Informatia Bucureştiului, iulie 1971 (Anul 18, nr. 5551-5573)

1971-07-01 / nr. 5551

proletari din toate ţările, estitva INFORMATIA ZIAR Al COMITETULUI MUNICIPAL BUCUREȘTI Al P.C.R. SI AL CONSILIULUI POPULAR AL MUNICIPIULUI BUCUREȘTI Anul XVIII Nr. 5551 4 pagini 30 bani Joi 1 iulie 1971 Locomotivei ara ho Pe poarta uzinei „23 August“, a ieşit locomotiva de 700 CP purtînd nr. 11C. Inscripţia „Faur“ — marca de export a uzinei bucureştene — constituie astăzi o garanţie a calităţii. Locomotivele de diverse tipuri fabricate aici sunt apreciate in numeroase ţări, printre care Bulgaria, Polonia, Tunisia, Egipt, R.A.U. Se dobîndeşte In familie, fit şcoli şi la locul de muncă. Se poartă acasă, pe stradă, in tramvai, In magazine, la mechlri, în toate locurile unde omul o Intilneşte pe semenul lui. E facultativ, dar ar trebui să fie obligatoriu. Nu e vorba de obligativitatea consacrată prin lege, de la care abaterile se sancţionează prin amenzi şi pedepse, ci de una liber consimţită. Cazurile de nesocotire a respectului datorat semenului (ca să nu Ie spunem nici delicte, nici a propo Respect VLAICU BÂRNA atentate la politeţe) se IntUnesc la tot pasul. Vom pomeni mai întâi *.bataliiler care se angajează la intrarea în autobuze şi troleibuze la anumite ore. E de la sine înţeles că păstrarea unui rind, in ordinea sosirii cetăţenilor, ar curma un aspect cu totul reprobabil. Şi pentru că sîntem la mijloacele de transport, e bine sa amintim de acei călători care, ducind cu ei, in orele ele aglomeraţie, o servietă voluminoasă, o proptesc în coastele vecinilor, agăţînd cu cataramele şi cuiele ei hainele altora. Am văzut şi gospodine, oameni în toată firea intrînd intr-un autobuz supraîncărcaţi cu o plasă prin ale cărei ochiuri muşteau kilograme de alimente neambalate. Am văzut şi petele lăsate pe hainele celor din jur şi am ascultat şi replicile pline de indignare ale purtătorului unui astfel de bagaj alimentar, cind un cetăţean i-a atras atenţia, pe cel mai urban ton din lume că ar fi fost cazul să dea dovadă de mai multă grijă. (Continuare în Vas a II-a) i% •?ifm Preocupări ale organizațiilor de partid din întreprinderile industriale: reducerea consumurilor specifice Perfecta simbioză dintregîndirea tehnica și munca politică de masă « De pe rampa de încărcare a Uzinei „Semănătoarea" se expediază pentru export un lot de semănători de porumb SPC 6. Clubul uzinei Vulcan“. Pe pereţi, planşe, schiţe şi desene însoţite de cifre şi note explicative, procente comparative. Metalurgul şef al uzinei, inginerul Constantin Vasile, se opreşte in dreptul unora, revine asupra citorva, după cum cere cursul expunerii. „ Sectoarele „calde“ ale Întreprinderii — explică el — reprezintă locuri de muncă in care metalul capătă valenţe maxime, şi aceasta deoarece cerinţele reducerii pierderilor de material şi de timp în faza prelucrării lui impun concentrarea gindirii tehnice şi practice a salariaţilor. Inginerii şi tehnicienii serviciului ,,metalurg şef“ au ca sarcină permanentă elaborarea de proiecte şi tehnologii cit mai eficiente din punctul de vedere al reducerii consumului de metal. In turnătoriile uzinei au început astfel să fie practicate metode noi, cum ar fi aplicarea de bucşe din sTermicem 2“ la maselotele exoterme, executarea unor piese turnata cu profil constructiv optim, turnarea In poziţie verticală a butucilor de la U.P. (In momentul de fată se află în stadiu avansat de elaborare studiul înlocuirii oţelului, la turnarea acestor repere, cu fonta). Alte soluţii tehnice, concepute de „metalurgul-şef“, au avut drept beneficiar secţia „forje“ unde, de pildă, s-a trecut de la executarea unor piese prin forjare liberă la metoda matriţării ; a început aplicarea rezultatelor studiului de analiză statistică a deformării plastice la fabricarea unei game largi de repere ca funduri pentru cazane, recipienţi, separatoare, tambur. Fiecare soluţie noua adoptată — atît la turnătorie cît şi la forje — au adus zeci şi sute de tone de metal la zestrea de economii a uzinei. Alte canale spre această zestre le-au croit proiectanţii uzinei. Concis şi argumentat cu alte planşe şi cifre, Inginerul Anton Mazilu le înfăţişează în perfectă cunoştinţă de cauză, îmbunătăţirea tehnologiei,la rece“ . Însemnat, printre altele, întocmirea unor norme interne privind adaosurile de prelucrare. Pe baza unei evidențe, me r Ion Chiru (Continuare tn pag. a ll-a) Debutul practicii de vară studenţeşti Astăzi, şi-a început practica de vară In producţie prima serie de studenţi, In uzine, pe şantiere de construcţie sau cercetare, In cooperative agricole, în tabere speciale , în funcţie de specificul fiecărei grupe şi facultăţi studenţimea a plecat să-şi completeze, prin însuşirea şi a unor noţiuni concrete ale profesiunii, pregătireade specialitate. De această dată, ţinind cont de necesităţile reale ale învăţământului, timpul afectat practicii unor categorii de studenţi s-a mărit, iar conducerile facultăţilor, împreună cu asociaţiile studenţeşti, pe lingă numirea unor cadre didactice competente pentru îndrumare, au luat măsura instituirii minui control riguros al modului cum se efectuează practica. In dezbatereadeputaţilor Consiliului popular al sectorului 2 Gospodărirea şi înfrumuseţarea circumscripţiilor Marţi după amiază, a avut loc cea da a XI-a sesiune a Consiliului popular al sectorului 2. Cu acest prilej comitetul executiv a prezentat un raport privind stadiul de realizare a angajamentelor luate în întrecerea patriotică pentru bună gospodărire şi înfrumuseţare a sectorului. Comisia permanentă gospodărie, drumuri şi spaţii verzi a prezentat un coraport. Deputaţii au fost informaţi că de la 1 octombrie 1970 pînă acum s-au realizat, cu sprijinul cetăţenilor, importante lucrări de drumuri, spaţii verzi, canalizări etc. Astfel, s-au plantat peste 43 OOO arbori şi arbuşti, milioane de flori produse în răsadniţele de cartier au înfrumuseţat parcurile şi străzile, a fost taluzat dealul din zona podului Petricani, s-au pavat 6 străzi în suprafaţă de 4 900 m.p., s-au amenajat trotuare din dale de beton pe o suprafaţă de 10 626 m.p. etc. Valoarea lucrărilor efectuate prin muncă (Continuare In pag. a II-a) Curcîntarul ...Prin zonele de agrement A fost, duminică, o zi splendidă, în sfirșit — o zi de autentică vară, care a chemat zeci de mii de bucureșteni la un... exod spre zonele de agrement din preajma Capitalei sau din perimetrul ei. Ne-am aflat, ca în fiecare din ultimele duminici, printre ei. Am consemnat cu certă satisfacţie strădaniile unor gazde : sporirea numărului de puncte de servire de la ştrandul „Izvor“, aprovogarea acestora (cel puţin în timpul pielei de vârf) corespunzătoare, şomajul civilizat de la Snagov (dar... atenţie la aglomeraţia ce se creează la dmoscuri în orele de caniculă) ş.a.ip.d. Ar fi fost bucuroşi să pictegeneralizat notarea preocupărilor meritorii. Se pare, însă, că satisfacţiile" bucureştenilor au fost, uneori... condiţionate“ de alegerea mai mult sau mai puţin inspirată a ţintei excursiei duminicale. Pentru că, în alte locuri, nemulţumirile cetăţenilor au avut un serios temei. Cum poate fi justificat, de pildă, faptul că la restaurantul „Cemica“ preţurile se practicau... după ureche, chifla fiind cu 0,25 lei maiscumpă decît preţul real (ospătar, I. Grigore), că — tot aici —, roșiile, ca , și cele umplute cu brînză „scădeau" P. c. (Continuare in pagi a llt-ay VIZITA PREŞEDINTELUI CONSILIULUI DE STAT AL ROMÂNIEI, NICOLAE CEAUŞESCU, IN FINLANDA Convorbiri oficiale intre preşedintele Nicolae Ceauşescu şi preşedintele Urho Kekkonen In dimineaţa zilei de 30 iunie, la Palatul prezidenţial din Helsinki au avut loc convorbiri oficiale între preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceauşescu, şipreşedintele Republicii Finlanda, Urho Kekkonen. Din partea română, la convorbiri au participat Janos Fazekas, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, Ioan Avram, ministrul industriei construcţiilor de maşini, Mircea Bălănescu, ambasadorul Republicii Socialiste România la Helsinki, Constantin Mitea, consilier, Gomel Vladu, director în Ministerul Afacerilor Externe. Din partea finlandeză, au participat Ahti Karjalainen, primul ministru, Văino Leskinen, miniştrul afacerilor externe, Olavi J. Mattila, ministrul comerţului exterior, Richard Totterman, secretar de stat in M.A.E., Risto Hyvarrien, şeful Direcţiei politice din M.A.E., Pentti Uusivirta, şeful Direcţiei comerţului exterior din M.A.E., Kaarlo Veikko Mäkelä, ambasadorul Finlandei la Bucureşti, T. Kekkonen, consilier în Ministerul Afacerilor Externe. In cursul convorbirilor, a fost subliniată evoluţia pozitivă pe care o cunosc relaţiile multilaterale româno-finlandeze, a fost relevată dorinţa ambelor părţi de a dezvolta aceste relaţii. De asemenea, s-a făcut un schimb de păreri în legătură cu unele aspecte ale vieţii internaţionale actuale. Convorbirile s-au desfăşurat îrtr-o atmosferă caldă, prietenească, de stimă şi înţelegere reciprocă. (Continuare in pag. a IV-a) Pe peronul Gării de Nord. Studenți ai Facultății de biologie pleacă să-și efectueze practica. Traspans la întrebarea efement La Întrebarea „Cînd vor fi date în folosinţă atelierele de creaţie ale artiştilor plastici?“ răspunde N. Ştirbu, directorul Uniunii artiştilor plastici . „ Conducerea U.A.P. a avut şi are o preocupare continuă în vederea cre-erii unor condiţii optime de lucru artiştilor. Astfel, recent am încheiat Direcţia generală comercială a municipiului un protocol pentru reamenajarea imobilului existent in str. Şelari nr. 13, protocol în urma căruia ne-a fost cedat parterul şi etajul. La parter se va deschide un magazin de materiale pentru artişti, iar la etaj vor fi date în folosinţă 14 ateliere de creaţie. Au fost achitate toate obligaţiile prevăzute In protocol , constructorul şi-a terminat lucrarea , nu ştim de ce, totuşi. Direcţia comercială Intirziere (Continuare în pag. a IV-a) Cu — Răsfoind, zilele trecute, o statistică a serviciului circulaţiei, m-a surprins o cifră : din 2 514 autovehicule verificate de organele dv. — de la începutul anului şi pină la 20 iunie — 1 220 aveau defecţiuni, pare-se destul de grave, din moment ce s-a dispus — pină la remediere — ridicarea certificatelor de înmatriculare respective... — Ar însemna să pornesc de la premisa unei insuficiente cunoaşteri a legislaţiei rutiere de către conducătorii auto şi factorii de răspundere din unităţile de transport auto, dacă aş reaminti obligaţiile legate de asigurarea unei perfecte stări tehnice a maşinilor care circulă pe drumurile publice. Obligaţii precise, înscrise în lege ,în virtutea unui principiu preventiv absolut necesar. Spun aceasta, deoarece o defecţiune tehnică poate genera accidente la fel de grave ca şi o imprudenţă în efectuarea unei depăşiri sau conducerea sub influenţa alcoolului. Aş exemplifica prin accidentul provocat de şoferul Florin Virian, de la M.I.C.M., a cărui autodubă (22-B-3048) a rănit grav un cetăţean aflat pe refugiul rezervat pietonilor : cauza — defecţiune a sistemului de frânare ; la fel, neverificarea anvelopelor a determinat un accident pe şoseaua Bucureşti—Ploieşti, urmat de rănirea gravă a lui Marin Grigore şi avarierea autoturismului G B-6892. Şi aş mai putea adăuga şi alte cazuri similare. Dar imaginaţi-vă, numai, ce con- Petru Coilopodescu (Continuare in pag. a Ill-a) Pe căile Defecţiuni tehnice, dar de... responsabilitate Interlocutor, colonel ŞTEFAN BODNARESCU, adjunct al şefului I.M.M.B. ŞI ieria,"i ' mitne' Amplasamente pentru noi obiective industriale și social-culturale Biroul permanent al Comitetului executiv al Consiliului popular al municipiului București a aprobat un nou amplasament pentru uzinele textile „7 Noiembrie“ în zona Centralei termoelectrice Vitan, la est ele actuala bază a I.C.A.R., pe o suprafaţă de 4 hectare. De asemenea, a stabilit amplasamentul unei fabrici, de lapte în şoseaua Căţelu. In aceeaşi şedinţă biroul permanent a mai aprobat amplasamentul pentru dezvoltarea şi modernizarea Fabricii de ventilatoare, realizarea unor locuinţe pentru Ministerul Industriei Chimice ; extinderea secţiei a Xl-a a întreprinderii ■„Ciclop" şi dezvoltarea unităţii,Tehnometalica“ (ambele obiective pe terenul din zona şos. Giurgiului, colţ cu strada Dumitru Badea) ; executarea unor blocuri de locuinţe în calea victoriei colţ cu str. Frumoasă şi sistematizarea zonei Brezoianu — Domniţa Anastasia. Biroul permanent a aprobat de asemenea, extinderea Institutului de proiectări laminoare pe terenul din str. Negustori 23—25, construirea unui liceu experimental pe amplasamentul situat in ansamblul de locuinţe Drumul Taberei ; dezvoltarea grupului şcolar de chimie Bucureşti, prin înfiinţarea Liceului industrial de chimie în bd. Ion Şutea nr. 216; amplasarea pe baza unui studiu, a localului Şcolii pentru Centrul de calificare şi perfecţionare a cadrelor Ministerului Industriei Uşoare ; construirea a două cămine in incinta Grupului şcolar al Filaturii române de bumbac din bd. Lucreţiu Pătrăşcanu nr. 3 ; construirea unei şcoli profesionale la uzinele „Electroaparataj“ din bd. Marelui Stadion ; amplasarea unor blocuri de locuinţe în zona Berceni Sud I pentru Uzina de maşini grele Bucureşti. Hotăririle adoptate de biroul permanent au fost aprobate de Comitetul executiv al Consiliului popular municipal, noile obiective urmind să fie realizate în perioada 1971—1975. întrebam Producţie pentru stoc? In perfectă stare calitativă, dar fabricate nu ca răspuns al solicitării beneficiarilor, ia fabrica „Flora“ îşi aşteaptă rezolvarea „situaţiei“ produse în valoare de peste 10 milioane lei (diverse sortimente de conserve). Ţinînd cont de serioasele influenţe negative pe care le suportă pe plan financiar întreprinderea precum şi de faptul că termenele de garanţie rămîn totuşi... termene, întrebăm ! Ce se va întreprinde pentru lichidarea acestui stoc de produse alimentare ? * COMBINATUL APICOL noi utiaje construite de colectivul . comibnatului. Trimestrul IV al sportului şcolar remiştea orelor de surs a rămas undeva în urmă. Peste emoţiile tezelor de fizică a irupt tumultul celei mai mari... recreaţii a anului de învăţămîîlt : vacanţa de vară. Fără îndoială, între numeroasele modali- tăţi de recreare, atît de necesare la sfirşitulunui an de studiu, înaintea celui ce va veni, sportul va ocupa un loc de frunte. Pentru perioada vacanţei Inspectoratul şcolar al municipiului Bucureşti, Comitetul Municipal U.T.C., Consiliul Municipal al Organizaţiei pionierilor şi C.M.B.E.F.S. au alcătuit un vast plan, incluzînd principalele direcţii pe care se va desfăşura activitatea sportivă a elevilor : centrele de învăţare a înotului, complexele sportive puse la dispoziţia copiilor, bazele sportive ale şcolilor, punctul cultural-sportiv de la Palatul pionierilor, taberele din jurul Bucureştiului. Deci, un program deosebit de bogat care îşi propune ca vacanţa de vară să devină un veritabil trimestru IV al sportului şcolar. Desigur copii şi părinţi deopotrivă doresc să afle veşti despre activitatea acestor „puncte“sportive. Pentru azi vă propunem o vizită prin CIVIliILI DE ÎNVĂŢARE A ÎNOTULUI Anul trecut, sub egida „Delfin ’70“, aproximativ 15 000 de copii au învăţat să înoate. Reluată anul acesta în varianta '71, acţiunea „Delfin“ porneşte de la bun început handicapată în tentativa de doborîre a recordului . Ştrandul tineretului (baza aparţinînd I.E.A.R.S.), principala Sorin Satmari ................................................. ....... Elevi români la Olimpiada internaţionala de matematică Peste citeva zile va pleca la Bratislava lotul olimpic al elevilor români care va participa la Olimpiada internaţională de matematică. Grupul matematicienilor noştri este alcătuit din: Radu Gologan — Braşov, Mircea Martin — Blaj, Radu Vasile — Brăila, Alexandru Dinca — Constanţa, Ban Timotin — Liceul „Nicolae Bălcescu“ — Bucureşti, Ciprian Sorin Borcea — Sibiu, Sorin Rădulescu — Liceul „M. Sadoveanu“ — Bucureşti, Ştefan Ralescu — Liceul „Mihai Viteazul“ — Bucureşti. Lotul va fi condus de prof. M.M. Mihăileanu de la Universitatea Bucureşti şi prof. Constantin Ottescu, secretar general al Societăţii de matematică. • Avînd de efectuat unele lucrări în reţea, I.D.G.R. ne informează că va întrerupe furnizarea combustibilului, mîine, 2 iulie a.c., între orele 11-15, abonaţilor situaţi pe arterele şos. Colentina 8-10, blocurile 5 şi 0 şi celor din strada Răşinari din cartierul Titan. DEVIEREA TEMPORARĂ A UNOR TRASEE I.T.B. Incepînd de mîine, datorită unor lucrări de modernizare a străzii Gara Herăstrău, autobuzele liniilor nr. 72 și 110 vor circula temporar deviate, în ambele sensuri, prin calea Fioreasca — șoseaua Pipera. „Acum cîteva zile l am văzut pe Mengele“ Senzaţionala declaraţie a unui medic Paraguayan Ziarul „Epoca“ din Asuncion, capitala Paraguayului, a publicat recent declaraţia medicului Pedro Suarez — reluată de majoritatea agenţiilor internaţionale de presă — care afirmă că într-o farmacie din orăşelul Villarriea a stat, pur şi simplu, alături de Josef Mengele, sinistrul ucigaş de la Auschwitz... Nu este prima oară cînd se afirmă că Mengele este în viaţă. Medicul nazist care făcea experienţe de oameni a mai fost semnalat în Mihai Vasiliu -MalimMnare sag...a. tv cu