodăria comunală la municipiul Bucureşti. În altă şedinţă, biroul permanent a decis amplasarea pavilionului „Laborator-bibliotecă“ la Centrul de perfecţionare a pregătirii cadrelor de conducere din întreprinderi , înfiinţarea unei staţii experimentale pentru tehnologii noi privind producţia de fire de mătase in zona industrială Ghencea amplasarea uzinei textile „7 Noiembrie“ în zona industrială Dudeşti-Vitan în raport cu reaşezarea unităţilor I.C.A.R. din vecinătate; amenajarea unei staţii de întreţinere şi garare a taximetrelor I.T.B. dezvoltarea Institutului de cercetări şi proiectări pentru industria electrotehnică , amplasarea Fabricii de caiete pentru aparate de radio şi televizoare in zona industrială Pipera. De asemenea, s-a hotărît amenajarea în zona centrală a unei expoziţii permanente a produselor industriei locale din întreaga ţară (în prezent se fac studiile necesare) şi a patru expoziţii permanente în parcurile municipiului Bucureşti pentru lucrări de artă. In şedinţa din 17 mai, biroul permanent a dispus amplasarea unui hotel şcoală cu 500 locuri în zona Expoziţiei realizărilor economiei naţionale, pentru Ministerul Turismului dezvoltarea întreprinderii de prefabricate din beton armat „Progresul" cu o nouă secție de prefabricate din beton armat şi precomprimat cu o capacitate de 70 000 m.c. ; amplasarea unei secții a întreprinderii „Marmura“ în zona Militari, urmînd ca tot aici să se mute şi unitatea din Bucureştii Noi. Măsurile luate de biroul permanent au fost aprobate de Comitetul executiv al Consiliului popular municipal în şedinţa din 28 mai. Agenţii de voiaj estivale De la Regionala C.F.R. Bucureşti suntem informaţi că au fost deja deschise o parte dintre agenţiile de voiaj, care vor asigura servirea turiştilor pe timpul sezonului estival pe litoral. Sunt In plina activitate agenţiile din Mamaia, Eforie-Nord, Mangalia-Oraş şi cea de a doua din Constanţa, de pe bd. Tomis. In Capitală se amenajează o agenţie de bilete pentru deservirea traficului internaţional in calea Griviţei nr. 130. A fost dată în funcţiune şi agenţia de cartier din bd. Leontia Sâlăjan — localul oficiului P.T.T.R. Bucureşti—.60. Am fost, de asemenea. Înştiinţaţi ră Ia cursul trimestrului II vor Incepe lucrările de construcţie a unei agenţii centrale a municipiului, pe str. Dobrogeanu Gherea. Noul local va fi dat In folosinţă In cursul anului viitor, asigurtnd condiţii mai bune de deservire a publicului călător. Fabrica de casete de radio şi televizoare secţia I produce o gamă variată de produse. In cadrul secţiilor se mai prelucrează pentru export bufete tip „Agata“, şi „Progres“. ierim ime Clubul constructorilor In fosta luncă Vitan-Bîrzeşti creşte o adevărată „Sorboflă“ a constructorilor. Complexul de dotări va fi deosebit de bogat. După grupul şcolar şi cîteva dormitoare deja date în folosinţă, se lucrează intens la construcţia cantinei restaurant precum şi la sala de sport care va găzdui competiţii de anvergură republicană. Una dintre construcţiile care vor îmbina utilul cu plăcutul va fi,desigur, clubul. Deosebit de încăpător el va cuprinde un cineclub, cercul de foto, sculptură, electronică, inovaţii şi Invenţii etc. Sala de teatru va avea o capacitate de 600 de locuri Premiera noului club al constructorilor este scontată pentru trimestrul III/1971. Invitaţie la „Colocviul artelor“ ora 17.30, printr-un colocviu al artelor, care va reuni, în eleganta sală de marmură a casei de cultură (bd. Bucureştii Noi nr. 63) o serie de invitaţi, ale căror nume sunt binecunoscută publicului. Este vorba de artistul emerit Ioh Lucian, de compozitorii Al. Mandy, Camelia Dăscâlescu, de actorii Tudorei Popa, Horia Căciulescu, Vali Cios, Pironica Călin, Horia Şerbănescu, Mihai Ciucă, de caricaturistul Al. Cienciu, de soliştii Mihaela Mihai, Aurelian Andreescu, Cătălina Maricescu, Cristian Popescu, de balerinii Maria Mitrache, şi Victor Vlase. De reţinut că aproape toţi invitaţii vor apărea in ipostaze inedite, pe care, însă, organizatorii preferă să nu le dezvăluie înainte de spectacol. Conform promisiunilor, Casa de cultură a sectorului 3 va organiza în cursul verii o atractivă stagiune estivală. Debutul va fi făcut joi, 3 iunie. I Asistenţă medicală intermitenţei cu... ntr-un anumit fel, viaţa spitalului este un proces continuu. Firesc să fie aşa : a păstra sau a reda sănătatea unui om presupune negarea deplină a răgazului, veghea şi devoţiunea neîntrerupte. De altminteri, aceasta ar fi, in sinteză, profesiunea de credinţă a oamenilor în halate albe, a personalului medico-sanitar. Există însă, în acest proces continuu, despre care vorbeam, un interval cind răspunderea se concentrează obiectiv, cînd ea revine unui număr restrins de medici, asistente, surori , garda de noapte. Şi cuvintul îşi păstrează in acest context accepţiunea, poate, cea mai pură, mai pregnantă. Valenţele acestei responsabilităţi le-am căutat astă noapte , împreună cu doctorii Traian Caroll, din Direcţia asistenţei medicale a Ministerului Sănătăţii, Constantin Patria şi ştefan Ţiclea, din Direcţia sanitară municipală. Le-am găsit nu nu puţine spitale bucureştene. Maternitatea „Avrig", spitalele „Dr. Ştefan Stîncă“, nr. 10 ş.a., unde veghea se vădea a fi intrinsecă terapiei. Orele petrecute pe coridoarele altor spitale, însă, au adus în bloc notesul nostru şi contrastul. Prezente doar in... condica de prezenţă De la bun Început, trebuie să spunem că nu am întîlnit nici un caz de neprezentare la garda de noapte. Am avut, in schimb, în egală măsură şi bolnavii, prilejul, cu totul neavenit, să „remarcăm" şi prezenţe exclusiv... numerice. Ne gîndim la o parte, este drept infimă, din personalul de gardă, care şi-a socotit obligaţiile — atit profesionale, cit şi morale (noţiuni care de altfel alcătuiesc un tot deontologic) — încheiate o dată cu semnarea condicii de prezenţă. Nu poate fi, de pildă, altminteri înţeleasă abandonarea sălii de terapie iuliusovâ de la spitalul „Bucur“, unde cadrele de la „Chirurgie“ erau, toate, ocupate cu alcătuirea unui neînsemnat proces verbal privind contabilizarea... unei pijamale. Preocupări tot atit de „însemnate” am intilnit și la spitalul de copii „23 August” , portarul — care ar fi trebuit să se afle la intrare, spre a putea oricînd, la orice solicitare, să răspundă prompt, — „vizita obiectivul“, pentru a prelua propria afirmație. Cui să Ileana Coman, Petru Calapodescu, Gheorghe Niculiță (Continuare in pag. a lll-a) • Pe aleea Privighetorilor (porţiunea dintre şoseaua Bucureşti- Ploieşti şi pădurea Băneasa), I.D.P.R. a executat In ultimele zile lucrări de supraînălţare cu 15-20 cm — prin mixturi asfaltice — a părţii carosabile. S-au creat astfel condiţii de circulaţie mult îmbunătăţite către această solicitată zonă de agrement. RUSTIC, unul dintre noile magazine deschise prin reamenajarea vechilor vaduri comerciale de pe strada Covaci. pe tot globul INFORMATIA Final in procesul Conterganului O ORDONANŢA PUBLICATA DE TRIBUNALUL DIN AACHEN „• VICTIMELE AŞTEAPTĂ INCA DESPĂGUBIRILE Zilele trecute, tribunalul din Aachen (RF.G.) a dat publicităţii, ordonanţa de neurmarire în procesul „Contergan“, faimosul medicament care a provocat mii de victime. Documentul judiciar, încheiat la capătul a 283 de şedinţe la plen, consemnează de fapt o tranzacţie intervenită între Urma producătoare „Chemie Grünenthal“ şi reprezentanţii reclamanţilor — părinţii a peste 2 000 de (Continuare in pag. a IV-a) • Mîine încep lucrările simpozionului naţional de biodeteriorare. Organizat de Consiliul naţional al inginerilor şi tehnicienilor, în colaborare cu Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini, Institutul de cercetare şi proiectare pentru industria electrotehnică şi Societatea de ştiinţe biologice. Cel de al treilea simpozion de biodeteriorare se va desfăşura, timp de patru zile, la Bucureşti şi Braşov. Cu acest prilej, participanţii vor vizita Combinatul de cauciuc Jilava, precum şi unele obiective industriale din Braşov, Mediaş, Sighişoara. • Azi s-au încheiat lucrările de dublare a conductei de combustibil care face legătura între șoselele Pantelimon și Colentina. Prin aceasta au fost rezolvate toate problemele de aprovizionare a zonei industriale Obor, Ziduri între Vii, Electronica. • Referindu-se la un articol In care erau semnalate lipsuri In servirea comercială In preajma marilor întreprinderi, Direcția generală comercială ne informează că în cadrul lucrărilor da sistematizare a bd. Armata Poporului s-a prevăzut construirea unui centru comercial In apropierea C.C.T.R. Piin atunci, organizațiile comerciale care au unități In această zonă (OCL „Plinea“, TLCR nr. 1, IAPL „Cotroceni“, I.L.F.) vor extinde sortimentele de mărfuri, in special preambalatele și gustările la pachet. In orele de solicitare maximă personalul de servire va fi sporit. Hoteluri plutitoare in Delta In programul excursiilor interne, Oficiul de turism al municipiului a inclus, pentru Deltă, programe de ? zile, cu cazare In vase dormitor. Vom anunţa la timp data primelor înscrieri. • teatrul de comedie anunţă căi din cauza Îmbolnăvirii unui actor, spectacolul „Fata morgana« de astă seară se amină pentru vineri 95 iunie, ora 20. Biletele cu seria «1« rămân valabile pentru această dată. Din acelaşi motiv, spectacolul „Nicnic“, care trebuia să aibă loc mtine seară, se suspendă. Contravaloarea biletelor se restituie la casa teatrului. Anul trecut bună parte din D. N. 1 Bucureşti — Ploieşti (porţiunea dintre Capitală şi intersecţiile spre Snagov) şi-a schimbat complet înfăţişarea. In locul şoselei înguste, cu asfaltul degradat în nu puţine locuri, oferind condiţii nepropice unui intens trafic rutier, a apărut o arteră modernă, cu o lăţime corespunzătoare, întrunind atributele şoselelor turistice. A fost reglementată şi circulaţia pietonilor. S-au investit, pentru aceasta, importante fonduri. Eficienţa amenajărilor este însă destul de redusă, fluxul de maşini fiind încă stinjenit. Cauza : majoritatea automobiştilor semnalează faptul că viteza continuă să î ntrebăm S-au investit milioane. De ce eficienţă cu... viteză redusă ? fie limitată, pe o bună parte din distanţa respectivă, la 16 km/h, deşi , aşa cum subliniază, de altfel, şi unii specialişti cu care am discutat — există perfecte condiţii pentru ridicarea „plafonului“ — inclusiv in localităţi cum ar fi Otopenî — la 80 km/h. lată de ce, întrebăm Direcţia circulaţiei din I.G.IVl. * poate fi realizat acest deziderat al automobiliştilor, care este, repetăm, susţinut şi de condiţiile mult îmbunătăţite de circulaţie ? La întrebarea de ieri, conducerea fabricii „Izolatorul" ne-a dat următorul răspuns : „In anul 1970, fabrica noastră a primit sarcina de a realiza un produs nou — „țesătură de sticlă“, care să înlocuiască priza suport pentru bitumare (bessian), a cărei materie primă se procură din import. In acest sens am primit fonduri de investiţii, urmînd să fie construită o secţie de fabricare a fibrelor şi o alta de prelucrare. După puţin timp Insă, In conformitate cu dispoziţiile primite din partea centralei, spaţiul destinat fabricării fibrelor de sticlă a fost afectat producerii materialelor din poliesteri armaţi cu fibre de sticlă. In aceste condiţii, s-a hotărît ca fibrele să ne fie furnizate de I . I. Berceni Intrarea Integrală in producţie a noii flaspuns Jo_______ ínfreöor ea efe ieri secţii întîrzie Insă, întru cit nu avem asigurată materia primă. I.M.I. Berceni — conform adresei nr. 8181 din 30 l9îi — s-a angajat să livreze lunar numai 100 kg. fibre faţă de cele circa 20 tone necesare pentru realizarea producţiei proiectate (675 mil mp/an)". N.R. Ţinînd cont că răspunsul primit nu este In măsură să stabilească exact responsabilitatea pentru situația creată. (Continuare în pag. a II-a)