Informatia Bucureştiului, martie 1972 (Anul 19, nr. 5758-5784)

1972-03-01 / nr. 5758

Tîrgu- PROLETARI DIN TOATE TARILE. CNTIT-VA ! INFORMATIA ZIAR AL COMITETULUI MUNICIPAL BUCURESTI AL P. C. R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR AL MUNICIPIULUI BUCUREȘTI Anul XIX Nr. 5758 4 PAGINI 30 BANI Miercuri 1 martie 1972 Autoturismele „Dacia 1300“ pot fi cumppărate fără condiţii de vechime . Azi dimineaţă am aflat de la I.D.M.S. (întreprinderea pentru difuzarea materialelor sportive) o veste importantă pentru cumpărătorii de autoturisme. Ca urmare a sporirii producţiei de autoturisme „Dacia 1300“ de către uzina din Piteşti, cit şi pentru înlesnirea procurării acestei maşini, s-a stabilit, că nu mai sunt necesare condiţii de vechime în vederea cumpărării autoturismelor de acest tip, sumele echivalente costului respectiv urmind să fie depuse la C.E.C. Potrivit instrucţiunilor transmise de Centrala Casei de Economii şi Consemnaţiuni către filialele C.E.C. din ţară, înscrierile pentru autoturismele „Dacia 1300“ se efectuează fără a fi necesară îndeplinirea condiţiilor de vechime. Pe baza acestor înscrieri solicitanţii pot obţine imediat autoturismele „Dacia 1300“ din bazele auto ale I.D.M.S. (Bucureşti, Bacău, Braşov, Iaşi, Piteşti, Timişoara şi Cluj). Investiţia ar trebui nu numai urgentată, dar şi redimensionată în urmă cu câţiva ani, cercetătorii laboratorului de metalurgia pulberilor din cadrul Institutului de cercetări metalurgice începeau să-şi axeze preocupările asupra soluţionării unei probleme de mare actualitate, care interesa cu acuitate industria, ia special cea a construcţiilor de maşini. în obiectivul investigaţiilor se situa tema plăcuţelor din carburi metalice sinterizate, a căror duritate — apropiată de cea a diamantului — le recomanda în dotarea maşinilor unelte de aşchiere a metalelor. Şi nu numai în acest domeniu, ci şi în cel al realizării de filiere prin care se trag metalele pînă se transformă infirme de diferite grosimi, sau în cel al extrudării. Ca şi, în general, pretutindeni unde procesul de fabricaţie este legat de prezenţa unor suprafeţe foarte dure, care să se uzeze extrem de lent, şi cu ajutorul cărora să se obţină piese avînd dimensiuni constante, uniforme. Complexă, rezolvarea — pînă la capăt — a amintitei probleme a pus pe tapet necesitatea colaborării, în diferitele ei etape, între cercetători, proiectanţi şi producţie. O colaborare care s-a vădit fructuoasă în fond, operativă în acţiune şi foarte eficientă ca rezultate. Ea s-a desfăşurat, în principal, intre ICEM, ICTCM, IPROMET IPCM şi Uzina de mecanică fină şi s-a concretizat, în cele din urmă, prin realizarea unor plăcuţe pe bază de carburi metalice sinterizate care, în competiţiile cu alte produse similare de peste hotare, şi-au demonstrat cu prisosinţă calităţile. Nu intenţionăm, la cele ce urmează, să intrăm în istoricul acestei strinse cooperări, care s-a încheiat prin recenta intrare în producţie a unei secţii de plăcuţe din carburi metalice sinterizate la Uzina de mecanică fină. Este insă semnificativ de evidenţiat faptul că fabricarea la scară industrială a fost precedată de crearea, în incinta ICEM, a unei staţii-pilot, al cărei utilaj a fost realizat în majoritate din resursele interne ale institutului, prin autodotare, Staţie avînd, dintru început, o capacitate apreciabilă, şi care a permis, în bună măsură, verificarea, încă cu mult înainte ca producţia industrială să fi început, a calităţii plăcuţelor sinterizate. Se mai cere precizat faptul că utilajul cu care a fost dotată secţia nou creată — atît cel de producţie propriu-zisă, cît şî cel de laborator — reprezintă ultimul cuvînt al tehnicii, că productivitatea sa este foarte mare şi că mînuirea sa presupune o înaltă calificare. Este ceea ce a determinat, de altfel, pe cercetătorii laboratorului ICEM să acorde o susţinută asistenţă tehnică întreprinderii producătoare, timp de aproape trei luni, la „faţa locului“. în sfîrşit, o concluzie sintetică, ea însăşi deosebit de elocventă : competenta soluţionare a problemei a eliminat un import de tehnologie în valoare de aproximativ 1 000 000 leivaluta. Aşadar, treptat, importul de plăcuţe din carburi metalice sinterizate va fi redus simţitor. Respectiva secţie din cadrul UMFR este pe punctul de a-şi realiza „pliciul“ corespunzînd primei sale etape de dezvoltare şi, pînă la sfîrşitul actualului cincinal, ea îşi va „consuma*4 capacitatea maximă prevăzută (capacitate care, între altele fie spus, nu va fi în măsură să asigure pe deplin necesarul industriei). Se pune deci, în condiţiile creşterii substanţiale a nevoilor de consum de acest fel. o întrebare firească : oare ritmul în care secţia de plăcuţe din carburi metalice sinterizate urmează să atingă parametrii scontaţi la finele celei de a doua etape a sa de dezvoltare nu este prea lent ? Pentru că, evident, nu numai cerinţele de consum ale industriei ar impune o „creştere*4 fintr-un ritm mai alert al acestei unităţi. Există însă şi o experienţă pozitivă In acest sens, producţia industrială fiind precedată — aşa cum am mai arătat — de o microproducţie capabilă să verifice din plin felul in care plăcuţele au corespuns cerinţelor consumatorilor. în concluzie, nu mai este necesară o perioadă îndelungată în ale cărei limite secţia UMFR să-şi verifice produsele. Aceasta este, de altfel, şi părerea tovarăşului ing. M. Grigore, şef de sector la UMFR, care din legătură cu necesitatea urgen- I. Adrian (Continuare în pag. a II a) Preocupat să utilizeze cît mai bine potenţialul tehnic şi timpul de lucru, colectivul întreprinderii „SUVEICA*4 a obţinut în primele două luni ale anului, succese deosebite în activitatea productivă, peste plan, 41 800 mp ţesături tip bumbac. In fotografie : aspect din secția țesătorie. „EXIGENŢA ATROCE“ ANTON CELARU Cînd o mare actriţă — întruchipare a spiritualităţii şi gingăşiei — declară fără nici o reticenţă, în faţa unui numeros public, că legea supremă a vieţii şi muncii ei o constituie exigenţa atroce, ai dreptul la un moment de uimire. Exigenţa atroce vrea să însemne judecată de sine dusă vină în pînzele albe şi devenitâ cruzimea cu sine. Or, cum poate fi împăcată cruzimea cu frumuseţea, cu sensibilitatea, cu pasiunea pentru artă, cu receptivitatea ce trebuie să guverneze raporturile dintre oameni, adică pentru adevărul care fecundează conştiinţa umană ? Nu există oare, primejdia ca totul sa se usuce, să se pulverizeze din cauza excesivei asprimi cu tine însuţi, deşi aceasta este pusă în slujba năzuinţei de autoperfecţionare ? De ce exigenţă atroce — cînd tu eşti, oricum, un om cumsecade, bine intenţionat, penru care viaţa nu e un joc, ci o sumă de obligaţii, inclusiv — dacă nu în primul rînd — cea faţă de propria ta Der(Continuare în pag. a III-a) La unitatea nr. a — Fraga — a întreprinderii de produse zaharoase Bucureşti, se realizează concomitent 10 sortimente de şerbet, pe utilaje de mare randament. In fotografie, un agregat la care se Încarcă zilnic, în borcane, 6 000 ftg. de șerbet de cacao, lămiie, zmeură, trandafiri etc. în sectorul 5, prin muncă patriotică Lucrări în valoare de 140 milioane lei Anul trecut, în sectorul 5 s-au realizat prin muncă patriotică, cu participarea largă a maselor de cetăţeni, lucrări în valoare de 140 milioane lei. Analizînd rezultatele obţinute de fiecare circumscripţie şi de asociaţiile de locatari, comitetul executiv, pe baza propunerilor comisiei de urmărire a întrecerii, a hotârît premierea circumscripţiilor fruntaşe. Pe locul I s-au clasat circumscripţiile nr. 89, 83 şi 88 şi asociaţiile de locatari din bd. Metalurgiei nr. 83, str. Secuilor nr. 1, blocul 32 şi Magistrala Nord-Sud nr 27, iar pe locul II, circumscripţiile nr. 145, 135, 109, 100, 134 şi 148 şi asociaţiile de locatari din şoseaua Giurgiului nr. 119, str. Coştilei nr. 15, bd. Mărăşeşti nr. 42, str. Perini nr. 52 a, bd. Metalurgiei nr. 15 şi calea Văcăreşti nr. 206. De asemenea, un mare număr de circumscripţii şi locatari au primit premiul III şi menţiuni. Bacalaureatul şi concursul de admitere la liceele de specialitate Mai mulţi cititori ne întreabă care sunt modalităţile de desfăşurare a examenului de bacalaureat şi a concursului de admitere la liceele de specialitate potrivit precizărilor făcute de Ministerul Educaţiei şi învâţămîntului, examenul de bacalaureat la liceele de specialitate (industriale, economice, agricole etc.) se va organiza la aceeaşi dată cu examenul de bacalaureat de la liceele de cultură generală şi cu examenul de diplomă de la liceele pedagogice de învăţători şi educatoare, adică între 18—28 iunie (sesiunea de vară) şi 20—31 august (sesiunea de toamnă). Tamenul cuprinde o probă practică: literatura română (scris) şi disciplina de profil (oral). Pe lingă acestea, în funcţie de specificul liceului, absolvenţii ultimului an vor mai susţine următoarele probe : La liceele industriale şi pentru specialităţile mecanică agricolă, îmbunătăţiri funciare şi cadastru şi organizarea teritoriului de la liceele agrcole , matematica (scris şi oral) şi un obiect la alegere (oral) între al doilea obiect de specialitate prevăzut în planul de învăţămînt şi fizică; la specialităţile cu profil de chimie, fizica se înlocuieşte cu chimia la liceele silvice şi la cele industriale cu specialitatea exploatări, construcţii şi transporturi forestiere, matematică (scris şi oral) şi un obiect la alegere fora!) între al doilea obiect de specialitate prevăzut în planul de învăţămînt şi botanică. (Continuare în pag. a II al PEL VIZITA E LUCRU A TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUSESCU IN ÎNTREPRINDERI BUCURESTENE Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat, a făcut în cursul dimineţii de astăzi o vizită de lucru în unele întreprinderi bucureştene. Secretarul general al partidului a fost însoţit de tovarăşii Ilie Verdeţ, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., prim-vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Dumitru Popa, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului municipal Bucureşti al P.C.R., primarul general al Capitalei, precum şi de Ioan Avram, ministrul industriei construcţiilor de maşini. Vizita , începe la uzinele de utilaj chimic „Griviţa Roşie“, reputată citadelă muncitorească. Mărturie grăitoare a , transformărilor importante pe care industria noastră le-a cunoscut în anii construcţiei socialiste. „Griviţa Roşie“ este astăzi o puternică unitate producătoare de utilaje chimice, capabilă să realizeze instalaţii de mare complexitate, atît pentru economia noastră naţională, cit şi pentru export. La intrarea în uzină, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, ceilalţi conducători de partid şi de stat sunt întîmpinaţi de un mare număr de muncitori, tehnicieni şi ingineri care le fac o călduroasă şi entuziastă primire. In holul noului pavilion administrativ, oaspeţii sunt informaţi asupra etapelor de dezvoltare pe care le-a parcurs această unitate. Gazdele arată că pînă în 1975, creşterea producţiei de utilaje chimice va fi asigurată îndeosebi pe seama ridicării cu sută la sută a productivităţii muncii. Sunt înfăţişate măsurile tehnico-organizatorice înfăptuite în uzină, ca urmare a indicaţiilor primite din partea secretarului general al partidului, cu ocazia vizitei de lucru făcută aici în luna noiembrie a anului 1969. Se subliniază că uzina şi-a modernizat continuu procesul de producţie, şi-a organizat fluxul tehnologic, incit aproximativ 95 la sută din suprafaţa construită este folosită astăzi în procesul de producţie. Directorul uzinei, Constantin Dumitrache, informează, de asemenea, că în dotarea întreprinderii o reală contribuţie a avut-o autodotarea. Numai anul acesta se prevede a se realiza în întreprindere un volum de maşini şi utilaje, pentru autodotare, de 4 ori mai mare decât în anul trecut. Tot în cadrul discuţiilor, directorul Centralei industriale de utilaje pentru industria chimică şi rafinării, ing. Nicolae Panaite, a vorbit despre măsurile luate în cadrul centralei pentru traducerea în fapt a indicaţiilor cuprinse în expunerea tovarăşului Nicolae Ceauşescu la (Agerpres) (Continuare în pag. a IV-a) In timpul vizitei de lucru la Uzinele de utilaj chimic .»Griviţa Roşie“ Foto D. Lăzărescu Concurs de artă culinară Uniunea sindicatelor din comerţ şi cooperaţie şi Asociaţia bucătarilor din România au hotărît organizarea unui concurs republican de artă culinară, pentru calitate şi bună servire In alimentaţia publică, antrenînd bucătari şi ospătari cu activitate in producţie de cel puţin cinci ani, (care a început astăzi şi se va termina la în acest an concursul, 25 noiembrie), va parcurge patru etape. Concomitent, se desfăşoară concursul pentru decernarea distincţiei de „Maistru în arta culinară“. La finele concursului republican, ocupanţii primelor locuri vor primi premii Laşcoala generală nr. 73 a avut loc ieri după-amiază un interesant „moment evocator", dedicat semicentenarului U.T.C. Pionierii şi şcolarii claselor III—VIII au vizionat filmul artistic românesc „Puterea şi adevărul“ intretinindu-se, totodată, cu unul dintre interpreta principali — actorul Mircea Albulescu. Cumpărătorii pretind ARTICOLE DE UZ GOSPODĂRESC — Deci, dumneavoastră căutaţi belciuge... — Exact... — După cîte înţeleg, belciuge cu sprint şi piuliţă... — Chiar aşa. Vînzătorul ne priveşte cu milă. Avem, pe undeva, impresia că cererea noastră, modesta noastră nevoie de belciuge, îi provoacă uimire. - N-aţi vrea mai curînd o maşină de spălat rufe . Sau un frigider ? Sau... Nu, întîmplător noi avem nevoie de belciuge. Zadarnic însă ! Poţi face ocolul Bucureştiului, fără să dai de acest produs simplu, de a cărui „însemnătate“ nu-ţi dai seama decît atunci cind... nu-1 găsești. De altfel, si alte asemenea articole mărunte, dar de certă utilitate in gospodărie, continuă să lipsească din unităţile comerciale. Ne-am aflat, timp de o săptămînă, printre cumpărătorii ma ...dar li se oferă CONDIŢII OBIECTIVE gazinelor specializate ale industriei locale bucureştene, adică ale acelora care, prin însuşi profilul lor, ar trebui să dispună de un nomenclator diversificat de asemenea mărfuri. Am stat de vorbă cu aproximativ 150 de cetăţeni care au plecat din respectivele unităţi („Metalux“ şi „Superutil“) fără să cumpere nimic. Dintre aceştia, mai bine de 80 ne-au declarat că nu au găsit sortimentul solicitat. Este de menţionat că o parte din articolele cerute figurează în catalogul magazinelor, dar nu se găsesc în realitate. Aşa este, de pildă, situaţia dispozitivului pentru tăiat zarzavat (la preţul de 20 lei), a uscătorului pliant pentru rufe, a bătătorului pentru spumă, a dispozitivului din tablă cu lamă inoxidabilă pentru tăiat cartofi pai, a tocătorului rapid pentru tăiat ceapă etc. Şi mai Sorin Helban Petre Dinescu (Continuare in pag. a lll-a.) DOSARUL COPPOLA . Şase decenii printre şefii Mafiei ...La 15 ani a plecat de acasă pentru a se înscrie la un liceu din Palermo, capitala Siciliei. Curînd, se găsea, însă, în colonia corecţională din oraşul Messina. Aşa a început — cu aproape şase decenii in urmă — „cariera“ lui Francesco Coppola Viitorul „înalt demnitar“ al Mafiei a urmat, din anii săi fragezi, o şcoală severă, de „ucenic mafiot“, printre acei „piccioti“ minori să execute ordinele instructorosii Cremene (Continuare în pag. a IV-a) Suplimentar, 300 000 lei producţie marfă Bilanţ pe primele două luni ale anului la întreprinderea de aparataj electric pentru construcţii; suplimentar, o producţie marfă în valoare de peste 300 000 lei, concretizată în 100 panouri electrice de distribuţie şi 200 cutii capsulate închise. De consemnat că produsele realizate, peste plan, au şi fost livrate beneficiarilor şantierelor de construcţii-montaj. ACTUALITATEA TURISTICĂ BUCUREŞTEANĂ Intr-o recentă convorbire cu directorul Oficiului de turism Bucureşti, GHEORGHE POPA, am încercat să prefigurăm cîteva dintre valenţele cantitative şi calitative care vor caracteriza turismul bucureştenilor în acest an. • Lărgirea şi diversificarea bazei materiale O serie de unităţi din reţeaua hotelieră şi de alimentaţie publică a oficiului vor fi modernizate şi reamenajate. Braseriei „Union“ îi va spori capacitatea cu încă 86 de locuri şi i le va adăuga o cochetă terasă de vară, la parterul hotelului . „Negoiu“ va fi amenajat un snach-bar, se va înfiinţa un cafe-expres la hotelul „Dunărea" etc. Anul acesta vor începe lucrările la noul complex hotelier situat la intersecţia dintre bd. Republicii şi str. Armenească, complex ce va cuprinde restaurant, bar de zi şi sală de conferinţe. Se vaContinuare în pag. a ll-a) . Cooperativa „Blănarilor“ a deschis două noi centre de servire a populaţiei. „Veveriţa“ — aşa cum este denumită unitatea din str. Fetii nr. 1 — este profilată pentru confecţionarea la comandă a unor noutăţi: haine de iedut şi mieluşei, covoraşe din piele de viţel etc. Cea de a doua unitate inaugurată de aurind In str. Blăjnari nr. 12 este la rindul ei specialisatd In confecţionarea de haine si sacouri din piele. In pasajul Bijuteria (calea Victoriei) s-a deschis un nou magazin de confecţii pentru bărbaţi şi femei. Fondul de marfă al acestui magazin e alcătuit în mare majoritate din articole de modă recentă. Pentru femei, de pildă, s-au pus în vînzare pardesiuri cu croială modernă, compiiuri, pantaloni și fuste etc. INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICA : Azi, la ora 8, la Bucureşti, temperatura aerului a fost de 3 grade. Maxima de ieri în aer a fost de 4 grade, iar minima din cursul nopţii de 1 grad. Timpul probabil de mîine . Vremea se menţine în general închisă. Condiţii favorabile ploii slabe. Vint slab pînă la potrivit. Temperatura aerului: minima va f cuprinsă între zero și 2 grade, iar maxima intre 1 și 1 grade. Studenţii medicinişti bucureşteni organizează, la 6 şi 7 martie, un colocviu studenţesc cu tema Educaţia comunistă — cerinţă fundamentala a dezvoltării personalităţii viitorului medic şi farmacist, dedicat aniversării semicentenarul!!’ U.T.C. La această manifestare participă circa 300 de studenţi şi cadre didactice din institutele medico-farmaceutice din toatee centrele universitare din ţară precum şi elevi ai şcolilor sanitare şi liceelor bucureştene. Întrebam: CE SE ÎNTREPRINDE PENTRU A SE EVITA LIPSA BIBLIOGRAFIEI ŞCOLARE DIN LIBRARIIUn mare „of“ al părinţilor, elevilor şi studenţilor la inceputu fiecărui an şcolar — dar nu numai la început ! — il constituie „golurile*4, atît de nedorite, întîlnite în bibliografia recomandată de programa analitică. Intruci este vorba de măsuri ce nu se pot realiza de azi pe mîine, întrebăm — încă de pe acum - Centrala cărţii şi Ministerul Educaţiei şi învăţămîantlui : ce se întreprinde pentru a se evita pe viitor lipsa bibliografiei şcolare din librării ? (Răspunsul la întrebarea de ieri, în pag. a II-a). Au fost judecaţi la „urgenţă o sală obişnuită de judecătorie. Un complet de judecată care nu se deosebeşte cu nimic de celelalte. Numai că aici judecă după procedura de urgenţă... Cu alte cuvinte, în faţa judecătorilor apăreau acei infractori ale căror fapte fuseseră imediat descoperite, surprinse în flagrant — după cum se mai spune. In carnetul de reporter am notat un caz, apoi altele aflate în dezbatere la judecătoria sectorului 4. I-am as s4 cultat pe procuror, pe apărători... Apoi hotărîrile : „în numele legii”. Nu am intenţionat să prezentăm pe larg dezbaterile la care am fost martori. Ci am vrut să surprindem ca anume răzbate dincolo de filele dosarelor, ca resorturi conduc pe cei aflați in boxă la asemenea fapte. Fapta pentru care primesc — după cum arătam — replica imediată și fermă a societăţii. — Inculpatul Gh. Brezu... Din boxă a răspuns un tînăr. Are, după cum am aflat din rechizitoriul procurorului, doar 18 ani. De meserie tinichigiu, angajat la I.R.A. , cu un salariu bun. Dar, să ascultăm in continuare acuzarea : „In ziua de 22 februarie, în jurul orei 11, şi-a însuşit de la raionul de încălţăminte al magazinului „Victoria“ o pereche de pantofi. A fost surprins însă de vînzători". Aşa şi-a Încheiat trista sa carieră infracţională tînărul din faţa noastră. Regretam şi am crezut în regretul său. Numai că, pentru fapta comisă, regretul era tardiv. L-a întrebat judecătorul, l-am întrebat şi noi : „De ce 7 Val- Voiculescu (Continuare în pag. a I l-a) A DIN PROBLEMELE CAMPIONATELOR MUNICIPALE DE FOTBAL Returul se apropie. Cum sunt pregătite terenurile ? a rămas mai puţin de trei săptămini pînă la prima etapă a returului campionatelor de fotbal ale categoriilor „Onoare" şi „Promoţie". Cum sunt pregătite terenurile menite să găzduiască aceste competiţii ? Ce măsuri întreprind — în lumina indicaţiilor primite de la Comisia municipală de fotbal — asociaţiile deţinătoare de baze sportive pentru a asigura normele de funcţionalitate a bazelor sportive? Pentru a răspunde la aceste Întrebări, am întreprins zilele trecute un raid pe la cîteva baze de sport. Ni s-a conturat şi de astă dată părerea că acolo unde se vădeşte un dram de spirit gospodăresc, unde conducerile asociaţiilor sportive se ocupă nemijlocit cu perseverenţă de soluţionarea unor greutăţi, neajunsuri... campionatul poate fi inaugurat şi astăzi. Sinceri să fim, ne-a făcut plăcere să ne reconfirmăm buna părere asupra terenurilor Voinţa sau Gh. Petreanu, Tr. Badea, D. Groşan (Continuare in pag. a III-a) . * *