Informatia Bucureştiului, noiembrie 1971 (Anul 19, nr. 5655-5680)

1971-11-01 / nr. 5655

Legea privind încadrarea şi promovarea îrn muncă a personalului din unităţile socialiste de stat O lege a prestigiului profesional, politic şi moral al oamenilor muncii După cum se ştie, în recenta sa sesiune Marea Adunare Naţională a votat Legea privind încadrarea şi promovarea în muncă a personalului din unităţile socialiste de stat, procedura de® adoptarea acestui act normativ a relevat, încă o dată, puternicul climat democratic al vieţii noastre socialiste. .Supus, de la începutul lunii iunie 1971, unei largi dezbateri publice, proiectul legii in cauză a fost îmbunătăţit, pe parcurs, cu multe, foarte multe din propunerile salariaţilor. N-ar fi nici posibil şi nici util de a face aici un rezumat complet al acestor noi reglementări ce constituie, în ansamblul lor, un adevărat salt calitativ în realizarea politicii de cadre a statului nostim, politică de care depinde, în esenţă, întreg progresul societăţii noastre. Mai important este ca fiecare, din optica specifică pregătirii sale, să încerce să degajeze ideile esenţiale ale acestei legi. ■ Juristul, ca soldat al legalităţii, trebuie să sublinieze îndeosebi anumite aspecte legate de munca sa specifică. Şi mă voi opri, în primul rind, la a sublinia faptul că, noul act normativ ridică la rangul de lege, de lege unică, numeroasele dispoziţii fragmentare răspîndite in diferite acte normative (coborînd, uneori, pină la un hăţiş de instrucţiuni) referitoare la modul cum se face încadrarea şi promovarea in muncă a milioanelor de salariaţi. Dar, nu numai atît. Este vorba de un act normativ perfect corelat în ansamblul legislaţiei noastre, legislaţie al cărei conţinut subliniază importanţa şî grija faţă de factorul uman, faţă de producătorii bunurilor materiale. Şi nu printr-o simplă coincidenţă, în aceeaşi şedinţă a Marii Adunări Naţionale, a fost adoptată şi legea cu privire la organizarea şi conducerea unităţilor socialiste de stat. Semnificaţia acestei concomitente de adoptare rezidă tocmai în imbinarea largului democratism economic cu democratismul încadrării şi promovării cadrelor. Aceste necesităţi obiective îşi găsesc acum o statuare legală. Pentru fiecare salariat s-a instituţiomalizat, astfel, apartenenţa sa la colectivul în care reunceşte şi în care, în dubla sa calitate de producător şi de proprietar, are obligaţii şi drepturi, a căror exercitare şi îndeplinire eficientă asigură succesul activităţii fiecărei întreprinderi şi instituţii. Noua dimensiune a democratismului economic a adăugat, la retribuţia după cantitatea, calitatea şi importanţa socială a muncii depuse, dreptul de a participa — in cadrul adunării generale *— la conducerea unităţii a fiecărui membru al colectivului respectiv, dreptul de a alege şi de a fi ales in celelalte organe de conducere colectivă. Alegerea organelor de conducere de către colectiv ridică fiecare loc de muncă la rangul unui adevărat colectiv, sudat prin existenţa unor relaţii principiale, de recunoaştere a anumitor calităţi profesionale. Angajarea, promovarea în funcţie devin, în acest context, momente de manifestare a chibzuinţei şi responsabilităţii colective. Legea stabileşte, de asemenea, în mod concret, modalităţile de apreciere a valorii muncii fiecărui salariat. Fie că se referă la aprecierile anuale, la recomandarea colectivului, fie la examene sau concursuri, legea urmăreşte instaurarea IONEL KIRMAIER, consilier juridic şef în Ministerul Finanţelor (Continuare în pag. a .11-a) Fabrica de ventilatoare Bucureşti, realizează o gamă largă de produse in care se includ ventilatoare pentru uz general, pentru gaze calde şi reci, centrifugale şi axiale, precum și ventilatoare pentru locomotive Diesel electrice. mm\\\\'\\\wm\\\\\\\\\\\\\\\\\^ unele cuvinte din acest secol de difuzare paralelă, audio-vizuală, în masă, a informaţiilor au căpătat un fel de aureolă. Pronunţarea lor provoacă aprobări imediate, printr-un fel de fascinare a auditorului sau a lectorului. îrntr-o astfel de situaţie este şi cuvintul «nou“, cu întreaga lui gamă de derivate (noutate, înnoire, inovaţie etc.). Prestigiul său — şi iar ne referim la acest secol supus schimbărilor repezi, neprevăzute — este lesne de Inţeles. In virtutea celor spuse, acest prestigiu se extinde şi asupra unui termen din aceeaşi familie, des uzitat în viaţa curentă : renovare. Citindu-1, sa zicem, pe uşa unui magazin, chiar intr-o expresie ca „închis pentru renovare“, trecătorul are o senzaţie plăcută. Dintr-o asemenea ac- A propo w mmmrie... Renovarea... w •• renovam VASILE NICOROVICI ţiune, îşi spune el, nu va putea reieşi decit un ciştig. Magazinul sau restaurantul respectiv va căpăta o înfăţişare mai atrăgătoare, se va „reîmprospăta“, se va „reînnoi“, adică pentru a folosi expresii sinonime. Cu o condiţie, adăugăm noi, aducînd lucrurile la practica de fiece zi, ca acest scop frumos să fie realizat şi prin intermediul unor mijloace adecvate. Adică renovarea să se realizeze la rîndu-i printr-o acţiune „reînovatoare“. Ne-am permis să creăm acest termen ad-hoc, ce-şi are insă schepsisul său. Fiindcă aş vrea să-l văd pe oricare entuziast al noutăţilor, să fie satisfăcut dacă renovarea unei străzi, prin introducerea unor conducte sau cabluri de telefon, s-ar desfăşura cu viteza melcului, luni de zile. Exemplul ăsta cu reparatul străzilor — preferat de confraţii mei (Continuare în pag. a II-a) AL 34-LEA... „Decanul“ purtătorilor de inimi transplantate se prezintă Louis B. Russel, profesor de culoare din Indianapolis (S.U.A.) îşi serbează ziua de naştere de trei ori pe an, o dată, ca orice om, in ziua cand a venit pe lume, in urmă cu 45 de ani; a doua oară, la data naşterii lui Robert Brown, tinărul negru de 17 ani, mort la 21 august 1968 şi a cărui inimă i-a fost transplantată in aceeaşi noapte lui Russel la clinica universităţii din Richmond în statul Virginia (dată care reprezintă cea de a treia aniversare). Profesorul din Indianapolis este al 34-lea pe lista celor 165 de oameni care au suportat un transplant de inimă, din care mai trăiesc 40, dar el deţine locul intii in ce priveşte longevitatea cu o inimă străină: mai bine de trei anii şi două luni, Russel reprezintă o mare biruinţă a chirurgiei moderne nu numai prin durata rezistenţei sale ci şi prin felul său de viaţă. Operaţia de transplantare a inimii lui Robert Brown, care a fost aprobată de mama acestuia, a durat timp de patru ore. Grupa sanguină a celor doi corespundea şi organismul lui Russel, care s-a aflat timp de patru săptămîni într-o completă izolare, părea să reacţioneze favorabil la noua inimă. Fenomenul de respingere, care a fost fatal în atîtea alte cazuri, s-a manifestat la Russel doar în primul an, şi în forme destul de uşoare: da atunci, nu s-a mai semnalat de loc (Continuare In pag. a III-a) Suplimentar, 88,1 milioane lei economii Colectivele unităţilor industriale bucureştene, aplicînd eficiente măsuri pentru diminuarea cheltuielilor de producţie, au obţinut în perioada celor trei trimestre care s-au scurs din acest an economii suplimentare la preţul de cost în valoare de 88,1 milioane lei. Cele mai mari realizări, în această direcţie, au fost obţinute de unităţile din sectoarele 4 (28,9 milioane lei economii), 7 (23,8 milioane lei) şi 2 (20,2 milioane lei). S-a deschis patinoarul Floreasca. Proletari din toate ţările, uniţi-va ! INFORMATIA ZIAR Al COMITETULUI MUNICIPAL BUCUREȘTI Al P.C.R. Şl Al CONSILIULUI POPULAR AL MUNICIPIULUI BUCUREȘTI Anul XIX Nr. 5655 4 PAGINI 30 BANI | Luni 1 noiembrie 1971 Ieri pe şantierele de muncă patriotică Am pornit de la o scrisoare... aranfiil Halim La redacţie am primit, zilele trecute, o scrisoare. Un locuitor al sectorului 5,unul dintre entuziaştii participanţi la munca patriotică, ne reproşa că scriind in coloanele ziarului nostru despre participarea miilor de bucureşteni la acţiunile de Înfrumuseţare şi bună gospodărire a cartierelor am omis să evidenţiem contribuţia celor din sectorul 5. Mai ales la construcţia serelor. Dăm satisfacţie corespondentului nostru şi nu numai lui, ci tuturor harnicilor gospodari din acest sector, în ciuda vremii nefavorabile de ieri dimineaţă — ploaie, vînt, frig — sute de cetăţeni au fost prezenţi pe şantierul de construcţie a serelor sectorului 5, care se materializează prin muncă voluntarpatriotică. în rîndul participanţilor am remarcat muncitori de la uzinele „Steaua Roşie“ şi „Autobuzul“, numeroase cadre didactice, activişti ai comitetului de partid al sectorului, utecişti, salariaţi ai Consiliului popular. Gheorghe Niculiţă (Continuare in pag. a II-a) Exista numeroase formaţii artistice de amatori De ce absentează de pe afişul caselor de cultură? • Programul activităţilor cultural-educative poate fi întocmit în colaborare cu instructorii artistici • Colectivele artistice aşteaptă să fie solicitate • Comoditatea organizatorilor nu poate fi înfrîntă ? • Pledoarie pentru turneu. Hai întli, cîteva constatări. La fiecare dintre cele opt case de cultură din Capitală activează cîte trei, patru şi chiar cinci formaţii artistice de amatori. Deci, cam 30 de colective de teatru, muzică şi dans popular, orchestre simfonice şi de muzică uşoară, brigăzi artistice, formaţii de estradă, numeroşi solişti vocali şi instrumentişti se pot produce, în permanenţă, în faţa publicului. Cu E. Comarnescu (Continuare in pag. a II-a) Acţiuni privind generalizarea iniţiativelor In sectorul 2 s-a iniţiat un ciclu de schimburi de experienţă între întreprinderi, în cadrul cărora sunt discutate posibilităţile de generalizare a iniţiativelor apărute în întrecerea socialistă. Colectivul ţesătoriei „Suveica“ a avut astfel un util schimb de opinii cu specialiştii de la „Flamura roşie”, „Dacia” şi F.R.B. asupra modalităţilor de aplicare a metodei autocontrolului in lanţ ; la CIL Pipera s-au organizat mai multe schimburi de experienţă şi discuţii pe tema „Din aceeaşi cantitate de material lemnos mai multe produse finite“. în prezent, consiliul sindicatelor din sector se preocupă de generalizarea iniţiativei de la „Suveica" privind creşterea zonei de deservire a utilajelor. Concomitent, sunt iniţiate o serie de schimburi de experienţă între întreprinderile a căror activitate productivă se condiționează reciproc — Electronica — IPRS Băneasa, FEA — IPRS, Electronica — F.C.M.E. etc. DESCHIDEREA CURSURILOR ŞCOLII INTERJUDEŢENE DE PARTID BUCUREŞTI Azi dimineaţă a avut loc deschiderea cursurilor Şcolii interjudeţene de partid Bucureşti, organizată pe baza hotăririi Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. La cursuri participă activişti de partid, ai organizaţiilor obşteşti din municipiul Bucureşti şi din judeţele Argeş, Brăila, Braşov, Dîmboviţa, Ilfov, Prahova, Teleorman şi Vilcea, precum şi ziarişti din presa centrală. Deschiderea acestei noi instituţii de învăţămlnt politic, izvorită din necesitatea unei temeinice pregătiri politico-ideologice a cadrelor de par■tid se înscrie în activitatea desfăşurată pentru transpunerea în practică a sarcinilor trasate de amplul program de măsuri elaborat de tovarăşul Nicolae Ceauşescu pentru îmbunătăţirea activităţii politicoideologice, de educare marxist-leninistă a membrilor de partid, a tuturor oamenilor muncii. In elaborarea programei de învăţămînt pe baza căreia se va desfăşura procesul didactic-educativ s-a pornit de la necesitatea studierii mai aprofundate a documentelor şi hotăririlor partidului nostru, a principiilor şi metodelor muncii de partid,a multiplelor probleme pe care le ridică făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate în ţara noastră, a însuşirii temeinice a filozofiei marxist-leniniste, a concepţiei materialist-dialectice despre lume şi viaţă a partidului nostru, a problemelor majore ale relaţiilor internaţionale. Pe timpul şcolarizării cursanţii vor desfăşura totodată o intensă activitate practică, vor avea loc dezbateri privind problemele actuale ale construcţiei socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră, schimburi de experienţă privind stilul şi metodele de muncă ale organelor şi organizaţiilor de partid, vizite de documentare şi alte activităţi de pregătire politico-ideologică. Tezaur numismatic descoperit în cartierul Militari O Importantă descoperire a fost făcută în urmă cu citeva zile pe teritoriul Capitalei. Amănunte ne-a relatat tov. PETRE DACE, director al Muzeului de istorie a municipiului Bucureşti. — In cursul unor lucrări efectuate recent pe șantierul complexului de sere din cartierul Militari, tractoristul Gheorghe Costin şi tehnicianul ştefan Mereşoiu au descoperit un tezaur compus din 89 de tetradrahme thasiene şi 5 drahme cîntărind peste 1,3 kg argint. —■ în ce constă importanţa acestei descoperiri ? — Importanţa, pentru istoria oraşului Bucureşti, este deosebită, ea ilustrînd puternica dezvoltare a schimburilor populaţiei geto-dace din centrul cîmpiei române cu sudul elenistic in urmă cu aproape 2 100 de ani. Cu cele 94 de piese de argint ale sale, acest tezaur se alătură celor din Colentina, Herăstrău, Popeşti-I,cordeni. — Ce atestă locul In care au fost descoperite ? — Cercetările de specialitate efectuate la muzeul nostru au stabilit că descoperirea s-a făcut într-un teren lipsit de urmele vreunei aşezări. In aceste condiţii se apreciază că tezaurul a fost tăinuit intr-un teren izolat, departe de aşezări, undeva in codrii de stejar — indicaţie dată de solul roşcat, specific pădurilor de stejar. • In localul situat pe str. Brezoianu nr. 7, renovat şi dotat cu cele necesare, IAPL „Ciocîrlia“ a deschis o rotiserie. Specialitatea unităţii... puii fripţi care pot fi consumaţi pe loc sau acasă. De asemenea, la cererea consumatorilor se pregătesc şi diverse alte specialităţi de grătar. • După o întrerupere de peste o lună, au reînceput lucrările de modernizare a căii Rahovei, pe porţiunea dintre străzile Ferentari şi Amurgului. Expoziţie de artă culinară la restaurantul „Universităţii“ O nouă unitate alimentară cu autoservire s-a deschis pe calea Rahovei, nr. 251, aparţinînd de sectorul 6. III Sâmbătă după-amiază şi duminică prin depozitele şi pieţele de legume şi fructe IN SACOŞELE CUMPĂRĂTORILOR SE STRECOARĂ SI... DEFICIENŢELE COMERŢULUI Abundenţa de legume şi fructe din depozitele şi pieţele oraşului este o realitate. La aceasta se adaugă preocuparea cvasi-generala de a oferi produse de bună calitate, străduinţa de a organiza servicii la nivelul exigenţelor cumpărătorilor. In ancheta întreprinsă, simbătă după-amiază şi duminică dimineaţă, am intîlnit unităţi de desfacere, am putea spune, fără cusur. întreaga piaţă „Mureş" (fostă Chibrit) avea aspectul unei vaste şi complete expoziţii, atît la unităţile IPVLF, Gostat, Agrocoop, cit şi la producători. Calităţi similare am remarcat în pieţele Titan, Cringaşi, 16 Februarie, Giuleşti, Obor şi Traian. Belşugul de legume (cartofi varză, ceapă, rădăcinoase etc.) şi fructe (îndeosebi mere şi struguri) reflectă volumul mare de cantităţi existent şi în depozite. Tocmai această bogăţie de produse face mai supărătoare şi mai lesne de sesizat unele inadvertenţe, abateri de la normele de comerţ, în ce priveşte aprovizionarea completă a tuturor zonelor oraşului, respectarea calităţii mărfurilor, a conduitei pe care lucrătorii trebuie să o aibă faţă de cumpărători. Cu atit mai grave apar asemenea lipsuri de care ne vom ocupa in continuare, cu cit cu ele ne-am intîlnit (şi le-am semnalat) în toate articolele publicate pină acum, referitoare la aprovizionarea cu legume și fructe din acest sezon. Aurel Radu, Petre Dinescu, Val. Voiculescu, Oct. Andronic, Adrian Stanciu (Continuare in pag. a III-a) Ancheta noastră râsjrins la întrebarea (techibată La întrebarea de simbătă, In legătură cu radiatoarele electrice cu ulei (calorifere), Direcţia comercială metalo-chimice din Ministerul Comerţului Interior ne răspunde că produsele vor fi realizate In continuare la Z.I.S. „Electro-Mureş" din Tg. Mureş şi Î.L. „Electrometal“ din Timişoara şi că ele au fost contractate şi pentru anul 1972. De asemenea la I.I.L. „Precizia" din Bucureşti s-au asimilat radiatoare electrice — fără ulei — care vor intra în producţia de serie în cursul acestui trimestru. De la O.C.L. „Tehnometal" aflăm însă că cele două întreprinderi producătoare (I.I.S. „Electro-Mureş" şi I.R. „Electrometal“) nu au livrat decit o mică parte din cantităţile contractate pentru anul în curs. Astfel, din 3 666 bucăţi contractate, pină la 30 septembrie au fost livrate doar 1547 bucăţi. Se impune ca I.C.R.M. Bucureşti şi conducerile celor două întreprinderi, cu sprijinul forurilor tutelare, să rezolve litigiul creat şi să adopte măsuri corespunzătoare atit pentru îndeplinirea contractelor viitoare, cit şi pentru lichidarea restanţelor din acest an. • In cursul zilei de ieri, elevi ai claselor a III-a şi a VIII-a, de la Şcoala generală nr. 19, sector 1, au făcut o vizită la Muzeul Doftana, sub zidurile căruia s-a desfăşurat un emoţionant ceremonial de primire în rîndurile organizaţiei de pionieri a unor elevi din clasa a III-a şi de intrare a unor pionieri din clasa a VIII-a în rîndul organizaţiei U.T.C. La manifestare a asistat conf. univ. Virgiliu Radulian, preşedintele Consiliului Naţional al Organizaţiei Pionierilor, adjunct al ministrului învăţămîntului. De asemenea, au participat cadre didactice, părinţi şi elevi din Bucureşti şi din localitatea Cîmpina. întrebăm Câd vor fi scoşi din imobilizare 1,5 milioane lei ? In secţia turnătorie de fontă a uzinelor „23 August“ se află de mai multă vreme „depozitate“ intr-un loc necorespunzător, benzi transportoare cu o lungime de circa 500 metri, în valoare de peste 1,5 milioane lei. Nu au funcţionat niciodată şi după părerea unor specialişti ai secţiei nu vor fi necesare nici un viitor. De asemenea, în atelierul de curăţătorie există o cameră de sablat automată care nu a funcţionat nici un minut. Oare conducerea uzinei socoteşte că aceste utilaje trebuie trecute la capitolul pierderi sau, cum este si firesc, redate, in cel mai scurt timp, circuitului productiv? „Am greşit“ - o scuză universală ? „Am greşit, vă rog să mă scuzaţi...* este o formulă uzitată din nenumărate ocazii. E drept, de pildă. In înghesuiala unui autobuz poţi jena pe cineva, fără să vrei, şi scuza este îndreptăţită. Din păcate, greşeala nu este întotdeauna... nevinovată. Atunci cînd este generată de încălcarea unor flagrante norme de conduită cetăţenească, acest „am greşit, vă rog să mă scuzaţi...“ nu mai poate fi acceptat, pentru că el nu mai reflectă decit o conştiinţă anacronică iar formula se vrea o pavăză, un subterfugiu, o încercare de a diminua responsabilitatea... „Am greşit...“. Dar să vedem despre ce fel de greşeală e vorba. Nicolae Dimcea, din str. Pajiştei nr. 9, fiind în stare de ebrietate, a scos în stradă nişte lucruri, dîndu-le foc. Dar focul s-a extins asupra mai multor locuinţe, şi cu greu a mai putut fi oprit. O asemenea „greşeală" — cum o consideră acum D.N. — nu poate lăsa ochii legaţi nimănui, pentru că ea semnifică purtarea unui om certat cu regulile de convieţuire socială. Valoarea greşelii este în acest context o insuficientă reflecţie asupra urmărilor (deşi le cunoştea) pe care le poate avea fapta lui. Ca şi in cazul lui Vasile Popescu, din str. Dorohoi, care s-a urcat la volan, dar, din neatenţie, după cîţiva metri, avea să se tamponeze de un troleibuz, avariindu-şi propria sa maşină. Necorect, V.P. a fugit de la locul accidentului, cu intenţia de a declara miliţiei că i s-a furat automobilul din faţa casei. Martorii — cetăţeni aflaţi iritimplător pe stradă — l-au urmărit şi l-au predat organelor de ordine. „Am greşit”, susţinea Al. Rónai (Continuare în pag. a II-a) BULETIN METEOROLOGIC INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICA : Azi, la ora 8, în Bucureşti, temperatura aerului a fost de 1 grad. Maxima de ieri în aer a fost de 8 grade, iar minima din cursul nopţii de 0 grade. Timpul probabil de miine . Vreme in curs de ameliorare. Cerul va deveni schimbător, favorabil precipitaţiilor slabe. Vint slab pină la potrivit. Temperatura minimă va oscila intre minus 2 şi 6 grade, iar maxima intre 6—8 grade. Pentru 3, 4, 5 noiembrie . Vremea continuă să se amelioreze uşor. Cer variabil. Vint slab. Temperatura In creştere uşoară.