Informatia Bucureştiului, august 1972 (Anul 20, nr. 5884-5912)

1972-07-27 / nr. 5884

t ZIAR AL COMITETULUI MUNICIPAL BUCUREȘTI AL P.C.R. ŞI Al CONSILIULUI POPULAR AL MUNICIPIULUI BUCUREȘTI Anul XX Nr. 5884 4 PAGINI 30 BANI Joi 27 iulie 1972 O IMPORTANTA REZERVĂ IN INDUSTRIA CAPITALEI GENERALIZAREA SCHIMBULUI II. EXTINDEREA SCHIMBULUI III  Conferinţa Naţională a partidului a subliniat încă o dată şi deosebit de pregnant necesitatea luării de măsuri hotărîte pentru creşterea coeficientului de schimburi în industrie. Este vorba in esenţă de o cale importantă pentru folosirea mai raţională a potenţialului tehnic, îndeplinirea marelui angajament . CINCINALUL ÎN PATRU ANI ŞI JUMĂTATE ! O cifră edificatoare: prin generalizarea schimbului II şi extinderea schimbului III, în industria Capitalei se va obţine o producţie, peste prevederile cincinalului, în valoare de 13,5 miliarde lei. Ce preocupări există şi cum se acţionează în acest sens ? — Iată întrebarea pe care am adresat-o unor conducători de întreprinderi. έntreprinderile de industrie uşoară lucrează în trei schimburi. Totuşi, chiar acolo unde coeficientul de schimburi este ridicat — ca în cazul fabricii „Producţia“ (2.81) — radiografia încărcării şi utilizării întregii capacităţi arată că mai pot fi valorificate însemnate resurse. — Iucă de la Conferinţa extraordinară a Organizaţiei de partid a municipiului Bucureşti — ne spune tovarăşul ing. ADRIAN PETRESCU, director general al Centralei industriei inului şi cînepei — am trecut la analizarea posibilităţilor fiecărei întreprinderi, de depăşire a sarcinilor de plan printr-o valorificare deplină a resurselor. Raportul secretarului general al partidului la Conferinţa Naţională a partidului a constituit pentru noi un îndreptar de preţ pentru fixarea jaloanelor muncii de zi cu zi. Să luăm, de pildă, problema celor trei schimburi care constituie o sursă importantă de sporire a producţiei, a venitului naţional. In fabrica „Producţia“ utilajele din dotare au asigurate acoperirea cu forţa de muncă necesară, asistenţa tehnică este prezentă în toate schimburile prin maiştri şi cite un inginer. Totuşi, în fapt, nu avem coeficientul de schimb 3. De aceea am studiat cauzele care au determinat folosirea utilajelor în proporţie de 86 la sută stabilind soluţii pentru creşterea acestui indice. Printre măsurile ce le luăm, se înscrie montarea instalaţiei de condiţionat, în secţiile preparaţie şi ţesătorie, ceea ce va determina, în trimestrul III, o creștere a indicelui de utilizare a utilajelor cu 10 la sută. — Analiza întreprinsă a arătat că în 1972 stagnările reprezintă 10 la Gabriela Bucur Ioan Bălan Ion Matei (Continuare in pag. a II-a) Din noul peisaj bucureștean A prof.» ,1« UR * %B A •« Noi, stupinii viitorului DUMITRU ALMAŞ Azi viitorul este marea grijă, marea preocupare, marea pasiune a conducerii şi a fiecărui cetăţean. Iar recenta Conferinţă Naţională a Partidului Comunist Român, tocmai aceasta a reprezentat o analiză a ceea ce am realizat şi o catapultare spre viitor. Psihologic, viitorul reprezintă tălmăcirea în faptă a marilor idealuri, realizarea celor mai optimiste planuri şi speranţe. Dar nu idealuri utopice, nu planuri nerealiste şi speranţe deşarte, ci idealuri planuri şi speranţe perfect calculate tocmai ca să poată fi realizate. Hotărârile Conferinţei conţin în ele toată prognoză matematic calculată Aşa cum (Continuare în pag a II-a) PROLETARI DIN TOATE TARILE. MTP-TA I INFORMATIA Ieri, pentru prima oară Transportul orăşenesc in verificarea exigentă a controlului obştesc # In conformitate cu prevederile pentru înlăturarea deficiențeior După cum se ştie, prin noua lege de organizare, sfera de acţiune a controlului obştesc s-a extins, cuprinzînd toate sectoarele prestatoare de servicii sociale şi publice, in rîndul cărora I.T.B. ocupă un loc de primă însemnătate. Ieri, pentru prima dată în domeniul transportului orăşenesc, mai multe echipe formate din salariaţi de la uzina „Vulcan“ şi de la întreprinderea TAROM au controlat activitatea din depouri şi garaje situate în sectoarele 1 şi 6, au urmărit circulaţia autovehiculelor pe trasee. Insoţindu-le, reporterii noştri au consemnat observaţiile făcute, sintetizîndu-le în cele ce urmează . Un element pe care vrem să-l remarcăm este faptul că personalul căruia i s-au adresat membrii echipelor a acordat întreaga atenţie, răspunzând corect şi deschis la întrebările puse. Astfel, am putut afla legii, se impun măsuri prompte constatate, că la depoul „Ilie Pintilie“ numărul de vatmani este cu 18 mai mic Aurel Radu Al. Ranai (Continuare in pag ania) BARBIE-ALTMANN-TRAFICANT DE ARME ŞI STUPEFIANTE în cursul acestei sap- de o decizie aşteptată, spartă cu Klaus Barbie, rămini. Curtea Supremă de mai mult timp, cu „călăul de la Lyon“, din Bolivia urmează a înfrigurare, în Franţa răspunzător de asasinase pronunţa un proble- Fiindcă, după cum se vea attor patrioţi frauma extrădării lui Klaus ştie. Klaus Altmann cezi în timpul ocupaţiei Altmann Este vorba este una şi aceeaşi per- naziste. Condamnat de justiţia franceză la moarte în contumacie pentru fărădelegile şi crimele de război comise de Klaus Barbie, „onorabilul senor" Klaus Altmann nu este, însă, nici pentru tribunalele boliviene un om fără pată. Ne-am referit, recent, în ziarul nostru, la senzaţionalele rezultate ale investigaţiilor ziaristului Victor Franco, trimisul cotidianului Cristian Necheş (Continuare Sn pag a I V-a) In locul rubricii 7 Hmebani Rubrica „întrebăm“, apărută zilnic în ziarul nostru, şi-a dovedit, nu o dată, eficienţa. Prin intermediul ei obţinem de la forurile in drept nu numai un răspuns, nu numai promisiunea unor măsuri, ci însăşi rezolvarea concretă a situaţiei semnalate. Este, de fapt, şi ceea ce ne propunem ori de cîte ori publicăm — cel mai des la sugestia cititorilor — asemenea materiale. Dispunem, desigur, de numeroase dovezi ale unei atari eficiente. Iată de pildă, problema siguranţei circulaţiei pietonilor în zona Obor, sesizată de ziar Inspectoratului municipiului Bucureşti al Ministerului de Interne. In răspunsul primit si publicat, Serviciul circulaţie din respectiva instituţie asigura cititorii de luarea unor măsuri operative, sancţionarea celor vinovaţi de extinderea staţiei de betoane IPAC " La cabinetul tehnic de la Combinatul de articole tehnice din cauciuc ,Jilava", au fost înregistrate de la începutul anului şi pînă în prezent, 29 propuneri de inovaţii. Dintre acestea, 17 şi-au găsit aplicarea în procesul de fabricaţie, contribuind la îmbunătăţirea calităţii produselor, la obţinerea unor economii în valoare de 4,5 milioane lei. Numai aplicarea inovaţiei „Agregat de răcire îmbunătăţit" (autori ing. Neagu Derbancu, Gheorghe Dragomir, tehnician şi Florea Apostol, lăcătuş mecanic) pentru amestecul din cauciuc, aduce o economie de 2 milioane lei. CU TRENUL LA SNAGOV-PLAJA Regionala Căi Ferate Bucureşti a luat iniţiativa să pună la dispoziţia turiştilor spre zona de agrement Snagov Încă o serie de trenuri, in tot acest sezon, începînd de sîmbătă. Din gara Bucureşti Nord va pleca personalul 7105 în fiecare sîmbătă şi în zilele de sărbători legale la ora 13,58. Numai In zilele de duminică va circula personalul 7101, cu plecare la ora 7,01 din gara Bucureşti Nord, cit şi trenul 7103, cu plecare la ora 19,22. Pentru întoarcere, vor circula personalele 7104 (numai sîmbătă şi sărbă-locuitorii comunei Otopeni lucrează la terminarea construcţiei unei noi săli de clasă la şcoala generală nr. 4 din satul Odăi. După cum ne informează tovarăşul EMANOIL PĂUNA — secretarul Consiliului popular comunal, extinderea vechiului local de şcoală cu încă o sală de clasă cu 30 de locuri se face prin contribuţia voluntară a cetăţenilor. Noua sală de clasă va fi gata să-şi primească elevii, o dată cu începerea anului de învăţămint 1972/1973, ţorile legale, cu plecare de la Snagov-plajă, la ora 20,38, 7102 cu plecare la ora 9,15 şi 7104 cu plecare la ora 20,38 din Snagov-plajă. Aceste garnituri sunt compuse din vagoane moderne, tip suburban, de cl. a II-a. Pentru anul 1973 Întreprinderea „Metalurgica“ oferă comerţului 50 de produse noi, printre care zece tipuri de lustre, articole de podoabă şi de uz casnic, cum ar fi : teasc de legume cu 4 discuri, ascuţitori de cuţite, grătare electrice, oale cu pereţi dubli pentru fiert laptele, apărători de vînt pentru coșuri, capsule pentru fiert ceai etc. Pe Strada Lipscani nr. 6 ICS „Victoria" a deschis o unitate de mercerie. ÎN MUNCA CULTURAL-EDUCATIVA Competenţă şi maximă exigenţă Mai constatam, cu alt prilej, că înfiinţarea comitetelor de cultură şi educaţie socialistă ale sectoarelor a dus la un neîndoielnic reviriment în ce priveşte diversificarea şi intensificarea activităţii cultural-educative, mai ales prin realizarea unei fructuoase colaborări între consiliile sindicatelor, comitetele U.T.C. şi alte organizaţii obşteşti. Acţionind sub directa îndrumare a comitetelor de partid, noile comitete vie cultură şi educaţie socialistă s-au dovedit capabile, in bună măsură, să iniţieze şi să coordoneze un complex de manifestări ţintind dezvoltarea şi formarea ~~ V-am solicitat aceasta convorbire, întrucît In ultimele vreo două luni am consemnat, în sectorul 8, citeva interesante manifestări , şi Iniţiative, de natura să denote preocupări inedite în domeniul activităţii culturaleducative. Mă refer (fără a intenţiona un bilanţ), la recenta „Sâptămînă a cărţii social-politice“, remarcabilă prin faptul că s-a desfăşurat în mai multe întreprinderi şi Instituţii, la casa de cultură şi la Modern-club , la iniţierea dialogurilor cu „Oameni între oameni“ la uzina „Griviţa Roşie“, urmărind realizarea unor pilduitoare profiluri de muncitori , la aportul casei de cultură în organizarea unor manifestări etalon E. Comomnescu (Continuare în pag. a l l-a conştiinţei socialiste. La ora actuală, in fiecare sector există o notabilă preocupare de a ridica nivelul calitativ al manifestărilor cultural-educative şi artistice, de a le conferi varietate tematică şi atractivitate. Pentru a afla modalităţile concrete de îndrumare şi stimulare a complexului de acţiuni educative, felul în care inventivitatea şi-competenţa contribuie la atragerea unor mase cit mai largi de oameni, ne-am adresat tovarăşului GHEORGHE MANGÎRU, secretar cu probleme de propagandă al Comitetului de partid al sectorului 8. Noi unităţi de prestaţii ale cooperaţiei meşteşugăreşti in scopul creşterii şi diversificării prestaţiilor oferite populaţiei, cooperativa ,,Metalocasnica“ va deschide, peste cîteva zile, două noi unităţi, situate în str. Cobălcescu nr. 10 şi complexul Bujoreni 7 din Drumul Taberei. Profilate pentru lucrări de lăcătuşerie şi tâmplărie mecanică, unităţile vor asigura, de asemenea, reparaţii de obiecte electrocasnice. Rotativă de îmbuteliat sifoane cu 12 jeturi De la întreprinderea de produse alimentare a industriei locale consemnăm noi acţiuni întreprinse în vederea modernizării producţiei. Este vorba, printre altele, de spălătoarele şi clătitoarele de sticle de sifon, o rotativă de îmbuteliat cu 12 jeturi, un aerizor care permite mărirea concentraţiei bioxidului de carbon din sifon. De asemenea, se studiază posibilitatea înlocuirii procedeului bucşării capsulelor de autosifon, prin metoda ambutisării şi refiletării, evitîndu-se, astfel, retopirea capsulelor după decalibrare. Spre munte, spre mare... Zilnic, din Gara de Nord, pleaca spre toate colturile tării zeci de trenuri juletin meteorologie INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICA : .Azi, la ora *, in Bucureşti, temperatura aerului a fost de 23 de grade. Maxima de ieri în aer a fost de 23 de grade, iar minima din cursul nopţii de 21 de grade. Timpul probabil de miine . Vremea va fi instabilă. Cerul va fi temporar «»ros. Ploaie sub formă de aversă. Vintul va sufla potrivit. Temperatura aerului minima va fi cuprinsă tatra iS1 18 grads, iar maxima, into*asii II de grade. Ultimul finisaj la un lot de pompe realizat la Uzina de pompe înainte de a fi expediat. O iniţiativă — 34 de propuneri novatoare La Institutul de cercetări şi proiectări celuloză şi hîrtie a fost organizată o zi record. Avînd în vedere specificul de cercetare-proiectare al unităţii — ne explică secretarul organizaţiei de partid, inginerul Romulus Fornoga — obiectivul întrecerii l-au constituit calitatea şi ingeniozitatea unor proiecte propuse individual, sau colectiv. Ca urmare a acţiunii au rezultat, in final, 34 de propuneri vizind reducerea importurilor (înlocuirea manometrelor din oţel inoxidabil, noi reţete şi procese tehnologice pentru fabricarea hiârtiei şi cartonului siliconat, asimilarea instalaţiilor „Pocket ventilator“), mărirea producţiei şi a randamentului muncii (mecanizarea alimentării maşinilor de împachetat plăci de carton ondulat, folosirea sulfatului de sodiu, cristalizat, la cazanele de regeneratoare, omologarea unei scheme optimizate pentru recuperarea bioxidului de sulf), raţionalizări în munca de proiectare. De asemenea, au fost înregistrate la cabinetul tehnic mai multe propuneri de invenţii-inovaţii. Stimulind, aşadar, într-o formulă nouă, iniţiativa cercetătorilor şi proiectanţilor şi creatul cadrul organizatoric propice materializării, celor mai eficiente idei, î.C.P.C.H. va realiza numai prin aplicarea temelor referitoare la reducerea volumului de import o economie de aproximativ 4 milioane lei valută, anual. Muzeul Satului — scena estivala  Stagiunea estivală bucureşteana va beneficia de duminică, 30 iulie, de o „scenă“ inedită şi foarte agreabilă : Muzeul Satului. In deschiderea primei stagiuni estivale a muzeului va avea loc, la ora 18, un spectacol folcloric de amploare, susţinut de formaţii folclorice din judeţele Satu-Mare şi Alba. Alături de cintece şi dansuri populare specifice acestor judeţe, se va prezenta o nuntă oşenească. • Unitatea nr. 24 „Faianţa" a întreprinderii de materiale de construcţii „7 Noiembrie" se menţine fruntaşă în întrecerea cu celelalte unităţi din cadrul combinatului. Un prim bilanţ al acestei luni : realizarea peste plan a 2 000 mp faianţă. De curînd, cadrele tehnice de la această unitate, preluînd iniţiativa colectivului de la FCME, s-au angajat ca fiecare inginer, maistru şi tehnician să realizeze, pînă la sfîrşitul anului, prin raţionalizări, economii echivalente cu salariul pe un an. CUVINTUL DAT IN FATA OPINIEI PUBLICE NU VA ANGAJEAZĂ? pe carosabilul arterei etc.. Intr-adevăr, în scurt timp, măsurile promise au fost materializate, la ora actuală circulaţia pietonilor în zona respectivă desfăşurîndu-se în condiţii normale de securitate. De bună seamă, putem menţiona şi alte exemple asemănătoare. Penuria din magazine, a unor produse chimice, de pildă, a determinat interpelarea — în numele unui mare număr de cetăţeni — conducerii ICRM Bucureşti. La timpul potrivit, am fost asiguraţi de eforturile întreprinderii pentru asigurarea unei aprovizionări ritmice a pieței. $i în acest caz, realitatea a confirmat în bună măsură seriozitatea răspunsului primit, temeinicia angajamentului luat în fata opiniei publice. Evident, nu ne-am propus sa trecem în revistă toate cazurile — de altfel numeroase — în care răspunsul primit de ziar la întrebarea adresată să fie urmat de o intervenţie concretă, imediată. Ci, dorind să subliniem un asemenea fenomen îmbucurător, suntem, totodată, nevoiţi să ne referim şi la reversul medaliei, la un alt mod de a privi semnalele critice, ca şi propriul cuvînt, dat în faţa opiniei publice. In sezonul trecut — de pildă — cooperaţia meşteşugărească a fost deficitară la o prestaţie deosebit d® utilă* închirierea de obiecte pentru sport şi turism. Plecînd de la o asemenea realitate, întrebam, in primăvara acestui an, conducerea UCaIB ce va întreprinde, practic, pentru ca serviciile de închiriat obiecte să cunoască, în fine, revirimentul aşteptat. Am obţinut, e drept, Val. Voiculescu (Continuare în pag. a IlI-a) i oft m La întreprinderea chimică de industrie locală „Victoria“ se realizează noi tipuri de produse, printre care profilele de cauciuc pentru noul tip de tramvai silenţios, precum şi „expasol“, folosit la fabricarea acumulatoarelor. De remarcat că produsele întreprinderii se exportă în 15 ţări. ESCROCI ŞI AŞA-ZISELE LOR VICTIME... Codul Penal, în termenii săi riguroşi, încadrează faptei® la care mă voi referi în formula infracţiunii de „înşelăciune în dauna avutului personal“, limbajul uzual — mult mai plastic, poate şi mai elocvent — conţine însă ceea ce numim „escrocherie“. Desigur, la fiecare dosar ce include asemenea fapte există cel puţin două personaje : infractorul şi „victima“. Am pus, după cum se vede, între ghilimele cuvântul victimă. De ce ? Pentru că, aşa cum va fi lesne de înţeles, mai totdeauna „victimele“ escrocilor cad, cumva, la propria lor plasă. De fiecare dată i se poate spune, cel înşelat a vrut, la rîndul său, să înşele, să obţină pe căi ocolite ceva cel mai adesea prin încălcarea legii. De pildă , .. .H.M. (str. Murea nr. 14) dispunea de o bogată colecţie filatelică (circa 9 000 de timbre). A vrut să o valorifice. Dar nu aşa cum ar fi fost firesc, prin „Consignaţia“ sau prin Asociaţia filataliştilor, bunăoară. Ci pe sub mină, ehidiad obligările financiare. Numai că, nevread să aibă „încurcături“, H.M. şi-a căutat un intermediar. Şi l-a aflat : -- Se poate ? Suntem doar vechi cunoştinţe, te servesc eu — s-a oferit Dumitru Mădularu (şos. Mihai Bravu nr. 341). Un coleg de serviciu de-al meu pleacă la deplasare, o să-l rog să ducă el timbrele şi să le predea „clientului“ tău. Zis şi făcut : H.M. îi încredinţează lui Madularu valoroasa-i colecţie. Evident, acesta trebuia, cumva, să-şi convingă victima că timbrele au ajuns la destinaţie. Cum, într-adevăr, un coleg al său pleca în delegaţie în localitatea Petru Calapodescu (Continuare în pag a lll-a) ftaspuns /p întrebarea Pe /er/ rftsTMmdf pîa e?nîwsrfT %„^erit0^îe -la prezenta muzeelor în circuitul public, necfalista al ^ntriplufta - U C°m“etUl Ce cu,lur* * ,o„ , “jj? sesiunea ştiinţifică a muzeelor, desfăşurată în luna mai, s-au dezbătut Pe larg diferite aspecte ale relaţiei muzeu-public, accentuîndu-se la mod deosebit necesitatea ca muzeele să devină veritabile foruri de educaţie. In acest scop s-a conceput şi o stagiune estivală a muzeelor, menită ca, prin modalităţi spectaculare tribunind limbajul expresiv al diverselor arte, să sublinieze semnificaţia valorilor aflate în tezaurul acestora. Astfel, muzeul „Aman** a organizat, recent simpozionul spectacol „Tradiţii militante la arta plastică românească“, în ambianţa adecvată tematic a lucrărilor pictorului Theodor Aman, avînd loc un recital de poezie patriotică. De asemenea, la Muzeul de istorie a municipiului va avea loc, la 1 august, evocarea ,,Sursit de veac 19 în Bucureşti“, reunind proiecţii de stampe pe tema „Bucureştiul, oraş vestit“, un recital de versuri şi proză despre Bucureştiul acelei epoci, vernisajul unei expoziţii de costume și podoabe.